Jump to content

Ny jaktfelt kule til 223 rem.


Jodda

Recommended Posts

God kveld godt folk. Har ei t3 ss i nevnte kaliber som jeg blant annet bruker til jakt felt børse. Riflestigninga er 1:8.

Har brukt denne med godt resultat ladet med Partizan 75 grs. match kuler drevet av 22.grs. N-135 og en patronlengde på 57,2.

Da samla børsa bortimot alt i et rufsete hull. Alt var fryd og gammen. Men kor længe va han Adam i paradis. :( Etter ei stund tok jo kulene slutt, og ny bestilling ble gjort. Denne gangen kom 500 kuler i poser a`100 i stede for som sist alle i samme pose.

I tillegg hadde langholds viruset begynt å rykke litt i kroppen, selv om det ikke har brutt ut i handling ennå, så 20 moa skinne og nye ringer var påmontert siden sist. Så for å teste ny oppsettet til kikkerten, ble det ladet med den nye batchen med kuler. Oh my god! :shock: samling på borti 20 cm. på 100 meter. Vatt da f*#%&!!!

Måtte jo være de billige ringene! Men for å luke bort en ting av gangen ladet jeg opp 15 stk. V-max, i ei ladning som går i et rufsete hull. Overraskelsen var derfor absolutt til stede, da det etter 3 femskudds serier var 3 rufsete hull i blinken.

Så da var det den nye forsendelsen med kuler som var synderen. Tok å veide et godt utvalg av kulene, og variasjonen fra leteste til tyngste kule var hele 1,3 grs. (Skriver hele, for Sierra 53 grs. hp match skilte bare med 0,2 grs. av 20 veide kuler).

Så derfor er jeg på utkikk etter ei ny trenings og jakt felt kule, som kan duge på lange hold (for 223 en). Helst bør den ikke koste skjorta heller. Virker som om børsa mi liker kuler fra 55 grs. og oppover, men ønsker tunge kuler med ok BC.

Noen som har noen gode erfaringer og forslag?

Hvis du bruker nevnte kaliber til jakt felt, hva er din kombinasjon?

 

 

Alternativet kan jo være å skyte med 55 grs. v-max kulene som går godt på jaktfelten og finne noe annet billig som går høvelig til trening.

Det hadde jo og vært koselig om jeg fikk tunge A-max kuler til å gå godt på lengre hold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den kan jo absolutt være et alternativ for litt lengre hold. Får du den til å samle godt, og med hvilken fart?

Rifler er forskjellige, og min liker vist fart og spenning for at den skal samle. Må gjerne opp i øvre del av ladetabellene

før smilet begynner å komme?

Link to comment
Share on other sites

Hvor bestiller du matchking? Jeg har brukt 69 grains Nosler Golden Target fordi de hadde det på xxl. Ute og testet mitt 223 løp i Blaseren på lørdag, fikk samling på 17mm så det er jo bra. Men, jeg tror ikke de har flere kuler igjen på xxl her, og matchking er jo bankers. Materialforvalteren i skytterlaget tar ikke inn disse kulene, kan jeg bestille selv fra Norma?

Link to comment
Share on other sites

Isåfall kan du vel kikke på 80gr Amax og VLD. BC'en bygynner å bli brukbar på disse kulene hvis du tenker litt langhold.

 

80 gr. A-max klarer du ikkje lade korte nok til at dei går i magasinet til T3. (Been there done that..) (Og har A-max kuler til sals....)

Mi T3 har 1:8 i riflestigning. Skal bruke Sierra Matchking i 69 gr. Driv å ladar men har ikkje testa enno.

Kjøpte kulene frå hjemmelading.no.

Link to comment
Share on other sites

Med såpass korte hold som jaktfelt er, er det en smule bortkastet med kuler over 55grs, ville tro at flat kulebane var mere hverdt på hold under 200m.

 

24,5grs N-133 bak en 52grs SMK er en superladning, denne går meget bra i de fleste våpen, og kulebanen er nær en laserstråle til 200m

 

Rekyl er helt fraverende, anbefales

Link to comment
Share on other sites

Hvor bestiller du matchking? Jeg har brukt 69 grains Nosler Golden Target fordi de hadde det på xxl. Ute og testet mitt 223 løp i Blaseren på lørdag, fikk samling på 17mm så det er jo bra. Men, jeg tror ikke de har flere kuler igjen på xxl her, og matchking er jo bankers. Materialforvalteren i skytterlaget tar ikke inn disse kulene, kan jeg bestille selv fra Norma?

 

 

Fikk MK-kulene fra Vatland i Flekkefjord. Regner med alle som er forhandlere for Norma, kan skaffe de. Kommer kanskje litt frakt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

69gr scenar og n530 det fungere veldig greit til jaktfelt, og prate på flyveegenskaper på jaktfelt er egentlig ikke det første du burde dra fram,med bc som på 69gr scenar-sierra mk holder helt greit på di avstandene det er snakk om. billige komponenter og skyte mer er løsningen,og ikke minst sjekke klikktabel fra 30m og til 250.her er det mange poeng :idea:

Link to comment
Share on other sites

Har drevet å forsket litt på 53 grs smk. uten at jeg fikk den til å gå helt som jeg vil. Etter å ha bladd litt i gamle blinker, ser jeg at jeg fikk 50 grs. sp. middway dogtown kulene til å samle helt greit med 27 grs. n-140. N-135 likte den ikke. men det er vell ikke akkurat ei kule som er kjent for sin kvalitet.

Mange gode forslag her, og første jakt felt stevnet her oppe er ikke før i mars, så det er ennå tid til å gruble litt og teste.

Enda flere forslag og ladninger motas med takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...