Jump to content

Nosler Accubond i 300 win mag


win-mag

Recommended Posts

Hei

Lurer på om Nosler accubond er stiv nok og tåler win-mag hastighet til elg jakt? Tanke er å prøve en 180grs til neste elg jakt, ser den har bra bc og får skryt for at den går godt i de fleste våpen?

Prøvde Rem 180grs ultra bond sist elgjakt i win-magen, dette resulterte i stor ekspansjon og kula stoppet ca 25 cm inn i elgen.

Jeg vil ha gjennomskyting og god restvekt.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet denne til ca 900 m/s i min tikka 300winmag, skutt en elgokse ca 100 meter avstand,greit slakt, gjennomskyting.

en stk hjort på ca 130 meter avstand,ikke gjennomskyting,fant kula,så ut som den holdt på og tømme seg, en stk hjort på

ca 140 meter avstand, den stod litt på skrå, traff bogfjøl motsatt side, her ble det mye bortskjæring av kjøtt.

Vurderingen min på noe tynt grunnlag er at den ikke er noe værre enn andre kuler jeg har prøvd i dette kaliberet,

fordelen med den er at den er meget presis i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om Accubond oppfører seg eksemplarisk i eksklusive våpen, men les testen av .30 kuler i siste Vapen.

 

Der dugde Accubond bare i .308 Win hastighet ved skyting mot simulert elgmål i skrå vinkel (gjennom overarmsbein).

 

Ved høyere hastighet ekspanderte kula for mye og gav for dårlig inntregning.

 

Prioriterer du gjennomskyting bør du vurdere ei kule som ekspanderer mindre.

 

Jeg bruker selv Federal m. Accubond i min .300, men det er fordi den går så forbasket bra med denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en elg med 200grs Accubond på langt hold med .300 winmag. Gjennomskyting og stygt slakt til tross for at elgen gikk 0 meter. Kommer ikke til å bruke den flere ganger. Fikk forøvrig meget god presisjon med både 180 grs og 200 grs.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine innlegg

Som jeg fryktet, stor ekspansjon og usikker inntregning med Accubond i 300 win-mag? Accubond frister med sin BC og presisjon. Da er det nok et begrenset antall aktuelle kuler i 300 win-mag. Etter mine erfaringer er alternativet: BarnsTRX 165grs, Rihno 180grs, Swift A-fame 180grs. Har testet Woodleg 180grs win-mag med dårlig presisjon, så den er uaktuell i min T3. Tonheim 165 burde være et godt alternativ. Rihno og Swift a-frame glimrer ikke med sin bc men holder høy restvekt og gir gjennomskyting. Dette kan lett bli flise spikkeri! Men som hjemmelader ønsker man i pose og sekk?

 

Win-mag

Link to comment
Share on other sites

180 gr Accubond gir meget bra presisjon i min 300 ihvertfall.

 

Ang effekt i dyr åpner den kanskje litt fort. Fikk skutt et fint vortesvin igjennom begge bogene og kule satt i skinnet på andre siden. Begge de grove beina var helt knust. Kula så ut som om den var tatt rett fra reklamen. Har ikke veid den men.

Brukte den på alt av antiloper jeg skøyt også. Gjennomskyting på alle.

Link to comment
Share on other sites

Går jo å prøve 200 AB i stedet. I min 300 WM gir den 913 m/s @ 20 grader C.

 

Har desverre kun skutt ett dyr med den. Det var et raskt skudd, med treff i overgang skulder/nakke (siktet i utgangspunkt høyt i skuldra, men pga vanskelig skytestilling ble det som det ble :oops: ). Avstand 100m. Datt i smellen. Nesten ingenting ødelagt kjøtt. Dårlig eksempel pga treffpunkt.

 

Min ladning er nok noe rask, så man kan jo lade den ned i 860-870 m/s. Liker ideen med denne kula da den har god BC og kan lades til "moderate" hastigheter i mitt kaliber. Kommer nok til å bruke den i ett par år til. Om den skulle vise seg å være for svak får jeg vel erstatte den med noe annet. Problemet er å finne en god jaktkule med såpass høy BC.

 

Nå kommer selvfølgelig noen og sier at BC er uten betydning for en jaktkule på 100 meters skyteavstand, men det bryr ikke jeg meg noe om. Sjekk vindavdrift på 200grs Norma Oryx i 30-06 hastighet med 10 m/s sidevind på 200m. Den er på 33 cm. På 300m er den 78 cm og helt ubrukelig. 200 AB i samme hastighet har 16 og 39 cm. Utgangshastighet som er brukt i disse to eksemplene er forøvrig 790 m/s

Link to comment
Share on other sites

Jada! Er ikke hemmelig det, men jeg har ikke ladningen forran meg. Sitter på jobb atm :oops:

 

Husker ikke nøyaktig hvor mye krutt jeg brukte, men jeg brukte N570 Fed 215 mag Primer og Rem bulk hylser. Våpen: Rem 700 Sendero SF2 med 26" Løp. Presisjon: ca 70mm @290m (3 skudd). Friflukt: Omlag 1mm (om jeg ikke husker feil).

 

Skal se om jeg husker å lete opp nøyaktige data til deg når jeg kommer hjem en gang i morgen kveld.

Link to comment
Share on other sites

Du er inne på noe helt vesentlig Varminter!

Tør jeg spør hvilke ladning du bruker på din 200grs Accubond med 913 m/s?

 

Win-mag

 

Med tanke på at en 200grn Accubund er betydelig større enn en "vanlig" .30 kalibret 200 grainer.... :? .............Men du får den sikkert opp i 950 m/s også om du vil det, det er bare å fylle i nok krutt..... :wink:

Hei

Lurer på om Nosler accubond er stiv nok og tåler win-mag hastighet til elg jakt?

 

I en .300Winmag er 200 grains kule å anbefale, men en 850m/s burde være mere passende, både med tanke på kulekonstruksjonen- og våpenet :? , skal du bruke 180 grains kuler er vel en 30-06 eller 308W mere egnet.

Jeg har bare gode erfaringer med denne kulen, i en rekke kalibrer og vekter.

Søk også i andre tråder om denne kulen, det burde være en noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Dette var ikke den raskeste jeg testet heller. Testet for presisjon. Ladning midt på treet i ladevekt hadde best presisjon. Hastighet ble testet like før jakta, da jeg skulle lage klikktabell. Mulig jeg er helt blind når jeg skal se etter trykktegn, men har stort sett høye hastigheter på de mest presise ladningene i pipa mi (PBP 165 HP STEP 984 m/s og Scenar 185 grs 940 m/s. Den siste er forresten ikke sammenlignet med andre ladevekter, men den gikk 21mm 3 skudd @ 290m).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg skjøt hjort med min 300 win mag og 180 grs Accubond i vår. Lada til 940 m/sek. Gjennomskyting på laaaaangt hold og perfekt resultat. 0 blodslått kjøtt.

Skyter 140grs Accubond i 6.5 i hastigheter opp mot 1030 m/sek. Har hatt gjennomskyting på over 600 meter og veldig fine slakt uansett avstand. Har skutt kanskje 100 hjort med denne kula og vil påstå den er bedre enn alt annet, iallefall i 6.5. Skal teste 300grs i 338LM ila høsten. Blir nok snadder.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Hei, er samd i at du her får mykje kule for pengane. Har sjølv brukt AB i 300 win i 180 grains på nokre hjort og eit par elg. Effekten og presisjonen er god, i blant litt stygge slakt på hjort, men det er på korte hald. Imponerande gjennomtrengning på elg på litt lengre hald, men grunnlaget er som nevnt berre eit par dyr. Er du usikker med omsyn til inntrengingsevne så er sikker 200 grains kula endå betre i 300 win.

 

Skjønar aldri kvifor folk her ikkje kan svara på det du spør om, nemleg Accubond og ikkje alt mogleg anna. Trådstartaren veit sikkert og at det finns andre kuler 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 2 weeks later...

Har bare brukt 300 win mag med 200 gr Accubond i Namibia. Hold 100 til 250 meter. Fikk gjennomskyting på en sebra på 250 m like i hjerteregionen. Skjøt flere Oryx, en Black Wilderbeest, en Waterbuck og et vortesvin.

Der jeg fant igjen kulene var restvekten på rundt 60 %, de så ut som en reklame for perfekt ekspanderte kuler. Det var varierende lengde på kulene, kortere hold=kortere mer "oppbrukt" kule og lavere restvekt, lengre hold=lengre kule og høyere restvekt.

Hastigheten var rundt 2700 fps med en snill ladning MRP i Winchester hylser.

Jeg har brukt 180 gr Accubond i 3006, i Afrika, i en hastighet på 2600 fps. Den kula var perfekt til 3006 på hold ut til 300+ m på alt fra Springbock til Blue og Black Wildebeest. Jeg ville derfor ikke brukt Accubond i 180 gr i en 300 Win, spesielt ikke om man tar ut mer av potensiale i patronen enn det jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...