Jump to content

Jaktskyting og regler


Sniper-Arne

Recommended Posts

Regelverket på jaktfelt er alt for ullent etter min mening. Om man ser på dette som en skyttergren så er det regelverket vi har ikke detaljert nok, og ikke er det godt nok håndhevet det som er. I konkurranseskyting, som jaktfelt er, skulle det vært så like forhold for skytterne som mulig. Dette får man kun ved å ha et spesifikt regelverk som håndheves! Se på alle reglene de har på matchskytinga og DFS. Hvorfor er det slik? Jo, for at det er den beste skyttern som skal vinne, ikke den med best utstyr eller den med den mest oppfinnsomme skytterstillingen. Er ikke i tvil om at det er de beste skytterne som vinner i jaktfelt men er helt i mot at regelverket skal slakkes på eller at støtte skal tillates. Jaktfelt er ikke jegertrening først og fremst, men en konkurranseform som kan brukes som det. Det er folk som skyter jaktfelt som ikke jakter, og som skyter for sporten sin del. De siste årene har dette bla. vært tilfelle for undertegnede.

 

Om man skulle tillate skytestillinger med diverse former for støtte ser jeg for meg at det vil bli enda mere fokus på utstyr. Er det ikke det mange av dere vil til livs da dere kritiserer sporterskytterne og deres utstyr? Ser også for meg at løypene vil bli enda vanskeligere og figurene enda mindre om man skal tillate støtte. Dette er en naturlig utvikling på løypene som da vil komme og som vi ikke ønsker. Ser for meg at senarioet kan bli frimerke på 200m liggende med tofot, og da blir det klaging på at målene er for vanskelige. (og ja...jeg vet hvor vanskelig det kan være å skyte gode samlinger med tofot, men vet også at mange mestrer dette meget bra med litt trening)

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt er ikke jegertrening først og fremst, men en konkurranseform som kan brukes som det. Det er folk som skyter jaktfelt som ikke jakter, og som skyter for sporten sin del.

Jeg respekterer at dette er ditt utgangspunkt, men det er ikke mitt. For meg er skytedisipliner som NJFF bruker ressurser på først og fremst jegertrening, dernest en (sport)skytedisiplin i sin egen rett. Det behøver slett ikke være en konflikt mellom de to, man kan faktisk få både i pose og sekk; både jegertrening og sport. Om det imidlertid spisser seg litt i enkelte spørsmål, så er det fokus på det jegermessige som tillegges størst vekt hos meg. Når det gjelder jaktskytingsdisiplinene så er jeg først og fremst tillitsvalgt i et jegerforbund, ikke i et sportsskytingsforbund.

 

Imidlertid så er jeg også tillitsvalgt innen sportsskyting (NSF) :wink: . Innen leirduedisiplinene så er det en viss deling mellom jegerdisipliner og sportsdisipliner. Når jeg nå i helgen skyter stevner i FITASC Sporting, så er det Skytterforbundets versjon av Leirduesti (NJFF). Skytterforbundet har også sin versjon av Jegertrap (NJFF), nemlig Nordisk Trap. Forskjellene er ikke særlig store, det er de samme skytterne som deltar og med det samme utstyret. Det er imidlertid de mest dedikerte skytterne som går videre fra jaktskytingen i NJFF, og også deltar i sportskytingen i NSF. I forhold til de nevnte disipliner så opplever jeg det som positivt at to forbund har tilsvarende skytedisipliner, siden slike som meg kan ta sin interesse for en spesiell skyteform et lite hakk lengre. Deltakelse i NSF sin disiplin skjer ikke i noen vesentlig grad på bekostning av NJFFs tilsvarende disiplin, det kommer i hovedsak i tillegg.

 

Jeg har imidlertid ikke noe uttrykt ønske om at den samme utviklingen skal skje innen jaktfelt, til det synes jeg resultatet er for usikkert å spå om. At ihuga skyttere ønsker å se på jaktfelt primært som sport og sekundært som noe som har verdi som jegertrening, kan på sikt bidra til en splitting i to ulike disipliner. Selvsagt vi vi ikke nødvendigvis få en slik utvikling, men det kan bli resultatet om skytterne i endene av skalaen driver for langt fra hverandre. Om en slik eventuell splitting innen jaktfelt totalt sett vil være gunstig er jeg som sagt langt i fra trygg på. Det er også litt av grunnen til at jeg argumenterer i mot noen av de litt vel sportsrettede utviklingstrekkene jeg ser innen jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er nok enig med deg Kammerherren. Mister man tidlig så slipper man ned skuldrene, men har man full pott mot slutten så banker det litt ekstra. Glimrende eksempel når jeg var i Hedalen for noen år siden ( forøvrig en av mine favoritt løyper) 29/29 før siste skuddet, og da ble det total hjernedødt og bom!

 

Lage enda flere regler i jaktfelt blir håpløst, med tanke på dem som skal se til at dem blir fulgt. Dem som er fungerer helt topp, bare å håndheve dem!

Kan ikke helt skjønne hva som er vitsen med å jukse heller. Når premiene er som dem er. Men folk får titte på sennepsglassene sine å tenke at: Dette klarte jeg jammen meg å jukse meg til! Stor stas;)

Link to comment
Share on other sites

noe som er enkelt og gjøre noe med er rangeringa,det burde erstattes av 2 skillefigurer i løypa så blir det den som skyter best som vinner.er urettferdig slik det er i da da den som skyter ut på første holdet skal rangeres før en som kansje skaut ut på en figur som er vanskligere også.dette burde komme som endring. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Pettern, dette har jo vært diskutert tidligere, og løsningen ligger jo i dagen som du påpeker. De aller fleste stevner benytter 2 eller flere skiver med storviltpoeng. Om disse rangeres etter en bestemt vanskelighetsgrad, typisk der den ene er ved stående skyting, så skal det MYE til at 2 skyttere har samme poengsum til slutt, storviltpoeng medregnet. Men ærlig talt, at dette blir tatt hensyn til fra NJFF og nordiske regler er vel heller tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg bærer børsa i reim, men er det ikke slik at det er tillatt å bære børsa over skulder uten reim eller futteral etter NJFFs regelverk? Vet at dette ikke er lov i Hadelandscupen eller BOJ men er usikker på om dette er spesifisert i reglene til jeger og fisk.

 

Om dette ikke er lov, er det utrolig mange som synder :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har slengt sauern på skuldera enten i futteral eller uten nå etter jeg fikk en sur errfaring i nannestad på den faans knappen på sauer reima. børsa gikk i bakken med et smell og et stevne ødelagt. børser skal være visitert etter skyting og bolten skal være tilbaketrukket sies det og desverre så er det mange som glemmer dette ser jeg.skal ha nytt futteral fra dagfinrud med bereseler og da blir børsa være i futteral vegen rundt i løypa heretter :D

Link to comment
Share on other sites

Her er NJFF sine reglar:

 

1.3.2 Bæring av våpen

Våpenet skal bæres åpent og tomt for ammunisjon, brukket eller med tilbaketrukket sluttstykke. Våpen som ikke kan brekkes skal bæres med løpet pekende opp. Dette gjelder ved flytting fra standplass til standplass og fra post til post i en løype/sti. Dersom våpenet har løse magasiner, skal disse bæres atskilt fra våpenet. Skyttere i klasse D1 skal ha følge med ansvarlig voksen person når våpenet bæres mellom postene i løyper som går i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kunne det vært en ide å lage et skriv med det viktigste som alle arrangørene kunne fått delt ut :?:

da kunne alle standplass ledere fått det med seg ut i en laminert utgave. merker på de fleste stevner at det er noen stand plass ledere med litt liten erfaring, også hos oss. tatt med om stillinger, kikkerter og sånne ting. er ikke alle som setter seg så godt inn i alt. og når alt foregår på dugnad kan vi ikke irettesette folk, vanskelig nok å få med folk som det er. burde være et a4 ark som ble laminert . noen som tar på seg og lage et forslag til noe sånt her? da kan flere være med å gjøre endringer og komme med tips . så kan det til slutt bli tatt med inn i cup styrene.

Rune nybakke

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

En annen ting som jeg har tenkt på er at jeg mener å bære våpen i futreal mellom standplasser i en jaktfelt løype burde være forbudt ! Dette for at alle skal kunne se at våpnet bæres tomt.

 

Dette kunne forøvrig også gjelde på andre arenaer som feks elgstevner og oppmøteplasser for stevner

Link to comment
Share on other sites

våpen i futreal mellom standplasser i en jaktfelt løype burde være forbudt

Det burde vel snarere vært påbudt. Med visitasjon ved standplass og så ned i futteral burde en kunne ha høy sikkerhet - våpen blir ikke tryggere av at du ser om de er tomme - men av å faktisk være tomme, og at ingen lader dem, og trekker av. Og det skjer ikke nede i en futteral.

Ellers bør bæring i reim med munningen opp være nok, etter visitasjon ved standplass. Det fungerer og har fungert utmerket i DFS i 150 år.

 

Å dikte opp nye og mer kreative regler fortløpende fordi folk ikke greier å kontrollere munningen på ei rifle burde være unødig - se til NFPS - pek på noen, og reis hjem... Da lærer man.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På en standplass som feks under NM så er det fort gjort at noe glipper og visitasjon av våpen blir av en eller annen grunn uteglemt

 

selv om dette er skytters eget ansvar så kan feil skje !

 

Og ja det har skjedd (der var våpnet visitert ) skytter satte i magasin ned i futreal og pang !!!

Tror ikke vi er tjent med slike episoder

Link to comment
Share on other sites

På en standplass som feks under NM så er det fort gjort at noe glipper og visitasjon av våpen blir av en eller annen grunn uteglemt

 

selv om dette er skytters eget ansvar så kan feil skje !

 

Og ja det har skjedd (der var våpnet visitert ) skytter satte i magasin ned i futreal og pang !!!

Og der har vi grunnen til at man ikke skal vandre rundt med åpent sluttstykke, det er nemlig fort gjort å sette i et ladd magasin og lukke sluttstykket.

Det er ikke så fort gjort å ta et helt ladegrep.

 

Akkurat det hendelsesforløpet der skjer igjen og igjen i jaktfeltskyting, biler og futteraler er de vanligste ofrene - om man hadde spent ned på standplass ville det aldri skjedd.

DFS har sine egne synder, de stoler slik på visiteringen at mange slurver med pekinga, Vetle holdt på å få hår på ryggen sist vi var på et DFS- stevne. Til gjengjeld var det ingen som rørte hverken sluttstykke eller avtrekker. Puh!

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

vil nok si meg enig med inge her,ei vådeskuddsulykke så er tragedien et faktum med evt følger det måtte medføre sporten.ser det er en del som faktisk går med sluttstykket lukket og det står det i regelværket at ikke skal gjøres,her er det nok noen som blander sammen dfs og jaktskyting.vi trenger standplass ledere som tørr og si fra om slik,selvsagt på en folkelig måte. i disse tider med skytetragedier som blir brukt mot oss som har sivile våpen så må vi gjøra alt for at det ikke skjer uheld som vådeskudd pga tull rundt vissitasjon og sløvhet av skytter.

Link to comment
Share on other sites

Et åpent slutstykke som alle kan se får ikke laget noe krøll

Det er jo det vi ser gang etter gang? Folk sleiver når de lukker det, lader istedenfor og skyter futteraler, parkeringsplasser og biler... Dersom folk hadde lukket og spent ned på standplass hadde ikke dette problemet eksistert - regelen med åpent sluttstykke legger opp til ulykker, den hindrer dem ikke. Folk som virrer avgårde, skal hjem til kjerringa som er utålmodig, inn med sluttstykke på vei inn i bilen - rakle, lade - BANG! eller nedspent og ferdig - røres ikke etter at en går fra standplassen?

 

Gikk vi kanskje med åpne sluttstykker i forsvaret? Åpne sluttstykker er en invitasjon til å lade uforvarende, og etter mitt syn en farlig regel. De som tar ut sluttstykket, er litt bedre stilt, da de oftest legger det i en futteral eller noe, istedenfor å spenne ned inn i bilen når de skal dra - istedenfor ut mot skivene... Eller som Fridtjof sier, setter det i på neste standplass.

 

Tenk litt over dette, dere som har holdt på lenge nok til å ha opplevde noen "skudd som ikke skulle gå av": Hvor mange av disse gikk IKKE av umiddelbart etter lukking av sluttstykket? Det mest vanlige uhellet er faktisk ved nedspenning eller lading, så la oss gjøre dette på standplass, ikke på parkeringsplass.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det mest vanlige uhellet er faktisk ved nedspenning eller lading, så la oss gjøre dette på standplass, ikke på parkeringsplass.

 

 

 

K

Det burde også vært noen felles regler for hvordan nedspenning gjøres, ta en titt i kammeret å lukke sluttstykke med avtrekker inne er ganske sikkert. Greit nok (under tvil) med klikk på standplass, men dette blir en vane man tar med seg andre plasser. Hver gang man spenner ned med klikk kommer en nærmere den gangen det smeller.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok (under tvil) med klikk på standplass, men dette blir en vane man tar med seg andre plasser. Hver gang man spenner ned med klikk kommer en nærmere den gangen det smeller.

Det er 100% greit med klikk på standplass, og vil alltid være det.

Hva vil du helst ha?

- et klikk, eller kanskje et smell i sikker retning på standplass

- eller et tennstempel forsiktig lagt ned på en skarp patron, som noen bærer rundt?

 

Hva er galt med et klikk? Når jeg bærer våpen, så klikker jeg ned i bakken (etter å ha tømt kammer), ved et utall anledninger.

- når jeg skal klatre

- før jeg går ned til folk,

- når jeg møter folk

- når jeg kommer til bilen

- når jeg tar pause

- før jeg pakker ned rifla

- før jeg setter rifla i skapet

- gud vet ikke når

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegg klikk diskusjonen, men hva menes med jaktsikter for jegerklassen? I reglene står det :

 

Jaktrifla skal være utrustet med jaktsikter. Brukes kikkertsikte er maksimal tillatt forstørrelse

12 ganger. Kikkertsiktet kontrolleres sammen med avtrekkskontrollen. Dersom kikkertsiktet har

variabel forstørrelse med mulighet for mer enn 12 ganger, skal arrangøren plombere siktet på

maks 12 ganger forstørrelse ved hjelp av tape.

 

Vurderer å handle en Sightron SIII 6-24x50 CM med mil-dot retikkel for å ha på den børsa som også blir brukt på jaktfelt i jegerklassen. Ikke akkurat noen utpreget jaktkikkert for de fleste, men for meg vil det da være det.

Ventes disk og utestengelse ifra NJFF om man skrur på noe slikt på børsa?

Link to comment
Share on other sites

Jaktsikter er vel en formulering som henger igjen fra gammelt av. I dag bruker nok 99,9% kikkertsikte. Sett hva du vil på børsa du, men på jaktfelt i jegerklassene kan du ikke skru forstørelsen høyere en 12 ganger. Dette følger gjerne standplass leder litt med på under skyting. Noen ganger, gjerne på nm ol. blir sikte plombert med tape

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bruker denne tråden til å informere om at NJFFs regelverk for jaktskyting skal revideres i år, og danne grunnlag for reglene som skal gjelde for perioden 2015 til 2019. Det er gått ut rundskriv til foreningene med invitasjon om å komme med innspill. Fristen for lokallag til å sende innspill til sine fylkeslag er satt til 10. februar. Fylkeslagene samordner og sender videre til forbundet innen 10. mars.

 

De som har klare meninger om dette regelverket bør nå kjenne sin besøkelsestid og komme med de forslag de ønsker. Forbundet har foreslått fokus på bla. «Klasseinndeling (dameklasser skal ses spesielt på) og opprykk/nedrykk i klasser», «premiering», «NM-arrangører» og «elgskyting», men alle deler av regelverket er selvsagt åpent for revisjon.

Link til innspillsnotat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...