Jump to content

Ammo til 12/70 for rådyrjakt.


Sauer Highland 3006

Recommended Posts

jeg har brukt rio venatrum 36gram 2`er på rådyr jakta. fungerte jo forsåvidt greit nok, men prisen er STIV! 25kr smellen er i overkant av hva jeg betaler for hagle ammunisjon. neste gang tror jeg også at jeg går for tungsten matrix .for å få mer inntrengning. 90% pulveriserte i skinnet og resten lå knust til pulver i bogen.

Link to comment
Share on other sites

Så dårlig fungerte ikke de RIO patrona jeg brukte. 36 gr #3 og 46 gr #BB er det jeg har brukt i hagla. Gjennomskudd på alle 3 rådyra med BB, det jeg skaut med 3'er hagl satt fra lungene og til skinnet i motsatt side...intakte! Alikevel; rifla er den som blir med i rådyrskogen oftest.

 

Av bly bruker jeg Rottweil magnum 52gr #2. Funker veldig bra på gjess ihvertfall. Og før noen bemerker det; JEG JAKTER OGSÅ LITT I SVERIGE I TILLEGG TIL JAKTA HER HJEMME..

Link to comment
Share on other sites

Ville testet denne på papp før jeg brukte den på rådyr. Jeg testet noen skudd for et par år siden og oppdaget at rundt halvparten av haglene var knust til biter (halve og kvarte kull i pappen) Trangboring var 1/2.

Sikkert ikke noe stort problem, men jeg likte det i hvertfall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av Wingmaster i en hagle fra 1955 kan man vel mildt sagt ikke er å anbefale... Blir nok fort slarkete i mekanismen, og flisete i munningen vil jeg tru...

 

Og til deg som synes 25 kr per rådyrpatron er for dyrt; Er enig at det er dyrt, men skyter du så mange rådyr hver høst at det har veldig mye å si for økonomien din? :D

Link to comment
Share on other sites

@teigen

Det jeg erfarte i praksis ;) syns ikke det var noe særlig. så neste gang skal jeg bruke de 25kr pr smell på noe som gir litt mer valuta for pengene. rio venatrum er kjempe greier på skogsfugl da! og ja jeg synes 25kr er dyrt pr skudd! med kun borteboer stipend som inntekt og husleie, mat, klær, bil og bensin som utgifter vær måned er det ikke stort igjen.

Link to comment
Share on other sites

federal magnum 2 meget god patron men d er bly så du må nok til sverige for å jakte med det, jag sjøt selv et rådyr med dette på ca 35-40m :!: men rådyret fallt død i smellen utrolig patron egentlig vet også om en som sjøt med BB på gaupe og samme reaksjon

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

 

Hva gjelder alternativ ammo har jeg ikke mye peil, men hva gjelder bly så bruker jeg selv kun rottweil waidmansheil, vanlig 36g. Ville nok styrt unna alt som heter semi og magnum, og satt grensa på 36g ladninger. Effekten hva gjelder jakt er uansett ikke bedre med magnum patroner er nå min erfaring. Har skutt noen rådyr med 12/90 etterhvert og, og ingen av de har ramla noe kjappere enn de gjør for drillingen med 36g nr.3.

 

Ikke noen vits i å presse en eldre hagle med magnum ladninger når det alikevel ikke trengs. Den tåler det sikkert, men normale ladninger er nok snillere med børsa.

Link to comment
Share on other sites

det er jo anbefalt og bruke "tunge" patroner altså magnum o.l. tror ikke at det er noe problem med magnum i din hagle har jo selv en beretta som ble kjøpt før krigen og har matet denne flere ganger med magnum uten å ha sett noe tegn til svakheter.

Så at den ikke må utsettes for magnum er noe tull, men derimot stål det kan være værre :!:

Link to comment
Share on other sites

Aasum, at den tåler magnum er jeg enig i, tenker mer på unødvendig slitasje. Vet da selvfølgelig ikke vilken stand denne låskassa er i. Har erfaring med to stk drillinger som har fått problemer pga bruk av magnum patroner. Fin mekanisme som begynner å bli ørlite slitt, med resultatet at begge løpa går samtidig. Men det er neppe noe problem i dette tilfellet.

 

Men om man bruker magnum eller ikke på rådyra mener jeg ikke spiller noen rolle. Ihvertfall ikke hva gjelder bly, mulig det er annerledes med "miljø" skudda..

Link to comment
Share on other sites

Her må dere være veldig tydelige på å skille mellom 12/70 "magnum" og 12 Magnum (12/76). Så lenge patronlengde stemmer med kammeret er man på rimelig trygg grunn uansett hva patronen heter, men å skyte 12/76 i et 70mm-kammer er galskap og må ikke forsøkes.

 

Kan dere redigere innleggene litt så det ikke er noen tvil om hva dere mener?

 

 

Fulmen

Global Moderator

Link to comment
Share on other sites

Her må dere være veldig tydelige på å skille mellom 12/70 "magnum" og 12 Magnum (12/76). Så lenge patronlengde stemmer med kammeret er man på rimelig trygg grunn uansett hva patronen heter, men å skyte 12/76 i et 70mm-kammer er galskap og må ikke forsøkes.

 

Kan dere redigere innleggene litt så det ikke er noen tvil om hva dere mener?

 

 

Fulmen

Global Moderator

 

Ikke for å kritisere deg moderator men se på overskriften da d er ikke mye tvil om at det er snakk om 12/70 skal man skrive om 76 må man bemerke det :D God Helg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var i dag og hentet 2 x 10 stk Kent Impakt Tungsten Matrix 12/70 nr 3 36 grams. men selger var usikker på om dette kom til å gå bra i min gamle ss fra 1955. Jeg mener å ha lest at Tungsten Matrix går bra i "alle" gamle hagler. Selger var usikker på om at børsa tålte trykket!.

 

Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hei, mange tips her, takk, til ot står det følgende på undersiden av kammeret ; 12- 70, w, u, N Nitro, + tre rare symboler som minner om krone/blomst.

 

Børsa er prod. i mai 1955.

 

Tar opp igjen litt av denne tråden. Har en Buhag 16/70, arvegods. Har stått på loftet mange år men tenkte på å bruke den.

Etter hva jeg har lest meg frem til så betyr merkene:

 

W - Worgeborhung. Betyr at løp er choket, men det angis ikke til hvilken grad.

U - Betyr at våpen er testskutt og testet. Altså en godkjennelse for salg.

N Nitro - Betyr at våpen er testet med "røykfri" ammunisjon. Vet ikke helt hva det betyr men er noe som kan være gjort en periode ved overgang til andre kruttyper. Noen mente disse bare var prod. 1912-1939 men det får ikke jeg til å stemme. Din er laget mai 55 og jeg tror min er fra april 56. Har og sett bilder av andre fra amme tider på nett.

Krone/blomst er i kombinasjon med med de andre merkene.

Tillegg har du stempler på løp som sier noe som Spesiale Stahl og en S med krone over bil jeg tro.

 

HVa du kan skyte med er jeg ikke sikker på. Jeg skal ha med min til børsemaker for å få tittet over den.

Har du fått testet din noe mer?

 

L

 

Siden den er prod mai 55 har du sikkert et stemple på ene siden som sier 555.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...