Jump to content

Krieghoff classic big five


MAG500

Recommended Posts

Tror jeg beholder forskjeftet som det er enn så lenge. Har ikke hatt børsa lenge nok til at jeg har startet å irritere meg over denne detaljen. Jeg har vel den laveste graderingen på trevirke på rifla mi. Om det skulle bli aktuelt med oppgradert stokk en gang i fremtiden, vil jeg nok vurdere en slik løsning 😊

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ønsker å høre hvordan folk vurderer dobbeltrifler fra Krieghoff, Merkel og Heym opp mot hverandre.

Pris.

Kvalitet. 

Bruksverdi.

Funksjonalitet. 

Annet.

Screenshot_20240422_191643_Google.jpg

Screenshot_20240422_191440_Chrome.jpg

Screenshot_20240422_191604_Google.jpg

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Grove Safari kaliber kan brukes til det meste av vilt, ikke bare B5. Det er kun skytteren som setter begrensningene. Bildet viser Cal Pappas med sin Walter Locke double 8-bore rifle etter en vellykket grisejakt. 
 

IMG_0018.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MAG500 said:

Godt poeng Aasbø😊

Litt av en kanon det der!

Hva kan rekylen i en sånn sammenlignes med?

 

 

Jeg hadde litt kontakt med Cal Pappas..han sammenliknet rekylen med en dobbelrifle i .600NE han hadde..

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å få tillatelse på noe større enn kal. 500 her i landet?

F.eks 577NE eller 600NE?

Mitt klare inntrykk  er jo at cal. 500 er maks. Har selv en 500Jeffery og den gikk rett igjennom uten noe videre spørsmål. (Vestland Politidistrikt).

Link to comment
Share on other sites

Ja, leste at han var vandret...

Er det noe her på kammeret som har slike kaliber? (577NE / 600NE).

Hvordan fikk de dette til?

Gikk søknaden rett igjennom eller ble det en lang byråkratisk prosess?

 

Fyr løs om det er noen som har noe info om dette😁

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søkt nylig på 5 rifler. De spør ikke etter kaliber. Kun om automat eller ikke. 
så hvis de finns i landet skal du kunne kjøpe. Det blir vel annerledes hvis du skal importere. Jeg kjøpte noen pistoler fra Danmark 10 år tilbake og det gikk lang tid før tollen slapp de. Jeg sendte inn krav om erstatning  og da gikk det plutselig fort. 

Link to comment
Share on other sites

Siden diskusjonen nå ble litt mer generelt om dobbelrifler, regner med at dere har sett gjennom disse trådene her på kammeret, noen 10+ år gamle:

 

 

Endel artig informasjon i disse trådene, men og mye krangling og vissvass - spesielt fra enkelte debattanter med veldig sterke meninger men helt uten egne erfaringer med dobbelrifler. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Som jeg nevnte tidligere i tråden, hadde det vært interessant å høre jakterfaringer på BF med dobbeltrifle. 

Bøffel er diskutert.

Elefant er nevnt.

Noen som har erfaring med de tre andre?

Fint om du forteller litt om art, land, kaliber m.m.

Fint om du har noen bilder å dele også 😊

Screenshot_20240424_204153_Google.jpg

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Legger inn beskrivelse 470NE hentet fra "Cartridges of the world" 8th Edition. (Kan anbefales for de som er interessert i alt mellom himmel og jord når det gjelder ulike kaliber).

Se vedlagt bilde.

Legger også ved et privat bilde som viser størrelsen på patronen.

20240426_223844.jpg

20240426_224308.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alle Nitro Express patronene fra .450NE tom. .476NE har svært lik ballistikk...men .470NE er den mest kurante pr. i dag.

 

Se f.eks. på en patron som .500/465....det er noen flotte dobbelrifler i Norge i det kaliberet (mest Holland & Holland)..men det finnes knapt ammunisjon..

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...