Jump to content

Jaktskyting og regler


Sniper-Arne

Recommended Posts

Sitter å blar i NJFF's reglement ang jaktskytinga og ble mildt sagt forundret.......

 

I fjor kom de med en presisering som jeg ikke var klar over. Dette gjelder punkt 8.4 og definisjon av skytestillinger ved rifleskyting. Det lyder som følgende:

 

"Presisering - sittende stilling

Det er kun albuene som kan støttes mot bena, ikke overarm eller underarm. Som "albue" regnes albuespissen +- inntil 10 cm mot underarm/overarm."

Dette vil vel med andre ord si at ALLE som sitter på ei plate eller 2 bryter denne regelen, eller hva mener dere? De som sitter veldig lavt legger jo hele venstre armen underarm langs med beinet.

 

Om det er dette som er tenkt med denne presiseringa, når skal dette håndheves? Jeg har skutt mange stevner i vinter samt LM og etter det jeg kan se er det ikke mange som vet om denne regelen, og den har ikke blitt håndhevet.

 

Er ikke meningen å virke surmaget og vanskelig, men hva er poenget med ett reglement om det ikke skal håndhevet? Det er jo laget for å gi så like villkår for skytterne som mulig, er det ikke. Det blir spennende å se om dette blir håndhevet på NM, i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så lenge siden dette dokumentet ble lagt ut tror jeg.

Jeg synes uansett at det er en uting at det kommer slike presiseringer kort etter at det er vedtatt nytt reglement. Reglene bør være å finne i ett dokument, og ikke i diverse ekstra dokumenter som blir lagt ut på nettet uten noe videre annonsering.

 

Innholdet i presiseringen er jeg for øvrig enig i. men jeg synes ikke det er så vesentlig at man ikke kan vente til neste regelrevisjon.

Link to comment
Share on other sites

HAr også fått med meg den presiseringa, men har ikke sett eller hørt det har blit håndhevet. MEn jeg har set den har vært slått opp ved påmld på noen stevner. Har en kompis som kun sitter på 10 cm kloss. Han ligger helt på grensen med tanke på armen, han er ikke så lang så der ligger armen nok på pluss minus 10 cm ned på låret. Blir spennende å se om det blir håndheveet, for det er helt klart mange som ikke klarer dette kravet med sine stillinger.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes at når regler er utforma så skal det handheves. om vi skyttere er flinke til og strekke regler så skal vi følge det som er skrevi i regelværket.i jaktfelt så skal vi jo skyte med "lang arm" her står det at det skal være lysåpning mellom overkropp og arm,men når du holder handa nesten inn til avtrekks bøylen så er vel ikke det lang arm slik jeg ser det. dem som måtte lese regelværket og være usikker på for eks stillingen sin burde sjekke dette selv med en dreven standplass leder som er sikker i regler. njff skytterutvalg burde også være enda mer påpasselig i hvordan formuleringer blir ordlagt så det ikke er noen tvil rundt hva som er tillatt og ikke.njff burde ha en dommer på for eks sånn som på et nm og følge med på at regler blir fulgt.juks er simpelt rett og slett,men om ingen bryr seg så har vi vel ikke bruk for dem heller.

Link to comment
Share on other sites

Presiseringen kom i løpet av januar, altså ikke så gammel.

 

Her i sør håndhever vi dette etter beste evne, mange skyttere har forandret skytestilling, men også mange har fått en endelig bekreftelse på at de har lov til å skyte slik de gjør.

 

Selvfølgelig kjedelig hvis dette ikke blir gjort i resten av landet og f.eks på NM..

Link to comment
Share on other sites

Den regelen om sittende skyting er etter min mening helt håpløst. Den er ikke gjennomførbar. Det er umulig å se om en skytter legger ann 10 el 12 cm av underarmen på beinet. Det er jo noen som legger ann hele underarmen på beinet, de burde ikke få lov å sitte sånn. Men de fleste sitter sånn i grennseland. Åssen skal den regelen håndheves?????

Link to comment
Share on other sites

Den regelen om sittende skyting er etter min mening helt håpløst. Den er ikke gjennomførbar. Det er umulig å se om en skytter legger ann 10 el 12 cm av underarmen på beinet. Det er jo noen som legger ann hele underarmen på beinet, de burde ikke få lov å sitte sånn. Men de fleste sitter sånn i grennseland. Åssen skal den regelen håndheves?????

 

I regelen står det +- 10 cm, og da gjør det vel ikke noe om det er 12 heller, men når det begynner å bli hele underarmen bør det ikke være tvil for det står det jo rett fram, at det er ulovelig! Jeg er imidlertid enig i at regelen burde være enda mer presist utformet. Ser helt klart at regelen er vanskelig å håndheve i praksis, så det de kanksje heller burde gjort er å ha ei minimumshøyde på kassa. Da vil noe av denne problematikken bli borte. Det er stor forskjell på skytestillingen for de som sitter på ei plate med isopor kontra de som sitter på 4-5.

 

Som pettern sier så er vi skyttere selvsagt flinke til å tøye regelverket på en slik måte at det gir oss fordeler. Det er derfor viktig at det regelverket vi har håndheves på best mulig måte, for å gi så like konkurransevilkår som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Underarmen burde jo ikke ligge ann i det hele tatt på sittende.

Kanskje dem burde begynne med utstrakt arm. Eller bare la folk skyte med armen inntil kroppen, og heller minske innertreff.

Mange som på liggende, lar armen ligge nedtil underlaget og bare vipper opp håndleddet. Burde jo heller ikke være lov.

Link to comment
Share on other sites

mye av problemet er vel det at det er ikke så mange standplass ledere som ønsker og ta den avgjørelsen og irettesette en skytter for regelbrudd. det er viktig at di som er standplassleder får god opplæring.om du er standplassleder så gjør oppmerksom før ildkommando at skytterstilling vil bli ettersett etter gjeldene regelværk,og ved bevist juks så idømmes du dårligste verdi.da slipper vi skytterstillinger som gjør at løypene blir vanskeligere en dem er i dag.spriket mellom sporter og jeger vil bli større om løypene blir vanskeligere og da tror jeg vi vil få en begrenser i sporter enten vi vil eller ikke.minimums høyde på skytterkasse et et skritt som er enkelt og gjøre og ikke minst handheve.handa skal være plasert minimum rett under fremre del av kikkertlinsa(minus lysblender). da tar du bort lurim på ståene.

Link to comment
Share on other sites

I BOJ og Hadeland/Land Jaktfeltcup står det bare om stående stilling og at du må legge geværet i hånda på sittende. Og sånn som stående skytingen er beskrevet, kan du holde på magasinet, så lenge du har lysåpning mellom kropp og overarm.

Så etter det som står, kan du jo gjøre det du vil med liggende og sittende. Så lenge geværet ligger i hånda.

 

Vi kan jo håpe at dem retter på dette til neste sesong. 30 graders vinkel på liggende! Albuen skal støttes på kne under sittende(altså ikke tillatt å legge underarmen på låret) Minimum 20cm høy sittekasse foreksempel! Og som Pettern foreslo, ikke holde nærmere kroppen enn fremre del på kikkerten på stående!

 

Så kan vi i tillegg håpe at folk slutter med å skyte fire skudd. Men noen må vel alltid jukse uansett.

Vi får også håpe NJFF begynner med tre skudd mot ti figurer, i dag blir gode skyttere straffet fordi dem skyter for tett!

Link to comment
Share on other sites

Å ha en minimums høyde på kassa blir dumt syntes jeg. Det sier seg selv at en som er 1,50 høy ikke kan sitte like høyt som en som er 2. meter høy. En sånn regel vil gå utover en som er kort, som til vanlig sitter på en kasse som er 5-10cm høy. Han må nå sitte på en kasse som er 20 cm høy.

Hvis det skal være en minimums høyde på kassa, er det like greit at det er forbudt å ha med seg en egen kasse. Alle må bruke de kassene som arrangørene har. Da konkurrer alle likt sittende.

Jeg håper å tror reglene blir som de er, folk må få lov å sitte som de vil så lenger de legger ann børsa i hånda. På stående skal det være luft mellom arm å kropp, er vel da samme hvor på stokken en holder armen så lenge det er lang arm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal være en minimums høyde på kassa, er det like greit at det er forbudt å ha med seg en egen kasse. Alle må bruke de kassene som arrangørene har. Da konkurrer alle likt sittende.

 

Under forutsetning av at alle deltakerne er like store, eller at arrangøren har kasser av forskjellig størrelse....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten 170, og ikke akkurat størst i klassen:) Sitter på 20cm, ikke noe problem.

Men det burde ikke være lov å la underarmen ligge ann på låret.

 

I fjor holdt jeg under magasinet, fikk beskjed på flere stevner at jeg ikke hadde lang arm. Men jeg hadde luft imellom overarmen og kroppen. Og det er det som står i reglene. I år har jeg flyttet hånda 10 cm frem. Har ikke fått høre noe om at jeg ikke har lang arm i år. Men overarmen er lik som ifjor:) Så det virker som dem bedømmer etter hvor hånda er på geværet. Det er jo feil etter dagens regler.

Link to comment
Share on other sites

Leste i en annen tråd om FM Hedmark, der det åpenbart var mye god skyting av folk her på kammeret. Gratulerer til dere for øvrig. :)

 

Det som imidlertid slo meg var beskrivelsen av finaleholdene, der innertreffene slik jeg forstod det var langt utenfor maxhold. Jeg vet jo at dette blir praktisert en del, men det er vel egentlig ikke åpnet for hold ut over max i regelverket slik jeg kan se. Hva skulle juryen ha gjort dersom det kom en protest på disse holdene, særlig fra en i jegerklasse med 12x på kikkert?

Link to comment
Share on other sites

orrhane ( boj) sittene på 85m med 2ring som innertreff. rev stå på 52m med 4-5 innertreff. var nok di 2 holda som skilte godt på hovedløypa. max på boj orrhane er etter lista 52m med 2ring. men vet ikke hva regelværket sier så lengi du ikke overskrider 200m i njff reglemanget. på finalen så var det råbukk 200m sitt(med 10 delt nordisk) og villsvin stå 100m med 8 og inn som innertreff.strenge finalehold men det mår nesten være sånn om det ikke skal bli for mange omskytinger ser det ut til.mener og hørt det at det som står på skivene er anbefalt max hold.men om det er riktig vet jeg ikke. da du har regel om 700xstå-1000x sitt-1200x ligg er det vel på innertreff

Link to comment
Share on other sites

Vedr. finalehold: Det står klart i regelverket hvor store innertreff skal være. Det står ikke noe om dispensasjon for finale. Etter min mening blir det litt feil å lære folk til å skyte etter regelverk, og når de kommer til finale så er alt annerledes. +/- 10% aksepterer de fleste, men mer enn det bør det ikke være.

 

Vedr. skytestillinger: Vi har laget et skriv som er på internett og slått opp på stevner, som sier at vi håndhever dette. I tillegg får standplassledere informasjon. Til nå har flere forandret stilling, og p.t. så var det i helgens FM/LM Sør ingen som tøyde noen grenser. Jeg tror rett og slett at nok informasjon og prat om nye presiseringer er nok. De fleste har litt samvittighet.

 

Forøvrig så bør enkelte konsentrere seg mer om egen skyting enn hva andre skyter med og hvordan de skyter.

Link to comment
Share on other sites

Som formann i Hadeland/Land Jaktfeltcup får jeg en del komentarer om diverse regler som ikke overholdes av oss skyttere. Jeg begynner faktisk å lure på om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å hele tiden komme med nye innskjerpinger på reglene. Kanskje vi rett og slett skulle "drite" i skytestilling? Hvem søren skyter elg stående med yberlang arm på jakt??? På jakt så benytter du støtte om du finner det, om ikke annet så skyter du på den mest anvennlige måten som er mulig der og da. Lang arm stående, rifla i hånden sittende, 30 graders vinkel liggende..... Standplasslederne er ikke hverken dyktige nok i regler eller tøffe nok mot de beste skytterne! Uten å nevne navn så er det en del toppskyttere som er best i klassen på å strekke reglene..... Om hovedregelen er at du skal stå oppreist ved stående skyting og sitt på ræva på sittende, ja da er det ikke lett å jukse, for da kan alle stå/sitte som de selv ønsker!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge jaktfelt er en konkurransegren så mener jeg det er viktig å få satt fokus på eksisterende regelverk, for netopp å skaffe skytterne så like kunkuranseforhold som mulig. Om ikke dette blir en målsetting framover kan man like godt legge ned hele jaktfelten, og det er det mange her inne som vil misslike, vil jeg tro. I alle former for skyttergrener så er det viktig med et veldig presist regelverk som må håndheves presist, for at sporten ikke skal utvikle seg i en retning man ikke ønsker. Hva vil skje om mange av de krative sporterskytterne i snitt skyter mye bedre pga. å tøye regelverket? Jo, holdene blir lengre og innersonene mindre for å skille! Da kan det hende mange ikke gidder mer og rekrutteringa blir dårligere! Dette ønsker vi ikke! Målet må jo være å få fler til å skyte jaktfelt og å få økt rekrutteringa! Da trenger vi ikke vanskeligere løyper! Det vi trenger er at regelverket i dag blir håndhevet. Det vil være med på å ha jaktfelten slik den er i dag, og kanksje øke rekrutteringen.

 

Se bare på DFS og mange regler de har der. Om man skal tenke like vilkår for skytterne og ryddige konkurranseforhold så er et presist regelverk ikke å forakte etter min mening. Står det sort på hvitt hva som er lov og ikke, gir dette mindre rom for forskjellsbehandling og krangling.

 

Det som er usunt for sporten er derrimot å få for mye negativ fokus på dette og sporten som helhet. Faktum er vel at det er ytterst få som jukser med antall skudd og som er i overkant kreative med tanke på skytestilling, så vi må ikke male fanden på veggen heller! Jeg personlig tror ikke det er usunt med en slik debatt innimellom for å sette fokus på en del ting, det bør det være rom for også her inne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er slett ikke uenig i at en diskusjon kan ha noe godt ved seg. Det jeg ser som problem er at vi har en konkuranseform der standplasslederne stort sett har denne jobben en dag eller to gjennom hele året. Dette fører til at de ikke blir drillet godt nok i regelverk. Jeg har selv sett standplassledere bli filleristet av toppskyttere bare fordi det ikke gikk skytterns vei. Jeg har sett standplassledere som har stått imot "hårføneren", men også sett de som har blitt spake og gitt etter. Jeg føler for å nevne at dette er en stund siden, hvor jeg hverken følte meg tøff nok eller at det var min sak å "hjelpe" standplassleder ved slike unødvendige disputter. Jeg hørte om en sak som skjedde på Nordre Land stevnet hvor jeg hadde "klikka i vinkel" om jeg hadde skutt på samme lag. Der stod standplassleder i mot, heldigvis, for skytteren var helt på jordet!! Spørsmålet er jo da om vi noen gang vil klare å ha et regelverk som er så konkret og det er så lite rom for diskusjon at det faktisk fungerer etter hensikten? Jeg er helt enig i at regler skal etterfølges, men hvem er det som løper rundt med gradskive for å sjekke vinkelen på underarmen til folk? Vi driver en vinteraktivitet, da er det ikke mange som har lysåpning helt opp i armhulen.... Nei, jeg vet ikke helt hva jeg skal mene jeg. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å håndheve regelverk og det vil alltid være utfordringer ift det. Det som vi får gjort er at alle gjør så godt vi kan, både skyttere og standplassledere. De fleste blir mer rolige med åra, og å klikke totalt har liten hensikt for noen, men alle som deltar på stevne har faktisk en plikt i å sette seg inn i regelverket. Dette gjelder både skyttere og arrangører, men det vil alltid være rom for tolkning. Er man samarbeidsvillig kommer man langt med sunn fornuft og vanlig folkskikk.

Link to comment
Share on other sites

en diskusjon rundt regelværk må til innemella,ikke minst så kan det være andre vinklinger på ting osv, tror ikke det forekommer så mye juks egentlig men om ting blir oppdaget så sprer det seg fort ut på praten. og få med nok folk til og klare og drifte et stevne kan ofte by på nok utfordringer bare det, så det med og lære opp gode folk som både skal anvise riktig og tolke og klistre skiver blir fort litt jobb.ofte så er diskusjoner av det kjedelige slaget forbundet med en protest,en protest i seg selv skal bare standplassleder ta med fatning og få anvist opp at skive på nytt.her er det både og av skyttere som er en tanke heite og ikke minst så er det enkelte standplassledere -anvisere som ikke er det minste dårligere på og slenge med leppa.ved protest så skal det ikke være nødvendig med slik prat,her kan sikker alle ha vært litt bråkjekk og bastant har vel vært det selv også.men etter som sesongene går så gidder du rett og slett ikke protestere lenger,når en med litt erfaring kjenner at skudde ikke var bra så får en ta det en får,skyttere er avhengi av stevner og velvilige frivillige.og foreninger og cuper er avhengi av mange deltagere for at det skal være økonomisk intresangt og drifte stevner.mye av denne diskusjon kommer nok av det slik jeg ser det at nivået er veldig bra men mange som skyter høye poengsummer og da er det den som setter opp løypa som må finne på utfordringer som skiller.her kan løypene fort bli for sporter vennelige og om mange jegere slutter og mye av rekruteringa blir borte da detter intressen for sporten er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

Det er med fryd jeg leser i denne tråden. Jeg er helt færsk i konkuranseskyting med rifle,å kan ikke si at jeg på mine 2 stevner,et i NJFF regi og et i DFS regi,har sett juks. Men når jeg leser her,så ser jeg at det forekommer. Å vi nordmenn er jo skrudd sammen slik at regler er til for å tøyes. Å jeg ser å at det kan bli vanskelig å håndheve et reglement som hindrer all form for juks. Men dette med minimums høyde på plate/krakk/stol som man kan sitte på er et godt forslag. Ser å at noen hyler opp når det kom et forslag på min 15 cm høyde,å argumenterte på at en på 150 cm ikke ville sitte like godt som en på 200 cm. Jeg må bare si..Hva fan er problemet??? Stort sett alle stoler,sofa,lenestoler osv som selges og produseres for nordmenn har en sittehøyde på ca 45 cm..å nærmere 100% av den voksene befolkning i Norge har ingen problemer med å hvile ræva på den høyden. Da burde det være irellevant om det ble en regel på minimumshøyde på 40 cm i jaktskyting å..

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, Mr Polar, du glemmer en viktig sak her! :mrgreen: Hvor ofte skal du avlevere prikkskyting når du sitter i sofaen eller i godstolen?? Korekt sittehøyde har faktisk en del å si i forhold til hvor kompakt du klarer å skvise kroppen, jo tightere, jo stødigere.

 

Pettern, mye enig med deg. En protest er skytters rett til å be om en ny anvisning. Da skal ikke skytter få en overhøvling fra anviser! En protest må aldri oppfattes som en personlig fornærmelse av anviser!

 

Sniper-Arne, det du sier om at folk blir roligere med åra stemmer ikke for alle! :lol: Episoden på Nordre Land jeg nevnte tidligere gikk ut på at en skytter godt opp i 40 åra ble forbanna da han fikk trukket sitt beste skudd som følge av et skudd 3-4 sekunder etter stans. Da fikk vistnok standplassleder høre det! At ingen av de andre skytterne stod opp for standplassleder der overrasker meg! Vil derfor oppfordre ALLE som opplever skyttere som verbalt angriper standplassmannskap uten grunn til å be dem roe seg ned. Det er rett og slett ikke noe moro å bli skjelt ut forran en rekke skyttere skulle jeg mene. Det er en del som ikke tar igjen.

Link to comment
Share on other sites

Veldig glad jeg kunne benytte ordet protest på Sokna:) Ifra 1/1 til 3/3 har litt og si på poengsummen.

 

Skyte etter stans, og protestere på at han får trukket sitt beste treff??? Hmmm, hva er vitsen med skytetid da?? Eller kanskje klokka hans gikk litt treigere :lol:

 

20cm holder for å unngå hvile underarmen.

Link to comment
Share on other sites

Mr.Polar, du kan jo prøve å sitte i en sofa å skyte, for det første er det veldig upraktisk å ha med en sofa el en stol rundt i løypa, :lol::lol:. Blir lang i arman da innen du er ferdig med løypa trur jeg. Hvis du klarer å sitte på en kasse på 15 cm å skyte, da vil du se hva probleme er. Det er som natt å dag. Du sitter roligere jo lavere du klarer å sitte så lenge det ikke blir anspent. Jeg trur reglan for hvære som de er. Juks vil altid forkeomme UANSETT REGLERE. Men hvis noen må jukse for å skyte bra må de bare gjøre det for meg, da er det ekstre morro å slå de da.

Link to comment
Share on other sites

40cm?!? Jeg har enda tilgode å se noen skyte fra en så høy kasse, så det forslaget ser jeg på som useriøst.

 

Jeg forstår ikke problemstillingen. Sittende stilling er ment å skulle tilsvare sittende skyting på jakt. Jeg har sluttet å skyte sittende på stolsekk, stillingen er alt for høy til at den blir stabil. Jeg sitter heller på et sitteunderlag og forsøker å få beina litt lavere, til forveksling likt slik jeg sitter på min kasse som er 15cm høy... Hva er egentlig problemet?

 

Så lenge det er fritt til å ha med seg sin egen kasse er dette likt for alle. Om du finner ut at du skyter best sittende flatt på bakken uten kasse, eller om du skyter best fra en kasse på 60cm dinglende med beina i luften så bør det være fritt frem, det er det som er likt for alle. De eneste som tjener på at det blir innført en standard utføring av kasser er de som ikke gidder å trene, og som ikke bruker tid på å finne ut hvilken sittendestilling de skyter best fra.

 

Slikt sett bidrar denne inskjerpelsen til at enkelte får fordeler fremfor andre. Før var det fritt frem for alle å skyte sittende slik de ville, nå gies de som skjøt best sittende på en liten plate et uforholdsmessig handikapp. (Men de er nok så gode til å skyte at de greier seg greit likevell :) )

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett ikke noe moro å bli skjelt ut forran en rekke skyttere skulle jeg mene.

 

Og husk at det overhodet ikke er moro å bli skjelt ut når man har satt av 1-2 dager til frivillig dugnad for å bidra til at nevnte skyttere kan smelle av 30 skudd. Det er en tendens blant mange som er skremmende og skal vi få nok frivillige til hvert stevne så må vi for all del ikke jage bort de som gjør stevnet mulig! Det bør enkelte skjerpe seg på! Alle er mennesker og det er ikke bare anvisersjef eller standplassleder som gjør feil, men også skyttere. Flaut å se hvordan enkelte godt voksne folk reagerer på standplass.

 

Vedr. minimumshøyde på krakk/underlag. Det bidrar ikke til noe tror jeg. Med den nye presiseringen så løser man de problemene. Holder ikke det, så holder det heller ikke med enda en regel/presisering. I et så lite etablert skytemiljø som jaktfelt kommer både frivillige og skyttere til å bli lei av regler for alt mulig. I DFS, NSF og olympiske grener er det noe annet..

Link to comment
Share on other sites

Det er rett og slett ikke noe moro å bli skjelt ut forran en rekke skyttere skulle jeg mene.

 

Og husk at det overhodet ikke er moro å bli skjelt ut når man har satt av 1-2 dager til frivillig dugnad for å bidra til at nevnte skyttere kan smelle av 30 skudd. Det er en tendens blant mange som er skremmende og skal vi få nok frivillige til hvert stevne så må vi for all del ikke jage bort de som gjør stevnet mulig! Det bør enkelte skjerpe seg på! Alle er mennesker og det er ikke bare anvisersjef eller standplassleder som gjør feil, men også skyttere. Flaut å se hvordan enkelte godt voksne folk reagerer på standplass.

 

Les mitt innlegg en gang til, så ser du sikkert at jeg mente akkurat det du også mener! :D

Link to comment
Share on other sites

Denne innskjerpingen var absolutt nødvendig.

Der er en god del skyttere som har tøyd strikken, det være seg med anlegg for overarm på låret i sittende stilling. Overarmen i kontakt med brystet i stående og ikke minst hele under armen mer eller mindre i kontakt med bakke nivå på liggende.

 

Tok noen bilder under NM i 2010n som avslører det som jeg hevder. Bildene avslører og skytter så de blir ikke lagt ut. Vi driver en idrett og da skal der være regler som alle følger.

Og når noen strekker regelverket til bristepunktet må der strammes inn.

Link to comment
Share on other sites

Dette med innskjerpelse av skytestillinger er vel og bra. Imidlertid synes jeg det som tas opp angående oppførsel er vel så viktig, og helst viktigere. Etter hvert som mange deltakere begynner å legge mye i skytingen sin, så dukkker det gjerne opp dårlig oppførsel fra enkelte. Det trengs bare én drittsekk for å ødelegge dagen for en urutinert standplassleder, og få ham/henne til å vurdere om dette er noe de gidder å gjøre flere ganger. Jeg synes ikke det er noe kjekt når vi som arrangør seriøst vurderer å sende ut særlig myndige dommere for å parere notoriske "protestanter". Arrangørene vasser ikke akkurat i villige og egnede standplassledere og anvisere. Det blir ikke noe lettere dersom man i tillegg bør ha psyke som en drillsersjant for å kunne takle jobben.

 

Som det påpekes av andre her så bør skyttere på laget være sitt ansvar bevist dersom det oppstår situasjoner på standplass. På de aller fleste lag så vil det finnes myndige og erfarne skyttere som kan blande seg i diskusjonen og sørge for å roe gemyttene dersom det blir opphetet ordveksling. Jeg tror nok det vil bety mye for en usikker standplassleder å oppleve at han ikke står helt alene når noen blåser seg opp.

Link to comment
Share on other sites

som sagt så er vi skyttere og foreninger-cup avhengi av værandre,det med oppførsel er særs viktig skal vi kunne holde fokus på at dette skal tross alt være morro,men samtidig seriøst .ved protest så er jo det selvsagt en sak mellom skytter og anviser,men om det verbalt blir baluba så er det vel greit at alle få ta en time out og ro seg litt.en ting er sikker at ved skudd etter stans som det ble nevnt her så er regelværket helt klart.og om noe slik kom til og skje når jeg er standplassleder så kom jeg til og bortvise vedkommene om han ble ufin.det skal også være en jurie på stevne,ser helt klart at ved slike tilfeller så burde vedkommene bli innrapotert til forbundet,og der med så kan startkort bli inndratt

Link to comment
Share on other sites

har sett mange finurlige skytestillinger. er av den oppfatning av at alle bør konkurrere på samme grunnlag.

men greier ikke å gå og irritere meg over andre av den grunn.

men en del oppførsel man kan se og høre om kan faktisk ødelegge dagen min.

er det noe som bør "strammes "inn er det overfor dårlig oppførsel.

og nei det er ikke dårlig oppførsel å protestere :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

protest på anvisning ser jeg ingen grund til at opprettholdes.etter dagens konge stevne er jeg en smule grinete men kommer ingen veg med det.en må være forsiktig med og skyte for gode smmlinger tydelig vis når en ender opp med at det kan bli bom av det,en ting er at anviser ikke skal anvise noe en ikke kan se men det er lov med skjønn og la det tilfalle skytter da det er slik som på gaupa på kongen.der skyter du mye nedover og sitter som i benk og da blir det gode samlinger da du sikter på samme punkter vær gang og skviser skudda,da er det ikke skivebom vettu.og sjekker skive nr vær gang.er vel ingen grei måte rett og slett for og slippe problemer rundt dette temaet.men surt er det da stevnet ble ødelagt der og da :x

Link to comment
Share on other sites

Hjertesukk...

Det er alltid fryktelig mye diskusjon om skytestilling og utstyr i jaktfelt, ned til de minste detaljer og presiseringer om albuer under eller oppå kneskål etc, etc.

I min ideelle (men kanskje ikke helt gjennomførbare) verden så hadde vi gitt en god f... i alt slikt. Vi skulle heller gjøre som på reell jakt og belønne jegere/skyttere som ved hjelp av kroppen og naturen klarer å stabilisere våpenet maksimalt. Belønning blir da i form av sikker felling, eller gode resultat på stevner.

 

Når du setter deg ned på en hjortepost så du ikke innta den av NJFF godkjente sittende stilling. Det går an å innta langt mer stabile stillinger, tilpasset personlig smak og den aktuelle posten. Tilsvarende når du ønsker å felle vilt fra stående stilling, så er det ikke nødvendig å sørge for at det er rikelig med luft mellom overarm og bryst. Det går an å legge armen inn til brystet slik skiskytterne gjør, eller finne støtte mot et tre eller en skytestokk. Og dersom du legger deg ned i villreinfjellet og vil ta stødig sikte på bukken så kan du få slippe å ha underarm 30 grader mot underlaget. Det er vanligvis nok av steiner og tuer man kan støtte hånd og underarm mot.

 

Seriøst så bør man etter hvert stille seg spørsmålet om reglene for stillinger på jaktfelt slik de er i dag gagner denne jaktskytingsdisiplinen. Hensikten med skytingen er (blant annet) å dyktiggjøre jegere for riflejakt, ikke å lage et konkurranseregelverk med detaljeringsgrad som selv ISSF kan nikke anerkjennende til.

Hva med å prøve å se bort fra dagens regler for stillinger og tenke helt nytt og reelt jegermessig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt sjokkert over denne diskusjonen, og den har satt tvil ved beslutningen om å skyte et jaktfeltstevne neste helg - trolig går jeg et sted og skyter for meg selv. Spørsmålet er vel om det skal være jaktfelt? Jeg opplever faktisk DFS sin feltskyting som mer relevant trening i skyting til jakt.

 

Grimm sa:

Seriøst så bør man etter hvert stille seg spørsmålet om reglene for stillinger på jaktfelt slik de er i dag gagner denne jaktskytingsdisiplinen

I min verden er det 100% uaktuelt å trene på de skytestillingene som forfektes i jaktfelt.

- Sittende på en 40cm høy krakk (!) kunne ikke falle meg inn å sitte på en 40cm høy krakk å skyte, selv om jeg kjenner en som skjøt en rev fra sittende på do :roll:

- liggende, om folk får noe til å virke på liggende så er det jo nettopp det som er riktig. RIKTIGE SKYTESTILLINGER ER DE SOM ER STØDIGE

- eneste fornuftige måte å skyte bra sittende er jo å legge underarmen på låret - men det skal være forbudt?

- stående med lang arm? Vel, om man må hive seg rundt og skyte på en skadeskutt elg så er det slik det blir skutt, så det har nok sin misjon å kunne skyte stående med lang arm.

Men når det blir til en krangel om hva som er lang arm så må en tenke seg litt om.

 

På jakt, så sitter jeg på ræva på bakken, for å komme lavt, så sittende er lavt. Liggende er sjelden på elgjakt, men på fuglejakt er liggende vanlig, også med anlegg på sekk og på tofot, også med pølle under kolben

 

Dette er jakt

16102011133.jpg

 

Og dette

31102011165.jpg

 

Stående, med anlegg på et tre, sittende med anlegg i bildøra ( :wink: ), stående med tofoten på biltaket (...) osv. er mer relevant enn både stående med lang arm, og ei merkelig kunstig regulert sittendestilling.

Med dagens nye måter å jakte på kan jo sittende i treestand være aktuelt også... Knestående er noe som burde vært med, det er uendlig mye mere stødig enn å vingle på lang arm, og det tar under et sekund å ramle ned på kne. Og da er fort en pinne til å stø med plass også? Mange bruker også - og flere burde bruke reim - hvor er den?

 

 

Man kan argumentere for at det er "basis" -- skytestillingene som øves i utgangspunktet og de det konkurreres i? Det er forsåvidt fornuftig nok.

Jeg vet det må være regler, og åpenbare brudd må jo påtales, men i lys av "rekruttering til jaktfelt"-tråden så skjønner jeg ikke at en må henge seg så innihelvete opp i dem, eller å lage de kompliserte - det er ikke noe som avskrekker begynnere så mye som regler de ikke forstår.

 

K

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_7736A.jpg

Her er en stilling som ingen kan trekke i tvil. Enig, ingen tvil i forhold til gjellende regelverk.

normal_Sitt2.png

Hva med denne? Her er det hele underarmen som ligger ann mot låret.Usikker, jeg klarer ikke helt å se hvor håndleddet starter. Ser da nesten ut som det er overarmen som er støttet her?

Sitt1.png

Eller denne? Holder skytteren våpenet i hånden eller ligger det i benk på armen.Denne er da krystallklar? Ser noen at underarmen er i kontakt med stokken? Hansken, ergo hånden holder i fremskjeftet, skytter gjør ikke noe feil her. (Av det vi ser vel og merke, kan hende han gjør andre feil vi ikke ser på dette utsnittet.)

 

Jeg er enig i at det gjellende regelverket er med på å vanskeliggjøre jobben til standplassleder. Siden dette er JAKTfelt burde muligens skytteren få lov til å stå/sitte/ligge som han selv vil, da det er det en gjør på jakt. Ang protest så må det for all del ikke bli fjernet, det er mange som har fått rettet opp feil anvisning ved protest. At enkelte iblandt kan oppleve å få bortdømt skudd som sitter hull i hull er trist, og jeg er enig i at det ikke burde være nødvendig med dagens hjelpemidler, les tolk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den formening at enkelte tar det at det heter JAKTfelt alt for bokstavelig. Dette er en skytegren på linje med alle andre, med regler for skytestilling osv. Det med lang arm på stående vil jeg anta kommer fra løpende elg. Hva med Nordisk jaktskyting? Mange vil vel påstå at ingen ved sine fulle fem vil skyte stående på rådyr på 100m under jakt?

 

Problemstillingen for meg blir litt tullete. Jaktfelt skyter vi for å forbedre skyteferdigheter og eller ha det morro. Og så er det greit med et felles sett regler for å gi likest mulige forhold.

 

På praktisk jakt inntar vi de stillingene jakta og terrenget tilbyr og de fleste skjønner vel at dette kan bli veldig variabelt.

Link to comment
Share on other sites

lage jegerfelt som jegera får godkjent storviltprøva på kan være værdt et forsøk for og se om dem blir med på og skyte på varierte pappfigurer som elg-hjort-rådyr og ikke minst bjørn og ulv for dem som skal jakte lisensjakt.

Det er nok bedre en og forandre jaktfelten som er en skyttergren slik det er i dag,store forandreinger her vil kansje bety at veldig mange slutter.om en ikke er fornøyd med jaktfelt slik det er så er det mulig og lage uaprobiert stevne og her kan en da legge inn variasjoner som kan slå ann

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt skyter vi for å forbedre skyteferdigheter og eller ha det morro. Og så er det greit med et felles sett regler for å gi likest mulige forhold.

Stemmer!

Men det er altså deler av innholdet i det felles regelsettet jeg er noe kritisk til. I dette tilfellet skytestillingene, som jeg personlig mener burde forenkles og gjøres en del friere.

 

Det ble gjort endringer i regelverket for skytestillinger ved siste regelrevisjon, og vi har i tillegg fått et dokument som presiserer og definerer disse stillingene i ganske nitid detalj. Utviklingen tenderer mot at man snart trenger å bruke tommestokk og gradvater for å avgjøre om stillingen til en skytter er innenfor regelverket. Forbundet ønsker som du sier at det skal være likest mulig forhold. Imidlertid er det etter mitt syn feil å bruke ressurser på mer innfløkt definisjon av skytestilling, og der til hørende kontroll. Bedre da å se på om regelverket med fordel kan endres i retning enklere skytestillinger som kanskje gir litt mer mening fra et jegermessig synspunkt.

 

Det er nok bedre en og forandre jaktfelten som er en skyttergren slik det er i dag,store forandreinger her vil kansje bety at veldig mange slutter.

Nei, jeg ønsker ikke at grenen skal revolusjoneres og at mange skal slutte. Faktisk er det vel slik at du kanskje risikerer å få noen flere til å begynne dersom "stående, lang arm" en vakker dag omgjøres til "stående, kort arm"?

 

Regelverket for jaktfelt har alltid slått meg å ha litt preg av lappeteppe. Man har nok flikket litt her og litt der etter hvert som disiplinen har utviklet seg. Det jeg i bunn og grunn mener med det jeg har skrevet i tråden her i dag, er at det av og til lønner seg å ta et steg tilbake og spørre seg; hvor ønsker vi å gå? I stedet for å revidere og presisere et punkt i regelverket for å ta høyde for hva et par luringer fant på av yogaøvelser på forrige NM, så kan man heller slå en strek over dette punktet og starte på nytt med blanke ark. Hva er minste felles multiplum for en enkel, jegermessig sittende/stående/liggende stilling?

Link to comment
Share on other sites

nå er ikke jeg tilhenger av og tillate for eks skytterkjepp og 2 fot og ryggsekk som anlegg,om det ikke har vært problemer med tolking av skudd før så vil det bli mye mer problemer om noe slikt skulle komme inn i reglemanget,ikke at jeg er redd for at det vil bli en vridning mot noe slikt.hva da med storviltprøva,skal vi tillate at den skytes med 2 fot fordi du bruker det på jakt?. Eneste jeg har tenkt på er om det kunne vært aktuelt og begrense sporter klassa med og innføre max 24 på kikkert og evt ikke tillate skytterbukse, dette for og ikke vri løypene for vanskelige for jeger,men uansett hva som sies så er det noen som ikke blir fornøyd og oftest av di som ikke skyter stevner engang,skjønner ikke hvorfor en engasjerer seg i noe som en i utgangs punktet ikke opptar dem anna en og på død og liv skal forandres på. om en er dårlig til og skyte så finnes det ikke løyper som er lette nok for di,di må enkelt og greit trene og bli bedre for at poenga skal opp.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke alltid like enkelt å finne regler som er lette å håndheve, jeg er enig i det. Jeg er også enig i at ideelt sett bør tommestokk og gradvater unngås, men det er vel litt satt på spissen.

På sett og vis er det vel ikke vanskligere enn at standplassleder informerer om stillingen før skyting.

 

Stående, lang arm er vel den mest jegermessige stående stillingen?

Link to comment
Share on other sites

Synes godt det kunne vært lov å støtte armene som man vil ved sittende skyting.

Samme på stående. Stå som du vil, men armene skal ikke støttes mot kroppen.

Liggende: som man vil, men børsa skal kun støttes mot skulder og armer. Kun albuer i bakken.

 

Fremdeles helt likt for alle, så får alle bruke den stillingen de har mest tro på innenfor dette.

Link to comment
Share on other sites

Skyte stilling er en ting, men en annen ting de kunne som kunne vært tenkt på er rangering på lik poeng sum. Hvorfor ikke bruke skille figur alltid og ikke bare ved fullt hus. Er jo vilkårlig hva som er siste holdet og fremover. Poengsummen vil jo vise hvem som har best samling og ikke hvem som har "driti" seg ut på siste holdet :lol:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...