Jump to content

Krieghoff classic big five


MAG500

Recommended Posts

Ladningen referert til over er også den samme som står i Ladeboka, 90 grs N150 med 500 grs Swift A-Frame gir 2064 gps i en Merkel dobbelrifle. For dobbelrifler vises ofte bare en ladning i ladetabeller, da den ladningen som gir noenlunde riktig hastighet og samskyting. Med samme kule har den norske ladeboka også oppgitt 85 grs N140 krutt som gir 2010 fps, 105 grs N160 krutt som gir 2064 fps, og 112 grs MRP krutt som gir 2113 fps.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant!😊

Svært overkommelig rekyl med kombinasjonen 500 gr. Swift A-Frame,  90 gr. N150. 

Så ut som rifla samla fint.

Relativ kort skyteavstand på ca. 15m.

Skal prøve litt lengre avstand neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Hei🙂

 

Har nettopp pusset løpene på Krieghoff'en. Ganske mye smuss i løpene etter 4+4 skudd.

La også merke til en del mantel i begge løp. Har pusset med kobberbørste og det jeg har tilgjengelig av løpsrens.    Deretter tørrpusset.

Ser fortsatt spor etter mantel i begge løp. Vet ingenting om vedlikehold/puss av løp før jeg kjøpte børsa.

 

Hvilke erfaringer har dere med mantel i deres dobbeltrifler? (Krieghoff).

Noen patroner/kuler som avgir mindre mantel enn andre?

Hvordan pusser dere løpene?

Hvor ofte pusser dere?

Hvilke rengjøringsmidler anbefaler dere?

Andre råd og tips?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bore Tech funker rimelig bra. Pusser ikke hver gamg nei, nå skytes heller ikke denne rifla så mye.. Solids gir mer mantling enn soft, men de bruker jeg ikke annet enn at jeg har testet for å finne riktig ladning, og så brukte jeg de i Afrika. Kjekt å ha som andreskudd om bøffelen forsvinner inn i buskene, eller om man går på en irritert elefant.

Link to comment
Share on other sites

Trener ikke med den bortsett fra når jeg tenker å reise til Aftika. Trenger en del skudd da, trener både på å skyte og lade om kjapt. Må venne seg til rekylen, bruk av oppspenner, rask lading fra patronholder i beltet etc. Har ikke brukt den siste året, men kjekt å skyte noen skudd en gang i blant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har muligheten til å skyte på eget område. Skyter 5-6 skudd i måneden fra mars til august. Varierer mellom 458WM, 500 Jeffery og nå også 470NE. 

Er nok viktig som du sier å drille inn detaljer før en skal jakte B5 😄

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (På 18.4.2024 den 18.35):

Denne gangen gikk det ut over en uskyldig granstubbe 

Det var egentlig en god ide og kombinere vedkløyving og skytetrening. Da får du jo både i pose og sekk.😜

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ikke liker så godt med Krieghoff er den der snabelavslutningen på forskjefte. Stygg og ikke god å holde i med såpass rekyl. Har tenkt å modifisere den til mer engelsk stil, men har ikke helt fått med til å gå løs på den med rasp og kniv enda

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Elgjaeger said:

En ting jeg ikke liker så godt med Krieghoff er den der snabelavslutningen på forskjefte. Stygg og ikke god å holde i med såpass rekyl. Har tenkt å modifisere den til mer engelsk stil, men har ikke helt fått med til å gå løs på den med rasp og kniv enda

 

Helt enig..skal gjøre det samme med min..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt så mange skuddene, så har ikke registrert noen klare ulemper enda. Holder såpass langt bak på forskjeftet at jeg ikke kommer i kontakt med avslutningen. Diskuterte litt med en kompis som også testet rifla, og vi var begge enige om at det funket greit å holde moderat, men bestemt rundt forskjeftet. Synes rekylen er veldig håndterbar, da den ikke er i nærheten av rekylen i Brno'en i kal. 500 Jeffery.

Brno'en er forøvrig ca. 1,2kg lettere en Krieghoff 'en. 

17136391917031020709782414879591.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja..det er jo gøy med gammel engelsk..men det er jo fordeler med en Krieghoff også..oppspenner gjør den sikker å gå med ladd, moderne stål med en helt annen metallurgi enn i 1914, samt en mer kurant patron som .470NE. Krieghoffen skyter jo også likt med alt jeg har prøvd av fabrikkammo på 40 - 50 meter..

 

Og skulle den forsvinne så tar jeg ut forsikringen og kjøper en ny. De gamle engelske er uerstattelige..

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har vært i Afrika og jaktet bøffel:

Hva må man forvente å betale for slik jakt, alle utgifter inkludert?

Hvilke land er mest aktuelle mht. bøffeljakt?

Vil prisene variere fra land til land?

Hvor er sjansene størst for å felle?

Noen selskaper som har spesielt  godt rykte?

Er det ukomplisert å reise med våpen til Afrika?

 

 

Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (8 timer siden):

Er det ukomplisert å reise med våpen til Afrika?

Det begynner å bli vanskeligere. De to siste gangene har jeg reist med Ethiopian og det fungerer noenlunde med våpen. Eneste ulempe er i Addis Abeba der jeg hver gang må ned i bagasjehåndteringen og identifisere våpenet og fylle ut nye papirer på tross av alt er levert med på forhånd. Andre selskaper er dyrere men kanskje litt enklere. Det er en risiko for at enten våpenet eller ammunisjon ikke kommer frem, så en kostbart våpen er det ikke lurt å ta med. Reis ikke gjennom Nederland. Heathrow har fungert tidligere, men jeg har hatt problemer der og vet ikke om det fungerer nå. Frankfurt har tidligere fungert greit med våpen. Unngå transitt i Johannesburg, det er en roteflyplass. Det er mange som reiser med våpen så det er mye erfaring her på Kammeret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Schipol og London er bare trøbbel...Lufthansa til Joburg er OK. Transit fra Joburg er som Per-S sier et sjansespill..har mistet bagasje der flere ganger i transit videre internt i Afrika..

 

Quatar og Emirates til Joburg går..men er litt pes og byråkrati med våpen..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg reist med Namibian til Windhoek via Frankfurt og det var ok. Det er noen år siden og våpenet forsvant på returen. Det dukket plutselig opp to måneder senere etter mye mailer til selskap og andre. Jeg tror det var et sjeldent uhell, Namibien har et godt rykte, og jeg ville ikke nølt med å bruke det igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zimbabwe er jo fantstisk for bøffel eller elefantjakt. Litt komplisert å reise dit da det er en EU embargo mot å sende «voldsredskaper» dit, dvs våpen, kniver, raketter etc. Har reist dit to ganger, begge gangene via Johannesburg. Har tatt en stopover i Joburg og reist videre neste dag på separat billett, da går det fo greit.
 

Første gang jeg reiste dit var via Heathrow, det var mens South African fortsatt var sånn noenlunde. Studerte alt at tilgjengelig info og fant ut hvordan man kunne komme gjennom Heathrow med våpen, gikk greit da, men ikke å anbefale. Heller ikke Schipol er å anbefale, må ha egen søknad og leser om mange som får forsinket baggasje. Frankfurt funker bra, men Lufthansa er svindyre, koster fort 250 Euro hver vei for våpenet.

 

Johannesburg er jo litt risky mhp på våpen, men har gått bra for meg, har to ganger hatt stopover og overnattet på Afton Safarilodge. Da har jeg avtalt med deres agent på flyplassen, «Mr X», han ordner alt hos politiet og man slipper å bestikke de eller få forsinkelser, betalerjo Mr X noen dollares for hjelpen, men bedre det enn å bestikke politiet.

 

Vet ikke hva bøffel koster nå, har ikke sjekket på en stund, men alt går jo i USD, så ikke bra for oss med «shit coin» som Norsk krone. Kan jo få en Sør Afrikansk jakt i Rand, men er vel ikke å foretrekke for bøffel (stort sett i hegn). Jeg har bestilt direkte fra outfitter i Zimbabwe og vært veldig fornøyd. I 2019 kostet vel jakten ca 800 USD pr dag + 5000USD i trofeavgift, men det var særs billig for Makuti pga at jeg ikke fikk bøffel året før.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig interessante betraktninger Elgjaeger. Synd med alt byråkratiet, men sånn er dessverre verden blitt.

Leser ut fra dine og andres erfaringer at det er viktig å forberede seg godt.

Mange feller å gå i her vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/urix/botswana-truer-med-a-sende-20.000-elefanter-til-tyskland-1.16830229
Har på ingen måte noen formening om hvilket land i Afrika som er best for jakt. Men jeg kjenner mange som har mye godt og si om Botswana. Og denne artikkelen viser vel at de er interessert i turist jakt. 
Botswana er pr dags dato det mest vellykkede demokratiet i Afrika. Det betyr at korrupsjon og slikt kanskje ikke er fraværende men iallefall bedre. Kjenner flere som bor i Sølr Afrika personlig. Våpen er vanlig der. Og forsvinninger av våpen og andre verdisaker i Tollen er en risiko. Har sent ned elektronikk for flysimulatorer dit noen ganger. Og mottakerne har vært svært nervøse om de kom fram. Har sett litt på denne tråden. Nydelige våpen som er litt over mitt hode. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en kompis som drev med keracote på våpen i Sør-Afrika. Han ble veldig anerkjent. 
Dattera har overtatt businessen. Det er visstnok billig å få gjort slike ting hvis man alt har med våpen. 
piet Von Dyke het han. Musiker og aktiv i våpen miljøet der. Var invitert ned. Men kom meg aldri dit. Han døde i fjor av kreft. 
Synd med de evigvarende problemene i Afrika. De har ressurser til å bli velfungerende demokratier ganske mange av dem. 
 

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har jaktet bøffel:

 

Har jo sett noen timer med jakt på Cape buffalo på youtube. Er jo tydelig at disse er rimelig hardskutte. Ofte ser en filmsnutter der det trengs adskillige treff fra grovkalibrede rifler for å få den i bakken. Har lyst å høre litt fra dere som faktisk har prøvd dette i praksis.

Hvordan er det å jakte Cape buffalo?

Screenshot_20240421_131948_Google.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 3 bøfler. På alle var det godt nok med et skudd A-Frame 300 grain fra 375 H&H .

 

På nr 1 trosset jeg guidens instruks og skjøt rett bak bogen, bøffelen brukte 10-15 minutter på å dø. 

 

På nr 2 og 3 fulgte jeg guidens råd og skjøt rett i bogen, de gikk noen få meter før de la seg.

 

Bøfler er kanskje mer hardskutte annet vilt, men som på alt vilt er skuddplassering viktigst 

 

De to gudene jeg har brukt sa begge at de foretrekker klienter med 375 fremfor grovere kaliber. Årsaken er de har erfaring med mange (fremfor alt amerikanene) med grove kaliber som ikke behersker skytingen og setter dårlige skudd. Nordmenn og andre skandinaver har i større grad godt rykte for å være gode skyttere blant guidene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant å høre. Du bekrefter noe av inntrykket jeg får når jeg ser en del av filmene på youtube. Ser en god del dårlig plasserte skudd på dyr som står med breisida til. 

Må presisere at jeg aldri har vært i nærheten av en bøffel og således ikke kan påberope meg å ha noe praktisk kunskap om dette.

 

Andre som har lignende erfaringer som Skarvekongen mht. kaliber og skuddplassering?

 

Link to comment
Share on other sites

Utfra Husken, Årbok for rundt 2 år tilbake var det en undersøkelse av hvilket kaliber som var best. Å 375HH var den foretrukne blant PH (professional Hunter). PH har ofte noe kraftigere saker fordi hans jobb er sikkerhet og må muligens skyte gjennom buskas og ugunstige skytevinkler.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 20.4.2024 den 20.40):

En ting jeg ikke liker så godt med Krieghoff er den der snabelavslutningen på forskjefte. Stygg og ikke god å holde i med såpass rekyl. Har tenkt å modifisere den til mer engelsk stil, men har ikke helt fått med til å gå løs på den med rasp og

kniv enda

 

Slik kan det gjøres, arbeid utført av børsemaker Viken. 

 

image.jpeg.2aa9027f82073fd753b3bcc5687f0c6f.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...