Jump to content

22LR i chassis som treningsrifle for PRS


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Sitter med flere spørsmål om PRS skyting.

Men i stede for å pøse ut alle stemmen i samme tråden skal jeg prøve å dele det opp.

 

Ser at flere har en mengdetrenings rifle i 22LR.

Det er noe jeg har tenkt å bygge også, den skal brukes av både meg og guttungen.

Hvis det tar helt av blir det kanskje en til meg og en til han….

 

Hva er anbefalingene deres i rifle valg i 22LR som skal settes i et chassis?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke PRS, men mengdetrener masse med en Tikka T1x m/GRS.

 

Jeg skyter for det meste jaktfelt og grovfelt i kikkertklassen og denne salongrifla er helt super som treningsvåpen. 10-skudds magasiner er også et pluss.

 

Helt utrolig digg ,og justerbart avtrekk, samt super presisjon med matchammo.

Tikka sitt t3/t1-3x system har dessuten masse ettermarkeds-stokker og chassier/deler  osv, så tror ikke den er et bomkjøp for ditt tiltenkte bruksområde. Låsekassa er vel et veldig godt utgangspunkt om man ønsker å bygge seg en dedikert Prs-treningsrifle.

 

Originalstokken har såpass beskjedne  mål, så vil tro den kan passe juniorskyttere i 10-12års alder helt ypperlig.

 

 

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sauer 200 STR 22lr i Vision chassis, og fornøyd med den. Men ser mange bruker Bergara B14 22lr. Det er vel noe enklere å få custom løp (vet ikke om det i det hele tatt er mulig på 22lr Sauer), og flere valgmuligheter til chassis. 

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (1 time siden):

Jeg har Sauer 200 STR 22lr i Vision chassis, og fornøyd med den. Men ser mange bruker Bergara B14 22lr. Det er vel noe enklere å få custom løp (vet ikke om det i det hele tatt er mulig på 22lr Sauer), og flere valgmuligheter til chassis. 

Sålenge man ikke konkurrerer på veldig høyt nivå så ser jeg ikke noen fordel Bergara over Sauer. Noe nevneverdig bedre chassis enn Vision fins ikke, og Saueren er svært mye mer pålitelig enn Bergaraen, ALLE har noe slags mateproblemer. Det var mer mateproblemer på det ene 22PRS stevnet vi hadde her enn jeg har sett med 22LR Sauer på 20 år.

Presisjonen er også helt tilsvarende. Alle 22-rifler stort sett (jeg hadde en Anschütz som spiste det meste) er kresne og man må teste seg til ammo som går bra. Min Bergara og min Sauer går omtrent nøyaktig like bra på det beste, men med helt forskjellige typer ammo. Saueren går egentlig "OK" med et større utvalg.

 

10-skuddsmagasinet føler jeg er et must i konkurranse, iallefall om man har tenkt å gjøre det best mulig - men ennå har ikke 22-PRS akkurat tatt av. Til trening er det helt unødvendig.

 

BlackHillsRoy skrev (4 timer siden):

Sitter med flere spørsmål om PRS skyting.

Men i stede for å pøse ut alle stemmen i samme tråden skal jeg prøve å dele det opp.

 

Ser at flere har en mengdetrenings rifle i 22LR.

Det er veldig nice. Jeg og jentungen her skjøt vel en 200 skudd i ettermiddag... Avslutta med 20 6mm hver. 22-trening er ikke bare billigere, men MYE mer tilgjengelig.

 

BlackHillsRoy skrev (4 timer siden):

Det er noe jeg har tenkt å bygge også, den skal brukes av både meg og guttungen.

Hvis det tar helt av blir det kanskje en til meg og en til han….

 

Hva er anbefalingene deres i rifle valg i 22LR som skal settes i et chassis?

Denne Anschutz 1761 APR MDT XRS cal. 22 .LR 544 mm- trykkpunkt avtrekk - Magne Landrø AS (landro.no) Kjøp ferdig rifle. Kvalitet, ferdig, punktum.

Alternativ, 200STR i Vision. Blir dyrere.

CZ45WTF (jeg er ikke drilla i CZ) men CZ med Vision. Vision lager chassi til CZ, og de er da like presise som Bergaraen, og 10% pålitelige.

Bergara i Vision, eller et av de MDTene som kommer billig til salgs nå når "alle" skal ha Vision Pro chassiet. Eller som oss, Bergara i KRG Bravo (du får 3 for et MDT eller vision Chassi)

Bergaraene går godt nok med originalpipa, men den er dust lett og kort. Men ny koster 8-9k ++ 

Alt dette gjør en ferdig Anny til et godt alternativ, og jeg hadde kjøpt den om den var i salg da jeg kjøpte Bergaraen.

Styr unna KKC, GRS og alt sånt til PRS.

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en tikka T1x og ett visjon hybrid chassis. Dette fordi jeg har en tikka T3x light i 223 som også skulle i ett hybrid chassis. Tanken var at da ville det bli en lett overgang fra 22 til 223 for guttungen. Nå er det jo ingen butikk som vil selge hybrid til 223 pga at visjon skal komme med et eget/justert utgave av hybrid for tikka i 223. Men etter å ha ventet på dette i snart et år ga jeg opp og kjøpte et brukt vanlig visjon chassis på finn…

Den tikkaen jeg har i 223 går som en drøm i det vanlige visjon chassiset men det blir for tungt og stort for guttungen (10 år). 

  

5 hours ago, M67 said:

Ser skikkelig fin ut, jeg får dra inn og se på den….

 

5 hours ago, M67 said:

Alternativ, 200STR i Vision. Blir dyrere.

Fint alternativ men har det kommet noen god løsning på 10 skudd magasin i 6,5x55?

 

5 hours ago, M67 said:

CZ45WTF (jeg er ikke drilla i CZ) men CZ med Vision. Vision lager chassi til CZ, og de er da like presise som Bergaraen, og 10% pålitelige.

CZ var neste på lista mi når jeg så at det er et eget visjon chassis for CZ og de får mye skryt på YouTube, Regnet med at dette var brukenes når lille visjon kommer med egen modell for CZ. 

 

5 hours ago, M67 said:

Bergara i Vision, eller et av de MDTene som kommer billig til salgs nå når "alle" skal ha Vision Pro chassiet. Eller som oss, Bergara i KRG Bravo (du får 3 for et MDT eller vision Chassi)

Hvordan er KRG Bravo i forhold til MDT XRS, de ligger veldig likt i pris her i Norge.

Ser at man kan få KRS Bravo til nesten halv pris i Sverige.

 

 

Er det noe must å ha de forskjellige kaliberne i samme rifle merke?

Hva med samme stokk/chassis?

Burde jeg bygge noe som passer meg og la guttungen vokse seg inn i det. Eller er faren stor for at han vil miste interessen hvis jeg går den vegen?

Edited by BlackHillsRoy
Link to comment
Share on other sites

BlackHillsRoy skrev (9 timer siden):

Hvordan er KRG Bravo i forhold til MDT XRS, de ligger veldig likt i pris her i Norge.

De er så godt som like. Selv liker jeg Bravo bedre, men du finner nok andre som mener noe annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Anschutz 1427 (M54) skiskytter til 1500.-. ( jeg er 97% sikker på at det er en M54, men må sjekkes)

Røverkjøp hvis den er rustfri. Ser fin ut på bildet.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=341119936

 

image.png.504f1d503199546ac8f7cf5b24c2f842.png

 

Og så et chassis fra Accuracy International. Dette chassiset er til M54 matchmekanisme, ikke M54 jaktutgavene fra 1710/1712-riflene. Det betyr også at en brukt skiskytter retrekker går rett i dette chassiset.

 

image.png.f3e7918c4216bc0ef76626b4e0b43642.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

CZ 457 LRP hadde vært på min liste til det formål du beskriver.

 

M.e.m. samme tunge løp som på min 457 Varmint, som jeg fikk for noen måneder siden. 
 

Driver mest uformell koseskyting og ‘liksomlanghold’ hvilket betyr 80-250 meter.

 

Strålende fornøyd med presisjonen.

IMG_9908.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (13 minutter siden):

CZ 457 LRP hadde vært på min liste til det formål du beskriver.

 

M.e.m. samme tunge løp som på min 457 Varmint, som jeg fikk for noen måneder siden. 
 

Driver mest uformell koseskyting og ‘liksomlanghold’ hvilket betyr 80-250 meter.

 

Strålende fornøyd med presisjonen.

IMG_9908.jpeg

Hvorfor LRP over Varmint ?

Link to comment
Share on other sites

Har en CZ457 Varmint MTR i en Bravo. Den er levert med «match» kammer. Er ikke alle CZ457 som er levert med det, kun de med MTR i navnet mener jeg å ha lest ett sted. Om det har noe for seg aner jeg ikke, den går bra i alle fall. Kamrer riktignok ofte ikke med billigammo siden kammeret er trangere.

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (11 minutter siden):

Har en CZ457 Varmint MTR i en Bravo. Den er levert med «match» kammer. Er ikke alle CZ457 som er levert med det, kun de med MTR i navnet mener jeg å ha lest ett sted.

‘Vanlig varmint’ har i alle fall matchkammer, og er antagelig litt kresen.

Jeg har så langt kun skutt hhv SK Std plus og CCI std, og de går glatt.

Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2024 at 11:51 PM, M67 said:

Walther GSP, med litt modding

Bumper denne! Jeg har lyst å prøve et slikt magasin om det ikke er for intrikate ombygninger som må til. Er det bare delen som skal holde magasinet på plass i magasintrakta som må tilpasses? 

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2024 at 12:42 AM, BlackHillsRoy said:

Prøver denne en gang til…

Er det noe must å ha de forskjellige kaliberne i samme rifle merke?

Hva med samme stokk/chassis?

Burde jeg bygge noe som passer meg og la guttungen vokse seg inn i det. Eller er faren stor for at han vil miste interessen hvis jeg går den vegen?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget en CZ457 i et MDT XRS-chassis, og guttungen på 10 skyter fint med det liggende. Vekta er såpass at vi har ikke prøvd noe særlig på andre stillinger.

 

Nå skyter han helt klart bra nok med kolben satt opp til min lengde, men om han skal skyte bedre tror jeg vi bør få inn en rutine på å ta ut spacere og få riktig lengde og høyde på kinnstøtta før han skal skyte. På XRS er det to litt lange skruer, og vips er kolben kortere, så ikke allverden, men ikke suuuperenkelt heller... 

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke er must. Kanskje en bitteliten fordel, men nesten ingen har det.

Samme stokk er nok en større fordel, men få har det også, og "vi er ikke der". 99% av det en trener på er universelt. Trener en mye med en 22 som er veldig forskjellig fra grov-rifla, så bør en kanskje ha et regime for å "trene seg over" til den før stevner eller regelmessig. 

Selv har jeg en Bravo på 22en, Foundation på grovrifla, og jentungen har en gammel Vision på grovrifla. Sist stevne skjøt vi med noe mockup v gamle deler vi hadde for å få det til å passe i våpenpasset jeg hadde - begge med samme rifle. Null problem. Vi vant ikke, men vi kom nokså greit ut av det.

 

Jeg har aldri "bygget egen" rifle til jentungen (nå har hun jo bygd sin egen, og den er ikke ulik min). Hun lånte backup 200STR/ Vision av meg i et par stevner, og så reiste vi til VM. Kanskje OK å holde vekta nede, det krangla vi en del om når vi delte rifle... Men så trenger jeg ikke å drive å motivere heller, jeg må argumentere for at vi ikke kan reise på absolutt ALLE stevner...

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...