Jump to content

Salongrifle til toppjakt o.l.


Njål

Recommended Posts

Heisann godtfolk! Er på utkikk etter en salongrifle jeg kan bruke til toppjakt, rypejakt o.l Er helt fersk så alle tips ang. merke, kikkertsikte, kaliber og annet mottas med stor takknemlighet. Har studentbudsjett så det er nok en begrensende faktor. Takktakk!

Link to comment
Share on other sites

17hmr går endel fortere enn de andre salong kalibrene og du får kuler som bla. v-max til den ferdig rulla. men om du skal ha mye anslags energi så er 22wmr tingen. jeg anbefaler CZ 452 varmint til din bruk i enten i 22 magnum eller 17hmr om du skal ha en salong rifle. 22lr er fint til trening men den er veldig ømfintlig for vind og derfor har den en del begrensninger. men jeg ville absolutt ha sett på rifle i 223. om du skal ha ett allsidig småvilt våpen som du også kan skyte storfugl, rådyr og rev med om du bestemmer deg for det.

Link to comment
Share on other sites

Wow!! Dette er jo glimrende! La inn spørsmålet mitt i går kveld og allerede ni svar! :D Mange takker til alle sammen. Har sjekka litt i jaktdepotet`s hovedkatalog 2008/2009. Hva synes dere om Zastava CZ 99? Kal. 22 magnum. Blir det for smått til storfugl?

Link to comment
Share on other sites

CZ er veldig brukbare våpen det! presise, billige og pålitelige! får veldig mye for pengene. det er vel og lovlig kaliber for stor fugl men som du sier selv det blir litt smått. 223 er som sagt det "beste" du får til din bruk ;) ikke så følsom for vind, takkler lengre hold bedre også er det bedre ammunisjon og utvagt!. dessuten så koster ammunisjonen omtrent den samme. du har ikke sett på howa pakkene til jaktdepotet? jeg syns du får mye for pengene der! får kjøpt den i alle kalibrene som er aktuelle for deg også ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den samme rifla og er godt fornøyd med den, den gjør jobben den er tiltenkt. Fin å skyte hare med på moderate hold, men jeg har andre rifler til jakt dersom holdet kan strekke seg over 110-120 meter eller vinden tilsier det. Du må huske på at vinden spiller en mye større rolle på slike små kaliber enn f.eks 243, 308, 6,5x55. Kan ikke uttale meg i forhold til storfugl da jeg overhodet ikke har noen erfaring rundt dette. Finnes ikke slike tropiske fugler her :wink:

 

Men for all del, er du ute etter en rimelig småviltrifle til moderate hold er zastavaen et meget godt valg i mine øyne. En lett og hendig rifle, ga vel omlag 2600 kroner for min hos Jaktdepotet, spør dem om en pakkepris med montasje og kikkertsikte.

 

Angående v-max så er det mulig å få tak i 33 grs v-max, men så vidt jeg vet er det kun Jakt og Friluft i Arendal som fører disse. 2-3 kr pr. skudd

Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere om Zastava CZ 99? Kal. 22 magnum. Blir det for smått til storfugl?

 

22wmr er kraftig nokk til storfugl men på moderate hold som nevnt. Har Zastavaen jeg har ikke hatt den kjempelenge (1år) men er knallfornøyd med min jeg. Billig og god. Du får sikkert en god pakkepris hvis du ringer dem også! Har demper på min og da smeller det som en salong med hispeed ammo og demper....altså ikke mye :)

Link to comment
Share on other sites

22 magnum funker fint til skogsfugl den bare du kommer nært nok. Jakter man uten hund er det jo primært under toppjakt at man får skuddmuligheter på skogsfugl,og til den jakttypen er ikke 22 magnum det ideelle. 22 magnum er en patron for hold under 100 meter og ikke over.

 

jeg tenker mest på jakt uten hund, har aldri vært med på jakt med hund og det virker ikke som trådstarter skal det heller. ser veldig spennende ut!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Zastavaen med hensyn på avtrekk og generell kvalitet? Jeg mener å huske at den fikk god omtale i et eller annet jaktblad, men hva slags inntrykk sitter dere som eier en igjen med?

 

Jeg syns du får mer enn du betaler for! Ei lett presis rifle, men stokken er vel ikke helt ferdig når du kjøper den tørr og grov, litt fint sandpapir og olje så ordner det seg. Kan vel ikke si annet enn at kvaliteten på resten er topp!

Link to comment
Share on other sites

22lr er jo lekevåpen.men 22magnum er jo fint på rype og skogsfugel på litt kortere hold. men er fint kaliber til gåsjakta.

men 17hmr er et fint kaliber til skogsfugelen og rypa men passpå så du ikke bruker feil amo på rypa da. vemax anbefales ikke på rypa hvis du vil ha noe av den men er fint på skogsfugelen :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, godtfolk! Da tror jeg det blir en Zastava, så får jeg heller kjøpe meg noe større når studentlivet er over og deltidsjobbene blir til en heltidsjobb. De har to forskjellige pakker: Bushnell Sportsmann 4x32 eller 3-9x32. Den siste koster bare 200kr mer enn den andre, men siden de tallene ikke sier meg noe som helst så lurte jeg på hva dere synes? Igjen; tusen takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg sitter og gjennomgår mine "våpenbehov" til forskjellige bruksområder.

 

Jeg har en .22LR som jeg har avskrevet til jakt for lenge siden pga. den håpløse kulebanen.

Jeg har også en relativt nyanskaffet .223. Har ikke sjekket de kråkene som er skutt med helmantel så nøye at jeg har dannet meg en mening om dette kaliberet er svakt nok til rypejakta. Det finnes jo en del eksempler på sprengte ryper.

 

Nå sitter jeg å ser på .17HM2 og .17HMR.

 

Etter min mening ser .17HM2 ut som et bra kaliber til rypejakt:

Utgangshastighet på ca. 613 m/s

Skutt inn på 100m flyr kula maks 2,2 cm over siktelinja.

Det finnes "gamepoint" kuler til .17HMR, men vet ikke om disse lades til .17HM2.

 

Hva sier dere er dette noe å se nærmere på eller skal jeg bare bruke .223en?

Jeg lader selv så jeg har mulighet til å lade .223en til lav utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...