Jump to content

Språk


Melvin

Recommended Posts

Vil komme med en liten oppfordring til folket, med fare for å få stryk.

Prøv å skrive best mulig bokmål eller nynorsk.

Rettskrivning og grammatikk trenger ingen å henge seg opp i.

Er ikke så stiv på det selv heller.

Men det finnes mye "dølamål" rundt om i vårt langstrakte land. Og det skulle være unødvendig å skrive på dialekt.

Alle med mer en 7 klasse burde greie å skrive overkommelig bokmål eller nynorsk.

Tror det vil heve standarden på kammeret og søkbarheten.

Burde ikke være nødvendig å sitte med trøndersk ordbok for å følge med i noen av trådene.

 

Synes det er fantastisk med dialekter, men det gjør seg ikke veldig bra skriftlig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

æ som e fra oslo syns nu ikkje dialekta e så vanskelig å forstå. Sjølv e æ en røver på nordlandsk. :lol:

 

Men fra spøk til revolver. Litt enig med deg, lokale ord å utrykk er ikke alltid lett å forstå. Men jeg har kanskje ikke like mye imot det, jeg syns egentlig det går helt fint å lese.

Link to comment
Share on other sites

"vertfall" er vel strengt tatt ikke ett ord..

Men tildels enig i trådstarter, selv om det er ambisiøst å tro at en tråd som omhandler temaet vil få en drastisk endring over sikt. Må eventuelt ligge i forumets kjøre regler at slik vil vi ha det.. + la resten være opp til skolevesenet og høyere makter fra oven.

 

Noe stort problem er det ikke ikke for meg.. som trønder i hovedstaden savner jeg trøndersk, og tar meg selv i å prate "bredere" dialekt nå enn når jeg flyttet hit :roll:

Link to comment
Share on other sites

"vertfall" er vel strengt tatt ikke ett ord..

 

Tatt til etterfølge

 

selv om det er ambisiøst å tro at en tråd som omhandler temaet vil få en drastisk endring over sikt. Må eventuelt ligge i forumets kjøre regler at slik vil vi ha det.. + la resten være opp til skolevesenet og høyere makter fra oven.

 

Det setter i det minste fokus på saken, så får det være opp til styret og moderatorene å ta det videre.

Link to comment
Share on other sites

Det som Melvin her tar opp, var jo en viktig sak dengang forumet ble født.

Husker det ble slått ned på de som skrev sms språk og dialekter, eller de som ikke tok hensyn til noen form for gramatikk.

Personlig har jeg lettere for å ta en trådstarter seriøst når han bruker ett korrekt norsk bokmål eller nynorsk som ett utganspunkt.

Skrivefeil er noe vi alle kan være være uheldig med, men det går ann å se over sin egen tekst før en poster.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger og i noen sammenhenger kan en godt skrevet artikkel eller innlegg på dialekt absolutt være både morsomt og nyttig.

Mens det andre ganger er det helt klart best med en av våre to offentlige Norske språkformer :)

 

Skriver du et innlegg som redegjør for tolkning av den nye våpenforskriften, ja da er kanskje ikke dialekt noe særlig lurt. Men om du derimot skildrer en steming fra leribålet en litt sen kveld på skogen kan skildringen kanskje best komme til sin rett med dialekt og lune uttrykk fra sammenkomsten rundt bålet.

 

Det gjelder vel rett og slett for den som fører innlegget i skriften å tenke på hvilket inntrykk man ønsker sitt bidrag skal gi. Altså er ikke jeg av den oppfatning at språkform skal dikteres av forumreglementet ;)

 

-A.

Link to comment
Share on other sites

En del dialekter skrevet i tilnærmet lydskrift er så vanskelige å lese at jeg rett og slett ikke gidder å ta meg bryet med det.

Som trønder kjenner jeg rimelig godt til de særtrønderske ord og uttrykk, men må innrømme at å lese trøndersk skrevet på dialekt blir for tungvindt.

Det er jo et oppdiktet sammensurium basert på lokale talemåter, og gjelder ikke bare trøndersk, men også andre litt særegne dialekter.

I lokalavisa (Hitra-Frøya) og også i Adresseavisa er det av og til flammende innlegg på et tilnærmet dialekt / SMS/-språk med diverse forkortelser osv, og jeg gidder rett og slett ikke lese de.

 

Samme her på kammeret, blir det for mye lydskrift, hopper jeg ganske enkelt over hele greia.

Litt dumt kanskje, da det gjerne er gode poenger som går meg hus forbi på denne måten.

Men heldigvis så er dette mitt valg, og det samme gjelder de som velger å skrive på dialekt.

 

I mitt gamle hode blir dette å skrive dialekt litt for "fjortisaktig" til å bli tatt seriøst (selv om det innimellom, en sjelden gang, kan være artige poenger).

 

Hvis noen derimot ønsker å lære litt mer om hvordan en KAN skrive på dialekt, så les Vett og Uvett av Peter Wessel Zapffe og Einar Aas. Det er en fordel å ha kjennskap og interesse for det nordnorske, god tid og fleksible lattermuskler :D

Link to comment
Share on other sites

altså, det gjør ikke meg noe at folk skriver på dialekt. da hopper jeg bare over posten deres og leser de andre ;)

men på ett seriøst norsk forum så syns jeg de to offisiele skriftspråkene skal brukes uten at noen behøver å minnes på det. utenom når dialekt blir brukt som ett virkemiddel som sagt lenger oppe i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Støtter trådstarter 100% her.

På de andre fora jeg er innom (ja, jeg er forumhore), så er hverken sms-språk eller dialekt akseptert.

Det kan være tungt nok å lese for en "vanlig" mann, tenk hvordan det da er for en som sliter med lese- og skrivevansker...

 

Man lærer da vitterlig enten bokmål eller nynorsk på skolen??

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ord og uttrykk på dialekt kan da være fint "krydder" i språket, så også på språk fra det store utland, men hele innlegg på dialekt virker bare barnslig.

Litt rettskriving og grammatikk (uten overdrivelser) er vel positivt det?

Ingen av oss er vel tjent med et inntrykk av at vi er litt "trange i nøtta".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...