Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis Anders, og MEEEGET fortjent! :D

Ja du la et mildt sagt godt grunnlag for drevchampionatet på Vega i fjor, med hele to drevcert på to dager! :D Det viser at gode bikkjer kan få maksimalt ut av Vegaprøven til tross for de krevende forholdene som var, og det var en flott opplevelse! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Går man i tanker om en kamerat pbgv i skogen, så ville jeg absolutt tatt en tlf til Merete! :D

- - - - - - - - -

 

Ares har starta sommeroppkjøringa med intervalltrening opp en 300 meter sti i nabolaget! :mrgreen:

Sleper på en 1,5-liters colaflaske med vann, deretter ca 2,5 kg sand. Blir nok å øke vekta litt etterhvert.

 

Video: :arrow:

 

486541_3343121021633_1340064514_n.jpg

 

Peis på med kreative tips og metoder for sommertrening, det er bare 29 dager til båndtvangen er over! :D Vi gleder oss!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Går man i tanker om en kamerat pbgv i skogen, så ville jeg absolutt tatt en tlf til Merete! :D

- - - - - - - - -

Been there, done that - og dermed er det snart en ny petit på vei til Helgeland.. :smile:

 

Siden jeg er ny her inne (selv om jeg registrerte meg i fjor), så tenkte jeg at jeg kunne jo presentere meg og “vår vei til valp”. Beklager hvis det blir for langt :P

 

Jeg og familien, som er meg med samboer og 3 barn i barneskolealder, har i noen år hatt lyst på hund, og jeg fikk fort medhold i at det burde være en hund som kunne brukes til rådyrjakt. Etter hvert fant jeg jo ut at det skulle være mulig å få en hund som jager både rådyr og hare - som begge finnes i rikt monn her på helgelandskysten. (Det optimale hadde forresten vært en hund som i tillegg tok stand på orrfugl … men det får vel være grenser for forventninger til en stakkars hund :winke1: ) Jeg begynte i fjor å lese litt rundt for å finne aktuelle raser, og var innom flere muligheter før jeg begynte å lese petit-tråden her.. Jeg brukte omlag en uke eller to på å komme gjennom hele, og leste til øyet ble stort og vått, og det har vel ikke vært tvil siden (selv om samboeren antydet for noen uker siden at “beagler er jo også veldig søte” ...)

 

I fjor var samboeren fortsatt sykepleierstudent, og vi ble enige om at vi ikke kunne prioritere valp før hun var ferdig (nå i sommer), så jeg gikk ikke noe videre med saken da. Jeg begynte så vidt før sommeren i år å se litt etter planlagte kull, og kanskje det mest spennende jeg fant var nettopp dette kullet hos Bøjentans. Men vi ville ikke bestille noen hund før ferdige studier og fast jobb var 100% sikkert, så jeg slo det (motvillig) fra meg ... Her om dagen fikk jeg melding fra en kompis mens jeg var på fisketur, om at jeg måtte sjekke på kammeret dersom jeg fortsatt hadde tenkt å kjøpe petit. Jeg kom hjem sent på kvelden, og gleden var stor da jeg fant ut hvor det var blitt ledig hvalp :D Samtidig var jeg litt redd for at jeg skulle være for sent ute når jeg ringte dagen etter, men det var jeg altså heldigvis ikke. Så mot slutten av uke 32 blir Bøjentans “Rusty Rex” innlemmet i sin nye familie :) (fikk nettopp bekreftet navnet).

 

Han skal som nevnt få jage både rådyr og hare, hvis han er interessert, og det bør vel også være mulig å få ham godkjent som ettersøkshund før jaktkarrieren sånn smått tar til om vel et år ..? Utstilling og drevprøve blir det forhåpentligvis også etter hvert. Og så slenger jeg kanskje inn et par bilder og noen spørsmål her i tiden som kommer. Jeg regner jo egentlig med at Merete kan svare på det meste (alt) jeg måtte lure på, og mye er vel svart på tidligere i tråden (men det kan jo dukke opp nye erfaringer fra sist eventuelle spørsmål ble besvart). Jeg kan dessuten vanskelig tenke meg at det finnes andre steder i landet med så mye ekspertise og erfaring med rasen samlet på ett brett som her inne(?)

Link to comment
Share on other sites

Knall!!!!!! :D Nå ble jeg veldig glad, det skal bli supert å få en petit til opp hit til Helgeland! :D Hvor holder du til?

Merete kan garantert gi deg masse gode råd ja, og ikke vær redd for å henvende deg til oss som bor her oppe og har petiter fra før, kanskje vi kan få sjansen til å treffes en dag og prate bikkje. Vi er noen her i Mo i Rana (meg, Baas, Stigteh), noen i Sandnessjøen, en i Mosjøen og en på Vega som har petiter, av de jeg vet av (og jeg tror jeg har ganske bra oversikt).

 

Det er mange som får bikkjene godkjent som ettersøkshunder før de starter jaktkarrieren, så det burde gå bra. Denne tråden er så lang og omfattende, og det er bare fint at det holdes litt liv i den, så hvis du velger å spørre om ting med nye innlegg så går det bare fint. To (snart tre forhåpentligvis) av oss her oppe er drevprøvedommere på bassetrasene, så det er gode muligheter for å få Rusty Rex bedømt på drevprøver etterhvert også. Og så har vi i tillegg Vegaprøven da, som forhåpentligvis er kommet for å bli. Har man tilgang til bra terreng på Helgelandskysten så har man alle forutsetninger for kvalitetstid i skauen. :wink:

 

Velkommen ombord skal du være! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk takk Ranger, det var hyggelig :)

Jeg har jo fått med meg at det var noen petiter her nord (trodde kanskje det var enda fler).

Tilholdssted - tja .. en ganske liten øy, et godt stykke nord for Vega, hvor det er bra med rådyr og de siste par årene har det begynt å dukke opp en og annen hare. Noe som ganske sikkert skyldes veiforbindelsen til en stor øy på nordsiden hvor det er masse av både rådyr og hare ... det er nå forresten ikke noen hemmelighet at jeg snakker om Herøy og Dønna, om noen fortsatt måtte lure ;)

 

På Dønna har jeg familie som er grunneiere på et vald med noen rådyr på kvoten. I tillegg er det så mye hare der at jeg nesten er litt bekymret for om det vil være mulig å jage inn en hund på rådyr :forvirra: Jeg er usikker på om det i det hele tatt er tilrådelig å slippe ham der som unghund, hvis jeg vil være "sikker" på at han skal foretrekke rådyr når han får valget? Klar over at det ikke finnes noe fasitsvar, men hadde vært fint med tips og erfaringer... Jeg regner uansett med at jeg får mulighet til å trene og jakte i terreng med lite hare om nødvendig, til å begynne med. Dessuten håper jeg jo at han skal få mulighet til å snuse på en nyskutt råbukk 8) når han er sånn ca 9-10 uker gammel, hvis det kan hjelpe?

 

Og så mener jeg å ha vært borti at dere Moværinger er / har vært en del på Dønna på (hare)jakt? Hvis det fortsatt er tilfelle bør det jo absolutt være mulig å møtes. Både Rex og jeg vil nok ha godt av å treffe artsfrender :D

Link to comment
Share on other sites

Her i huset har det blitt familieforøkelse mens vi var på ferie... :mrgreen:

Var en tur innom Jørgen og Ingunn, www.jaktbasset.net , for å hilse på de og levere noen hjorteklauver.

Og der var det noen skjønne leveringsklare valper :?:?:?

Så no er jeg den stolte eier av to petiter... Tg-Pia som jeg har hatt i 2 år og De-Sid-D på 11 uker.

 

Var innom Jørgen og Ingunn første dagen på vei på ferie, så Sid ha vært på campingferie/harryhandel før han kom hjem til Ålesund :mrgreen:

Var litt godt å komme hjem, 12 dager i campingvogn med 2 voksene og 2 19 åringer og 2 hunder hvor en må ligge i bur om natta..

Var en frustrert matmor etter et par uhell i sengetøyet, når Sid hadde koblet inn turboen og vi ikke rakk å se hva som holdt på skje :overrasket: men eller så har det gått kjempefint å reise på tur med en ny hvalp.

Har lagt ut en liten filmsnutt av losen til Sid på Pia i campingvognen :mrgreen:

Er redd for han vil bli mer høyrøstet hjemme enn Pia som er veldig rolig.....

 

Link to comment
Share on other sites

Artig Odd, godt at losmålet er på plass allerede! :mrgreen:

 

@elgull:

Det vil aldri være feil å la en valp tafse litt med en nyskutt råbukk! :D

Harejakt med petit er etter min smak innmari artig, det er det reneste Formel 1-sirkuset med masse fres og bæljing i skogen, og du har moroa tettere innpå deg. Du kan selvsagt forsøke å jage inn bikkja på kun rådyr, men personlig synes jeg det bare er artig at den jager begge deler med like stor iver. Flere av oss her oppe har jo jaga inn bikkjene på nettopp hare, men de jager helst rådyr hvis de får velge, og det med stor entusiasme. Jeg mener det er en fordel å bruke bikkja på hare også, at det blir en bedre rådyrhund av det. Spesielt med tanke på fotarbeid og tapsarbeid.

Har du plenty hare i terrenget ditt, så kan det bli vanskelig å unngå harelos selv om bikkja er preget på rådyr. Men er det godt med rådyr der, så lukter både de og sporene etter de mye sterkere enn haren, så bikkjene har oftest større sjanse til å få ut rådyr. Men først får man jo se an bikkja når den vokser til, om det bor noe jaktlyst i han. :wink:

 

Klart vi kan finne på noe bikkjemorro til høsten! Jeg har en liten plan som former seg i bakhodet, jeg kan ta nærmere kontakt med deg en dag så snakkes vi nærmere om det.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har jo sett noen videoer av harelos med Ares & co, og jeg håper absolutt å få mange slike opplevelser med Rex :) Men så ser jeg jo for meg at det blir aldri så lite "pinlig" hvis jeg blir invitert med på rådyrjakt andre steder, "med den fantastiske rådyrhunden min", og så blir bikkja løpende mellom beina på rådyra og lete etter harespor ... :roll::lol:

 

Men først får man jo se an bikkja når den vokser til, om det bor noe jaktlyst i han. :wink:

Med en engelsk dandy som far er det jo ikke godt å si :lol: Joda, Merete hadde jo trua, så da må jo nesten jeg også ha det. Han trenger vel ikke så veldig mange gener fra mamma'n for å bli en dugandes jakthund :) Og så er det vel ikke umulig at faren kan ha noen latente jaktgener i seg, selv om de ikke avler på slikt der borte.. (man skal jo ikke skue hunden på hårene ...)

Rex skal i hvert fall få muligheter til å bruke den jaktlysten han har, selv om den skulle være godt gjemt. Blir det ille sender jeg ham ut på en liten åkerlapp i skumringen mens det sitter 30-40 harer der :wink: ... neida, regner med det finnes bedre egnede metoder enn sjokkterapi hvis ikke jaktlysten er på topp :P Og for søket sin del må man vel nesten også trene på steder der han må et stykke ut for å finne noe?

 

Klart vi kan finne på noe bikkjemorro til høsten! Jeg har en liten plan som former seg i bakhodet, jeg kan ta nærmere kontakt med deg en dag så snakkes vi nærmere om det.

Høres spennede ut :)
Link to comment
Share on other sites

Du er i den heldige situasjon at du har tilgjengelig terreng med både rådyr og hare, så sjansen er der for at bikkja vil lære å like begge deler! ;) Haren er jo nattaktiv, og den svake "nattfoten" dunster sakte men sikkert vekk utover formiddagen. Unngår du å slippe bikkja på morran og i skumringa, så er det større sjanse for at bikkja får ferten av rådyr (som lukter sterkt som fjøs i forhold til hare) midt på dagen… ;)

 

Utfordringen din (les: luksusproblem) går mer i retning av å finne terreng der det er lite vilt de første par månedene, samtidig som bikkja bør få ut og bli skogsvant fra det øyeblikket du får han i hus. Hvis du skal ha godkjent ettersøkshund ut av han, så får du en enklere oppgave med det dersom han ikke er for mye i kontakt med vilt iallfall de første månedene av treninga, og enkel blodsporlek kan du også starte med så fort bikkja er blitt husvarm. Å utvikle bra søk mener jeg er best i terreng med ikke altfor mye vilt.

 

Den "dandyen" Merete fant til Hedda er vel litt av en skjørtejeger, så noe "jaktlyst" må det da finnes i han! :mrgreen: Det er flott å få inn nytt blod fra utlandet, og mor quadrupelchampion NUCH SEUCH NJCH SEJCH Ismans Hedda er jo en veldig bra jakthund. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei:-)

 

Hvordan praktiserer dere perioden mellom 20. august og 25. september, sånn fordelingsmessig mellom jakt uten hund og trening med hund?

 

Var ute å speidet etter bukk i går, en sekstagger kom i vill fart rett mot Bella og meg i høyt gress ute på et hugstfelt. Den oppdaget oss på knappe 2 meters hold. Bella gikk opp på to bein, reiv og sleit i båndet mens hun loset i falsett. Hadde vondt av henne når jeg etter en stund måtte dra henne av sporet.

 

Ellers har sommeren gått med litt sporing i bånd, selv om hun står i stand på trost og loser friskt på ferske elgspor så er det ekstra drag i tauet når det lukter rådyr.

 

Herrrrrrregud hvor sakte kan tiden egentlig gå?

Link to comment
Share on other sites

Vi er noen her i Mo i Rana (meg, Baas, Stigteh), noen i Sandnessjøen, en i Mosjøen og en på Vega som har petiter, av de jeg vet av (og jeg tror jeg har ganske bra oversikt).

 

Jensemann da, Oversikt???? Du har jo glemt bort selveste dommerkandidat og oppdretter, mannen som startet hele greia der oppe: LENNART!!!!! Det var ikke GOD SORT(hehe). Han bor på en gård ved Nesna og har to petiter, søstra og mora til Ares og Thyra.

Link to comment
Share on other sites

:oops::oops::oops::oops: Det gikk litt fort i svingene :oops::oops::oops::oops:

Trodde jo Lennart, og mor Exi, var så berømte at jeg ikke behøvde å nevne de! :mrgreen:

I gamle dager var dessuten Nesna en del av stor-Ranen kommune, jeg er ikke så god på nyere historie! :lol:

Godt at vi har oraklet Basset-Leif iblant oss, DER er oversikten 100 %! God smorning! :D

 

Herrrrrrregud hvor sakte kan tiden egentlig gå?

Det kan man si! :mrgreen: Fra og med 21. august, om du vil både jakte og trene hund, så må du vel bare prøve å dele tida i to som best du kan? Jeg ville spart bukkene til bikkja, men skjønner godt at noen synes bukkejakt er spennende også.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Je har endelig klart å overtale samboeren min til att få oss en Petit valp :D , har engelsk setter i fra før.

Hva bør je se etter som valpe kjøper.

Den skal brukes til Rådyr, Hjort og Harejakt, og blodspor, den skal også være innehund i sofaen sammen med setteren som vi har fra før:D

og når på året er det mest gunstig å ha valp?

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Så trivelig at petit-familien her bare vokser og vokser! :D

Jeg skal ikke forsøke meg på noe fasitsvar her, men det er gunstigst å få valp når det passer deg best, feks få valpen ved starten av en ferie (det vil si hjemmeferie). Da kan man tilbringe litt tid døgnet rundt med valpen til den er blitt husvarm. Dernest må man jo se litt på planlagte kull, når de blir leveringsklare.

 

Meld deg gjerne inn i Norsk Bassetklubb og sjekk samtidig nettsidene der, det finnes oversikter over oppdrettere av petit, og valpekull som er i markedet nå.

Personlig synes jeg at minst én av foreldrene i et kull bør være jaktpremiert og jage godt, helst bør begge foreldrene jage selvsagt. Petiter elsker å være sofa- og familiebikkjer på fritida, så du kan føle deg trygg på at setteren får selskap i sofaen! :wink:

 

Rådyr- hjort- og harejakt høres perfekt ut, høres ut som at den petiten vil få et bra liv! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter 20. august blir det fest både på meg og hunden.

 

Hadde forresten en snikpremiere her en dag hvor jeg trdde jeg stod med foten på båndet når jeg kikket i håndkikkerten. Plutselig løper en spissbukk forbi, Bella gikk opp i dobbel falsett og forvant etter rådyret med båndet hengende etter seg. Turen gikk ned i det mest myrete og krattbevokste hølet på eiendomen. Og jeg som kun skulle lufte hunden i lunsjen hadde sandaler og shorts...

 

Jeg fikk heldigvis tak i henne etter ca 15 minutter los, og måtte dra henne baklengs ut av tetta. Bella var helt svart av søle, våt og veldig lykkelig...

 

Det jeg er spent på etter 20. august er hva som skjer når jeg slipper Bella på eget terreng og losen går over i naboterreng. Der kan det jo sitte en kar eller to på post og få en bukk på posten som ligger 3 - 4 minutter foran hunden. Det kan jo fort skje at en nabojeger teknisk sett bryter en lov, uten å vite om det.

 

Jeg vet ikke om det har med at vi har mye gaupe her om dagen, men det skjer ofte et en los går rett ut en km eller to før den begynner å ture. Og så plutselig kan det gå hele veien hjem igjen etter en stund. Det var i hvertfall tilfellet ved en del turer i vinter, etter jakta.

 

Hva er deres erfarigner, tanker og meninger? :-)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er spent på etter 20. august er hva som skjer når jeg slipper Bella på eget terreng og losen går over i naboterreng. Der kan det jo sitte en kar eller to på post og få en bukk på posten som ligger 3 - 4 minutter foran hunden. Det kan jo fort skje at en nabojeger teknisk sett bryter en lov, uten å vite om det.

Dette er en problemstilling jeg også ofte har hatt i bakhodet, for eksempel når vi arrangerer Vegaprøven. Det foregår jo bukkejakt samtidig, og selv om det aldri har hendt, så KAN jo drevdyret bli skutt av en intetanende bukkejeger… Men jeg tror INTETANENDE kan være et stikkord her, dersom de skyter bukken i god tro så har de kanskje ikke begått et lovbrudd. Det er ikke alltid lett å høre ei bikkje som ligger 3-4 minutter bak, gjerne i kupert terreng eller vind.

 

Kanskje god kommunikasjon er viktig, rett og slett gjøre bukkejegerne obs på at det foregår hundetrening, og motsatt? I forhold til Vegaprøven så er vi så heldig at vi har en behjelpelig jaktkortselger som opplyser jegere om at det foregår drevprøve med ditto bikkjer i los, da står man litt rustet mot slike hendelser. Men vi har ingen forkjørsrett sånn sett.

Link to comment
Share on other sites

Vi ligger på rundt 20 starter påmeldt, men det er fortsatt mulig å melde på til bevegelig prøve under Vegaprøven, siste frist for påmelding er 30. august (veldig gjerne tidligst mulig). Påmeldingsfristen til Ordinærprøven var 6. juli, som opplyst både på NKKs terminlister, Norsk Bassetklubbs nettsider, i Bassetposten, utallige ganger her på Kammeret, på facebook og i andre nettsteder. Helt siden i vinter har all påmeldingsinfo ligget ute og tilgjengelig.

 

Hvis du vet av en hund som burde vært med, så er det altså fullt mulig å delta på Vegaprøven ennå. Bevegelig prøve er akkurat like mye verdt som ordinærprøve. Vi har noen senger ledig i rorbu for deltakere, så det er bare å kjøre på!

Link to comment
Share on other sites

I helga fikk vi "omsider" hentet Rex. Lang kjøretur men veldig hyggelig å besøke Bøjentan's :)

Og nå som han er kommet får jeg vel slenge ut et par bilder av vidunderet :D

 

normal_IMGP2401.jpg

Når vi er ute, og han ikke er opptatt med å posere, løper han mye rundt med snuten i bakken, og er nysgjerrig på det meste :)

 

normal_IMGP2403.jpg

Inne trives han veldig godt på gulvteppet under salongbordet ...

 

Gjennomgangstonen blant de som har sett ham er "hælledussan for en søt hund", og rent objektivt sett må jeg jo gi dem rett i det ;)

Det blir spennende å se om det lurer en blodtørstig jaktmaskin under det søte og fromme ytre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så bra at den lange kjøreturen gikk greit :D. Ser ut som Rex har funnet seg til rette. Hyggelig å treffe dere, kansje vi får til et møte når vi reiser til Vega for å jakte :D

Lykke til videre, håper Rex kommer til å svare til forventningene

Link to comment
Share on other sites

I helga fikk vi "omsider" hentet Rex.

Gratulerer med valp og velkommen inn i Petit klubben Elgull. Det begynner å bli ganske mange av oss her inne som deler både erfaringer, stiller spørsmål, utveksler ideer og debatterer om det å ha petit. (Har du tellinga Jens? :mrgreen: )

Det er også flere av oss som har hunder etter Hedda her inne :) Selv har jeg ei tispe etter Hedda og hun har jaktlyst så det holder. Tror du ikke skal bekymre deg for om din kommer til å jage eller ikke, Her gjelder det kun å være nok ute i skauen, så kommer nok det meste av seg selv. Selv startet jeg med valpen i tidlig alder. Allerede fra 9-10 ukers alder var vi ute en gang i blant. Mitt tips er å ta med deg valpen ut i naturen en gang eller to i uka. Ta gjerne med deg ei god bok, et jaktblad, etc., finn deg en stubbe og les mens valpen får rote rundt på egenhånd. Da blir den tryggere og tryggere på seg selv og vil ta seg lengre og lengre utflukter/søk etterhvert som tida går :) Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

(Har du tellinga Jens? :mrgreen: )

Nix! :mrgreen: Men at det er blitt presentert en god del petiter i denne tråden gjennom årene er iallfall sikkert! :D

 

Artig å se bilder av Rex, elgull. Håper det blir anledning til å hilse på han i løpet av høsten, kanskje Ares kan oppdra poden litt, med en tung labb over ryggen eller noe sånt! :mrgreen: Ellers så er det gode råd giremann gir her, få dotten ut i skauen så han lærer å gå i skog og mark! :D Helst ikke noe ferskspor og vilt med det første, iallfall ikke om det skal bli sånn derre sporbikkje av han. Jakthund til jakt, og sporhund til ettersøk er nå min mening, for å finsmi en så utrolig skapning til de latente jaktbikkjene de er, så skal man ikke la de surre rundt føttene til en hundefører som henger etter i et tau! Jaktbikkjer skal være LØSE i skauen, basta! :lol: Men det er nå min mening, og jeg er klar over at mange kan være uenige i det! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner og gode råd! :)

Neida, jeg er ikke redd for at han ikke skal ha jaktlyst i seg, men foreløpig er han nå mest bare søt ... elsker å ligge på rygg i fanget og bli klådd på magen. Og uten at jeg er noen ekspert på området, ser det jo ut som han er både aktiv, sosial, uredd (litt for uredd i sitt første møte med katten, så han fikk seg en dask over snuten :-/ ) og nysgjerrig. Første gang ute i hagen jogget han rett avgårde med nesa i bakken, men det blir kanskje noe annet ute i skogen.

 

Ferskspor ja.. jeg har jo aldri tenkt på at det skulle bli et problem, men det er ikke bare bare å finne en skog uten ferske rådyrspor her omkring ... 8) Det blir vel uansett et par turer til helga, da er han ganske nøyaktig 9 1/2 uke.

 

Hittil har det gått over alle forventninger. Han er stort sett grei å ha med å gjøre, selv om det kan bli litt vel mye valpebiting når han er i det humøret. Kunne sikkert trengt litt oppdragelse fra en voksen hund, men det gir seg vel uansett etter hvert.. Setter ham ned og gir ham en tyggeleke når det blir for ille. Enkel i matveien er han i hvert fall - kommer styrtende når jeg roper, jafser i seg maten på noen sekunder, sleiker skåla for så å snuse rundt på kjøkkenet etter mer ... tydeligvis et ekte matvrak. :lol:

 

Håper det blir mulighet til å møtes, både Ranger og petit :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom denne tråden fra side 1 til hit, må jeg si at lysten på en Petit er blitt ganske så stor.

 

Men....

Lar det seg kombinere å ha en Petit og å være sjømann? Jeg er borte 6 uker i slengen og hjemme det samme.

Jeg har god tid til jakt-trening når jeg er hjemme, og kona kan ta dressuren når jeg er borte.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit, MacJoJo :D

Kan ikke se noe i veien for å være sjømann og hundeeier, siden du har noen hjemme som kan ta seg av bikkja. Har ikke erfaring med en slik turnus med hund, men regner med dere er mange i samme båt nær sagt, blant kollegene dine. Ta en prat med folk du eventuelt kjenner og hør om deres erfaring? Bikkje er bikkje, og petiten er glade og fornøyde bikkjer som ikke krever stort for å være lykkelige. Fenomenale familiebikkjer, og artige trivelige dyr. :D Med turnusordningen din så blir det ei ekstra lykkelig bikkje når du er hjemme på høsten:) Jeg skal garantere at kona vil smelte fullstendig ved første blikk på en petitvalp! :D

 

Har du allerede tenkt gjennom dette i tilstrekkelig grad, så ser du noen innlegg før her at Merete (Petit) på Kennel Bøjentans i Telemark har ledig valp… :wink:

 

Blir forresten imponert over at nok en person har lest denne tråden fra A til Å! :mrgreen::D

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjapt og informativt svar Ranger.

 

Joda, det er ett par turnusarbeidere i skytterlaget som har hver sin dachs, og det ser ut til å gå veldig bra. Har jaktet sammen med begge, men de har en lei tendens til å gå langt og lenge (dachs'ene), men det kommer trolig ikke av turnusen til matfar.

 

Hmmm, så Petit (Merete) har fortsatt valp? Hann eller hunn? Etter å ha lest tråden er hennes kennel en av favorittene ( sammen med de andre som er nevnt i tråden, hehe). Trodde faktisk Rex var siste valp ut fra henne i denne runden!

 

Men nå bli vel jeg for sen til valp derfra uansett, er fortsatt på sjøen. Kommer hjem like før elg-jakta, og under den er jeg litt opptatt.

Så da er det plutselig oktober før jeg er klar for valp.

 

Nå bli jo ikke valpen jakt-klar i år uansett, så det haster bare litt, hehe.

Men hadde vært fint å få den like etter at jeg kommer hjem, da har jeg god tid med den i begynnelsen. Og en god start er jo alltid bra.

 

Når bare lesestoffet er interessant nok, er det ikke noe problem å lese noen sider. Både Fauve og Petit tråden var engasjerende, lærerik og til tider fornøyelig lesning. Fantastisk mye kunnskap samlet her. Og noen hærlige jaktskildringer.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke har skjedd et salg i løpet av de siste to-tre timene i kveld, så har Merete fortsatt ei tispe til salgs. Det har vel skjedd noe uforutsett avbestilling tror jeg. Kan garantere deg at Bøjentans er et seriøst og bra oppdrett ja!

 

Jeg vet tilfeldigvis også at Merete kommer til å passere gjennom Trøndelag sånn omtrent akkurat rett før elgjakta begynner, og uten å foregripe noe så har du kanskje muligheten til å få en valp levert nesten på døra, he he! :D

Nå skal ikke jeg drive og selge valpene til Merete, hun er ofte innom her sjøl, og så finner dere vel snart ut om tanken er av interesse. Det er også flere oppdrettere som leverer valper, jeg husker bare ikke om det er noen som har kull på gang sånn i farta. Kanskje andre her inne vet om valper som er tilgjengelige utover høsten?

 

Hold oss gjerne oppdatert om ditt gryende samliv med pbgv, her kommer du inn i en trivelig "familie" bikkjefolk! :)

Link to comment
Share on other sites

Er visst noen valper fra "Jaktbasset.net" som er leveringsklare 28. oktober.... Men de kan være bortbestilt for alt jeg vet....

 

Har sendt en mail til Merete, så får vi se hvor veien fører videre herfra.

 

Finnes det noen PBGV'er i Sør-Trøndelag (Fosen) som jeg og kona kunne fått hilst på?

Link to comment
Share on other sites

He he Odd! :mrgreen:

 

Og det er så stas når det rauser på med stadig nye petit-folk! :D Velkommen i gjengen du også vinge86, håper du og dere andre får jaktmaskiner dere vil trives med! :wink: Hyggelig at denne tråden rekrutterer såpass mange nye petit-eiere, jeg synes det er veldig gledelig!

Link to comment
Share on other sites

Båndtvangen avslutta i dag her i Finland. Förste slipp endte med en kort harelos. En liten knert av en hare kom rett tilbake på uttaket etter 6 minutter. Albin fulgte tett etter, rotet litt men etterhvert ble det 15 minutter til. Relativt tört väder og litt vind kl 08 på dagen så fornöyd med årets premiäre.

Liten videosnutt av Albin på tapet, dvs etter rund 1 her

og selvsagt på bloggen jaktasle.blogspot.com
Link to comment
Share on other sites

I dag var båndtvangen over og første treningstur var på programmet etter middag. Jeg var spent på hvordan Bella skulle reagere etter måneder i bånd. Jeg tok den nyladete halsbåndet frem og reaksjonen var der med en gang. Bella "snakket" på petit vis. Uuuuøøøøvvvøøøvvvøøøø og løp rastløs frem og tilbake i gangen. Jeg tok på henne halsbåndet, gikk over gårdsplassen og inn bak låven. Der slapp jeg henne. Hun satte full spiker inn i skogen, snudde seg en gang ca 100 meter inn i skogen og sjekket at jeg var med. Så bar bar det strake veien inn i en tett gammelskog, med et bekkefar og litt myr. Om hun luktet dyr eller gikk på erfaring vet jeg ikke, men kun en to, tre minutter etter slipp begynte hun å kveppe på fot. Hit og dit, på kryss og tvers. Over et kantarellfelt så det sprutet i sopp og ned i bekkefaret. Uttak! Opp i falsett og av sted. 100, 150, 200 meter, over et hugstfelt og inn i furumoen. Etter et kvarters tid passerte hun gromposten. Den var for anledningen ubemannet pga stivbente regler for bukkejakt:-(. Så gikk losen etter hvert over i et naboterreng. Nå kunne jeg kun høre henne fjernt, så ble det stille og jeg så på gps-en at hun gikk på bakfot. Så komm hun inn til meg, våt, lykkelig og fortsatt tent. Hun bare sjekket inn, stupte utfor skrenten jeg sto ved og kastet seg ned i gamleskogen. Så var det stille en stund før det braket løs på nytt. Så turet det rundt i gamleskogen en stund før det skar ut og opp bratte skrenter. Jeg satt stille og fulgte med på Garminen, så at det ble stille, at hun surret litt rundt før hun la av og kom til meg. Må innrømme at mengdetreningen i båndtvangstiden ikke har vært god nok så hun var fornøyd etter 9 km i 8,5 km/t i snitt. Hun satte seg ned ved meg, vi koblet og ruslet hjem til en dusj, mat og kos. Nå sover hun i godstolen og matfar er fornøyd med første treningsøkt. Formen og midjen kommer nok snart og instinktet er absolutt der det bør være. Kvoten er romslig og høsten lang. Kan det bli bedre?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir det los da folkens? Her har det bare blitt en halvtimes harelos på tre turer i skauen. Den losen var det riktignok fres i, men endte i et veitap vi ikke hadde tid til å la han utrede. Losen starta seint på kvelden i mørket, selvsagt akkurat da vi skulle reise hjem fra skauen. Det har blitt noen mil fin trim på bikkja iallfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Super los, herlig losmål Merete! :D

 

Etter 2,5 time og nesten 15 km i søk ble Ares belønnet med uttak, det var godt å høre en harelos igjen:) De få harene som finnes nekter visst å komme ut før det er mørkt, de er nok redde for reven i år. Uttak i går kveld ble kl 22.

 

296556_3469324616644_1129211088_n.jpg

 

Ares og søster Thyra ute i såkalt stolsekksøk, så slipper man å trø så mye inne i skauen og støkke viltet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I morgen kveld skal jeg endelig hente valpen :D

Blir vår første hund. Gleder oss vilt! Håper på å ha den klar til rådyrjakta neste år. Jobber to uker å har fire uker fri, så kommer til å bli godt med tid i skogen :) Har ordnet meg 6 uker fri fra i morra av :D

Link to comment
Share on other sites

I morgen kveld skal jeg endelig hente valpen :D

Blir vår første hund. Gleder oss vilt! Håper på å ha den klar til rådyrjakta neste år. Jobber to uker å har fire uker fri, så kommer til å bli godt med tid i skogen :) Har ordnet meg 6 uker fri fra i morra av :D

 

Gratulerer.. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...