Jump to content

Presisjon i revolver?


leon

Recommended Posts

For det første må man sikre seg at den revolveren man velger å kjøpe har "sunne" dimensjoner og så god timing som mulig. Da er mye gjort. Det er også greit å ha en stang som er veldig nøye tilpasset løpsdiametern, før stangen forsiktig inn gjennom løpet(må være helt nypusset og rent) og om stangen da butter mot tønna, er ikke allt som det skal ang. opplinjing løp/tønne. Dette er en relativ grov målemetode, men gir vertfall en pekepinn.

Med feks en smith 686-mod 14 osv bør man med gode kuler og litt forsking kunne få samlinger som holder innertier på 25- under 20mm bør ikke være uoppnåelig. Ellers er det som du er inne på, mange småtriks som kan gjøres for å tyne siste rest av pres. ut av revolveren.

Men kjøper du en Manuhrin er du vel i mål med en gang...

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst hva er den tenkte bruken til denne revolveren? En S&W 686 og en FA er i grunn to forsjellige verdener. Skal du peise på med .357 eller søke presisjon med .38?

En FA er et stykke suverent stykke håndverk, men begrenser deg noe i valg av grenermed sin singel action og lade port.

Legg ned verktøyet i første omgang. Begynn med ammoen så vil du nok oppdage at en 686 fint klarer 2" på 25m.

Timeing er viktig, men ikke sykt viktig. Presisjonen måler du først 25m etter løpet, ikke før kula går inn i løpet. :mrgreen: Hvis du kan se mere tegn etter bly osv. til en eller annen side etter flere skudd fra samme kammer, er det ikke bra! Hvis ikke er det som oftest greit nok.

Sylindergapet er ingen enkel sak å justere mer enn en vei om du ikke har tenkt å bytte løp. ...Og den veien er det sjeldent for lite :D Jeg hadde et sted mellom 0.1 og 0.05 på min revolver (har ikke noe måleblad i mellom) Det holdt ikke for å få en driftsikker PPC revolver, den må tåle 170-180 skudd uten mulighet for puss.

Den ble åpnet til litt 0.1+, og det holder. Igjen så har dette med ammoen din å gjøre, bly griser mer en mantel, en kruttsort griser mer enn en annen.

 

må stikke... fortsettelse følger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, man kan justere sylindergap uten å skifte løp. Jeg fikk gjort det på min 686 ved å skru løpet en runde inn, dermed fikk jeg redusert det fra 0,006" til det halve. Litt marginalt for utstrakt bruk av blykuler, men duverden for noen hastigheter den gir.

Link to comment
Share on other sites

Hvor god presisjon er det mulig å få ut av en smith? Kjenner at jeg kommer ikke til å være fornøyd med 2" på 25m.

Jeg testet min 686 i en Ransom rest for noen år siden.

Med den rette ladningen var ytterkanten på det hullet som alle kulene satt i ca 24 mm.

Dette var på 25 meters avstand.

Link to comment
Share on other sites

Joda, man kan justere sylindergap uten å skifte løp. Jeg fikk gjort det på min 686 ved å skru løpet en runde inn, dermed fikk jeg redusert det fra 0,006" til det halve. Litt marginalt for utstrakt bruk av blykuler, men duverden for noen hastigheter den gir.

 

Les en gang til Fulmen :wink:

Jeg skrev det er ingen enkel sak... og du skriver "jeg fikk gjort" Det tyder kanskje på at du heller ikke synes det er så enkelt å ta ut løpet, som krever rett utstyr for å ikke risikere å sitte der med ei skeiv ramme. For så å dreie ned presist for at det skal se ok ut etter på, og eventuelt justere låsingen.

Link to comment
Share on other sites

fortsetter litt...

 

Som Evert nevnte kan Smith løp være trange, og ikke bare trange eller i det siste. I minst hundre år har S&W løp vært notorisk variable på alle punkter bortsett fra twisten, som aldrig har blitt forandret.

 

Hvis du virkelig har lyst til å pusle litt for å lage en presisjonsmaskin er min anbefaling å starte med en eldre mod. 14 (K38) S&W la ned litt sjel i sine Masterpiece våpen, du har da et utgangspunkt som kommer til å vare lengere enn noen av oss. K-ramma er litt mindre en L-ramma til 686, og du får løpet/kjærnelinjen lengere ned i hånda. Et løp med "normal" rifling fra Douglas, Shilen, Clark med en twist etter hva du kommer til å skyte fordi en universal revolver blir aldrig en presisjonsmaskin. 15-kantet Polygon løp fra Lothar Walther er den nye farsotten, ikke uten grunn. Med et realt bull barrel kan du, med fresen, justerer tyngde og balansen, hopp over ferdig slabbet løp.

For igjen å sette verktøyet litt til side, så er et grep som passer 100% utrolig viktig. Et skreddersydd grep fra Nill er dyr ved, men verdt penga. Eller man kan lage et tilsvarende grep selv. I mine øyne er det liten vits med å ha verdens beste våpen i en Ransom Rest, hvis det er umulig å følge det opp når man holder det i hånda.

 

Siktene til Smith er ikke så mye å juble over. Jeg mener den beste løsningen er en full sikterampe fra Aristocrat, Merkle eller Wichita.

 

Jeg har noe i denne gata, og 2" på 50 meter er et minimum av hva vi forlanger av en PPC-ræcer. Det klarer revolveren fint...det er værre med han som holder i den :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev det er ingen enkel sak...

 

Tull, det er svært enkelt. Man bare leverer den til børsemaker og ber ham gjøre det, det klarer en hver idiot :mrgreen:

 

Husker ikke hvor mye det kostet meg, men det var faktisk ikke så sinnsvakt dyrt etter det jeg kan huske. Men det krever en erfaren smed om det skal bli bra, der er vi helt enige.

Link to comment
Share on other sites

...gjennom fronten på ramma bore og brotsje tønneemnet til 9,10mm for å få riktig retning og diameter på sylinderåpningene.

 

Der datt jeg ut :D ...er vi fremdeles på en 586 eller 686? Kan du forklare litt hvorfor, slapp av det er bare jeg som er litt dum.

 

Klør meg fælt i hodet for å finne en fornuftig måte å sikre at alt er riktig dersom det ikke finnes tønneemner. Tenk så deilig å tighte opp låsingen på tønna til perfeksjon uten å tenke på timing for siden å få perfekt timing når tønna bores!!

 

Joda, men om tønna er perfekt, og kranen ikke. Skal du lage ei tønne med feil for å rette opp en annen feil? eller er jeg på bærtur.

 

Det er mer tips og triks rundt det å fikse feilene på ferdigkjøpt vare på samme måte som man på ei boltrifle retter kassa og gjør noen andre små grep samtidig med løpsbytte for å få en skikkelig racer som jeg er ute etter...

 

Hva er sluttmålet for denne revolveren? Ikke missforstå, det er et knall prosjekt du har i gang her, og det å "bare" rette opp feil er nobelt nok det. Men for meg som skytter, ikke børsemaker som du sikker skjønner :D, er det viktig at ting blir gjort med henblikk på hva revolveren skal utføre. Ting kan bli for tight i enkelte tilfeller. Skal den f. eks. kunne skytes hurtig? Da vil jeg at tønna sklir lett som fy til neste låsehakk, det påvirker DA avtrekket men blir ofte glemt. Skal den kunne lades og tømmes hurtig? For da vil utstøter og kran få litt mer en normal medfart. Utstøterstangen bør kanskje lages sterkere. Den har også for lang vandring bakover på en 686 til å tømme .38 kjapt, det bør kanskje kortes inn noen mm. Patronene kan glippe over stjerna å knote til omladingen. osv. osv...

Link to comment
Share on other sites

Noe å tenke på?

 

Akseptabel jaktpresisjon i rifle (tilnærmet 1 MOA) : 1" samling på 100 yards

Akseptabel revolverpresisjon (tilnærmet 1 MOR) : 1" samling på 25 yards......

 

Også, når det blir snakk om jakt med håndvåpen og oppskyting, så krever man plutselig at prøven skal foregå på samme avstand som med rifle! Det kan ikke være av andre årsaker en ren bekvemmelighet for skytterlagene, OM det noensinne skulle bli aktuelt....

 

Presisjonskravet må tilpasses bruksområdet og skyteavstand, som trådstarter sier, han er ikke fornøyd med 2" på 25 meter, JEG ville være storfornøyd med 2" samlinger på 25 meter.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppklaringen leon.

 

Jeg har aldrig sett noen S&W tønneblanks, ikke det at jeg har letet så mye...

Men da falt en tanke ned i hodet mitt, og vi er tilbake til K-ramma jeg nevnete tidligere. Som blanks kunne det kanskje være mulig å bruke ei tønne i .32 eller kanskje til og med .22? Det får du til K-rammen.

 

Som sakt synes jeg prosjektet er vanvittig spennende. Det hadde vært flott om du med utgangspunk våpenet fyrte av noen testserier, med div. ammo. For å så ta vare på samme ammo til å teste i den ferdige "ræcer'n", gjør testene både i benk å på frihånd. Det er nemmelig her kjepphesten min ligger :D I min verden er det nemmelig mye enklere å få en vel trimmet rifles presisjon i benken ut i, hva skal vi kalle det, praktiskpresisjon. Den presisjonen skytteren kan/bør oppnå. På en revolver mener jeg at dette spranget er mye lengere, selvfølgelig på grunn av ulik konstruksjon og ikke minst den forskjellige håndteringen.

 

Hold oss oppdatert, bilder skader heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Men vil nødvendigvis en ferdig boret, standard tønne i et mindre kaliber ha det nødvendige presisjons-potensialet som antydes her, uten videre?

 

Det later til at det har vært noe av problemet med presisjonen det at ett eller flere av kamrene er boret litt ute av spec, eller kanskje litt på skrå, slik at kula entrer overgangskonusen skeivt eller litt til side for løpsaksen.....

 

Vil det da være mulig å rette opp det med en kammerbrotsj?

Link to comment
Share on other sites

4" 586... Sikle...

 

Nu vel, jeg beklager å "kuppe" litt og avspore. Men jeg har faktisk en tilovers tønne til 586 (.357 mag) og Moonclips for .38 super / 9mm osv. Planen var å bygge praktisk revolver for hurtig omladning med mulighet til å bytte tilbake til .357 ved behov. Men nå har stemmene i hodet mitt begynt å si at jeg skal ha ruger revolvere :roll: , så da er altså både tønne og clips potensielt tilgjengelige for mere eksperimentering. 8)

 

*edit - skrivefeil*

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pistol/revolver? Et Tu, leon?

 

Hyggelig å se deg innta de kortes rekker - god rekreasjon det. Jeg har en litt spesiell 4" 686 med "hel" tønne - husker ikke hva modellen heter, men den ser litt tøff ut. Har vurdert å gå samme veien som deg med full tuning og det hele. Utover våren skal jeg jobbe frem noen ladninger med 105grs kule, som energimessig burde ligge på luftnivå - bare kula står i pappen er jeg fornøyd :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bekrefte punktet rundt Taylor troath. Har fått utført dette på et par revolvere, som utgangspunkt gav heller såder presisjon, bl.a. en DW mod 15 med 6" løp, gikk fra samlinger litt ut i 9ern, til gjentatte "hull i hull" samlinger innen sentrums tier, samme resultat med en S&W 625, en Colt Python og et par andre. I noen av revolverne har jeg imidlertid fått sterk ansamling av bly i området hvor riflingen da begynner. Har i utgangspunkt måttet kompensere dette med Lewis Lead Remover pussing, men GC, annet kulefett og tilpassing av legering har redusert problemet. Noe av grunnen til blying, kan være at friboringen i et par av dem ble litt lang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det andre enn meg som føler at det meste mht presisjon ligger hos skytteren?

 

Jeg har opplevd at en hyllevare S&W går midt i når avtrekket er av en slik karakter at jeg "vet" når skuddet kommer, mens double action og dårlig tid ofte resulterer i debatt om hva som kan gjøres med jernet, og ikke skytteren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har endelig fått ut fingern og begynt å skyte litt pistol som en hyggelig adspredelse. Som innenfor det meste av skyting jeg driver med har jeg ikke planer om å bli noen konkurranseracer, men vil likevel ha redskap som overlater det å treffe til meg uten at jeg behøver å tenke på presisjonen.

 

Det blir en revolver etterhvert. Mest sannsynlig en smith 586 eller 686, selv om det er mest interessant å investere i noe skikkelig som FA eller manuhrin.

 

Hvor god presisjon er det mulig å få ut av en smith? Kjenner at jeg kommer ikke til å være fornøyd med 2" på 25m.

 

Hva kan gjøres? er generelt skeptisk til revolvere siden det er så mange muligheter til at ting er ute av linje og vinkel med allskens slark og faenskap.

 

Det jeg lurer på er egentlig; hvordan kan man på skikkelig vis justere timing på tønne og sørge for at senterlinje i kammer og tønne er riktig innenfor en hundredel eller to? Hvor lite sylindergap kan man ha før det blir kritisk å pusse mellom hver serie uten at det låser seg? Har det noen hensikt å bruke mange timer på å rette fronten på ramma for at pipa skal stå rett?

 

Kommer til å pusle litt med en evt revolver jeg kjøper siden jeg innen den tid har verkstedet oppe å gå. Siden jeg har maskiner og er vant til å tukle med rifler for å få presisjon ut av dem vil jeg vite hvordan jeg kan slippe å bruke fil og øyemål for å mekke revolver.

 

Hvis du kikker litt rundt på ammunisjonsprodusenters skrytesider, vil du se at 357m ammo alltid går bedre enn 38spl.

Jeg har samme erfaring + at jeg alltid får bedre samlinger med tyngre kuler, feks RCBS `s SWC180gr GC silhuetkule, den er meget god i min 586 og 686 med 8" løp :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Joda, man kan justere sylindergap uten å skifte løp. Jeg fikk gjort det på min 686 ved å skru løpet en runde inn, dermed fikk jeg redusert det fra 0,006" til det halve. Litt marginalt for utstrakt bruk av blykuler, men duverden for noen hastigheter den gir.

 

Har en Dan Wesson, kan justere gapet selv og sjekke med skims, smart løsning synes jeg.

 

Presisjonen er vel også avhengig av mange andre faktorer, som lengde, riflestigning, ladning og kulevekt, nøyaktig og stabilt avtrekk, samt gode siktemidler, moro er det jo å få ut det beste av den revolveren man har, og ikke minst hva man får til som skytter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...