Jump to content

Krieghoff classic big five


MAG500

Recommended Posts

Hei, rifla er i 470 Nitro Express. Kjøpte deretter et løpssett i 375 H&H Flanged. Begge kalibrene går meget bra. 470 løpet er regulert @50m. 375 løpet er regulert @100m.  Dette løpet har justering for treffpunktet som fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (På 15.4.2024 den 18.33):

Takker for info Elgjaeger. Veldig nyttig!

Sendte en forespørsel til Krieghoff, der jeg bl.a. etterspurte hvilken ammo rifla er kalibrert med. Fikk tynn suppe tilbake 🤔😂

Rart at de ikke kan svare mer presist...

Se korrespondanse under.

 

Virker som stokkmaterialet er valgt ut for å tåle en trøkk....enig der Skaubjønn.

17131981983512418371581152711047.jpg

Har du testskiven? Der står det ammo typen, samt lot nummer som riflen er justert med. Min rifle er justert med 500grs Federal og det fulgte med ammo fra denne loten med riflen.

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (10 minutter siden):

Hei, rifla er i 470 Nitro Express. Kjøpte deretter et løpssett i 375 H&H Flanged. Begge kalibrene går meget bra. 470 løpet er regulert @50m. 375 løpet er regulert @100m.  Dette løpet har justering for treffpunktet som fungerer utmerket.

Har du hatt den lenge? Jaktet noe stort med den? Hvilket fabrikat er riflen?

Har nettopp pusset litt på Krieghoff'en min i 470NE. Kjøpte børsa for ca. 1,5 mnd. siden, så har ikke skutt allverdens med skudd enda. Førsteinntrykket er veldig bra! Har ikke testskiven...irriterer meg litt. Har vært i kontakt med Krieghoff, men de kunne ikke svare meg på hvilken ammo rifla er kalibrert med. Skal prøve  igjen.

Slenger ved noen bilder fra dagens puss.

20240517_212413.jpg

20240517_212448.jpg

20240517_212505.jpg

20240517_212606.jpg

20240517_212621.jpg

20240517_212651.jpg

20240517_212709.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
350 Rem mag skrev (9 minutter siden):

Glemte det viktigste: Riflen er en Krieghoff Big Five som jeg har hatt en god stund. Har jaktet mye i Afrika men ikke med denne riflen dessverre. 

Samme som  jeg har da😊

Hva er din erfaring med denne rifla og Krieghoff generelt?

 

Hva har du jaktet i Afrika?

Hvilke afrikanske land har du jaktet i? Noen favoritt land?

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Rifla går meget godt. Den samskyter perfekt @50m. Krieghoff er kvalitet og har tilgode å se en rifle med avvik fra det man forventer.

Diskusjonen om oppspenner etc. kan det jo være mange meninger om.

Hvis jeg skal si noe som ikke er perfekt er når du knekker våpenet. Gjør du ikke dette 100% får du ikke ut tomhylsene. Kan bli trasig når bøffelen kommer. Nå er jo læringskurven rask med slike rifler, så det får man fort inn i kroppen.

Edited by 350 Rem mag
Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (2 minutter siden):

Rifla går meget godt. Den samskyter perfekt @50m. Krieghoff er kvalitet og har tilgode å se en rifle med avvik fra det man forventer.

Diskusjonen om oppspenner etc. kan det jo være mange meninger om.

Hvis jeg skal si noe som ikke er perfekt er når du knekker våpenet. Gjør du ikke dette 100% får du ikke ut tomhylsene. Kan bli trasig når bøffelen kommer. Nå er jo læringskurven rask med slike rifler, så det får man fort inn i kroppen.

Har reagert på det samme mht å brekke våpenet tilstrekkelig. Har ikke ejektor på min. Her må det terpes! 

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (23 minutter siden):

Har reagert på det samme mht å brekke våpenet tilstrekkelig. Har ikke ejektor på min. Her må det terpes! 

Ser det er litt diskusjoner rund hvilken avtrekker som bør fyres først. Noen hevder at bakerste avtrekker bør fyres først, for å unngå at begge løpene går  samtidig. Har du gjort deg noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (39 minutter siden):

Ser det er litt diskusjoner rund hvilken avtrekker som bør fyres først. Noen hevder at bakerste avtrekker bør fyres først, for å unngå at begge løpene går  samtidig. Har du gjort deg noen tanker rundt dette?

Disse er regulert for å skyte høyre løp først, dvs femre avtrekker. Har ikke hatt noe problem med at begge går av samtidig, heldigvis..

 

Kjekt med ejector, hylsene popper fint ut når man brekker. Dersom bare fyrt av ett er det bare den ejectoren som er i funksjon

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 minutt siden):

Disse er regulert for å skyte høyre løp først, dvs femre avtrekker. Har ikke hatt noe problem med at begge går av samtidig, heldigvis..

 

Kjekt med ejector, hylsene popper fint ut når man brekker. Dersom bare fyrt av ett er det bare den ejectoren som er i funksjon

Ser heller ikke noe stor fare for dobbeltsmell ved å fyre fremste avtrekker først. Om man håndterer rifla rett, bør sjansen være svært liten.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 350 Rem mag said:

Hei, rifla er i 470 Nitro Express. Kjøpte deretter et løpssett i 375 H&H Flanged. Begge kalibrene går meget bra. 470 løpet er regulert @50m. 375 løpet er regulert @100m.  Dette løpet har justering for treffpunktet som fungerer utmerket.

 

Jeg har også en Krieghoff i .470 og vurderte et løpsett i .375 Flanged.. Jeg droppet det siste da jeg fikk en pent brukt dobbelrifle i 9,3 x 74R til under halvparten av pris for et nytt løpsett..  men ideen er god..meget god...og Norma lager faktisk ammo..

Link to comment
Share on other sites

Ja, 375 settet gjør riflen langt billigere å trene med. Så jeg skyter mest med det for tiden. Samtidig er presisjonen fantastisk i det kaliberet. Når det gjelder avtrekk bruker jeg alltid fremste avtrekker. Dette har aldri sviktet med tanke på at begge løpene avfyres samtidig. Men en kompis hadde en Merkel i 470 NE. Den avfyrte begge løpene og det er ikke noe morro. Så da ble det Krieghoff i stedet.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg har aldri riktig skjønt det med å trekke av bakre avtrekker først..har aldri hatt noe problem med dobbelskudd verken med Krieghoffen eller engelske dobbelrifler (og hagler..) 

 

Napper folk av det første skuddet på forre avtrekker av redsel for rekyl og så glir fingeren direkte til bakre avtrekker..?

Edited by pondoro
rette
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri riktig skjønt det med å trekke av bakre avtrekker først..har aldri hatt noe problem med dobbelskudd verken med Krieghoffen eller engelske dobbelrifler (og hagler..) 

 

Napper folk av det første skuddet på forre avtrekker av redsel for rekyl og så glir fingeren direkte til bakre avtrekker..?

Har tenkt på de samme, men da napper du skikkelig altså. Kan ikke forstå at det skal være noen fare for at dette skjer om man gjør ting riktig. Grunnen til at jeg ville høre med dere, var at jeg har lest om det og sett noen videoer på youtube der det blir gjort et stort nummer av dette. Det ble heller ikke gitt noen form for forklaring på hvorfor det skjer.

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (5 timer siden):

Han mener at "hagle" mekanismen i Merkelen ikke var konstruert/tålte  kaliber som 470 NE. Han fikk heller ikke dette problemet når han byttet til Krieghoff.

Har også tenkt på det du skriver om mekanismen. Kan jo være en forklaring...

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hvillen erfaringer har B5 gutta med med temaet over?

Noen som har sjekket vekta på fremre og bakre avtrekker? Spesielt interessert i å høre fra eiere av Krieghoff classic big five dobbeltrifle.

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har tenkt litt på hva som vil være relevante øvelser når man trener med dobbeltrifle av det grove slaget. Tar da utgangspunkt i jakt på afrikansk vilt - B5.

 

Ting å trene på:

 

- Bli kjent med våpenet. Teknisk og i praksis. 

- Bli komfortabel med rekyl. 

- Gode avtrekk.

- Finne rett ammo og sjekke treffpunkt.

- Ulike relevante hold.

- Bevegelige hold.

- Raske dobbelt skudd.

- Rask omladning.

- Hvilket ekstra utstyr trenger man og hvordan bærer man det på en mest mulig hensiktsmessig måte.

- Forberede seg mentalt.

 

Har sikkert glemt noe😊

 

Ønsker å innspill fra dere som har praktisk erfaring med jakt i Afrika.

Erfaringer- positive og negative. Typiske tabber/feil og konsekvensene av disse.

 

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (På 19.5.2024 den 8.57):

Har tenkt litt på hva som vil være relevante øvelser når man trener med dobbeltrifle av det grove slaget. Tar da utgangspunkt i jakt på afrikansk vilt - B5.

 

Ting å trene på:

 

- Bli kjent med våpenet. Teknisk og i praksis. 

- Bli komfortabel med rekyl. 

- Gode avtrekk.

- Finne rett ammo og sjekke treffpunkt.

- Ulike relevante hold.

- Bevegelige hold.

- Raske dobbelt skudd.

- Rask omladning.

- Hvilket ekstra utstyr trenger man og hvordan bærer man det på en mest mulig hensiktsmessig måte.

- Forberede seg mentalt.

 

Har sikkert glemt noe😊

 

Ønsker å innspill fra dere som har praktisk erfaring med jakt i Afrika.

Erfaringer- positive og negative. Typiske tabber/feil og konsekvensene av disse.

 

Her var det lite respons gitt 😁😉

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (På 19.5.2024 den 8.57):

Har tenkt litt på hva som vil være relevante øvelser når man trener med dobbeltrifle av det grove slaget. Tar da utgangspunkt i jakt på afrikansk vilt - B5.

 

Ting å trene på:

 

- Bli kjent med våpenet. Teknisk og i praksis. 

- Bli komfortabel med rekyl. 

- Gode avtrekk.

- Finne rett ammo og sjekke treffpunkt.

- Ulike relevante hold.

- Bevegelige hold.

- Raske dobbelt skudd.

- Rask omladning.

- Hvilket ekstra utstyr trenger man og hvordan bærer man det på en mest mulig hensiktsmessig måte.

- Forberede seg mentalt.

 

Har sikkert glemt noe😊

 

Ønsker å innspill fra dere som har praktisk erfaring med jakt i Afrika.

Erfaringer- positive og negative. Typiske tabber/feil og konsekvensene av disse.

 

Ja, er jo mye det du skriver, ellers trene på å skyte frihånd og fra skytestokk. Få tak i en bra patronholder til beltet som muliggjør rask omlading. Trene så du ikke er «redd» for rekyl og unngår «flinch». Trene betjening av oppspenner, er rimelig hard på Krieghoff, må kunne spenne opp raskt når beistet kommer ut gjennom buskene..

 

 

Ellers kanskje «African carry»?

image.jpeg.7bf75021078c2522a4f0c0b9e0cb2942.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (Akkurat nå):

Ja, er jo mye det du skriver, ellers trene på å skyte frihånd og fra skytestokk. Få tak i en bra patronholder til beltet som muliggjør rask omlading. Trene så du ikke er «redd» for rekyl og unngår «flinch». Trene betjening av oppspenner, er rimelig hard på Krieghoff, må kunne spenne opp raskt når beistet kommer ut gjennom buskene..

 

 

Ellers kanskje «African carry»?

image.jpeg.7bf75021078c2522a4f0c0b9e0cb2942.jpeg

 

Har vært på leting etter en "åpen" patronholder i lær som kan bæres/festes på belte, men synes utvalget til "grove" kaliber er dårlig I Norge. Noen tips her?

Oppspenneren på Krieghoff'en er som du sier litt motstand i.

Hva er teorien bak "African carry"?

Har forstått at en del ph'er helst ser at våpenet bæres slik under forflytting.

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (12 minutter siden):

Har vært på leting etter en "åpen" patronholder i lær som kan bæres/festes på belte, men synes utvalget til "grove" kaliber er dårlig I Norge. Noen tips her?

Oppspenneren på Krieghoff'en er som du sier litt motstand i.

Hva er teorien bak "African carry"?

Har forstått at en del ph'er helst ser at våpenet bæres slik under forflytting.

African carry er letteste måten å bære 5kg rifle en hel dag dersom man ikke bruker reim, reim kan jo henge seg fast i busker etc.

 

Skal ha denne typen patronholder neste gang jeg skalil Afrika med dobbelrifle

https://www.safarisupplies.eu/rifle-shooting?page=2

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (6 minutter siden):

African carry er letteste måten å bære 5kg rifle en hel dag dersom man ikke bruker reim, reim kan jo henge seg fast i busker etc.

 

Skal ha denne typen patronholder neste gang jeg skalil Afrika med dobbelrifle

https://www.safarisupplies.eu/rifle-shooting?page=2

Kunne tenkt meg en åpen patronholder med plass til 6-8 patroner. Er vel også et poeng at det er minst mulig friksjon mellom læret og patronen når ting skjer fort. Tror det finnes en lokal sadelmaker i hjemkommunen min som utfører diverse lærarbeider på bestilling.

 

Har du noen planer om tur til Afrika i nær fremtid? 

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (19 minutter siden):

Kunne tenkt meg en åpen patronholder med plass til 6-8 patroner. Er vel også et poeng at det er minst mulig friksjon mellom læret og patronen når ting skjer fort. Tror det finnes en lokal sadelmaker i hjemkommunen min som utfører diverse lærarbeider på bestilling.

 

Har du noen planer om tur til Afrika i nær fremtid? 

De jeg linket til er kjempebra, se bilde, jeg har en i lær, patronene sitter litt for fast i den.IMG_0142.png.b332a93f4d601997e748f7a0069efe9e.pngIMG_0142.png.b332a93f4d601997e748f7a0069efe9e.png

 

Blir ikke Afrika i år, bruker opp mye ferie, poeng hos kona og penger på PRS VM i USA i september,  får se til neste år

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (21 minutter siden):

Kunne tenkt meg en åpen patronholder med plass til 6-8 patroner. Er vel også et poeng at det er minst mulig friksjon mellom læret og patronen når ting skjer fort. Tror det finnes en lokal sadelmaker i hjemkommunen min som utfører diverse lærarbeider på bestilling.

 

Har du noen planer om tur til Afrika i nær fremtid? 

Tenker noe slikt. Skal ta kontakt med henne og høre om dette noe hun kan fikse og til hvilken pris.

Screenshot_20240526_172727_Google.jpg

Screenshot_20240526_172754_Chrome.jpg

Screenshot_20240526_172803_Chrome.jpg

Screenshot_20240526_172814_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 minutt siden):

De jeg linket til er kjempebra, se bilde, jeg har en i lær, patronene sitter litt for fast i den.IMG_0142.png.b332a93f4d601997e748f7a0069efe9e.pngIMG_0142.png.b332a93f4d601997e748f7a0069efe9e.png

 

Blir ikke Afrika i år, bruker opp mye ferie, poeng hos kona og penger på PRS VM i USA i september,  får se til neste år

Wow! Blir spennende det! Første gangen du deltar?

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til patronpung er en jakke eller vest med cartridge loops..

 

Boyt Harness Safari Vest

 

Tidligere laget Boyt safarijakker på denne lesten, med kort og lang arm.. Jeg kjøpte 2, en i khaki og en i mellomgrønn...for å kunne alternere etter farge på bushen der og da..

 

Loopene har gummistrikk som holder patronene fast..passer for 450/400 og opp til .500NE

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (6 timer siden):

Et alternativ til patronpung er en jakke eller vest med cartridge loops..

 

Boyt Harness Safari Vest

 

Tidligere laget Boyt safarijakker på denne lesten, med kort og lang arm.. Jeg kjøpte 2, en i khaki og en i mellomgrønn...for å kunne alternere etter farge på bushen der og da..

 

Loopene har gummistrikk som holder patronene fast..passer for 450/400 og opp til .500NE

Har noen jakt jakker med denne løsningen. Fungerer greit det.

Den ene jakken har avtakbare ermer, slik at en kan bruke den som vest om man ønsker dette.

Tok forøvrig kontakt med den lokale salmakeren og hun mente hun kunne lage en lignende patronpung som den på bildene. Venter på pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sydde mitt eget. Dvs. halveis :winke1:

Forrige gang jeg skulle til Namibia, fant jeg ut uka før jeg skulle reise, at patronholderen til min .416 Rigby var noe slarkete, og patronen lett sklei ut. Lur som jeg var, tenkte jeg at litt varmt vann ville få patronlommene til å trekke seg sammen litte grann. Lang histore kort, banneord neppe oppskrevet noe sted. Læret krympet så til de grader, at selv en .223 så vidt fikk plass. 

Hva f..n gjør jeg nå? Patroner i lommen går jo fint, men er jo stilig med bilder av bleik, småfeit nordmann, med riktig utstyr 8-)

Nød lærer naken kvinne å spinne sies det. Jeg er ikke kvinne, så vidt jeg vet. Ikke var jeg naken (kan hvertfall ikke huske), og spinne kan jeg definitivt ikke. I nød var jeg i alle fall. 

Plutselig lyste ei svær lyspære over hodet, jeg hadde vist fått en ide`. 

Hadde diverse lær, og skinn liggende fra en tidligere hobby som knivmaker. Endte godt. Bøffelkua døde før den fikk sett all fliden jeg hadde lagt ned. Det samme gjorde en stakkars Hartmann sebra, men bildene ble bra :-D

Hjemmemekken avbildet med hjemmestøpte, og hjemmecoatet i Ford blå :winke1:

image0-13.jpeg

  • Like 5
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

image.jpeg.b967b53ad9f8e1ba96e1b5bb6c7b746a.jpeg

 

Fikk meg et løpssett i 8x57irs, hentet det hos J&F i Arendal på onsdag - litt mer anvendelig på norsk jakt enn 470NE. Kjørte innom skytebanen på vei hjem og fikk lempet tre skudd inn i reinsfiguren, så nå er børsa klar til elgjakt til høsten!

Edited by SteinarBM
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (3 minutter siden):

image.jpeg.b967b53ad9f8e1ba96e1b5bb6c7b746a.jpeg

 

Fikk meg et løpssett i 8x57irs, hentet det hos J&F i Arendal på onsdag - litt mer anvendelig på norsk jakt enn 470NE. Kjørte innom skytebanen på vei hjem og fikk lempet tre skudd inn i reinsfiguren, så nå er børsa klar til elgjakt til høsten!

Gratulerer! Slett ikke dumt det! 

Kjøpt nytt? Hvor lang leveringstid snakker vi? Kan du si noe om pris på ekstra løpssett i ovennevnte kaliber?

Monteres det kikkertsikte til elgjakta eller kjører du åpne sikter?

Link to comment
Share on other sites

Nytt ja, løpssett må tilpasses aktuell børse, deretter reguleres for ønsket ammunisjon. J&F estimerte ca et halvt år leveringstid, det tok nesten ett og et halvt år... men J&F var på ballen, den lange leveringstiden var fra fabrikken i Tyskland. 

 

Kan sende deg PM om pris. I mitt tilfelle ble løpssettet delvis betalt av et innbytte. Mulig jeg kunne funnet en brukt dobbelrifle til samme pris som jeg betalte for dette løpssettet, men intensjonen min var å kunne få endel ekstra skyte- og jakttrening med samme børse / avtrekk, osv. Selv om jeg skyter endel støpte blykuler i 470 blir det likevel ikke sååå mange skudd per år med det kaliberet. Ikke er det spesielt populært på skytebanene heller, så skyter kun på privat grunn med 470. Et annet moment for meg er at jeg ikke liker stokken til Krieghoff Classic i "standard" kaliber (opp til 9,3x74R), den er mye lettere og med en vond, skarp kolbekam. "Big Five" stokken er mye bedre.   

 

Har satt på en Zeiss victory ht 1,1-4x24, passende til ei slik børse syns jeg. 

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM skrev (5 minutter siden):

Nytt ja, løpssett må tilpasses aktuell børse, deretter reguleres for ønsket ammunisjon. J&F estimerte ca et halvt år leveringstid, det tok nesten ett og et halvt år... men J&F var på ballen, den lange leveringstiden var fra fabrikken i Tyskland. 

 

Kan sende deg PM om pris. I mitt tilfelle ble løpssettet delvis betalt av et innbytte. Mulig jeg kunne funnet en brukt dobbelrifle til samme pris som jeg betalte for dette løpssettet, men intensjonen min var å kunne få endel ekstra skyte- og jakttrening med samme børse / avtrekk, osv. Selv om jeg skyter endel støpte blykuler i 470 blir det likevel ikke sååå mange skudd per år med det kaliberet. Ikke er det spesielt populært på skytebanene heller, så skyter kun på privat grunn med 470. Et annet moment for meg er at jeg ikke liker stokken til Krieghoff Classic i "standard" kaliber (opp til 9,3x74R), den er mye lettere og med en vond, skarp kolbekam. "Big Five" stokken er mye bedre.   

 

Har satt på en Zeiss victory ht 1,1-4x24, passende til ei slik børse syns jeg. 

Blir det samme for meg når det gjelder skyting med 458WM, 470NE og 500 Jeffery. Alt foregår på privat grunn.

Har ikke noen planer om ekstra løpssett til Krieghoff'en med det første, men interessant å høre fra andre som har tatt et slikt valg. 😊

Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål mht. jakt i Afrika:

 

Foretrukket fottøy?

Gamasjer eller lignende?

Shorts eller bukse? 

Skjorte eller vest/jakke?

Solbriller/Caps?

Kikkert? (Foretrukket størrelse).

Mat og drikke under jakt? 

Problemer med uvant bakterieflora i lokal mat? (Imodium).

Solfaktor?

Vaksiner før avreise? (Malaria, annet).

Hvor mange patroner i beltet ved B5 jakt?

Hvordan foregår innskyting før jakt?

(I Afrika).

Antall trackere? 

Når starter jakta om morgenen?

Når på året er det mest vanlig å jakte bøffel? 

Annet...

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Ruger #1 skrev (5 timer siden):

Gaiters er anbefalt. Langbukser hvis du skal inn i den tetteste bushen. Trakk torner i ukesvis etter denne turen ;)

Ser nesten ut som jeg har tråkket på en mine. 

image.png.43e29eac3e2a1f0938585df802ad7f59.png

 

https://jaktogfritid.no/butikk/fritid/turutstyr/gamasjer-i-boffelskinn/

Se der ja...snakk om å blø for byttet! 😊

Regner med at begrepet tornekratt får en helt ny mening i Afrika.

 

Takk for linken 😊👍

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

 

Fant  denne videoen på youtube.

For dere som har erfaring med jakt i  Afrika er det sikkert lite nytt, men for oss andre kan det være interessant.

 

Kom gjerne med innspill 😊

 

Viser også til listen med spørsmål jeg postet i går,  angående jakt i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
MAG500 skrev (11 timer siden):

Noen spørsmål mht. jakt i Afrika:

 

Foretrukket fottøy?

Gamasjer eller lignende?

Shorts eller bukse? 

Skjorte eller vest/jakke?

Solbriller/Caps?

Kikkert? (Foretrukket størrelse).

Mat og drikke under jakt? 

Problemer med uvant bakterieflora i lokal mat? (Imodium).

Solfaktor?

Vaksiner før avreise? (Malaria, annet).

Hvor mange patroner i beltet ved B5 jakt?

Hvordan foregår innskyting før jakt?

(I Afrika).

Antall trackere? 

Når starter jakta om morgenen?

Når på året er det mest vanlig å jakte bøffel? 

Annet...

 

Kommer an på hva slags jakt du skal på og hvor.

 

Der jeg har vært, Zimbabwe og Sør Afrika, har jeg hatt med sånn cirka:

-Gode sko med Gaiters (har Courtney boots, men glemte de hjemme den ene gangen..)

-Tynne ullsokker

-Lange bukser og langarmede skjorter. Jeg har brukt zip off bukser av forskjellige slag. To par så man kan skifte og få vasket

-caps og hatt, must i solen

-varm jakke, har brukt en Swazi Nahinni for kalde morgener og kvelder, men kommer selvfølgelig an på hvor og når du reiser

-sprayer alle klær med Permetrin for beskyttelse mot mygg og flått før jeg reiser, sprayer og legger alt i en plastsekk over natten

-myggspray med DEET

-vaksiner og malaria medisin etter hvor du skal reise..

-solbriller

-patronbelte

-litt vedlikeholdssaker for rifle, pusselapper, olje etc. 

-mat og drikke får man nok av

-kikkert, lett og med sele så den ikke henger i veien

-futteral til å ha rifla i på Lancruiseren

-hørselvern

-våtservietter

-kniv, evt Leatherman

-innskyting gjør man på ett eller annet sted når man ankommer, i camp eller bushen

 

 

…sikkert mer jeg ikke husker i farten

 

 

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (11 timer siden):

Noen spørsmål mht. jakt i Afrika:

 

Foretrukket fottøy? Godt inngåtte M77

Gamasjer eller lignende? Nei

Shorts eller bukse? Bukser

Skjorte eller vest/jakke? Ja (jakke for morgen/kveld-fleece feks)

Solbriller/Caps? Ihvertfall caps/hat. Ya med en lue også.

Kikkert? (Foretrukket størrelse). Zeiss Terra 8x25

Mat og drikke under jakt? Det ordner ph med

Problemer med uvant bakterieflora i lokal mat? (Imodium). Ikke opplevd (men jeg er nok herdet så det holder på det området..). Ta med et lite reiseapotek, snakk med legen. 

Solfaktor? Absolutt, jeg bruker ikke solkrem annet en litt på nesen/kinn/ører.

Vaksiner før avreise? (Malaria, annet). Snakk med lege, hvor du skal og når betyr alt her.

Hvor mange patroner i beltet ved B5 jakt?

Hvordan foregår innskyting før jakt?

(I Afrika). Alt fra en ok bane med bra benk til vaklete campingbord og et ark stiftet på et tre. 

Antall trackere? 

Når starter jakta om morgenen? Opp 05 og avgårde før 06

Når på året er det mest vanlig å jakte bøffel?  

Annet...

 

 

 

 

 

 

 

 

Min lille erfaring fra Afrika jakt (ispedd noen tiår fra langfart).

 

Du kommer uansett til å ha med deg alt for mye første turen :-)

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (9 minutter siden):

 

Min lille erfaring fra Afrika jakt (ispedd noen tiår fra langfart).

 

Du kommer uansett til å ha med deg alt for mye første turen :-)

Hjertelig takk for god info. Alltids interessant å høre hva andre har erfart på sine turer. Det å pakke for mye er jo en klassiker. Har drevet med friluftsliv hele livet og har lært meg å tenke vekt, viktig/mindre viktig. Dette vil jo selfølgelig variere ut fra reisemål, årstid, aktivitet, erfaring, osv.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (24 minutter siden):

Kommer an på hva slags jakt du skal på og hvor.

 

Der jeg har vært, Zimbabwe og Sør Afrika, har jeg hatt med sånn cirka:

-Gode sko med Gaiters (har Courtney boots, men glemte de hjemme den ene gangen..)

-Tynne ullsokker

-Lange bukser og langarmede skjorter. Jeg har brukt zip off bukser av forskjellige slag. To par så man kan skifte og få vasket

-caps og hatt, must i solen

-varm jakke, har brukt en Swazi Nahinni for kalde morgener og kvelder, men kommer selvfølgelig an på hvor og når du reiser

-sprayer alle klær med Permetrin for beskyttelse mot mygg og flått før jeg reiser, sprayer og legger alt i en plastsekk over natten

-myggspray med DEET

-vaksiner og malaria medisin etter hvor du skal reise..

-solbriller

-patronbelte

-litt vedlikeholdssaker for rifle, pusselapper, olje etc. 

-mat og drikke får man nok av

-kikkert, lett og med sele så den ikke henger i veien

-futteral til å ha rifla i på Lancruiseren

-hørselvern

-våtservietter

-kniv, evt Leatherman

-innskyting gjør man på ett eller annet sted når man ankommer, i camp eller bushen

 

 

…sikkert mer jeg ikke husker i farten

 

 

Supert! Takk for utfyllende utstyrsliste😊👍👍

Link to comment
Share on other sites

Vaksiner:

 

*Boost av grunnvaksine (polio etc.) hvert 10. år

*Gulfeber..den holder evig

 *Hepatitt A og gjerne B også

*Rabies..mange tenker ikke på den, men det er år om annet utbrudd i dyrestammer og du vet aldri, løsbikkjer og dritt,  kjøper deg ekstra dyrebar tid for å komme til behandling

*Sjekk oppdaterte malaria-kart og se om det er relevant for din reise

 

Ellers en god hatt med bremmer, jeg bruker en canvas hatt fra Rouge..den er uslitelig. Å spraye klær med permetrin er nevnt.. Fottøy..jeg bruker noen halvhøye britiske tropestøvler med canvas på sidene, de puster fint i varmen. Mange sverger til Courtney boots men de er tette o jæv.. dyre.. Leatherman har jeg alltid i beltet

 

Forøvrig, sjekk lista til Elgjaeger..jeg liker ikke stive patron belter, har cartridge loops på safarijakka og har ofte noe løst i jakkelomma..

 

Til slutt..kom deg i rimelig form..det kan bli mange timer på sporet..og tren mest mulig med rifla.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (1 time siden):

Vaksiner:

 

*Boost av grunnvaksine (polio etc.) hvert 10. år

*Gulfeber..den holder evig

 *Hepatitt A og gjerne B også

*Rabies..mange tenker ikke på den, men det er år om annet utbrudd i dyrestammer og du vet aldri, løsbikkjer og dritt,  kjøper deg ekstra dyrebar tid for å komme til behandling

*Sjekk oppdaterte malaria-kart og se om det er relevant for din reise

 

Ellers en god hatt med bremmer, jeg bruker en canvas hatt fra Rouge..den er uslitelig. Å spraye klær med permetrin er nevnt.. Fottøy..jeg bruker noen halvhøye britiske tropestøvler med canvas på sidene, de puster fint i varmen. Mange sverger til Courtney boots men de er tette o jæv.. dyre.. Leatherman har jeg alltid i beltet

 

Forøvrig, sjekk lista til Elgjaeger..jeg liker ikke stive patron belter, har cartridge loops på safarijakka og har ofte noe løst i jakkelomma..

 

Til slutt..kom deg i rimelig form..det kan bli mange timer på sporet..og tren mest mulig med rifla.

Takker! Her var det mye bra! Blir jæ... motivert av all den gode infoen dere deler! Har tenkt på mye av det, men alltid kjekt å få førstehåndsinformasjon fra de som faktisk har prøvd i praksis.

For min del er det fortsatt bare en drøm, men den blir ikke mindre her inne på kammeret 😅😅👍

 

Link to comment
Share on other sites

Har såvidt sjekket litt priser på totalpakker til Afrika og må vel innrømme at prisen på spesielt B5 er i øvre sjiktet for min del. 

Det kan jo kanskje også være fornuftig og gå for diverse antiloper og hjortedyr første gangen en reiser. 

Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (1 time siden):

Takker! Her var det mye bra! Blir jæ... motivert av all den gode infoen dere deler! Har tenkt på mye av det, men alltid kjekt å få førstehåndsinformasjon fra de som faktisk har prøvd i praksis.

For min del er det fortsatt bare en drøm, men den blir ikke mindre her inne på kammeret 😅😅👍

 

Det finnes sikker personlige preferanser på hva som er bra, selv har jeg noen turer til Sør-Afrika og med forskjellige PH/farmer osv... hva jeg reagerer på i noen tilfeller er PH som leier seg inn på jaktfarmer og i noen tilfeller betaler forskuddsvis på viltet.

Det blir i mine øyne vel kommersiellt, mye av jaktfølelsen blir på en måte borte. Ønskeliste på trofeer er veldig vanlig,  og ja, det drar ned følelsen av jakt at de har akkurat det trofeet som du ønsket deg. -helt tilfeldig... :-)

Afrika jakt kan være helt magisk, det handler mer om hva du ønsker og setter pris på.  
Jeg har sluttet å måle turen i antall tommer, jeg tar faktisk ikke med meg trofeer hjem heller. 

Men jeg gleder meg til turen i Juli, 10 dager med kun dyrelyder... ikke biler, fly, mobiltelefoner, kjærringer..  

Våpen denne gangen blir Sako Vixen i 6X45 og compoundbue.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

flyfisher skrev (5 minutter siden):

Det finnes sikker personlige preferanser på hva som er bra, selv har jeg noen turer til Sør-Afrika og med forskjellige PH/farmer osv... hva jeg reagerer på i noen tilfeller er PH som leier seg inn på jaktfarmer og i noen tilfeller betaler forskuddsvis på viltet.

Det blir i mine øyne vel kommersiellt, mye av jaktfølelsen blir på en måte borte. Ønskeliste på trofeer er veldig vanlig,  og ja, det drar ned følelsen av jakt at de har akkurat det trofeet som du ønsket deg. -helt tilfeldig... :-)

Afrika jakt kan være helt magisk, det handler mer om hva du ønsker og setter pris på.  
Jeg har sluttet å måle turen i antall tommer, jeg tar faktisk ikke med meg trofeer hjem heller. 

Men jeg gleder meg til turen i Juli, 10 dager med kun dyrelyder... ikke biler, fly, mobiltelefoner, kjærringer..  

Våpen denne gangen blir Sako Vixen i 6X45 og compoundbue.

 

Ser poenget ditt mht. det kommersielle.

Er ikke glad i denslags jeg heller.

Hvor skal du hen?

Hva skal du jakte med rifla?

Enn buen?

Takk for innlegg! 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...