Jump to content

DFS's nye rekruttrifle? (søker dekning..)


Torf

Recommended Posts

Ungdommene som allerede er "rekruttert" ville nok forkastet den der før første magasin er tomt...  Dersom du ikke vil endre konseptet i DFS fra presisjonsskyting til "magdump into trash" - og rekruttere de som liker det, så vil ingen bruke den der, eller noe lignende.

 

Vi har skutt med mye rart her, fra MP7 og HK416 til hagle, 416 og AG3 med 22-sett, og diverse - alt som ikke samler godt inni tieren blir lagt til side, av ungdommene selv. Tvert.

Det av "alternative våpen" som har fenget mest er en enkelt MP7 som samla meget bra, og mine PRS-rifler. Ingenting halvautomatisk 22 har skapt noen som helst entusiasme, folk vil ha presisjon.

 

DSSN er vel organisasjonen som burde forsøkt å få igang rekruttering blant unge. Å DSSifisere DFS er liten vits, sålenge DSSN fins og DFS fungerer utmerket som det er.

 

K

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Presisjon hadde jeg ikke vært så bekymret for.

Det går fint an å få god nok presisjon i en 22lr halvautomat hvis man vil. Div custom 10/22, HK270 og custom Browning SA22 er beviset på det.

Tror ikke det hadde vært noe problem å få presisjon i denne 22lr HK416. Pipa er tross alt helt frittflytende uten noe gassystem.

 

Hvis det går an å få tillatelse på en slik gjennom NROF på en eller annen måte skal jeg forsøke det. 

Så var det å lete etter en billig brukt Annie supermatch med baufil..

 

image.png.a784110eddf1c39c52be70411e79a55f.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (Akkurat nå):

Presisjon hadde jeg ikke vært så bekymret for.

Det går fint an å få god nok presisjon i en 22lr halvautomat hvis man vil. Div custom 10/22, HK270 og custom Browning SA22 er beviset på det.

Ingen av disse er presise på den skalaen DFS-skyting krever.

Torf skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det hadde vært noe problem å få presisjon i denne 

 

 

Det kan godt hende, men jeg har aldri sett det. Ikke i customvåpen heller.

 

Originalpresisjonen i de fleste "taktisk utseende" 22er er ca "treffe svarten", og det er ikke interessant sålenge man ikke også skal skyte fort, i bevegelse, DSS i praksis. Og da er det gøy. Men det er en organisasjon for det, og den er utmerket. Og den har skyteprogrammer for sånne rifler.

Dog sliter de programmene (minirifle) med populariteten nettopp på grunn av (den manglende) kvaliteten til slike rifler. De er laget for å se kule ut, og "magdump into trash".

 

Skal man rekruttere ungdom til denne type skytong, enten det er med pistol eller rifle, så er DSSN stedet, og vi prøver. Det er flere og flere juniorer der. Og 22 ser som sagt ut til å falle i fisk - 9mm er nesten like billig, og våpnene virker faktisk.

 

Til slutt, alt dette er gøy - men hvorfor skal DFS prøve å overta for DSSN?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hadde ikke tenkt det. Bare skyte DFS-programmer.

Men stangskyting med denne med 10skuddsmagasiner hadde sikkert vært morsomt.

 

Ang presisjon i halvauto. Jeg har skutt med en Browning SA22 med Anschutz pipe hvor "fortreet" var av Stengun-type og kikkerten var montert på fortreet. Det var ingen presisjonsforskjell på pipa fra M54-mekanismen til halvautoen på 50m. I prinsippet er dette helt likt HK416 med pipebyttet.

I gamledager var det også vanlig med Anschutzpiper på HiStandard-pistoler til metallsiluett. De slet ikke akkurat med presisjonen de heller selv om det ikke helt var på riflenivå. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo selvfølgelig hore opp og blinge i vei på customvåpen alt hva huslånet tillater.

 

Jeg ser ikke på det som grunnlag for rekruttering i en organisasjon hvor nybegynnere bruker lagsvåpen og hvor styrken er at det er så lav terskel for å komme inn og komme i gang på et ok nivå. 

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at man sikkert kunne bestille en batch med HK416 med ordentlige piper og presisjonsgaranti fra fabrikk.

Akkurat som man gjørme STR i 22lr og Annie Fortnere til skiskyting.

Det jeg skrev over er bare for å vise at presisjon ikke er noe problem hvis man vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 minutt siden):

Bare tull å diskutere all den tid POD/JD/politikerne har stengt døra for godkjenning av nye behov for erverv av halv-auto.

 

 

 

Undere har skjedd før. Nå kan jeg jakte i Sverige med min HK91.. 

Link to comment
Share on other sites

Hva koster en HK halvauto som går innenfor 20 mm på 100 m med SK Standard og har matchavtrekk? Hvor mye vedlikehold krever den sammenlignet med en boltrifle?

 

Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Link to comment
Share on other sites

 

Torf skrev (1 time siden):

Hadde ikke tenkt det. Bare skyte DFS-programmer.

Men hvorfor? Noe sier meg at du ikke er tungt involvert i rekruttering til skytterlag? 

 

Noen slutter fordi "det er kjedelig", men problemet er jo ikke riflene, det er skyteprogrammene. Ikke alle syns det er like gøy å ligge på magen og skyte sakte, og det blir ikke mer interessant av ei upresis halvautorifle.

 

Torf skrev (1 time siden):

Men stangskyting med denne med 10skuddsmagasiner hadde sikkert vært morsomt.

"Magdump into trash"? Hva skulle en konkurrere i? Magasinbytte? Det er jo i realiteten det en konkurrerer i med HK416.

 

 

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Bare tull å diskutere all den tid POD/JD/politikerne har stengt døra for godkjenning av nye behov for erverv av halv-auto.

Faktisk ikke. Forskrifta forbyr nye skyteprogrammer for høykapasitetsmagasiner, ikke halvautomatiske rifler.

 

 

Jeg er ikke i mot halvautomatiske rifler i DFS, men jeg ER imot å innføre dem i rekrutteringa først. Både fordi de vil gi instruktører og trenere, og våpenansvarlige, mye mer jobb og styr - og lage mye mer tull og frustrasjon på standplass, kreve mye mer puss, og så videre. Jeg har hatt flere halvautomatiske 22-rifler selv, men har ikke akkurat nå, for jeg gidder ikke å plages med dem - og å skulle plages med skytterlagets 30-40 halvautomater, fulle av skit og uten forklaring på hvorfor 15 av dem kiler seg tvert - det utgår.

Det er også varierende hvilken sikkerhetsopplæring som gis rundt i lagene, og ikke alt er egnet for halvautomater - "selvladevåpen". Ikke er det kompetanse på halvauto i instruktørkorpset heller.

 

Skal man ha inn halvauto (som jeg syns man bør) så bør man begynne i andre enden. Tillate HK/MR/AR for sivile, i parallell med HK416-klassen er et fint og enkelt sted å begynne.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (16 minutter siden):

 

Lykke til, det holder at det kan brukes høykapasites magasiner i våpenet.

 

 

Det tror jeg ikke. 

 

 

§ 8-7.Godkjenning av skyteprogram for godkjente skyttarorganisasjonar

Skyteprogram eller endringar i gjeldande skyteprogram for skyttarorganisasjonar skal vere godkjent av politiet. Ein godkjenning skal omfatte aktuelle våpentypar, medrekna utforming, tillaten magasinkapasitet, kaliber og andre tekniske krav til dei våpentypar som skal brukast i skyteprogrammet.

Politiet kan godkjenne skyteprogram for halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt etter § 4-1, samt for andre våpentypar med dei avgrensingar som følgjer av kapittel 3 i denne forskrifta og våpenlova § 5. Det kan likevel ikkje godkjennast skyteprogram for bruk av våpenmagasin som krev særskilt løyve etter § 2-5.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

halvautomatiske rifler som er godkjent til jakt

 

Her er jo detaljen som tilsier at @Chiefen.v-2 har rett.
Nå ser det vel ut til at POD ikke tillatter halvautoer til jakt hvor det finnes høykapasitetsmagasiner lett tilgjengelig. Ruger 10/22 er jo blitt forbudt. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Den tror jeg er "priceless" ;)

 

K

 

HK270 std salongrifle gikk på 3cm på 100m med god matchammo.

Selv HK300 i 22mag gikk på 3cm med gammnel "høytrykks" RWS SP, 40gr@2000fps.

 

HK270:

 

1981 Vintage Heckler & Koch Model 270 Semi-Auto .22LR Rifle ** RARE HK .22  Rifle! ** SOLD

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Ingen av disse er presise på den skalaen DFS-skyting krever.

 

 

 

Til slutt, alt dette er gøy - men hvorfor skal DFS prøve å overta for DSSN?

 

K

 

JP JPRFX 22 kanskje?

 

 

Men er enig, DSSN er vel plassen for disse.
 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

 

HK270 std salongrifle gikk på 3cm på 100m med god matchammo.

 

Det er den eneste halvauto salongrifla jeg har prøvd. Jeg har aldri skjønt det der med at det skal være så fryktelig upresist. Men da er kanskje grunnen at H&K er en av få som har laget noe skikkelig? Andre sikter på den jeg har prøvd. "AG3-sikter", hva det nå heter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...