Jump to content

CZ 550 American safari magnum 458 lott.


Balrog

Recommended Posts

Eg har begynt å tenke på en grov rifle.

Cz 550 i 458 lott er vel den eg har sett meg ut,men eg har ikkje erfaringer med cz fra før.

Eg har tenkt å bruke rifla som den er,med åpne sikter så det er viktig at desse er gode.

har tenkt å bruke denne i bukkemarkja der er det ikkje lange holdene så kikkersikte skal ikkje innstalleres med det første.

 

Er det noen som har erfaringer med denne riflen? eller bør eg sjå meg etter en annen?

 

Eg vil ikkje at denne tråden skal bli en "du trenger ikkje sånne kaliber i norge" osv..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik i .458wm, er jo samme greiene, er fornøyd med den, men jeg bruker leupold 2-7 på den, er ekspress sikter på den og de ser bra ut, børsa har littegranne merker etter maskineringsverktøyene på metallemnene, er litt grovt bygd, men så er det jo grove greier ut av tuten på den også da...hehe. Mener på å ha hørt at stokken kan ha en tendens til å sprekke i forbindele med skruehulla uten at det har skjedd med min da.Gild bruksbørsa og gildt kaliber, men vær obs på store treffpunktsforrandringer horisontalt ved forskjellige tyngde på kulene. på min skiller det ca 35cm fra 300gr til 510gr på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Titt titt, jeg har :D

Jeg solgte min for et år siden, siden den ble stående i skapet, men erfaring har jeg da.

 

Den du ser på kommer ferdig i 458 Lott fra fabrikken. Jeg harikke skutt med den, men tilbakemeldingene på stokkutfrorming og sånt er relativt varierende på www.accuratereloading.com. Ord som 2 tom x 4 er brukt... Altså, en uhåndterlig og klumpete stokk. Enkelte har også hevdet at kvailtetssikringen på de nye modellene har gått åt skogen, og at de gamle BRNO (Som CZ het før) 602 modellene var bedre. Skulle jeg ha handlet en slik en ville jeg ha meldt meg inn på det forumet, søkt etter info, og eventuelt bedt om råd.

 

Jeg kjøpte en 602 i 458 win mag, og fikk børsemaker Fossdal til å skrape den opp til Lott (er bare 1 cm lenger kammer, så har du en Lott), og juster mating. Tok avtrekket og kroningen med det samme. Stokken på 602 modellen er kjent for å sprekke, så jeg handlet meg en McMillan stokk. Det måtte børsemaker og bedding til der også.

 

Børsa var veldig presis, og god å skyte med. Jeg trodde jeg hadde bedre video enn dette liggende men det var feil. Dette er et lite klipp av meg som skyter med Lott'en. http://s265.photobucket.com/albums/ii205/Skaubjonn/?action=view&current=VideoLottSkaubjnn-1.flv Rekylen er håndterbar, men det røsker betydelig når man skyter 500 grains kuler i 2200f/s...

Lott'en er lett å lade til, og det finne billige Winchester hyls, som fungerer helt fint. Det er også mulig å få tak i rimelige trenignskuler, 405 grains blyspiss beregnet for 45/70 gikk helt greit i min. Det er et stort problem med de fleste andre grovbørser!

 

Jeg solgte ikke min fordi jeg var misfornøyd med den, men fordi den ble stående. Jeg har et 375H&H løp til min Blaser R93, og en Chapuis dobbeltrifle i 9.3x74R, og de er mer egnet til den storviltjakten jeg bedriver enn Lotten var. Så derfor ble den byttet ut i ny flatskjerm.

Link to comment
Share on other sites

Den er stor og tung, og fremstår som noe uhåndterlig. Du må regne med å bruke en god del kronasjer på å få den i akseptabel og customized stand slik at du blir fornøyd.

 

Et bedre valg vil nok være Winchester M70 safariexpress. Den er fin den :mrgreen: .

Alternativt kan Ruger M77 safari også være et alternativ.

 

kaliberet er akkurat passelig fra alle dyr fra og med hares størrelse og oppover - med andre ord trenger du kun en rifle i tillegg, nemlig en salongrifle kaliber 22 lr - den kan som kjent brukes til alle dyr opp til hares størrelse, men ikke på hare.

Link to comment
Share on other sites

kaliberet er akkurat passelig fra alle dyr fra og med hares størrelse og oppover - med andre ord trenger du kun en rifle i tillegg, nemlig en salongrifle kaliber 22 lr - den kan som kjent brukes til alle dyr opp til hares størrelse, men ikke på hare.

:shock: 458 Lott er PERFEKT til elefant og kafferbøffel. Den er helt uegnet til hare og rådyr! :shock: Kulebane som en haubits, gjennomskyting og rikosjttfare. Rekyl som gjør at preisjonsskyting er vanskelig (må trenes MYE for å bli god til å skyte med slike jern). Hadde du enda sagt at det er 375 H&H som er en slik allrounder, så hade jeg vært med. Kulebane som en 30-06, og rekyl i en helt annen klasse. Men en 458 Lott som allrounder??? :shock: Dette er helt klart et spesialjern man kjøper når allrounderne er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Ja rexsuper eg har jo m70 rifla di stående her, og den er unektelig eit nydelig våpen!,men der blir jo en del utgifter med brotsjing osv

 

Grunnen til eg vurderer cz'en er at denne nettopp kjem ferdig i 458lott,og eg har fått en meget fordelaktig pris

på denne, og da slipper eg jo ombyggingen og den utgiften..

 

skaubjønn:

 

Kommer desse riflene ferdig beddet fra fabrikk? er det evt mangel av bedding som kan vere opphavet til

sprekk faren i denne rifla?

Var det kostbart å bygge om til lott?

 

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke om de kommer beddet. Jeg hadde satt inn to tverrgående stag om jeg hadde hatt trestokk, og søylebeddet stokken.

Stokkene som sprekker er på den gamle 602 modellen, tror ikke det er et problem på de nye American modellene. Men, de er som sagt kjent for å være klumpete.

Og, få avtrekket fikset med det samme...

Men lykke til, artig kaliber

Link to comment
Share on other sites

Tung og umedgjørlig, ser ut som en 2x4?

Jeg syns de er lekkre jeg, ikke noe dill, ser solide ut som en jernbaneskinne. Akkurat slik ei bruksbøsje skal se ut.

Når det gjelder bedding, tror jeg bare det er de som er solgt som "premium grade" som er bedda fra fabrikk.

Tror jommen jeg kommer til og ryke på en slik selv jeg, men da i 416 rigby isteden.

Link to comment
Share on other sites

I følge det eg har lest har desse riflene snellert funksjon på avtrekkene, det er berre å trykke

avtrekkeren frammover til ein høyrer eit knepp og då er det fjærlett :D

 

Men at den trenger bedding og tverrstag trur eg nok,det er nok stor belastning i skjeftet når 500

grainer'ene fyker..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Snellert på en slik rifle er (etter min mening) helt feil.

 

Og kulebanene er helt grei den, jeg har skutt endel 400grs Woodleigh i 720m/s (snill ladning), inskutt midt i på 100meteren er den godt innen sirkelen på reinsfiguren på 200meter. (EDIT-det der er selvfølgelig ikke helt sant-jeg sikter selvfølgelig i sirkelens overkant på 200meter, men altså godt brukbart til norsk jakt.)

 

Min er en omkamret Brno 602, stokken er bygd om litt til en rettere fasong. God å skyte med og ikke noe antydning til sprekker så langt (er vel noe sånt som 20 år den har vært i bruk). En kan gjøre virkelig gode kjøp på 602 om en har tid å vente litt, dukker jevnt opp på finn.no til bra priser.

 

 

Picture008.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en CZ550 i 458WM stående i skapet. Da jeg kjøpte den fikk jeg den beddet og satt inn en ekstra rekylbolt i stokken. Kikkerten som jeg har på er en Leopold 1-4 med heavy duplex retikkel. Børsa er enorm presis, har prøvd med 350gr. Hornady, 405gr.Remington, 500gr.Woodleigh, 510gr.Remington fabrikk ammo og Norma med 500gr.Swift kule. Alle kulene og ladningene som jeg har brukt gir samme treffpunkt, og liggende uten anlegg så samler den på en 30-40mm. Har hatt Brno i 375H&H, og synes ikke det er så mye mere rekyl i 458. Hadde også en Heym SR20G i 375H&H, og den var dobbelt så jævlig å skyte med som 458.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg funnet rifla eg skal ha,det blir en 550 magnum i 458win,rexsuper tipset meg om en rifle som var satt ned til 5995kr, flett ny, den måtte eg ha..

Eg ha planer om å bruke den som den er til å begynde med og så skal den brotsjes opp til lott når eg skal til afrika..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valget - dette er reale storviltrifler som gir MYE for pengene. Pass bare på at rifla er skikkelig beddet før du i det hele tatt skyter med den, så slipper du risken for sprekk i stokken. Sikkert fornuftig å starte med .458 WM - gjør deg skikkelig fortrolig med den før du tar steget opp til Lott'en...! Morro å skyte med skikkelige greier som gir tilbakemelding på hva du holder på med; Relax and enjoy!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert fornuftig å starte med .458 WM - gjør deg skikkelig fortrolig med den før du tar steget opp til Lott'en...!

Bare som et apropos, dersom du lader Lott til mye høyere hastighet enn Winmag, så er du på ville veier. Lott skal lades til det Win Mag var lovet å levere.. Fordelen med Lott er kun mindre krampeaktige ladninger, og lavere arbeidstrykk. Samme hastighet på samme kule, med en cm lenger hyls. Jeg ladet min lott til 2150 fs med 500 grains kule, og det finnes det ikke noe vilt på planeten som overlever en slik ladning. Enkelt og greit. Dersom du vil ha betydelig mer hastighet enn winmag og lott, er 460 wea veien å gå. Da får du flatere kulebane, og en sinnsyk rekyl! Mulig å lære seg å mestre, javisst! Men, du kan ikke drepe noe villt mere død enn død :wink: .

Link to comment
Share on other sites

eg har ikkje tenkt sprenglade lott'en når den er blir til,og 460 er heilt uaktuelt.. det er jo meiningen ein skal kunne ta fleire oppfølgingsskudd med desse riflene, da hjelper det lite når ein kvier seg på første skuddet og napper,og appåtil napper vekk oppfølgingsskudda, da blir det jo guidene og ikkje eg som tar livet av bøffelen :lol:

Nei da er det greiere å skyte seg opp på 458 win og bli komfotrabel med lotten seinere,og som du sa trur eg heller ikkje det er noke som kan overleve en 500grains kule @2150fps i maskinrommet..

 

men en liten avsporing, finnes det justerbare baksikter på markedet som kan erstatte dei originale?

En kamerat av meg har en 550 i 458win og han sa han måtte slutte å bruke dei opne siktene da han gjekk over til 400grains kuler.. eg veit det blei sagt ein kan skifte korn,men eg synest det høres litt knotete ut..

 

Og, når ein jakter farlig vilt, bruker en en solid som første skudd og soft point resten? meiner å ha hørt det..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Og, når ein jakter farlig vilt, bruker en en solid som første skudd og soft point resten? meiner å ha hørt det..

 

Mvh O

 

Det var mye brukt tidligere. Men etter at superkulene kom (Barnes-X TSX og Swift etc.) Er det mange som bruker bare ekspanderende kuler. En Barnes-X, TSX går meget dypt i en bøffel. Gjennomskyting vil ofte forekomme i en 458 Lott med disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har det havna en American safari magnum havna i skapet mitt også.

Hylsene kom i går, og jeg rakk noen få skudd før mørket kom.

Min er i 416 rigby. Førsteintrykket er meget bra, american stokken gir meget behaglig rekylopptak, avtrekket ble utmerket etter litt justering.

sluttsykkegangen var noe trå, men med litt olje og noen hundre ladegrep ble det helt ok.

Link to comment
Share on other sites

men en liten avsporing, finnes det justerbare baksikter på markedet som kan erstatte dei originale?

En kamerat av meg har en 550 i 458win og han sa han måtte slutte å bruke dei opne siktene da han gjekk over til 400grains kuler.. eg veit det blei sagt ein kan skifte korn,men eg synest det høres litt knotete ut..

 

Den ghost ringen du linker til over her var nydelig!

 

Men, du kan også bytte korn. Bare å trykke ned knappen foran kornet og skyve det frem. Jeg lette land og strand rundt etter korn da jeg fikk min brotsjet opp til Lott. Mer fart = må ha nytt korn. Våpensøylen i Bergen har et stort utvalg originale korn til en billig penge, bare et tips.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer litt på at så mange mener at det nærmest er en forutsetning å brotsje opp til lott hvis børsa skal brukes i Afrika.

 

Likedan frasen om at 458wm er "krampaktig". Denne er blitt gjentatt av våpenjournalister i flere tiår og gjentas ukritisk til det kjedsommelige.

 

Like ofte kommer disse påstandene fra folk uten den minste erfaring fra storviltjakt i Afrika.

 

Jeg skal ikke påberope meg noen bred erfaring selv, men jeg har reist på noen bøffelturer og også nedlagt elefant med 458wm. I tillegg til den erfaringen man selv opplever, er rifler og kalibre ofte temaer som diskuteres rundt leirbålet. (så rart :shock: ) Her treffer man ofte lokale jegere som er med på culling og som sitter med erfaring som vanskelig kan oppnås av betalende jegere.

 

458wm er et av de mest brukte storviltkalibre i Afrika og de fleste er enige om at det er et utmerket kaliber med moderne fabrikkammo eller aller helst hjemmeladet.

 

Med nyere kruttsorter går det greit å oppnå gode hastigheter uten at hverken trykket går i været eller at kruttet må overkomprimeres. Selv bruker jeg bare 500 gr. kuler og N-530 krutt.

 

Mitt våpen (ombygd m98) gir også stor høydespredning med ulike kulevekter og ved bruk av åpne sikter er det derfor fornuftig å bestemme seg for en kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Tembo. Jeg har jaktet bøffel i Tanania, men kun en gang. Imidlertid er jeg interessert i våpen og ladning. Og jeg er ikke i tvil om at en 458wm gjør jobben den! Men, dersom du allikevel drar på en lang kasse, hvorfor ikke bruke en cm lenger patron? Lotten kan lades til akkurat samme nivå som winmag, kan gjøre akkurat samme jobb med lavere trykk. Og om du vil kan den skremmes opp i betydelig høyere hastighet. Og, dersom du er i bushen og plutselig trenger mer ammo kan du fyre winmag i lott kammeret, med ubetydelig lavere utgangshastighet (500 grains Federal premium fabrikkammo i 458 winmag gikk ut i 2000 f/s i min Lott = holder til alt). Så for å snu på det: Dersom man har en lang kasse, slik en CZ/BRNO er, og ikke bruker en kortere kasse slik en M98 er, hvilke fordeler har winmag fremfor Lott? Jeg tror du skal bruke mye kreativ tenkning for å komme opp med et eneste argument til fordel for winmag! Det er klart at dersom du bruker en kortere kasse der Lotten blir krampeaktig, så er winmag best. For trådstarter kan jeg ikke se et eneste argument for å bruke winmag.

Stuttfeiten: Jeg aner ikke momentet, tipper du bare må legge deg på et nivå. Men, du kan kanskje sjekke at ikke fremste skjefteskrue tar i løpet. Det gjorde den på en 375 weatherby jeg hadde en stund, med svært variabel presisjon som resultat. Noen runder med fila, og problemet var løst.

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter allerede har kjøpt en rifle i 458 winmag synes jeg dette er et brukbart argument for å fortsette å bruke dette utmerkede kaliberet. Han vil da slippe utgifter til brotsjing og kanskje justering av mating.

 

Hvis man skal bygge ei grovkaliberrifle på ei lang låskasse kan jeg godt være enig i å velge lottutgaven. Det virker bare som om mange er av den oppfatningen at hvis man skal jakte storvilt i Afrika så er lott det eneste saliggjørende.

 

For å gjenta meg selv litt så kan jeg heller ikke forstå hvor man får krampe når man kan lade patronen til god hastighet uten hard komprimering av kruttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Og, når ein jakter farlig vilt, bruker en en solid som første skudd og soft point resten? meiner å ha hørt det..

 

 

:shock:

Det var vel helst omvendt vel ?

Ein robust ekspanderande først (f.eks. swift A-frame) , og so solide deretter

( når dyret f.eks. er på farten vekk og oppfølgjingsskot må passere 3/4 av dyret for å komme til maskinrommet).

Har ikkje erfaring på området sjølv :oops: (dessverre) , støttar meg på litteratur frå Svein Solli her (anbefalt på det sterkaste).

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter allerede har kjøpt en rifle i 458 winmag synes jeg dette er et brukbart argument for å fortsette å bruke dette utmerkede kaliberet. Han vil da slippe utgifter til brotsjing og kanskje justering av mating.

 

Hvis man skal bygge ei grovkaliberrifle på ei lang låskasse kan jeg godt være enig i å velge lottutgaven. Det virker bare som om mange er av den oppfatningen at hvis man skal jakte storvilt i Afrika så er lott det eneste saliggjørende.

 

For å gjenta meg selv litt så kan jeg heller ikke forstå hvor man får krampe når man kan lade patronen til god hastighet uten hard komprimering av kruttet.

 

Eg kjem nok til å bruke denne som 458winmag til å begynde med,men den skal brotjes til lott..

Der er snakk om å reise på Bøffeljakt til neste år sammen med en kamerat og der vil eg ha en lott ved min side..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Gratulerer! Venter på rapport. Kan du få filmet de første skuddene dine?

 

skal få inn noken bilder om ikkje annet;) skytinga blei utsatt til i dag grunnet konfirmasjon i bygda i går.. må vise litt hensyn..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

282i4cz.jpg

 

 

satte på eit leupold 2-7x33 med ringer rett kassa.

 

1fzszl.jpg

 

 

stokken var fin og synest eg, var redd for at det skulle vere en med svinerygg, da hadde eg byttet til en KKC i steden..

 

skal legge ut fleire bilder fra skyting seinere.

 

Mvh O

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den er original,rifla skal beddes i morgen, komponentene skal vere på plass og i morgen så da blir det knall på lørdag;)

 

Eg fikk rifla for 5990 på jaktdepoet, en meget hyggelig pris synest eg! dette blir rifla som skal ta ut hjorten i skogen i årene fremmover

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

da har eg vore på Cabelas i MN og handlet Lott ammo, kjøpte 100stk Hornady ferdigladda med 500gr DGX kuler som kommer ut av tuten i 2300F/S..synest det var bra for fabrikk ammo..

kjøpte 150 stk 480 gr DGX kuler.. fikk alt sammen for 580$ slett ikkje verst synest eg,trur det blei 79$ for ferdigladda og 24$ for kulene.. fikk en insiders deal, kjenner sjefen for våpen avdelingen der.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...