Jump to content

Jakt 6,5x284


kjella

Recommended Posts

Har ingen erfaringer med patrona der, bortsett frå det eg har lest om den. Men eg vil vel kunne påstå at hvis du tar den gode gamle 6.5x55`en, så kan du ta høgde for at den patrona der gjer deg ca 20-30% meir ytelse med akkurat samme gode kulene du får i .264 Så det er aboslutt ei patron eg er meget interessert i.. Det skulle nok ikkje forundre meg at eg mulig bygger om den 6.5x55`en min til den der ein vakker dag... :)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter får ha meg unnskylt, men jeg tenkte og stille noen spørsmål om omkamring fra 6.5x55 til 6.5x284 mens poteten er varm :wink:

 

Jeg har en tikka M65 cal 30.06. For noen år siden skiftet jeg pipa i den til en halvtung walter pipe i cal 6.5x55, gjenget for hausken demper.

Rifla går nå veldig godt og er mitt førstevalg på bøjakt etter hjort. 6.5x55 har på alle måter innfridd som jaktkaliber til hjort. Har skutt 6 hjorter med den i år og fem i fjor, alle dyrene er gjenomskutt med oryx på hold fra 20-130 meter.

Det som jeg imidlertid ikke liker så godt er at 6.5 x55 patronene virker litt små i magasinet på tikkaen. Dette fører til litt plyndrete mating hvis dette skal gjørers forsiktig, ingen problem med raskt og bestemt mating. Har derfor følgende spørsmål

 

Vil 6.5 x284 patroner passe bedre i magasinet som er beregnet for 30.06. :?:

Hva vil det normalt koste og skifte fra cal 6.5 x55 til 6.5x 284.

Er det større utvalg i fabrikk amo i 284, en 6.5,06. :?:

Er 284 lik 6.5,06 i ytelse :?:

Er dette cal med mye større løpsslitasje en 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

ca 20-30% meir ytelse me

Mer som 5-10%. 50-100m/s mer avhengig av ballene til hjemmeladeren. Norma Nosler Part. fabrikkladning rusler ut med 890m/s i min. Til 54,- smellen :roll: Ballistic Tip fra samme, 930-940m/s. Begge sitter i innertieren helt til lommeboka er tom.

 

 

Vil 6.5 x284 patroner passe bedre i magasinet som er beregnet for 30.06. :?:

Hva vil det normalt koste og skifte fra cal 6.5 x55 til 6.5x 284.

Er det større utvalg i fabrikk amo i 284, en 6.5,06. :?:

Er 284 lik 6.5,06 i ytelse :?:

Er dette cal med mye større løpsslitasje en 6,5x55

 

- Nei, ikke i det hele tatt. 6.5-284 hylsa er 55mm lang og 12.7mm tjukk. 30-06 er 12.01mm.

- Tja, fra 1500,- hos skytterlagsbørsemakeren, 6000,- hos Hansen og alt imellom. Kanskje mindre hos noen.

- Ja, men: Det eksisterer tre ladninger såvidt jeg vet og bare to her hjemme, Nosler P og Nosler BT, I USA får en også Nosler "Custom" (som om det ikke er ladd av Norma..) mes de samme kulene.

Den en ikke får her hjemme er "target"-ammo - Norma har ladet ammo (pakket i "skytterlagsesker"), med 142grs SMK. Men den fins kun i USA. I USA selges 6.5-06 ammo, her hjemme tror jeg det er like vanlig som tenner på ei høne. Hjemmelading er som all annen ammo

- Ja

- Tja

 

Ad jakt så har jeg kun skutt fugl med min, det er hull i dem og de er døde. Ingen må fortelle meg at det er noen forskjell fra 6.5x55... MEN du får mer hastighet fra 10cm kortere løp. Så det er ei mer praktisk rifle.

Det -284 en gjør er først og fremst å avslutte alle diskusjoner om en fyller kravet til lovlig anslagsenergi.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar M67. Jeg tror rifla blir værende i cal 6.5x55.

Låskassa til Tikka M65 er forøvrig lik til både 30,06 og 6.5 så det er kun et magasinproblem

Skal heller prøve og få tak i et 6.5 magasin, noe som ikke er enkelt til denne børsa.

Du kan jo bare få en børsemaker til å brosje opp 6,5x55 løpet ditt til 6,5-284.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar M67. Jeg tror rifla blir værende i cal 6.5x55.

Låskassa til Tikka M65 er forøvrig lik til både 30,06 og 6.5 så det er kun et magasinproblem

Skal heller prøve og få tak i et 6.5 magasin, noe som ikke er enkelt til denne børsa.

Du kan jo bare få en børsemaker til å brosje opp 6,5x55 løpet ditt til 6,5-284.

 

He He. Det var vel det jeg lurte på i innlegget over.

Men det kom vel greit frem at 6.5-284 patroner ikke passet noe bedre i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

(nå vil vel noen henge meg) men personlig mener jeg 6,5X55 er mer praktisk i bruk for mange enn 6,5-284 vil være.

fordelen med 6,5X55 er overkommelig pris på ammo, tilgjengelighet på ferdig ammo, utvalg i ferdig ammo, tilgjengelighet på gratis/billige tomhylser og sannsynligvis merkbart lavere løpsslitasje. om du ikke lader selv vil du kunne skyte mange ganger mer med en 6,5X55 enn med en 6,5-284.

bakdelen er at du i 6,5X55 får 50-100 msek mindre utgangshastighet enn i 6,5-284 sier de som skyter 6,5-284. (jeg tror det er nærmere 50 msek mindre;) )

 

altså, det jeg vil fram til er at om du ladder selv vil ikke driftsprisen bli veldig mye høyere med 6,5-284 enn med 6,5X55, (hylser er dyrere, diesett er dyrere, løpsslitasje er litt dyrere og du bruker bittelitt mer krutt) men om du ikke ladder selv kan driftsprisen bli ekstremt mye høyere med 6,5-284 om du skyter endel.

 

når du i tillegg legger inn pris på omkamring, nytt diesett, nye hylser, ombygging av magasin osv, så kan du skyte endel mer 6,5X55 om børsa di er i det kaliberet i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Mauser68, om vi regner energi så har du nesten rett. MAn kan sikkert definere en "ytelse" som gir 50%mer også :wink:

 

Høgger

6,5X55 er mer praktisk i bruk

230% enig sålenge en ikke lader selv, lader en selv er det 100% ett fett hva som står på hylsebunnen.

 

(jeg tror det er nærmere 50 msek mindre;) )

Tro kan du gjøre i kirka, Jeg har eksperimentert med begge kalibre. Gidder ikke å diskutere detaljer og spikke fliser med en enda større kverulant enn meg selv (det er ganske ille :wink: ). Det kan vi ta på PM

 

Uansett så har Høggeren rett i det meste han skriver, kanskje ikke i så stor grad. MEn rett. Jeg synes det er et bra kaliber uansett og kommer ikke til å bytte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en (Slapp av Ronny, jeg sier selvfølgelig ikke hvem!) som skulle ta i bruk nyrifla i 6,5-284 på jakt. En havert ble servert på sølvfat et par hundre meter unna. Nå er vår venn av det forsiktige slaget og hadde derfor startet "litt lavt". Resultatet ble et lite puff, og kula havnet i sjøen omtrent midt mellom skytter og bytte. Erten oppdaget ikke engang at han ble skutt på.... :lol::lol::lol: Konklusjonen av dette er selvfølgelig at kaliberet er ubrukelig på jakt.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

siden M67 utnevner meg til kverulant må jeg bare påpeke følgende:

det er vel bare å innse at driftsprisen blir høyere i 6,5-284 uansett hvordan du vrir og vender på det.

diesett er dyrere, hylser er dyrere og det går mer krutt. å selv om man lader den ned på 6,5X55 nivå for å spare løp(så ikke driftsprisen øker der og) må man brenne mer krutt for å oppnå det samme ;)

 

Jada jeg forstår at de som har 6,5-284 vil bevise dens overlegenhet ovenfor 6,5X55(er et kjent fenomen vi lærte i markedsføring engang, at man vil overbevise seg selv og andre om at det man har brukt masse penger og ressurser på å skaffe er bra, akkurat som enkelte eiere av tyske overklassebiler driver å forteller hvor mye bedre de bilene de har er enn toyota. er kansje derfor jeg mener 6,5X55 er bra, siden jeg har børse i slikt kaliber?)

 

at 6,5-284 er et bra kaliber? selvfølgelig er det bra.

å du får udiskutabelt mer hastighet enn i 6,5X55.

men de som mener de får 50-100msek mer med 6,5-284 enn man får med 6,5X55. det kan godt være de gjør det. om det er nærmere 50 enn 100...vel ;)

for å få 100msek mer, da må man klare lempe ut 8,4 grams Diamond line kula ut med 980-1000 msek i en 70 cm pipe. eller 9 grams matchkuler med 950 msek i samme pipa. bare for å nevne et par eksempler. å det kan godt være mulig det. jeg har ikke erfaring med kaliberet. jeg har bare erfaring med 6,5-06 som enkelte sier gir like mye som 6,5-284. å der var det 50-70 msek mer som var regelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her kommer noen bilder fra praktisk erfaring omkring Berger VLD .264/140grs

 

Kaliber: 6,5-284

V0 = 915m/s +/-

Restvekt på denne 140grs. VLD kula = 75,5grs

Avstand = Litt over det jegerprøva anbefaler

 

Alle bilder er fra samme hjort.

Inngang:

Hjortejakt_II_048_%28Large%29.jpg

 

Utgang, satt mot skinnet. Skinnet var blodslått på innsiden.

2009-13-november_19_47_00_%28Large%29.jpg

 

Kula vasket ren

Hjortejakt_II_086_%28Large%29.jpg

 

Kula forfra, se bort ifra stripene... De er gjort med kniv da vi pirket ut kula :oops:

Hjortejakt_II_090_%28Large%29.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil 6.5 x284 patroner passe bedre i magasinet som er beregnet for 30.06. :?:

 

Har en Tikka M695 i 30-06 og med de måla som er på 5-skudds enkeltradsmagasinet der så vil jeg tro at det passer for 6,5x284 også.

Innvendig er magasinet mitt 15 mm og med 5 stk 30-06 i så har jeg 1 cm tilgode før magasinet er fullt. Mulig du må utvide litt disse leppene på siden av magasinet som holder patrona på plass pga den økte dia. Dette for å få patrona høyt nok imagasinet til at sluttstykket skal få tak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...