Jump to content

Salg på finn.


Emil39

Recommended Posts

Hei.

Da min far døde hadde han 14 våpen registrert på seg.

Mamma fikk brev fra våpenkontoret om at hun måtte selge eller destruere våpnene da hun ikke har lov til å eie dem.

Prøver å selge noen hagler på finn, får mang spørsmål om de er registrerte, å når jeg sier de er det så er de ikke interessert. Er det lov å selge uregistrerte hagler egentlig? Å hvor gamle må de isåfall være?

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skjønner. Måtte bare få litt klarhet i det, får mange henvendelser på finn om at de ønsker å kjøpe de vis de er uregistrert, for da slipper de ventetiden med søknader. 

Noe jeg syntes hørtes litt rart ut.

Nå er forsåvidt de haglene jeg solgte registrerte.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Emil39 said:

Ok, jeg skjønner. Måtte bare få litt klarhet i det, får mange henvendelser på finn om at de ønsker å kjøpe de vis de er uregistrert, for da slipper de ventetiden med søknader. 

Noe jeg syntes hørtes litt rart ut.

Nå er forsåvidt de haglene jeg solgte registrerte.

Legg inn følgende i annonsen:

"Det er ulovlig å selge uregistrerte hagler uten at de registreres på ny eier, det er også ulovlig å forsøke å erverve uregistrerte hagler uten å ha godkjent søknad. Alle henvendelser om slik politianmeldes."

Det pleier å funke.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Emil39 said:

Ok, jeg skjønner. Måtte bare få litt klarhet i det, får mange henvendelser på finn om at de ønsker å kjøpe de vis de er uregistrert, for da slipper de ventetiden med søknader. 

Noe jeg syntes hørtes litt rart ut.

Nå er forsåvidt de haglene jeg solgte registrerte.

 

Jeg har også opplevd å få mye pågang når folk tror de kan unngå søkeprosessen.

Bare det at jeg har glemt å skrive "godkjent våpensøknad er en selvfølge" gjør at det pøser på med hendvendelser skrevet på gebrokkent norsk. 🙃

Link to comment
Share on other sites

Har også vurdert å skrive "De som vil kjøpe uten godkjent søknad kan henvende seg til min bror på tlf xxx xx xxx, han jobber i politiet og vet mer om slik enn meg", men jeg får ikke lov av nevnte bror siden han er sikker på at folk faktisk kommer til å ringe ham...

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, har solgt en god del våpen på finn og aldri skrevet noe om søknad i annonsen. Har heller aldri opplevd noe problem med folk som ønsker å kjøpe våpen uten å ha godkjent søknad eller har planer om å skaffe det. Ser egnetlig godkjent søknad som en selvfølge og helt unødvendig å nevne i en annonse.

Har vel vert ett par som har trekt seg og det har muligens hatt med mangel på godkjent søknad å gjøre. 

Men derifra og til å gå til politianmeldelse  er det lang vei å gå.

Synes ikke noe om at man skal "politianmelde" i hytt og pine. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (7 timer siden):

Ser egnetlig godkjent søknad som en selvfølge og helt unødvendig å nevne i en annonse.

 

Enig. Eneste gangen jeg har fått en mengde henvendelser var da jeg solgte en svartkruttpistol produsert i 1895. Den var mange uten løyve som ville kjøpe, og som kranglet på at den var lisensfri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får spørsmål hver gang jeg skal selge ei hagle.

"Er den registrert?"

"Hvordan det?"

"Er lettere å selge uregistrerte hagler da vettu, jeg er gammal nok jeg."

"Enklere ja, det er det, i tillegg til å være ulovlig. Ber du meg seriøst om å bryte våpenloven fordi du ikke gidder å sende en søknad?"

 

Og så blir det stille.

Link to comment
Share on other sites

Annonser på finn.no med flere "eldre" våpen og med ordet "dødsbo" eller lignende er en skikkelig honeypot for tvilsomme personer. Jeg skriver alltid "husk godkjent våpensøknad" eller noe i den duren de gangene jeg selger noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...