Jump to content

Skuddantall på jakt


TorG

Recommended Posts

Hva er reglene for hvor mange skudd man kan ha i magasin/kammer når man er på jakt med rifle?

På lovdata fant jeg reglene for halvautorifle men....

Her inne er det vel flust av riflejegere som sitter med svar ;)

 

Har lett en del nå og ikke funnet "tilfredstillende svar" så satser på dere 8)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er det egentlig skudd begrensning på halv auto men ikke de øvrige rifle sortene? i samme kaliber, på samme avstand på samme vilt skulle ikke en halvauto være noe dårligere/bedre våpen enn f.eks ei bolt rifle. de som har grepet muligheten til å frese i vei 25 skudd på vilt med en halvauto kommer garantert til å gjøre det med ei bolt rifle. det tar bare 3 sek lenger tid.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var kanskje at man ikke skulle ligge der å meije ned hele flokken :roll:
Nja, om forbudet hadde livets rett skal jeg ikke kommentere. Men at der finnes "jegere" som ikke skulle ha hatt bedre opplæring i jaktetikk ol. er hevet over enhver tvil.

Der finnes enda "jegere" som skulle ha hatt maks et skudd i våpenet, om de skulle få utøve jakt i det hele. Senest i høst ble en person hentet av lovens lange arm etter at han bevisst sendte fem skudd i rask rekkefølge inn i en reinflokk. To dyr stupte der og da, et annet fikk underkjeven bortskutt (dette var det som ble oppdaget). Dette er ikke bare gjeldende når det gjelder reinsdyr jakt, men også under elgjakt. Men konsekvensene bli som oftes ikke like store.

Link to comment
Share on other sites

En gang i tiden var det begrensning på 3 patroner ifm reinsdyrjakt

 

1 skudd var alt som var lov på reinsjakt tidligere (generell disp for dobbeltrifler). Hang igjen fra regelverk fra rett etter århundreskiftet som sa minimun 9mm kule og 1 skuddsvåpen. I mange år var det altså OK å jakte rein med en gammel rolling-block og randtente 12mm patroner, som forsvaret solgte ut billig, men ikke med feks en Krag.

Lite gjennomtenkte regler er altså ikke et nytt påfunn:-)

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, våpenbegrensninga på reinsjakt var vel i første rekke for å regulere avskytninga av rein, og ikke fordi man mente det var nødvendig med såpass grove kaliber på reinen. Dette trådte vel i kraft lenge før kvoteregulering, retta avskytning og minsteareal...

Link to comment
Share on other sites

I boka Snøhettareinen står det en del om bakgrunnen for disse rare reglene ang patronkapasitet på reinsdyrjakta. Når Kragen kom var den i utgangspunktet tillat til reinsdyrjakta men villmannsskyting mitt inn i flokkene blei ett stort problem den gangen. Deretter blei det bare lov med 1 skudd(RB 12mm Remington kunne da brukes) i børsa i mange år før begrensningen blei satt på 3 patroner i våpenet en del år seinere.om jeg husker rett fra boka, en stund siden den ble lest

Link to comment
Share on other sites

Max tre patroner två i mag. och ett i loppet.

Det samma gäller hagel automater

 

Sen finns det några konstiga regler vad gäller halv automater. Det är inte tillåtet att använda halv automater som liknar militära vapen med konstruktions år efter 1943. Tex AR 15.

Link to comment
Share on other sites

bbdg:

 

Legge inn en klikkpatron?

 

Hvis du har lest hele tråden ser du at det ikke nytter :wink:

 

sitat: :arrow: Fysiskt, och ingen dritt plomb heller, det skall vara varaktigt ändrat. Det skall i princip inte gå att ändra tillbaks. ivarje fall inte för en vanlig jägare utan tillgång till maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke med meg det jeg :oops:

 

Var vel for oppgitt over alle som "sutra" over at de ikke får fulle børsa med skudd. Jeg kan ikke helt se at man absolutt må fylle kammeret. Holder det ikke med tre patroner da?

 

Det holder jo med "kosteskaft" i pumpe og halvautohagle... merkelig at ikke klikkpatroner el. tilsvarende ikke er nok i rifle...

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg sakset fra Dirnat sin side, kapittel 5 i viltloven:

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle

med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller

felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å

bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Slik jeg tolker dette forandrer loven seg etter hvilken vilt art det jaktes på, det står ingen ting om magasinsperre, og heller ingen ting om godkjent/permanent plombering. Jeg velger derfor å tolke det dit henn, at det er opp til jegeren selv og overholde dette, med andre ord "å ikke lade med mere enn max tillat" på eget skjønn.

 

Link: http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=29526

Link to comment
Share on other sites

Var vel for oppgitt over alle som "sutra" over at de ikke får fulle børsa med skudd. Jeg kan ikke helt se at man absolutt må fylle kammeret.

 

Ser ingen sutring i denne tråden? Og skal det ha noen hensikt å jakte må en pent fylle kammeret!

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke med meg det jeg :oops:

 

Var vel for oppgitt over alle som "sutra" over at de ikke får fulle børsa med skudd. Jeg kan ikke helt se at man absolutt må fylle kammeret. Holder det ikke med tre patroner da?

 

Det holder jo med "kosteskaft" i pumpe og halvautohagle... merkelig at ikke klikkpatroner el. tilsvarende ikke er nok i rifle...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en meningsløs regel som minner om "gammelkommunisme"....Når du har kvote på storvilt, spiller det vel ingen rolle om du har magasinet fullt, men de som laget loven har vel sett for mye westernfilmer....når de slaktet bøfler for fote...Men byråkratiet kveler norske jegere, sakte men sikkert, og værre blir d desverre, tenker bl.a. på den nye våpenloven..

Link to comment
Share on other sites

Ja, er litt sliten, men veit ikke om jeg kan skylle på det :oops:

 

Men jeg synes fortsatt at regelen virker fornuftig, og kan ikke helt se hvorfor dette er en "meningsløs" regel som "kveler" oss jegere. Eller en regel som er laget for at byråkratene "må tjene penger". Man kan jo spørre seg om hvorfor dette ikke også gjelder for boltrifle. Trolig er det fordi den jevne jeger skyter langt raskere med halvautomat, og således vil en halvautomat letter innby til "pepring" av dyr.

 

Faktisk så tror jeg at vi jegere tjener på å ha regler som regulerer jaktutførelsen. Tror absolutt at det hindrer enkelte å gå over streken. Å så lenge reglene gjør det, er de verdt å beholde. Ingen kan si de taper noe på den regelen som her diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Interresant, men jeg tror at hvis alle jegerne må reguleres via "slike" lover, ville vi fått utdelt bare løsammo til slutt. Husk, det er jegeren ene og alene som er ansvarlig for sine handlinger, og jeg tror de aller fleste jegerne vil at dyret skal dø så snart som mulig, med så lite kjøttødeleggelse som mulig. Men jeg skyter både 2,3,4,5,6 skudd i et dyr hvis det trengs, og da ville det blitt veldig dumt for meg hvis jeg p.g.a. "automatregelverket" hadde "mistet" det dyret.....Du kan si at jeg måtte da vel ha truffet dyr med 3 eller 4 skudd. Og ja, absolutt, men etter å ha skutt over 100 storvilt, har jeg sett litt av hvert, ingen jaktsituasjon er likeens. Men jeg tror ikke mange jegere ville "pumpe" dyra mer full av bly om d ikke var regulert magasinlimit på aut.våpen. Det skal nå spises etterpå å da...Men hva hvis jegern som skjøt 4 hj. på 19 sek, hadde skadeskutt på det siste skuddet, og ikke hadde lov å ha fler i magasinet men hadde trengt et skudd til og det hadde blitt ettersøk med uviss utgang, pga loven, d hadde blitt for dumt synes jeg....Men d blir vel flere dumme lover i den nye våpenloven er jeg redd, fordi noen av de som lager disse lovene har sett på gangsterfilmer, og tror da at alle våpen er livsfarlige, og da spesielt halvautomatiske våpen med militært utseendet. Fyy å fyyy. Vet de ikke at det er mennesket BAK våpenet som kan være farlig, IKKE våpenet ! Men å sende norske soldater på "menneskejakt" med helautomatiske våpen og flere fulle magasin, d er ok ....Men en ansvarsfull jeger må holdes i ørene med bare halvfullt magasin...Nei, d henger ikke på greip synes jeg, og det verste er at lovgiverne kan lage de lovene de vil, uansett av hvilken grunn eller om de virker, de trenger ikke fornuftige grunner for å lage lover, d virker som de lages bare for å lages...

Link to comment
Share on other sites

[...] fordi noen av de som lager disse lovene har sett på gangsterfilmer[...]

Skal nå ikke se bort i fra at det er en og annen jeger som har sett "for mye film" også... Av alle reglene der ute er nok ikke magasinbegrensning på halvauto det dummeste.

 

Men å sende norske soldater på "menneskejakt" med helautomatiske våpen og flere fulle magasin, d er ok...Men en ansvarsfull jeger må holdes i ørene med bare halvfullt magasin[...]

 

HÆ? En riktig relevant sammenligning må jeg si. Eller driver du "krig mot elgen"? Sektorvirkende mine på bø-jakt? MG for langhold? Luftstøtte på reinjakt? Brannbomber mot rev? I såfall er det kanskje best at "noen" holdes litt i ørene

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, og jakter med halvautomat og syns egentlig ikke det er noe problem :D

Fire skudd har alltid vært mere enn nok for min del (har aldrig tømt magasinet under jakt)

Selfølgelig kan det oppstå sitvasjoner der en kan få bruk for flere skudd men det er jo faktisk mulig OG lovlig å bringe med ekstra magasin :wink: Da vil mange sikkert si at det tar TID å skifte magasin.

 

I en boltrifle har du som regel 5-6 skudd i våpnet mot 4 i en halvauto, MEN med ekstra magasin til en halvauto har du 8 (4 i våpen å fire i høy beredskap)

I paksis så kan jeg skyte 8 på samme tid som en med boltrifle skyter 5-6 :wink: (har skutt opp til "prøven" på under 5sek med åpne sikter)

Selfølgelig kan en skifte magasin på en boltrifle også, men ikke alle har muligheten til løst magasin.

 

Når alt kommer til alt, så er jo jegeren helt fritt til å velge den riflen han selv vil bruke på jakt :wink:

Det er faktisk ikke påbudt å bruke halvauto så til dere som har problemer med regelen :idea: VELG BOLTRIFLE :)

 

JEG har ingen probleme med regelen........................det er andre regler som er verre syns jeg....men den lar vi ligge :mrgreen:

 

 

Ha en fortsatt fin dag :D

Link to comment
Share on other sites

Eg er ikkje sikker, men bak i hovudet så meiner eg at reglar for max. antal patroner i halvautovåpen også har sin bakgrunn i internasjonale konvensjonar som Norge har underteikna. Eller er eg på bærtur... :?:

 

 

Bern-konvensjonen.

Link to comment
Share on other sites

Max tre patroner två i mag. och ett i loppet.

Det samma gäller hagel automater

 

Sen finns det några konstiga regler vad gäller halv automater. Det är inte tillåtet att använda halv automater som liknar militära vapen med konstruktions år efter 1943. Tex AR 15.

 

Fikk ikke noe bekreftende svar på hvordan praksisen er i SVERIGE men etter mye leting fant jeg dette

 

 

Kungörelse med föreskrifter om jakt (jaktkungörelse); SNFS (1994:3)

Föreskrifterna är upphävda genom NFS 2002:18, NFS 2002:19 och NFS 2002:20 beslutade den 26 juni 2002

 

Med stöd av 7, 10, 12, 34, 38, 39, 41, 42, 45 och 46 §§ jaktförordningen (1987:905) samt 19 § naturvårdsförordningen (1976:484) föreskriver Statens naturvårdsverk följande.

 

 

 

48 § Halvautomatiska kulgevär av de fabrikat och modeller som nämns i andra stycket och som kan laddas med högst tre patroner (en patron i patronläget och två i magasinet) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver, utter, skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive art enligt 53 §.

 

Vidare får halvautomatiska kulgevär av följande fabrikat och modeller användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de kan laddas med högst sex patroner (en patron i patronläget och fem i magasinet) i klass 1-3 enligt 51 §.

FN kaliber .35 (9 mm)

FN Browning Automatic Rifle (BAR)

Harrington & Richardsson 360

Heckler & Koch HK 630, 770 och 940

Remington model Four

Remington 7400

Remington 740

Remington 742

Ruger 44 Carbine

Winchester 1905

Winchester 1907

Winchester 1910

Winchester 100

SNFS (1998:3)

 

Ingo 59-dette viser at dine opplysninger er en sannhet med visse modifikasjoner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at ingen har kommentert de Norske reglene for halvautomat rifle, såvidt jeg husker er de som følger:

For jakt på elg, hjort og rådyr kan en ha tre skudd i magasinet og ett i løpet.

For jakt på villrein, gaupe og bever kan en ha to skudd i magasinet og ett i løpet.

 

Hvorfor?? - helt uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

Nei den helt store diskusnonen har vel uteblitt :wink:

Hvorfor loven er slik at det er lov med ulike antall skudd alt etter hva du skal jakte på, ja det tror jeg du må spørre de høye herrer om :idea:

Skj :oops: ønner egentlig ikke problemet med at loven er som den er jeg da

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er merkelig at ingen har kommentert de Norske reglene for halvautomat rifle, såvidt jeg husker er de som følger:

For jakt på elg, hjort og rådyr kan en ha tre skudd i magasinet og ett i løpet.

For jakt på villrein, gaupe og bever kan en ha to skudd i magasinet og ett i løpet.

 

Hvorfor?? - helt uforståelig.

 

Fordi Norge krevde et unntak fra Bern-konvensjonen for elg, hjort og rådyrjakt. Villrein var den gang regulert til enkeltskuddsvåpen (eller dobbel-rifler) og dermed var ikke et slikt untak aktuellt for reinsjakt. For de øvrige viltarter er det altså Bern-konvensjonen som regulerer maks til 1+2 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...