Jump to content

pistol kalibre til sub i rifle...


Ole_Netland

Recommended Posts

sitter her og funderer på å bygge meg et reinspikka sub løp til rifla mi... og roter da så klart i samlinga for å finne egna patroner...og da havnet jeg på følgende kandidater: 38 speial, 357 mag, 357 maximum, 45 win mag, 45 auto, og 44 colt.... alle disse ser ut å passe fint i sauer sluttstykket mitt... eneste er slikt som 38 spesial hvor det kan bli litt marginalt grep for ut drageren, litt av det samme på 357 mag og maximum og, men ikke fult så marginalt... magefølelsen min sier at jeg skal gå for en 357, at det er grovt nok og at dempertilgang og slikt er bedre der, samt at det da burde gå fint å bruke feks 250 grs kuler bereget for 35 whelen og slikt....

 

hva tenker dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville satsa på et av de grøvre kalibera.. Min erfaring (fra revolver) er at det er lettere å få god presisjon jo grøvere kaliberet er. Vil du opp i 250 grs. kuler tror jeg jeg ville satsa på .44 eller.45. Jeg skyter litt 310 grs kuler i min .44 og de går forbløffende bra, også på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den mest mekanisk kompetente, men etter hva jeg husker så ble .44 automag til Wildey pistolene (Skitne Harry brukte den i en av filmene) laget med utgangspunkt i .308 hylser. Det burde gi utdrageren din et godt grep.

 

Sakset fra Wiki:

 

The .44 Auto Mag Pistol (AMP) cartridge was introduced in 1971. Its rimless, straight wall case was originally formed by trimming the .308 Winchester or .30-06 case to 1.30 inches (33 mm). Loaded ammunition was once available from the Mexican firm of Cartuchos Deportivos Mexico and from Norma (a Swedish firm), which also produced empty cases. Today loaded ammunition is available from Cor-Bon, and new .44 AMP brass is available from Starline Brass. The dedicated handloader can also form AMP cases from .30-06 or .308 Winchester brass, using a series of forming dies and an inside neck reamer.

 

The .357AMP round went into production in 1972 with the North Hollywood guns. It is similar to the .44 AMP, but is necked down to accept the smaller diameter bullet. The same is true for the .41JMP, .30, .25 and .22LMP.

 

Url: http://en.wikipedia.org/wiki/AutoMag_(pistol)

 

Høres uansett ut som et spennende prosjekt. Keep us posted :D !

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kasse?

Som Morten Vinje nevner, hvorfor ikke socom?

Det koster jo ikke mer enn hvilket som helst annet kaliber, og med den har du mye å gå på i alle retninger hva prestanda gjelder.

Denne kommer du ikke til å mengdetrene med uansett, så argumenter for å velge kaliber med de billigste kulene/hylsene finner jeg ikke.

Socom derimot har jeg nå skutt ca 300 skudd med og av alle de årtiførtifirehundreogtrettito ulike børsene jeg har hatt i like mange kalibre er det Socom som har gitt meg mest eier og bruksglede 8) Men det betinger at den kan brukes i kassa di, hvis ikke finnes det jo rem kasser relativt billig på finn.no om dagen :oops:

 

OG....... Jeg har fire løp til kassa med Socomløp og de tre andre løpene er ikke brukt siden socomen var ferdig, og jeg ser ikke at de vil bli brukt det nærmeste året.

 

Ble mye Socom dette, men jeg er ikke i tvil om at den vil tilfredstille det du er ute etter, da du vil ha sub kaliber.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært inne på tanken med denne socom'en flere ganger, men er det ikke så at den har slit "rabetart rim" eller hva det nå heter? våpent dette skal i er en sauer 202 (stander kasse) så det å da gå på disse som er litt feitere vil da gi meg magasin trøbbel... dette med å kunne sette inn ett pistol magasin i ett ombygget sauer magasing er faktisk noe jeg ikke har tenkt på da...

 

men klart socom'en er nok i mange tilfeller meget fornuftig å gå for, hadde det ikke vært så at jeg var links skytter så hadde jeg nok kjøpt en billig låsekasse fra feks en gammel remington og bygget en slik ja...

Link to comment
Share on other sites

Står en links 700 i 308 på finn nå :wink:

Mine er faringer etter 450 marlin i seven og 458 socom i seven der begge er brukt mye med Sub:

Begge disse riflene har løpsbyttesystem med flere kalibre. Det er svært sjelden, eller nesten aldri noe annet enn 11,63 mm som sitter i. Poenget Ole, er at ei slik børse kan du nesten bygge som rein børse kun tiltenkt kaliberet du velger. Du vil bruke den til nesten alt. Du finner bruksområder som er nesten absurde, men som likevel ender opp som en bra løsning. fornøyelsesfaktoren er på over 200% og eiergleden er omtrent det samme :oops: .

Det finne ikke tvil i min sjel om hva jeg ville valgt om Sub var målet 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke allverdens erfaring med dette, men jeg har fått med meg påstander om at det blir mer støy uansett, til grovere kaliberet er. 45 kal. har ett større hull til å slippe gasser ut gjennom , enn en 30 kaliber foreks.Og ei 30 kaliber kule vil jo også få en suveren tverrsnitt belastning og gi god inntrengning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...