Jump to content

MÅ man betale avgift i Sverige?


Kriegh

Recommended Posts

Har jo spurt om dette tidligere og konkludert med at man må det om man skal jakte i Sverige. Men....jeg fikk dette svaret da jeg spurte min jaktarrangør:

 

' Nej, ni behöver inte betala nån viltvårds-/jaktavgift på privata marker. Det är bara på statens & samemark.'

Link to comment
Share on other sites

Det må forevises ved kjøp av jaktkort på privat mark, men det tas ikke like høytidelig som her. Har blitt spurt en gang og jeg har jaget mye i Sverige.

Billigst blir det om du betaler dette i Sverige, på Posten eller Kassaservice. De fleste små plasser har disse. Bankene har også jaktkortet. 300 SEK + 49 SEK for å betale inn. Mye dyrere om du gjør dette fra Norge.

 

Våpenet fortoller du enkelt her:

https://tid.tullverket.se/svd/

 

Husk å avdeklarere våpenet innen 10 dager etter endt jakt bare :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke våpenpass til Sverige. Og har du tollet inn våpenet på nett så holder det.

Om du ser på Njff sine hjemmesider, skal du finne iban nr, og så kan du betale den svenske jegeravgiften på nettbanken din.

Vi hadde trøbbel med å få betalt avgiften når vi var i Sverige, for post i butikk hadde ikke jegeravgift skjemaet. Så neste gang, skal jeg betale det hjemmeifra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har registrert på www.tull.se at jeg skal ha med meg et våpen inn i landet og ut av landet. Har skrevet inn våpenkortnummer etc. Forstod det slik at jeg da bare kunne suse over grensa, og at jeg senere vel hjemme i Norge kunne deklarere at våpenet var trygt ute av Sverige.

 

Slik som jeg nå forstår det må jeg tolle det inn og ut av Norge, og inn og ut av Sverige. Jeg har bare gjort det siste. Er jeg i trøbbel?

Link to comment
Share on other sites

Du må fortolle børsa for og dra til sverige og når du kommer hjem så fortoller du den ut, du får en id på toll skjemaet når du skal fortolle, du går inn på samme nettside od skriver inn din id og trykker avdeklarer (eller hva det heter) da er du ferdig og ikke gjort noe galt,for du bare bekrefter at våpnet er tilbake i norge, Dette må gjøres innen ti dager(som tidligere nevnt) ellers får du en påminnelse på e-post om at dette må gjøres, Det har skjedd meg,,,,, :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fylt ut skjema på tull.se og betalt den svenske jegeravgiften. Så plutselig får jeg vite at jeg må tolle våpenet ut av Norge! - det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Er det to boder på grensen? En norsk og en svensk?

 

 

Du trenger ikke fortolle inn/ut av Norge. Kun svensk toll.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge alt jeg har hørt fra norske tulltjenestemenn holder det ikke å deklarere børse+ammo inn i Sverige og ut av Sverige på de svenske tullverksidene. Det svenske byråkratiet har nemlig ingenting med det norske å gjøre. For å ta våpen og ammo lovlig ut av Norge og inn i Norge må du enten ha europeisk våpenpass eller stoppe på den betjente tollstasjonen (det er bare en av dem ved hver grenseovergang) for å fylle ut norske papirer. Men det er SVJV ingenting å betale.

 

Så klart, hvis du kjører på grønt uten våpenpass er det liten fare for å bli stoppet, men hvis du blir vinket inn for kontroll og hvis den norske tollbetjenten har krangla med kona samme morgen og er i et råttent humør, risikerer du bråk.

Link to comment
Share on other sites

Vi var en gjeng på jakt i Sverige i høst, og hadde leid minibuss. Alle hadde våpenpass, og alle hadde tollet våpen inn i Sverige på nett. Under oppholdet fisket vi også endel kreps. På tilbakevei ble vi stoppet på Svinesund, med ca 30kg levende signalkreps i bussen, og det eneste tolleren var interressert i, var om vi hadde kjøtt!!!??? Våpen og våpenpass ble ikke nevnt...

Link to comment
Share on other sites

Ifølge alt jeg har hørt fra norske tulltjenestemenn holder det ikke å deklarere børse+ammo inn i Sverige og ut av Sverige på de svenske tullverksidene. Det svenske byråkratiet har nemlig ingenting med det norske å gjøre. For å ta våpen og ammo lovlig ut av Norge og inn i Norge må du enten ha europeisk våpenpass eller stoppe på den betjente tollstasjonen (det er bare en av dem ved hver grenseovergang) for å fylle ut norske papirer.

 

Vet du om den ved E6 øst for Trondheim er betjent....om natten?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med fortolling av våpen er dikutert ganske kraftig i en annen tråd... så vi trenger ikke dra det så veldig mye lenger her...

Fortoll den via tull.se, så gjør du som 95% av alle andre nordmenn.. Ingen som tenker tanken på å måtte fortolle den ut og inn til norge igjen...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med fortolling av våpen er dikutert ganske kraftig i en annen tråd... så vi trenger ikke dra det så veldig mye lenger her...

Fortoll den via tull.se, så gjør du som 95% av alle andre nordmenn.. Ingen som tenker tanken på å måtte fortolle den ut og inn til norge igjen...

 

 

OK, skal ikke si mer. Takk for hjelpen alle mann/kvinner 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...