Jump to content

Opticron håndkikkert


chhaug

Recommended Posts

Har en opticron imagic 8x42. Er den som nå koster ca 5500 kr. Er meget godt fornøgd med den. Optikken er veldig god, skarp og god helt ut i kanten. God i motlys og enkel å stille skarp, synes dette ofte er ett problem. Skumringsverdien kunne vært bedre, men det kommer jo helt an på bruksområde. Selv bruker jeg den i forbindelse med smygjakt på hjort(stort sett i dagslys), toppjakt skogsfugl, fjellrypejakt og ellers generell bruk. Til hjorten ville jeg heller hatt 10x, men er meget godt fornøyd. Har sett i en del zeiss og swarovski og synes ikke disse er merkbart bedre i dagslys/ lett skumring. Så til prisklassen er det en meget, meget god kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å invistere i en Opticron håndkikkert. Har da sett på en BGA Classic 10x42.

Lurer på om det er noen som har erfaring med denne eller andre kikkerter fra Opticron? Er det kikkerter som dere vil anbefale? Bruksområde er variert jakt.

 

Kan ikke si at jeg vil anbefale en BGA i det hele tatt. Okularene var i hvert fall for løse på de første utgavene . Dessverre kom denne advarsel for sent fra Anne lise hos Zeiss som tok inn en til test etter at jeg fikk min. Hos meg løsnet okularene etter 1 år. Prismene er kun satt nedi og er presset mellom 3 små punkter. Hvis okularene løsner så er det lett for at prismehuset kan forskyve seg. kikkertspesialisten påstår de sitter fast ,men jeg har åpnet min og funnet ut at primehuset sitter alt for dårlig festet. Opticron ville heller ordne ikke dette med noen garanti.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt ein Opticron Countryman 8x42 i 3-4 år. Ga ca 3500,- for den. Vore brukt til sauegjeting, hjortejakt, rypejakt og turbruk.

Var veldig godt fornøgd med den i starten. Etterkvart vart det problem med +/-justeringa mellom augene. Er heldigvis god garantiordning på dei, so kikkerten hadde seg ein sommarferie i England som eg ikkje betalte noko for.

So no er eg veldig godt fornøgd med den igjen. Og veldig fornøgd med garantiordninga til opticron.

 

Av andre i den prisklassen veit eg at mange er fornøgd med Nikon Monarch.

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at Kikkertspesialisten har gode testresultater på Opticron kan jo tenkes at siden Kikkertspesialisten og importøren av Opticron -Optiline faktisk har samme addresse og i realiteten er samme folk som står bak, så er det kanskje en grunn til at testen kommer bra ut på opticron.

 

 

Kikkertspesialisten og Optiline er samme firma. Men hva har det med testene å gjøre :?::?:

 

Det er jo ingen av de som utfører testene i de forskjellige jaktbladene og andre steder.......

Link to comment
Share on other sites

 

Nå snur du nå alt på hodet :D:D:D:D:D:D

Skulle nesten tro at du har en opticron selv og er redd for å innrømme at den ikke var fullt så god alikevel.

 

hold your horses littegrann då :D

Eg har ein opticron sjølv, som eg har sagt tidlegare i tråden. Innrømmer gjerne at den ikkje er fullt so god som dei dyre merka (Zeiss, Swaro, Leica). Innrømmer gjerne at eg hadde lite trua på Opticron'en min før eg fekk den reparert i haust. Innrømmer gjerne at eg trur Nikon Monarch er omtrent like god i den prisklassen.

Eg har ikkje eigarinterresser i noko som helst, og eg har ikkje behov for å opphøye mine eigne ting som det aller beste.

 

Eg berre reagerte litt på dette utsagnet;

Hva er problemet-Har du eierinterresser i Kikkertspesialisten???
som eg syntes var å komme med veldig høge kneløft rundt hjørnet. Unødvendig kritisk og aggressiv tone i ein ellers hyggeleg og roleg tråd om kikkerterfaringar. Det er sikkert berre meg.

 

Setter vi strek? :D

Link to comment
Share on other sites

ZeissOEM2, du gjorde da en skikkelig test av Opticron BGA for å vise kvaliteten....

 

Tenker på denne. :wink:

 

 

:wink: Joda satt bare og ventet til en eller annen skulle plukke den fram :wink::wink:

 

Fant mye interressant da jeg sprettet opp den. I min gamle zeiss fra 1920 er faktisk prismene låst fast med skrue og bladfjær. Men her i opticronen var det et sjokk å se hvor dårlig prismene satt da okularet var skrudd ut :D

Link to comment
Share on other sites

 

Tar du deg tid til å lese så skrev jeg at-:

"En av grunnene til at Kikkertspesialisten har gode testresultater på Opticron kan jo tenkes at siden Kikkertspesialisten og importøren av Opticron -Optiline faktisk har samme addresse og i realiteten er samme folk som står bak, så er det kanskje en grunn til at testen kommer bra ut på opticron.

 

Det jeg mente var: hvorfor mener du at Opticrone kommer godt ut i test pga at optiline og kikkertspesialisten er eid av samme mann??

 

Det er jo verken optiline eller kikkertspesialisten som utfører testene.

 

 

Å nei, jeg har ikke eier interesser i noen av de. Jeg selger Zeiss og Nikon, men aldri om jeg bytter min Opticron kikkert mot noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

 

Tar du deg tid til å lese så skrev jeg at-:

"En av grunnene til at Kikkertspesialisten har gode testresultater på Opticron kan jo tenkes at siden Kikkertspesialisten og importøren av Opticron -Optiline faktisk har samme addresse og i realiteten er samme folk som står bak, så er det kanskje en grunn til at testen kommer bra ut på opticron.

 

Det jeg mente var: hvorfor mener du at Opticrone kommer godt ut i test pga at optiline og kikkertspesialisten er eid av samme mann??

 

Det er jo verken optiline eller kikkertspesialisten som utfører testene.

Å nei, jeg har ikke eier interesser i noen av de. Jeg selger Zeiss og Nikon, men aldri om jeg bytter min Opticron kikkert mot noen av dem.

 

 

 

 

 

 

 

Ifølge selger hos Optiline/kikkertspesialisten så påstod han at de tok tester selv. Om det ikke stemmer etter dine meninger så får du ta det opp med ham.

 

Angående om du ønsker/ikke ønsker bytte til noe annet enn opticron så er det jo fritt fram -ingen tvang.

 

PS- når det viser seg at BGA-en er som den er(mulig at nyere modeller er forbedret da) så får man håpe at de som har kjøpt dem ikke opplever at okularene løsner- for da oppstår problemet hvis de får et lite dunk.

Eneste jeg vet om når det gjelder min -er at den veltet på et bord hvor det også var duk som dempet velten.Alt tilsa at den ikke skulle havarere,men når okularet var løsnet så var det fritt frem for prismene å leve sitt eget liv.Jeg kunne betalt for retting av kollimering,men liker ikke å bli beskyldt for å ha slengt kikkerten i bakken når jeg ikke har gjort det.Dermed så ble resultatet - full slakt av kikkerten og jeg fant da ut en del :wink:

 

På den annen side så kunne det vært interressant å vite hvor langt zeiss norge gikk i sin sjekk av BGA-en i 1999 siden jeg fikk såpass klar advarsel mot at den var å anbefale til den prisklasse den lå i.Hjalp lite meg for jeg hadde den allerede da. Serie nr på min er #180 så den er ganske tidlig ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

KikkertSpesialisten AS som forhandler har tidligere aldri hatt behov for å delta i diskusjoner på noe forum på nettet. Via en kunde har vi imidlertid blitt oppmerksom på denne tråden på Kammeret.no, hvor brukeren ”zeissoem2” kommer med så mange graverende påstander og faktiske feil at vi anser det som nødvendig å advare de andre brukerne av dette utmerkede forum mot den desinformasjon og de usaklige utfall vedkommende kommer med. Han har brukt sin energi på å prøve å sverte vårt firma KikkertSpesialisten AS og ett av merkene vi selger, Opticron. Nedenfor vil vi trekke frem seks av de mest aggressive påstandene og bevise at de ikke har noen rot i virkeligheten.

 

 

Påstand 1 fra ”zeissoem2”:

Han kommer med påstander om at okularene på den kikkerten kjøpte i 1999, var for løse og prismene dårlig festet. Videre mener han at løse okular gjaldt de første eksemplarene av denne kikkertmodellen. Han påstår videre at en tidligere ansatt hos Zeiss har gitt ham medhold i dette, og at denne tidligere Zeiss-ansatte ikke anbefalte denne Opticron-kikkerten i det hele tatt.

 

Svar på påstand 1:

På grunnlag av erfaringene med sin ene kikkert-modell skjærer ”zeissoem2” alle Opticrons modeller over én kam og generaliserer sine problemer med å konkludere at han fraråder Opticron som merke. Til orientering har Opticron over 150 kikkert-modeller, og kunden har kun sett ett eksemplar av én av disse 150 modellene. Tynnere grunnlag for konklusjon er det vanskelig å få. 

 

Vår erfaring med Opticron er motsatt av hans. Opticrons garantitid på denne modellen er 30 år, og bare det sier sitt. Vi har 10 års erfaring med salg og reparasjoner av denne eksakte modellen, og mer enn 20 års historie som Opticron-forhandler. Opticron har i likhet med Zeiss, Leica og Swarovski utmerket seg med de beste service- og garantiordninger vi har opplevd på markedet. Feilen han påpeker om løse okular har vi aldri fått reklamasjon på til tross for at vi har solgt mange hundre av den gjeldende modellen. Når det gjelder påstanden om for dårlig festede prismer, har heller ikke dette noen rot i virkeligheten. Vi har fått inn noen få kikkerter med prismeforskyvelser på støtskadede kikkerter. Det som ofte har forbauset oss med den modellen kunden har hatt, er tvert i mot hvor godt prismene faktisk er festet i denne fordi vi har mottatt en rekke kikkerter av denne modell som har hatt bulker i kikkerthuset etter kratige støt, men det gjennomgående er at dette aldri har ført til prismeforskyvelser. Dette har gitt oss et klart bevis på festene for prismene i denne modellen er noe av det beste på markedet. De forskjellige kikkertprodusentene benytter mange forskjellige måter å feste prismene på, og det betyr ikke at innfestingen er dårligere fordi om den er ulik den Zeiss bruker.

 

 

Påstand 2 fra ”zeissoem2”:

”Zeissoem2” henviser til at han ble advart mot denne modellen av Anne Lise, som er en tidligere ansatt hos Zeiss. Så følger en teknisk forklaring av innmaten i kikkertmodellen hans etterfulgt av en påstand om at Opticron ikke ville ordne dette på garanti.

 

Svar på påstand 2:

Når ”zeissoem2” sprer feilinformasjon i denne saken, burde en i det minste forvente han refererte til riktig modellbenevnelse. Han kaller konsekvent den gjeldende kikkerten “Opticron BGA”. Bokstavene ”BGA” brukes på en rekke av Opticrons kikkertmodeller, bl.a. ”Imagic BGA”, ”Verano BGA”, ”Countryman BGA” osv. Når det gjelder ”zeissoem2” sin Opticron-kikkert, var dette en ”DBA” og ikke ”BGA”.

 

 

Påstand 3 fra “zeissoem2”:

”Zeissoem2” drar gjentatte ganger inn en tidligere Zeiss-ansatts muntlige betroelser til ham som argument i saken.

 

Svar på påstand 3:

Som det seriøse firma Zeiss er, ville Zeiss nok likt dårlig å bli sitert i et skriftlig forum på denne måten. I kikkertimportør-bransjen er de påpasselige om kun å uttale seg om egne produkter, ikke konkurrenters modeller. Det lave presisjonsnivået og de mange feilene i innleggene fra “zeissoem2” på Kammeret.no gjør dessuten at vi er meget usikre på om han har sitert Zeiss-representanten rett.

 

 

Påstand 4 fra ”zeissoem2”:

“En av grunnene til at Kikkertspesialisten har gode testresultater på Opticron kan jo tenkes at siden Kikkertspesialisten og importøren av Opticron -Optiline faktisk har samme addresse og i realiteten er samme folk som står bak, så er det kanskje en grunn til at testen kommer bra ut på Opticron.

 

Svar på påstand 4:

Det stemmer at KikkertSpesialisten AS og Optiline AS har samme gateadresse og at det er de samme folkene som står bak. Slektskapet mellom de to selskapene gjør vi oppmerksom på i teksten øverst på hver eneste test KikkertSpesialisten publiserer. Vi spiller med andre ord med åpne kort. Når det gjelder selve kikkerttestene, er disse utført i regi av KikkertSpesialisten AS med innhyret ekspertise i form av en person med utdannelse i optikk fra Norges Tekniske Høgskole og en av landets mest fremtredende yrkesornitologer/dyretegnere. Dette skal sikre objektiviteten og det faglige holdet i testene. KikkertSpesialisten AS er detaljist (ikke importør) og en av Norges mestselgende butikker av fabrikatene Zeiss, Leica, Swarovski, Opticron og mange flere.

 

Opticron-modeller er med i testene, i likhet med en rekke andre merker. Når det påstås at Opticron-kikkertene kommer godt ut på testene, kan hvem som helst se at teten derimot domineres sterkt av de dyreste merkene fra Tyskland og Østerrike. Tar man eksempelvis testen hvor bl. a. 8x40 og 8x42-kikkertene er med, finner man beste Opticron-kikkert først på 10. plass. I testen hvor bl. a. 10x42 og 10x50-kikkertene er med, finner man beste Opticron-kikkert først på 8. plass. Bunnen faller derfor ut av påstanden.

 

”Zeissoem2” kjøpte sin Opticron DBA 10x42 i 1999 da modellen var helt ny. I en test i bladet ”Vår Fuglefauna” nr. 2/1999 gikk DBA 10x42 av med seieren over sterke utfordrere som Zeiss Dialyt Classic 10x40 B, Leica Trinovid 10x42 BA og Swarovski SLC 10x42 W. Hvis DBA-modellens gode testresultat falt enkelte tungt for brystet, kan verken KikkertSpesialisten AS eller Optiline AS belastes for det. Ellers må det bemerkes at Zeiss, Leica og Swarovski svarte raskt på Opticron og de japanske fabrikkenes teknologiske nyvinninger – i løpet av tre år var de alle tre forbi Opticrons toppmodell igjen på KikkertSpesialistens tester. Konklusjonen er: Vil kundene følge med hva som rører seg på kikkertfronten, er disse testene den beste kilde man har å gå til. Det skjer stadig rokkeringer i toppen idet de fire-fem beste produsentene skifter på å innha den beste optikken ut fra hvem som sist introduserer nyvinninger.

 

En av dem som har svart “Zeissoem2” på Kammeret.no, skriver svært så treffende at når journalister til stadighet kårer Opticron til testvinner i fagtidsskrifter og fagblad, kan i alle fall ikke det tilskrives noen delaktighet fra KikkertSpesialisten.

 

 

Påstand 5 fra ”zeissoem2” (hentet fra tråden «Kjøp Zeiss så får du service»):

“Joda, jeg ble nok skikkelig rundlurt av kikkertspesialisten. Serie nr er lavt- nr 180 i rekken. Prisen sank 2-3000 1 år etter at jeg kjøpte.”

 

Svar på påstand 5:

Påstanden faller for sin åpenbare urimelighet. For det første kjøpte ikke ”zeissoem2” kikkerten fra KikkertSpesialisten AS, men fra en forhandler i Rogaland. For det andre kan ikke KikkertSpesialisten AS eller andre forhandlere av kikkerter beskyldes for å ha rundlurt en kunde hvis det viser seg at importøren etter noen år justerer inn- og utsalgsprisen ned på et produkt. Alle importører justerer av og til sine priser ut fra valutaendringer, endrede innkjøpspriser fra fabrikk og bl.a. nedsatte priser for utgående modeller.

 

 

Påstand 6 fra ”zeissoem2”:

“Ifølge Kikkertspesialisten må alle kunder betale kollimeringsfeil selv siden det kun oppstås ved slag/dunk siden prismene ifølge dem sitter i en solid innfestning. Jeg har selv åpnet min og funnet ut at alt er bare bløff.” Videre skriver han: “Jeg kunne betalt for retting av kollimering,men liker ikke å bli beskyldt for å ha slengt kikkerten i bakken når jeg ikke har gjort det.”

 

Svar på påstand 6:

Hva som er definisjonen på en solid innfesting og hva som er bløff overlater vi til fagfolk å bedømme. Vi har selv vært tilstede ved alle trinn i produksjonsprosessen, også ved store og velrenommerte merker som Swarovski og Zeiss sine produksjonsanlegg. Dette er et ledd i vår kunnskapsbygging, nettopp for å kunne vite hvordan en kikkert er bygd opp fra innerst til ytterst. Vår egen mening og erfaring er at DBA-modellen sjelden blir utsatt for prismeforskyvelse selv ved kraftig støt, så det er ingen feil ved innfestingen av prismene i denne modellen.

 

Vi har aldri påstått at ”zeissoem2” har slengt kikkerten i bakken. All skriftlig korrespondanse kan motbevise dette. Men vi har sagt at kollimeringsfeil aldri oppstår uten ved støt. Vi har vanskelig for å forstå logikken i hans uttalelser når han samtidig skriver i e-post til oss 2. desember 2008: “For all del -det kan jo tenkes at noen andre her i hus har mistet den i gulvet uten at jeg vet om det.” Dette har det med andre ord aldri vært spekulert i fra vår side.

 

I flere mailer prøvde vi å få kunden til å sende inn kikkerten for gratis og uforpliktende garantivurdering, men forgjeves. I en mail skrev vi følgende: “Opticron kan ikke love hva som vil komme til å gå på garanti uten at du sender inn kikkkerten. For meg høres det ut som om det løse okularet kan dekkes av garanti, med mindre problemet er forårsaket av brukeren. Kollimering på grunn av prismeforskyvelse vil alltid kunden måtte betale idet det skyldes støt, men kollimeringen koster inkludert frakt, tolldeklarasjon og moms ikke mer enn anslagsvis 500 kr. Hilsen KikkertSpesialisten AS”

 

Til slutt skrev vi følgende i en ny mail til ham:

 

“Jeg vil gjøre oppmerksom at ingen kikkertprodusenter vi har kjennskap til, anser prismeforskyvelse som en feil som dekkes av garanti. At Opticron tar seg betalt for en slik reparasjon, er med andre samme politikk som ellers i bransjen, Zeiss inkludert. Regelen blant kikkertprodusentene er at garanti kan påberopes kun hvis årsaken til feilen på en kikkert kan spores tilbake til materialsvakhet eller produksjonsfeil.

 

Unntak fra ovennevnte garantipraksis er Leica, som for kikkerter kjøpt etter 1. oktober i år (2008) faktisk har startet en prøveordning om at alle reparasjoner går som garantireparasjoner uansett årsak og skade. Denne prøveordningen vil bli gjort permanent fra 1. jan. 2009 hvis erfaringene er positive, opplyser Leica. Dette er noe å tenke på neste gang du skal kjøpe kikkert. Leica og Zeiss har dessuten gått ned til 10 år i garantitid, mens Opticron og Swarovski fortsatt kjører på 30 år.

 

Hva du vil gjøre med DBA-kikkerten, er ditt valg. Hvis feilene er bare dem du nevner i mailene, og kikkerten ikke har ytre støtbulker eksempelvis rundt objektivene, vil din kikkert etter en reparasjon på ca. kr 500 kr bli funksjonelt som ny. Vår erfaring er at det er ytterst sjelden prismene kommer ut av stilling på DBA på grunn av en solid innfesting, så noen gjentakelse av dette problemet er det liten sjanse for at du vil oppleve. Hilsen KikkertSpesialisten AS”

 

Han ble også høflig tilbudt en vurdering av kikkerten hos oss og hos Opticrons verksted, selvfølgelig gratis og uforpliktende. Men i stedet for å sende inn kikkerten til oss eller importør for påsyn/vurdering og gratis kostnadsoverslag på reparasjon, plukket han altså i stykker sin egen kikkert til en verdi av over 10.000 kr (i 1999) og skrev noen krasse innlegg på Kammeret.no.

 

 

Til slutt:

Vi legger vår prestisje i å yte god service overfor både nye og eksisterende kunder. Det har vi alltid gjort og det vil vi fortsette med. Denne saken er allerede lagt død fra vår side, og den er vel strengt tatt også lagt død fra ”zeissoem2” sin side idet kikkerten hans nå er plukket i småbiter og garantert ikke lenger omfattes av noen som helst form for garanti. Vi gjorde det vi kunne for å komme ham i møte, men kom ikke til orde da alle e-poster fra ham var å anse som enveiskommunikasjon, hvor både argumenter og konklusjoner haglet uten at de hadde rotfeste i noe som helst. For ordens skyld så har all korrespondanse mellom oss og ”zeissoem2” skjedd skriftlig, og skulle han ha behov for å friske opp hukommelsen i forhold til fakta i saken, er det bare å gi oss et hint.

 

Med vennlig hilsen

KikkertSpesialisten AS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har opticron 10x42 og har sammenlignet den med zeiss og personlig så så jeg ikke noe forskjell på de i dagslys men når det skumrer så er zeissen bedre. opticron er en meget bra kikkert til en billig penge. de som måtte mene noe annet burde først ta begge typer ut i marka og sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Bra service og raske svar fra optiline tidligere i vinter. Litt treg service ifht reparasjon av garantisak (skade), men dette hang sammen med at kikkerten måtte til fabrikken for å repareres kostnadsfritt for meg.

 

Handler opticron igjen om jeg ikke skal opp i nevnte topp-toppklassekikkertmerker (og priser).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt opticron 7x42, fikk dugg inni kikkerten når den var ny å ikke faen om jeg fikk den reparert på garantien, måtte betale sjøl for reperasjonen (1000 kr) :evil:

Kvittet meg med kikkerten og kjøpte swarowski, har hatt swaroen i nesten 10 år nu og ingen problemer med den:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
skulle han ha behov for å friske opp hukommelsen i forhold til fakta i saken, er det bare å gi oss et hint.

 

Med vennlig hilsen

KikkertSpesialisten AS

 

 

Joda kikkerten er lagd død og glemt.

 

Når det gjelder hint så er det veldig enkelt .

 

All komunikasjon er ikke gjort skriftlig .

Denne kikkerten ble heller ikke bestillt hos forhandler i Rogaland.Forhandleren visste faktisk ikke at den fantes.

saken er den at jeg sendte en del spørsmål om kikkerter. Jeg ble da personlig oppringt av representant fra Kikkertspesialisten. Det endte opp med at valget ble mellom å sende kikkert direkte til meg for utsalgspris eller til nærmeste optiske butikk jeg visste om. representant spurte da om det var greit at han ringte butikken og ga beskjed at den ble sendt dit merket med mitt navn. Antakeligvis ble det da laget en forhandleravtale før kikkert ble sendt. kikkert ble sendt til butikk eid av slekta . Butikk er forresten nedlagd etter at eiere er blitt pensjonister.

 

Ergo så ble all korrespondanse om kjøp av denne kikkert gjort muntlig direkte med Kikkertspesialisten. Det var faktisk Kikkertspesialisten som tok kontakt for salg av denne kikkerten og ikke omvendt.

 

ALTSÅ PKT 5: Når da Kikkertspesialisten til og med ikke klarer å holde orden på hvordan jeg kjøpte kikkerten- hvordan skal jeg da tro at dette ikke har hendt før med løse okularer og problemer med prismer.

 

Når det gjelder løse prismer så hadde dette ikke skjedd hvis det høyre okularet hadde sittet fast. joda prismene sitter i et hus som igjen er skrudd fast med 3 skruer og deretter så er okularet skrudd inntil.Prismene sitter avlåst i prismehuset,men prismehusene var såpass løs hos meg at de lett forskjøv seg da okularene hadde løsnet.

 

 

Saken er den at som jeg skrev så var det veldig enkelt å vippe ut prismene i venstre rør når okularet var fjernet.

Men som jeg har sagt før - Muligens det er gjort forandringer eller bedre jobb senere. Om min var en med produksjonsfeil er vanskelig å si - den er kastet.

 

Når det gjaldt min så er det i den andre tråden bare blitt snakket om DBA modellen. At det i kampens hete her i denne tråden er nevnt BGA kunne lett sjekkes opp mot den andre tråden der jeg demonterte min egen. Så hvordan jeg har lagd 150 modeller under samme lest er tatt ut av luften.

 

Kostnad på maks 500,- var vel ikke helt det som lå i kortene da jeg ble forespeilt reperasjon .

 

Joda - ser meg ferdig -dermed så får de ta sine valg selv de som skal kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...