Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

82 min på rådyr idag for Albin. Så get og to killinger på 100 meter. Litt langt for hagle! Ingen spor etter skogshare i skogen idag, kun feltharen hadde värt på matplassen. Albin 10 mnd sto virkelig på idag, litt for kaldt (15 minus) og snö som etterhvert klabbet på en varm hund, 4 km/t i snittfart. Sover godt nå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rød superhelt, lydløst forsvunnet.

 

Gikk søndagstur med kone, stedatter og Bella, iført sin splitter nye knallrøde kondomdress.

Bella var skeptisk i ca 15 sekunder og så gikk hun med halen høyt og var veldig fornøyd med den nye drakten. En ekte superhelt, uten kappe.

 

Har ikke hatt problemer med snø i pelsen, men hun elsker å plaske gjennom gjørme på stien mm så matmor tenkte at en slik dress kunne være fin å ha. Uansett gikk vi etter stien og jeg forsøkte å legge ture til en så rådyrfattig område som mulig.

 

Bella søker ikke langt vekk når vi går på sti, men når jeg beveger meg i terrenget og spør "hvor er rådyrpusen" da setter hun fart. Bella utforsket noen ferske elgspor og diverse andre spor som var kommet i 3 cm med nysnø, men hun holdt seg i nærheten. Var maks 100 meter unna.

 

Jeg trener inkalling med jevne mellomrom mens vi går og hun kommer lynraskt på signal. På vei hjemover øker hun takten noe voldsomt og forsvinner bortover stien og vinkler inn i skogen. Umiddelbart høres uttakshyl. Hun bjeffer rakst i falsettt og bass. Min stedattter ble umidderbart engstelig og trodde hunden hadde skadet seg i møte med en større hund. Jeg berolighet henne og vi kunne høre losen stabilisere seg og forsvinne inn over furumoen. Så ble det helt stille.

 

Vi ventet en stund, ingen lyd. Tusen spørsmål fra stedatter. Jeg beroliget en stund, men Bellas los høres langt og hun sparer jo ikek på kruttet. Kanskje dressen har hengt seg fast i en kvist? Jeg bestemte meg for å følge sporene i nysnøen for å forsikre meg om at ikke noe var galt. Kone og stedatter følger på. Ganske rett følger vi sporene etter Bella og to rådyr. Morsomt å se de stedene dyrene har vinklet, og hvor Bella har løpt 10 - 15 meter forbi før hun runder inn på sporet igjen. Etter ca 1,5 km sier stedatter "hysj". Når vi stopper, og det ikke lenger knaser i skare hører vi losen klinge nede i en bratt dal. Heldigvis alt vel.

 

Vi setter oss i furumoen og hører losen komme og gå et par ganger. Så kommer losen nærmere og næremere. Plutselig hører vi tramp i skaren og får se rådyrene. De hopper over åpne partier og stopper under tette treklynger og lytter etter losen. Så blir de var klyngen med pekende mennesker og setter farten opp.

 

Losen kommer nærmere og nærmere, det blir litt færre bjeff når hun er usikker og når hun igjen er dønn på fot går losingen tidvis over i uling. Så kommer den røde pølsa byksene gjennom lyngen. Den ene fremfoten har sklidd ut av dressen og dressen strammer godt over bringa. Hastigheten er redusert av den halvt avrevne drakta, men innsatsen er desto større. Jeg har stilt meg nærme rådyrsporet og hun kommer tett forbi. Jeg kommanderer stopp, hun legger seg logrende på ryggen og løfter bakbeina. Klø meg på magen da pappa:-)

 

Bella får skryt, kos og godbiter av alle tre. Så tar jeg henne på armen et stykke for å få henne av sporet. Matmor og stedatter som kun kjenner Bella som en kosete, sovende sofahund er imponert over Bellas innsats. Far er skeptisk til hele konseptet med kondomdress i busker og kratt, i hvert fall uten gps halsbånd på. Bedre med gjørme, skitt og snøklumper enn en hund som sitter fast i en busk.

 

Synes det er lenge til 25. september nå....

Bella synes det er godt å sove 12 timer i strekk i hundesengen.

Link to comment
Share on other sites

Fin histore Eystein. :)

 

Har beyttet meg av Jegerns joker dekken på tispa mi i høst. Fungerer fint og hun har ingen problemer med å ha det på.... men har erfart at hun har kommet med store kvister som hadde tredd seg inn mellom mage og dekken og at beina enkelte ganger har vært i samme hull etter en stund. Lille julaften var vi ute og hun ble plutselig stående helt i ro lenge en liten km innover i berget. Hadde episoden med elgen fra i fjor i bakhodet og løp så raskt jeg kunne innover i berget. Fant henne denne gangen hengende fast i en stiv kvist på et felt grantre. Denne kvisten hadde tredd seg tvers i gjennom den grønne tøylige delen av dekkenet og hun satt bom fast. Etter denne episoden er det kun et enkelt markeringsbånd sammen med mitt sorte GPS halsbåndet som skal benyttes. Vurderer ev. å bytte ut halsbåndet på GPS senderen, med et signalrødt i pvc. Tørr ikke tenke på hvor lang tid vi skulle ha brukt på finne henne både i fjor og i år dersom jeg ikke hadde hatt GPS på henne.

 

384398_10150351988816555_571496554_8928299_483488109_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget en annen litt dum bivirkning med Joker, og det er at snø kan komme inn og ligge mot brystet til bikkja, hvor det smelter ned og blir til is/sørpe, så jeg tester ut et annet dekken nå, uten buk/bryst-dekke. Antakelig litt mindre sjanse for at bikkja henger seg fast også, men slikt er alltid en risiko. Godt man har Astro ja...

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget en annen litt dum bivirkning med Joker, og det er at snø kan komme inn og ligge mot brystet til bikkja, hvor det smelter ned og blir til is/sørpe, så jeg tester ut et annet dekken nå, uten buk/bryst-dekke. Antakelig litt mindre sjanse for at bikkja henger seg fast også, men slikt er alltid en risiko. Godt man har Astro ja...

Erfart dette jeg også Jens.. Også sand og grus har en tendens til å samle seg der. Skal se om jeg får ei lokal syerske til å sy om hele dekkenet slik at det blir åpent under..

 

Jeg bruker dette trekket på min GPS. Godt synlig, og med navn og nummer så folk kan ringe dersom de finner bikkja.

Denne var kjekk :) Erfart at også halsbåndet samler mye snø, som blir til is og fukt etter en stund ute i selv relativt kaldt vær. Ofte mer der enn på kroppen forøvrig. Fukt under halsbåndet medfører utnødvendig mye ising i pelsen rundt halsen. Det kan også medføre at halsbåndet blir strammere og strammere jo mer is det samler seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et sånt glatt halsbånd av uslitelig kvalitet på min DC-30. Bytta ut den originale og monterte denne, gikk greit. Kosta vel 2-300 kroner. Dessverre så er den nettsida jeg bestilte fra lagt ned, men med litt etterforskning på google så finner du den kanskje.

 

41050_1355123082927_1376942356_30844504_3675654_n.jpg

 

44592_1349951713646_1376942356_30830152_1347279_n.jpg

 

185224_1874114537389_1376942356_31614297_1110116_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Googlet litt og fant frem til mye. Da mest i Sverige, men også noe i Norge :) Fant frem til at abc Fritid har byttehalsbånd til DC30, men da av en enklere type enn den Jens har. Fant frem til et svenskt firma med et eget foretaksnummer i Norge, slik at vi kan handle på norske vilkår. Linken dit er: http://www.edvardsonnorge.com" target="_blank og linken til halsbåndet er: http://www.edvardsonnorge.com/hundtillb ... dc-30.html" target="_blank.

Link to comment
Share on other sites

Bella er 10 måneder i dag, og er relativt nynappet. Så video som jeg fikk av oppdretter, der Trude i Star Connection viser napping. Så satte jeg friskt i gang, Tok ikke hele hunden på en gang da det var anbefalt å dele det litt opp. Ble veldig overrasket da jeg regnet med at det skulle bli et brytekamp. Snarere tvert i mot tok Bella det som en kosestund, la seg ned og lot meg rive løs. Kun på snute og i ører var det milde protester. Hun var ikke så veldig langhåret så jeg tenkte å kun tynne litt. Ble relativt fornøyd med resultatet, helt til ungene kom hjem og lo godt. Hunden er jo blitt helt skjev... Lo de.

 

Nå tenkte jeg at jeg skulle spørre om pbgv eiernes beste nappetips, i mellomtiden skal jeg forsøke å rette opp hunden en smule...

Link to comment
Share on other sites

Har ei lettnappa bikkje, men her er mine tips:

Napp MED hårretningen, ikke ta for mye i hvert røsk. Bruker gjerne tynn gummiert hanske (grå arbeidshanske) for godt grep, eller jeg bruker en avrundet smørkniv for å få bra tak i hårene. Ikke napp når bikkja er nydusjet, jeg føler det er vanskeligere å få tak da. Napper i økter, har ikke noe stress, så jeg kan godt ta nappinga i løpet av to dager. Lettest å nappe hvis bikkja står oppå et bord, jeg bruker strykebrettet i mangel på annet. Det er akkurat passe ustødig, så bikkja er forsiktig med å røre på seg! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverer hunden til frisøren og henter han etter noen timer :mrgreen:

Grunnen til at man ikke skal nappe når hunden er nydusjet er at hårsekkene lukkes og hårene sitter bedre. Du bør heller ikke dusje hunden etter napping for huden kan være litt sår.

Nappekniv er er godt hjelpemiddel som anbefales. Et bord er også lurt som Ranger sier.. Nå ville jeg valgt noe som er litt stødigere enn et strykebrett da, hvis hunden føler seg trygg på et vinglette strykebrett så funker vel det også. Gummimatte på kjøkkenbordet funker.. eller et eget stellebord får du for noen høvdinger.

 

Hunden min er helt håpløs å nappe, pelsen sitter godt og han hater å bli nappet, da er det viktig å prøve å gjøre noe positivt ut av det og ta små serier..

Har hunden mye underull er det lurt å ta denne også

Link to comment
Share on other sites

Må vell legge ut bilder av Hunden min, Cindy er ene tispa etter Thyra til baas. cindy er nå 6 og en halv måned. har vært en del ute med henne, men ikke vært så heldig å fått los enda. men sporer og jobber veldig bra i skogen, jaktlysten er på plass:) satser på los de nermeste dagene:)

396665_10151164017500545_700650544_22165402_1943662070_n.jpg

 

mitt hemmelige triks for å ro ned en hyper valp er å skru på animal planet:) like før løve losen går:P

376126_10151165095695545_700650544_22170383_483532345_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se det, Cindy ser jo bra ut. Blir spennende å høre dine erfaringer etter hvert.

 

Apropo TV, så fikk jeg fullstednig nedsmeltning på Bella når "Tre nøtter til Askepott" gikk på TV i jula. Midt ute i filmen er det en jaktsene hvor et kobbel med basseter loser på en rev. Bella satt i sofaen og fulgte med, og når bikkjene og reven kom på tv så begynte hun og lose med. Hun bælja i veg og vill ikke stoppe, så jeg måtte ta henne med ut på en lengre tur for å få kjølt henne ned.

Link to comment
Share on other sites

Kira er no ca 6 mnd og jeg har gått MYE pølsespor med henne så jeg tenkte at jeg skulle begynne med blodspor. Har testa det 1 gang, det var et kort spor med strek av blod hele veien fram til skanken. Har sett på youtube at noen trer på seg noen slags sko (sikker med rådyskinn under) Er det noen erfaringer med dette? Kansje det er noen tips til fremgangsmåte???? Hvor ofte kan jeg legge spor for henne?

Er helt fersk i dette gamet så trenger litt innputt.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger da ikke det...? Frys ned blodet du ikke skal bruke, del det opp i passe pakninger som du tar opp etterhvert. En gang i uka (gjerne hver fjortende dag) er nok hyppighet på sportrening (iallfall når sporene blir lengre), bikkjer blir ganske slitne i hodet av det. Etter ei sporøkt så sover de godt! :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk masse blod i dag som jeg frøs ned i flasker,,,, ikke var der koagulert heller så det lover jo bra... Fikk lagt det første sporet også i dag...... ikke så langt, kansje snaue 100 meter. Skal bli spennende å se i morgen hvordan hun går.

Hørte med en lokal blod "guru" og han sa at eg bare skulle binde skanken i et tau og slepe det etter meg når jeg gikk ut sporet..... De gjør vist det i sverrige på prøver sa han.....

Er det noen max tid blodet kan ligge? 1 døgn sam er den magiske grensen eller noe slikt? Mener jeg har hørt noen si det men kan godt være at eg tar feil.....

Link to comment
Share on other sites

Ta en sjekk blant disse oppdretterne, så kanskje du får napp. Lykke til! :)

- - - - - - - -

Vil forøvrig minne forsamlingen om at Norsk Bassetklubbs ordinærprøve Vegaprøven (med mulighet for bevegelige prøver også) arrangeres 6. til 9. september i år.

NB: Påmeldingsfrist 6. juli. Da får man tid til å trene hundene til god kondisjon, og det blir lettere for oss å booke rorbuer til overnatting.

Planlegg noen feriedager i vakre Vega på Helgelandskysten i utrolig flott natur og viltrike terreng, med masse sosial hygge på kveldene.

 

307233_2003188324153_1376942356_31733369_186879047_n.jpg

Rådyr på Vega.

 

314791_1997607984648_1376942356_31729440_1357002556_n.jpg

Rorbumiljø på Nes, hvor vi har innkvartering.

 

Vegaprøven har kapasitet til 20 hunder fordelt på to dager på ordinærprøven. Noen bevegelige prøver har vi også fått plass til, ved ledig kapasitet på dommere og terreng, men dette vet vi ikke sikkert før vi ser antall påmeldte til ordinærprøven. I 2011 hadde vi 14 påmeldte hunder til ordinærprøven, og inkludert de bevegelige prøvene vi hadde så var det 20 starter totalt.

 

Ankomst torsdag, trekning av første prøvedag torsdag kveld. Prøvedager blir primært fredag og lørdag. Lørdag kveld blir det jegermiddag og offentliggjøring av resultater og kåring av Prøvens Beste Hund. Søndag er hovedsaklig satt av til hjemreise, men vi er fleksible til "fornuftig bruk" av denne dagen også.

Link to comment
Share on other sites

All premiering er bra, for det er ikke bare lostida som teller, men 10 forskjellige momenter dommeren vil se i tillegg. For å få premieringer kreves følgende veiledende lostider:

 

Rådyr/hjort/rev:

1. = 60 minutter

2. = 45 minutter

3. = 30 minutter

 

Hare/kanin:

1. = 45 minutter

2. = 30 minutter

3. = 20 minutter

 

Som sagt; all premiering er bra. Ville likevel hatt ei bikkje som jeg vet kan jage minst en time jevnlig før jeg stiller på drevprøver med ambisjoner om 1. premie iallfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lufter en bekymring her for å få noen inspill.

 

Jeg trener mye inkalling med Bella, greit å få hunden inn når man av ulike årsaker må noe annet en å sitte på en stubbe i skogen.

Dessuten er det vel også et viktig element i en jaktprøve å få hunden inn.

 

Som sagt trener jeg mye innkalling med Bella, og det går greit i den forstand at så lenge det ikke er et rådyr i 2,5 km omkrets fra der vi går tur så kommer hun på signal. Bruker godbit og signal + bruker signal ved foring hjemme osv. Når jeg plystrer så bremser Bella så det blir skrensespor i snøen og kommer til meg med maks fart. Hun synes dette er riktig gøy og løper så fort som mulig vekk etter inkalling for å komme på plystreavstand igjen. Stopper opp og lytter, skal han ikke plystre snart?

 

Så langt er alt vel og bra. så plutselig kommer det drivende en eim av rådyr fra et skogholdt et stykke unna, eller et dyr har passert skogsbilveien noen timer før.

Bella setter kulefart og etter en stund blir det uttak og los. Fra det øyeblikket hun får noe i nesa til hun har bakset rundt i snøen en times tid, og veld så det, er det ikke råd å få kontakt. Når timen har passert og hun begynner å bli sliten vil hun fortsatt ikke komme på signal. Men jeg har oppdaget at hvis jeg kommer meg innpå losen så jeg får se henne, så kan jeg rope "sitt". Da legger hun seg ned i sporet og venter til jeg kommer bort til henne. Jeg kan koble henne og gå. Hun forlater mao ikke sporet frivillig, men kan nøde seg til å stoppe.

 

Så ofte som mulig lar jeg henne fullføre og komme tilbake på egen hånd, men det er jo også noen ganger det ikke passer å vente en time eller to.

Jeg forsøker å gå tur i en høyereliggende furumo, langt fra vinterbeite og jordekanter, men det virker som om det alltid er et rådyrspor på de mest utenkelige steder. Den siste uka har det blitt tre slike "upassende loser". Hun kommer hjem med istapper i barten, litt blod på en pote, spiser en skål med mat, drikker en bolle vann og sover i 12 timer. Så hun synes denne "metoden" er helt topp.

 

Kan selvfølgelig alltid bruke bånd på tur, og kun trene innkalling på store åpne plasser langt fra skogen. Men tviler på at drillen med selve innkallingen vil bli noe bedre av det.

 

Det positive er jo at hunden jakter, og får trent litt. Det er fortsatt lite snø og godt beite her hjemme så rådyra klarer seg fint.

Bekymringen er jo at jeg drister meg til Vega, får Ranger som dommer og så drar Bella på en tredagers sammenhengende los.

 

OK, igjen alt for mange bokstaver fra tastaturet. Så til spørsmål: Hvordan jobber dere med inkalling?

 

:-) Eystein

 

PS Bella ligger hjemme i sofaen og sover etter å ha forlenget lunsjen min med over en time. Hun sto på en kolle og tok inn noen dyr på overvær laaangt unna. Terrenget er erklært tomt for rådyr pga av gaupe, men neida...

Link to comment
Share on other sites

Bekymringen er jo at jeg drister meg til Vega, får Ranger som dommer og så drar Bella på en tredagers sammenhengende los.

He he, man skal ikke flire, men jeg innrømmer at jeg trekker på smilebåndet her! :lol::D

Akkurat det jeg har sitert deg på, selv om du kanskje sikter til at jeg har ei lydig bikkje, skal du ikke bekymre deg for mer med meg enn andre dommere, siden vi alle har det samme regelverket å følge. Som sier under moment 9. Lydighet: Normalt skal hunden la seg innkalle når den har kontakt med fører. Kan den innkalles på fot, drev eller tap utenfor synsvidde, er dette utmerket (utmerket = 6 poeng = max score, min anmerkning). Hund som vegrer kobling kan utelukkes fra 1. premie (N). Lar hunden seg ikke koble, er dette en graverende feil (G = diskvalifikasjon).

 

For det første vil jeg si at hunden din ser ut til å ha så mange kvaliteter at jeg ABSOLUTT synes du skal stille Bella på drevprøve, og selvsagt er du velkommen til Vega! :D Fordelen med Vega er jo at bikkja skal ikke springe så forferdelig lenge før den oppdager at den er på ei øy og kapitulerer! :mrgreen:

 

Spøk til sides. Synes staheten og gå-på viljen til Bella er litt sånn typisk petit, og du er ikke den eneste som er litt bekymret for det der. Finnes da flere jaktchampioner som har slitt med det samme problemet, for man kan ha klaff når det virkelig gjelder. Som dommer kan man være streng, men også se helheten i kvalitetene til hunden. Det er opptil fire timers prøvetid, og for de fleste går det greit å få koblet innen prøvetidas utløp. Jeg tør ikke si mer bastant rundt akkurat dette, da det i tvilstilfeller i forhold til reglementet er opp til hver enkelt dommers skjønn og vurdering hvordan dette skal bedømmes.

 

Hvordan er det med rangordninga mellom deg og Bella da? Det hjelper godt hvis du i tillegg til å være verdens beste skapning på jord for bikkja også er den ubestridte sjefen, i alle sammenhenger, og kanskje aller mest i det daglige hjemme.

 

Bikkjer er forskjellige som individer også. Det høres ut som Bella er trent ved matfatet på samme måte som Ares når det gjelder lydighet. Ares vet veldig godt hvem som er sjefen, for jeg har vært konsekvent med han fra Dag 1. Man må ikke fire på kravene man stiller til bikkja når det gjelder dressur/lydighet, har man bestemt seg for en linje så må man holde den, ellers så aner disse smarte pelsdottene at det kanskje finnes smutthull i loven som må testes ut, ergo tøyes grenser, eller de gir jamt faen (unnskyld språket) i sjefen hvis de føler at de er langt nok unna og kan slippe unna med det. Når det er sagt; man skal ALDRI bli sint på ei bikkje som omsider gjør som du sier (feks kommer to timer for sent etter innkalling), om det koker aldri så mye i topplokket. De gangene jeg har måttet beherske meg har jeg bannet og sverget med lys og hyggelig stemme! :mrgreen::D

 

Jeg bruker fortsatt å rose og klappe Ares, og av og til gi godbit også, når han kommer til meg. Han er 4,5 år gammel nå. Også om det bare er for å stikke ut i hagen og skvette litt på hagebuskene om kvelden, og jeg vil ha han inn igjen etterpå. Når han er som mest hypergira på å komme ut døra, så gir jeg han beskjed om at jeg skal gå først ut, så kan han komme etter. Bare et par eksempler på hvordan vi holder rangen vedlike her i huset.

 

Driter man i hverdagsdressuren så får man den bikkja man fortjener, også i skogen. Dette sier jeg på generell basis da.

 

Kanskje bør du koble Bella når hun kommer inn til deg, og SÅ rose, kose og gi godbit. Ikke la henne springe løst når hun kommer inn. Under drevprøver er ikke bikkja koblet før den er fysisk koblet, da først stopper dommeren klokka. Skamros henne når hun kobles, og gå gjerne 50-100 meter i koblet, for så å slippe henne løs igjen. Da vil hun skjønne at det er jo ikke farlig å bli fysisk koblet heller, slipper jo snart fri igjen... :)

 

For å gå tilbake til din beskrivelse; synes det virker som at du har god dressur på bikkja. Bare det å få henne til å legge seg i sporet og la seg koble er mer enn de fleste drømmer om. Du får neppe strykkarakter av det, for å si det sånn! Og husk; det er 10 forskjellige momenter/egenskaper hunden dømmes etter, i tillegg til lostida hunden oppnår. Man ser gjerne litt på helheten også, når sluttkarakter skal gis.

 

Får bare ønske deg lykke til videre med ei bra bikkje, og selvsagt hjertelig velkommen til Vega ja! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skriver fra iPod så det blir litt kort. Hun regner meg nok son sjefen. Når kona eller ungene kommer jem løper hun dem i møte og hopper og spretter, når jeg kommer ruller hun over på ryggen og logrer. Hun er veldig myk og krever veldig forsiktig stemmebruk. Hvis hun f eks står på kjøkkenet og vurderer å oppe opp på kjøkkenbenken og stjele en matbit (jo da, det kan hun hvis det lukter godt nok) så kan jeg bare klemte lavt og hun skrinlegger planen, midlertidig.

 

Men hvis det er slik at en dommer ikke plutselig midt i enn los krever innkalling så skal det gå bra. Hvis hun har fått løpt en stund er hun fullt mulig å få stoppet og koblet om ikke kallt inn. I hvert fall etter et par timer.

 

Jeg vet ikke hvor langt det er mellom øyene oppe på Vega, men svømmer rådyret svømmer hun etter. Hun svømte over en liten elv her i vinter, mange minus og issørpe. Når jeg fikk tak i henne var hun helt glassert av is, så jeg tok henne inn i jakka og løp hjem og ga henne en dusj.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at eg misunner bijke di eystein ;)

 

Om det er slik med alle petiter at de er veldig "førbare/vare" ?? Slik er Kira også her hjemme. Trenger bare se på henne så skjønner hun at hu er i ferd med å gjøre noe galt....

 

Om det finnes noen oversikt momentene som vi blir dømt etter?

Link to comment
Share on other sites

Det er for langt mellom øyene til at rådyr og bikkjer frivillig legger på svøm iallfall. I slutten av september så svømte bikkja mi tvers over et vatn utpå der mens han loset på rådyret som svømte foran, så svømmebikkjer kjenner jeg til. :lol: Vel, skal ikke le så mye av det, for det er jaggu meg ikke bare positivt heller når bikkja tar slike sjanser. Tullingen min har svømt tvers over elver med isgang og stryk også, men det sier muligens noe om jaktlyst også da.

 

@Snowmand: Kan gjengi de momentene bassetrasene dømmes etter:

N = Nedsatt fra eventuell 1. premie

G = graverende feil, diskvalifisering

 

1. Søket

Skal være målbevisst og energisk. Metode og passe vidde er viktigere enn hastighet. Hunden skal være i god kontakt med fører. Et planløst, trangt eller alt for vidt søk med dårlig kontakt med fører utelukker fra 1. premie (N). At hunden ikke søker, men holder seg i førers umiddelbare nærhet regnes som graverende feil (G).

 

2. Arbeid på fot/evne til å reise vilt

Hunden skal arbeide effektivt, metodisk og utholdende på fot. Den skal selv ha funnet og reist vilt for å kunne premieres. Vedvarende roting og stadige markeringer på fot som ikke fører til uttak, kan utelukke fra 1. premie (N).

 

3. Drevsikkerhet

Hunden skal drive (jage) utholdende, flytende og jevnt i god kontakt med drevdyret. Hakkete drev, dårlig kontakt og stadige tap kan utelukke fra 1. premie (N). Drev på hare bedømmes mildere. At hunden har lengre omjag eller baksporjag er graverende feil (G).

 

4. Drevmåte/fart

Hunden skal drive med passe fart. Den skal være spornøye og ha få overløpstap.

 

5. Arbeide på tap

Hunden skal vise utholdenhet og ringe metodisk ved arbeide på tap. Ikke noterbare tap skal regnes hunden til gode (minimum 5 poeng). Hund som ikke er villig til å arbeide på tap kan utelukkes fra 1. premie (N).

 

6. Mål/hørbarhet

Målet skal være klangfullt og godt hørbart. Dobbeltmål er en ekstra fortjeneste. Et dårlig hørbart mål kan utelukke fra 1. premie (N).

 

7. Losføring/nyansering

Dommer skal, veiledet av halsingen, kunne følge drevets gang. Losen skal være rolig og med normal tetthet og nyansert etter avstanden til drevdyret. Støting på fot eller tap skal lett skjelnes fra losen. Hund som støter tett og losliknende (løs) eller som er sparsom med halsingen tross god kontakt (trang), kan ikke tildeles 1. premie (N). Villedende løshet eller tranghet er graverende feil (G).

 

8. Samarbeide

Under søket skal hunden ha jevnlig kontakt med fører. Ved avsluttet drev eller hvis den legger av tapet, skal den selv oppsøke fører. Hund som etter avsluttet drev ikke viser vilje til å oppsøke fører kan utelukkes fra 1. premie (N).

 

9. Lydighet

Normalt skal hunden la seg innkalle når den har kontakt med fører. Kan den innkalles på fot, drev eller tap utenfor synsvidde, er dette utmerket. Hund som vegrer kobling kan utelukkes fra 1. premie (N). Lar hunden seg ikke koble, er dette en graverende feil (G).

 

10. Jaktlyst, energi, kondisjon

Hunden skal arbeide med lyst og energi under hele prøvetiden. Den skal villig søke ut etter avsluttet 1. premiedrev. Normalt skal den ikke ha vesentlige skader på poter og underside. At hunden stadig avbryter sitt arbeide og kommer tilbake til fører uten selv å ville ut i arbeide igjen, eller vegrer seg for å søke ut etter nytt slipp, utelukker fra 1. premie (N). At hunden ikke vil jage eller vil ta ferske slag av ønsket drevdyr er graverende feil (G).

 

Egenskapspoengene vi gir i forhold til disse momentene er som følger:

6 poeng = Utmerket

5 poeng = Meget godt

4 poeng = Godt

3 poeng = Godtagbart

2 poeng = Dårlig (N)

1 poeng = Graverende (G)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser alle elementene på drevprøven så slår det meg at man må være varsom med å få panikk eller iverksette teorier hvis hunden ikke følger oppskriften som liten. Bella er jo enda ung, men i høst så brukte hun mye tid på rotete og planløse søk, mye lossing på gamle spor, min bakfot, spurv og trost. Når hun kom på rådyr så var det i begynnelsen tidlig tap, Los på bakspor og omjag. Mao en hel serie diskvalifiserende elementer. Men jeg sto timesvis i skogen og lot henne holde på. En gang tror jeg vi hadde 5 omjag på rå med to kalver. LOs frem til tap, los tilbake til uttak og los motsatte veien igjen. På den femte runden tok var det blir mørkt og sent. Da tok jeg henne inn. Nå skjer ikke det mer, men jeg gjorde aldri noe annet enn å vente og la hun finne ut av ting på egenhånd. Er heldig som bor og jobber midt i jaktterrenget. Kan bruke mye tid på å vente på bikkja...

Link to comment
Share on other sites

Der har du nøkkelen Eystein; la bikkja få erfaring! :D Bare greit at bikkja gjør alle feilene som er i læreboka, for hun lærer jo at det ikke fører fram. Mitt mantra har alltid vært "Timer i skogen". I løpet av det kommende halvåret med vinter, vår og sommer så vil Bella modne mer i hodet også, selv om det ikke blir direkte kvalitetstid i skogen. Ingen grunn til panikk nei, blir artig å høre mer om Bella etterhvert:)

 

NKKs drevprøveregler for bassetrasene kan forøvrig lastes ned i sin helhet her:

:arrow:http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex? ... 7758821200

Link to comment
Share on other sites

Info om Vegaprøven 2012 finnes også på hjemmesiden min: :arrow:http://www.jensovervik.net/45680339

 

Det var en oppgang i antall drevprøver i Bassetklubben i fjor. 95 starter fordelt på 48 forskjellige hunder (alle bassetraser). Dette har selvfølgelig enda mer potensiale, ikke minst fordi 5 nye drevdommere ble ferdig utdannet i 2011. Flere skal fortsette sin utdannelse i 2012, og hvis Norsk Bassetklubb får nok kvalifiserte kandidater så blir det kanskje ny runde grunnutdannelse med teorikurs også i år. Kanskje nettopp du kjenner en som vil egne seg? Da er Styret i Norsk Bassetklubb rett plass å henvende seg. Der får man vite kriteriene for å være kvalifisert som dommerkandidat også. Terorikurset går over ei helg, og er veldig nyttig og lærerikt. Den feltmessige delen av utdannelsen er to elevarbeid (minst 1 premiert hund) og fire aspirantarbeid (minst to hunder må bli premiert).

 

Ser dere på Vega folkens! :D

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer med apport.

 

Er det noen her som har erfaringer på apport med petiten? Kona mi gå på kurs med Kira og der har de nå begynt å lære ho apport, og hundetreneren sier at Kira fint kan brukes til å apportere skutt fugl i feks vann..... Blir det innteressekonflikter da?

Link to comment
Share on other sites

Petiter er smarte og oppvakte bikkjer som gjerne vil lære, selv om de går for å være nokså sta og egenrådig. Jeg har aldri trent annen apport enn med pinner og tennisball på plena hjemme. Jeg fokuserer på at det viltet bikkja helst skal holde på med er hårviltet med labber og klauver han er konstruert for å bry seg om, og har aldri hatt tanke for at han skal apportere fugler. Jeg personlig lar han ikke holde på med fugl, for jeg vil han skal ha fokus på riktig vilt.

 

Han kan snike seg til en 100-meters tiurlos på jakt, men mister fort interessen når han skjønner at fuglen er fløyet. Jeg synes det er det jeg kan tillate, og stimulerer ikke på fugl.

 

Om det blir en interessekonflikt som kan gå ut over bikkjas interesse for hårvilt vet jeg rett og slett ikke, så jeg sender det spørsmålet videre i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel i prinsipp ikke gjöre no å trene apport på fugler. Som sagt smarte hunder og kan sikkert brukes til mer enn drev og spor. Andre hundtyper brukes jo til mye forskjellig, eks Labradorer. Vil neppe miste interessen for å jage hare/rådyr/rev uansett. Albin jager også litt storfugl, men gir seg fort. Han blir forövrig 1 år i morgen:)

Link to comment
Share on other sites

Virker som disse pølseformede pelsdottene jager det meste. Kom akkurat hjem fra morgenturen nå. Bella har jobbet som topphund på spurv. Hun går først etter lyden av fuglekvitter til hun finner et tre med en fugl, så loser hun friskt mens hun går rundt treet. Når fuglen flyr videre løper hun etter og hvis den lander i nærheten følger hun på og loser.

 

Jeg har fulgt på, koblet henne, gått et stykke fra fuglen og sluppet henne. Måtte gjøre det tre ganger på denne turen. Nå hører det med til historien at det ikke har vært rådyr i terrenget her på en ukes tid. Føler meg sikker på at rådyr er førstevalget, men når vi ikke finner rådyr da duger det meste som underholdning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...