Jump to content

Kjøp av hagle til både bane og rypejakt.


solvrev1

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike jegere og andre våpenentusiaster. 

Jeg har en gammel Sauer & Sohn s/s hagle (1969) som jeg bruker på rypejakt. Elsker dette våpenet, men har fått sjekket hos børsemaker at den ikke egner seg for stål (choker er full og 3/4). Jeg tenkte derfor å kjøpe en hagle til, da jeg utfra fangst på jakt trenger å trene på bane 😂 Har budsjett på rundt 10.000, og har sett litt på tyrkiske hagler, slik som Khan eller Yildiz. Skyter ikke så mye, men kanskje 200-300 skudd i året. Tenker jeg holder på med jakt i 10- 15 år til, og ingen som skal arve noe i etterkant. Alle tips tas imot med stor takk 🤠

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har khan k500 lux , helt grei hagle. Eneste jeg ikke liker med den er sikringen eller rettere sagt løpsvelgeren. Den har en lei tendens til å stile seg i midtstilling slik at man ikke får avfyrt skudd. Surt om gameltiuren letter på 20 mtr. Bortsett fra det er hagla veldig god å skyte med . Har også en Beretta spg1 , helt annen kvalitet men også en annen pris. 

Edited by goosehuntarn
Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn skrev (40 minutter siden):

Er vel solgt rimelig mye av de khan haglene, inntresangt å høre om flere har samme erfaring med sikring/løpsvelger

 

99% av alle spørsmål på internett om hagler som klikker, fyrer begge løp på samme tid, sikringer og løpsvelgere som lever sitt eget liv er om tyrkiske hagler.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det har du nok helt rett i , kan godt slenge på nyere baikal hagler som også er heler tvilsome saker. Khan gjør det bra i tester i div jaktblad men de tester vel bare med noen runder på bane over veldig kort tid. Men det har nok gjort at de har solgt godt. 

Edited by goosehuntarn
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Beste hagle innenfor ditt budsjett (10K) finner du definitivt som brukt.

Selv der må du nok opp noe i pris om det er en o/u i god kvalitet (Beretta/Browning/Miroku) du vil ha.

En god halvauto finner du nok innenfor budsjett - er et godt valg om du  tenker mye bruk av stålammo også til jakt.

Skjønner godt din "kjærlighet" til gamle trotjeneren Sauer&Sohn og ett alternativ er å fortsette bruke den, men da lade med gode vismut/ bismuth patroner fra t.eks. Eley...Alternativt få åpnet begge chokene slik at standard stålpatroner kan brukes.

 

Jeg tenker selv å ta min gode Merkel 8 s/s mere i bruk til høsten, skyter nok aningen  bedre med min Beretta 687...definitivt flere doubleer, kanskje grunnet dens enkeltrykke, men går jo ikke å komme ifra at en o/u blir en "klump" i hendene sammenlignet med hendig sideligger 🙂

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

solvrev1 skrev (På 8.4.2024 den 12.54):

Jeg har en gammel Sauer & Sohn s/s hagle (1969) som jeg bruker på rypejakt. Elsker dette våpenet, men har fått sjekket hos børsemaker at den ikke egner seg for stål (choker er full og 3/4). 

Jeg har to, en Sauer&Sohn fra 1970 og en Merkel fra 1986, begge modell 8. Disse haglene ble levert med trangboring 1/1 og 3/4 eller 3/4 og 1/2 som passer dårlig til støkkjakt på ryper. Derfor er begge brotsjet opp slik at jeg kan skyte stål leirdueammunisjon og jaktammunisjon hvor ladningen ligger i plastkopp med tilstrekkelig åpent skuddbilde. Etter min vurdering er ikke stålhagl så velegnet til jakt, så nå fôrer jeg dem med vismut. Jeg burde for lengst ha solgt den ene, men jeg har faktisk ikke hjerte til å skille meg fra noen av dem. Jeg har også en Merkel 200E som er relativt nett til o/u å være, men som @bobby foretrekker jeg en mer smekker sideligger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

goosehuntarn skrev (På 22.4.2024 den 22.40):

kan godt slenge på nyere baikal hagler som også er heler tvilsome saker.

 

Spørs hva man legger i nyere, men de er nok ikke lett å finne nå for tiden,..like skjelden som en god Moskovskya 😄

Jeg kjøpte for lenge siden en Baikal til bruk som reservevåpen på den lokale leirduebanen og til jegerprøve-elever. Meg vitterlig er den fortsatt i live etter mye bruk og begrenset vedlikehold. Dette var likevel en noenlunde "moderne " utgave med løse choker og velgbart singeltryck, selger i butikken nektet for at den hadde denne finessen, så jeg måtte vise han den enkle fremgangsmåten med å pushe avtrekker lett fremover for å skifte løp til førsteskudd.

 

Robuste våpen men helt uten eleganse eller balanse.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en over under Star baikal fra jeg var 14 til midten av 30 årene. Jeg var skuddredd med den da jeg fikk bøylen i fingrene grunnet dårlig tilpasning.  Jeg skjøt kun når jeg visste at jeg traff. Men når jeg glemte og olje den og skulle ta den fram. Så var sikringen rustet fast. Litt olje og en hammer så var det fikset. 
den gled ned femti seksti meter i et Berg da jeg mistet fotfestet og fir etter. Løpet rett i en stein og skjøt like greit. Bra våpen er diskuterbart. Men steike hva den tålte

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (På 22.4.2024 den 20.02):

Eller bare la være å kjøpe tvilsomme våpen fra et utvilsomt diktatorisk regime og bruke 10k på noe annet. Du får kjøpt mye bra for de pengene.

Nu lages vel Winchester pumpe hagler der og og ganske sikkert flere vestlige merker. For alt jeg vet alle typer hagler. 
Ifølge jeger sine tester så sier de det er en vesentlig forskjell på kvaliteten mellom Tyrkisk laget vestlig merke og Tyrkisk laget Tyrkisk merke. 
Smedene er de samme, men det er ikke prisen. Det er mere rare lyder i mekanikken på billige Tyrkiske merker. Mens en tyrkisk laget vestlig merke har tight og fin mekanisme

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen ligger i kvalitetkontrollen, hva de aksepterer som ferdig produkt. Tyrkia, Kina feks, ingen av de har noen problemer med å lage kvalitetsgjenstander, det gjelder bare å sette seg det målet. Trening av de ansatte, prosedyrer/rutiner som fungerer optimalt, maskinpark som er vedlikeholdt og up-to-date, kvalitetskontroll som siler ut det som ikke er bra nok. 

 

Problemet blir kombinasjonen billig og god kvalitet. Det er vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Skee skrev (22 minutter siden):

Forskjellen ligger i kvalitetkontrollen, hva de aksepterer som ferdig produkt. Tyrkia, Kina feks, ingen av de har noen problemer med å lage kvalitetsgjenstander, det gjelder bare å sette seg det målet. Trening av de ansatte, prosedyrer/rutiner som fungerer optimalt, maskinpark som er vedlikeholdt og up-to-date, kvalitetskontroll som siler ut det som ikke er bra nok. 

 

Problemet blir kombinasjonen billig og god kvalitet. Det er vanskelig.

I tillegg til jakt så driver jeg med flysimulator.  I den forbindelse møter software produsenter det samme dilemmaet i lavkost land. 
Jeg bestrider ikke det du sier. Jeg bare tenkte at pris på produksjon er basert på hva de får for haglen i lavkost land. De er jo selv ett og mange av naboene er det. 
Jeg vet ikke grunnen egentlig. Men det er hva jeg har tenkt. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (8 timer siden):

Nu lages vel Winchester pumpe hagler der og og ganske sikkert flere vestlige merker. For alt jeg vet alle typer hagler. 
Ifølge jeger sine tester så sier de det er en vesentlig forskjell på kvaliteten mellom Tyrkisk laget vestlig merke og Tyrkisk laget Tyrkisk merke. 

 

Og de pumpehaglene får ikke mye skryt av andre en norske "jaktblader" (som jo mener alt de tester er helt topp...).

Men ja, tyrkerene kan (Beretta har feks en viss deleproduksjon i Tyrkia). Men det meste av tyrkiske våpen  som importeres til Norge er med fokus på billig-da blir resultatet deretter. Pga norske regler for reklamasjon er de faktisk overpriset.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

de pumpehaglene får ikke mye skryt av andre en norske "jaktblader" (som jo mener alt de tester er helt topp...).

Nei. De var ikke då veldig imponert av winchesteren grunnet pumpemekanismen var treg. Men kommentar var at den føltes mye mer tight og solid enn tyrkiske merker. 
Det var et tyrkisk merke som var på siden i score grunnet pris og lettere mekanisme. Og der var kommentaren at mekanismen føltes løs og ga noen lyder som tyder på dårlig tilpasning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...