Jump to content

Privat salg av ammo - lovlig ?


Skarvekongen

Recommended Posts

Er det lovlig å selge ammo som privatperson? Selvsagt gitt at kjøper har nødvendig bæretillatelse for respektive kaliber.

 

Leste en nyhetsartikkel forleden om en som var dømt for å ha solgt patroner via internett. Pga manglende bevilling til å selge ammo.

 

Det er vel ikke akkurat uvanlig at lovlig ervervet ammo blir avhendet videre, så hvordan er lovverket rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

All salg av ammo krever bevilgning, med unntak av salg via skytterlag og klubber til egne medlemer.

 

Å selge noen kuler eller patroner oss selv immellom vil jeg tro selv den mest rabiat paragrafrytter anser som greit.

Link to comment
Share on other sites

All salg av ammo krever bevilgning, med unntak av salg via skytterlag og klubber til egne medlemer.

 

Å selge noen kuler eller patroner oss selv immellom vil jeg tro selv den mest rabiat paragrafrytter anser som greit.

 

Hvilket betyr at det faktisk ikke er lov dersom den rette paragrafrytteren står opp med feil bein først?

 

 

http://www.sb.no/article/20080904/NYHETER/186189611

Link to comment
Share on other sites

Dæven; det var litt av en dom??? Det er altså ulovlig for en patronsamler å selge dubletter til andre samlere, eller for oss andre å selge (hva med å gi bort?) noe skrot til samlere?

Fint at det ordnes opp i slike alvorlige forhold og at ressursene brukes fornuftig!

Link to comment
Share on other sites

Dæven; det var litt av en dom??? Det er altså ulovlig for en patronsamler å selge dubletter til andre samlere, eller for oss andre å selge (hva med å gi bort?) noe skrot til samlere?

Fint at det ordnes opp i slike alvorlige forhold og at ressursene brukes fornuftig!

Det var synd han godtok dommen, for den er heilt vanvittig. Politiet er over heile nettet og leitar etter ammo med militær bakgrunn (for i følge politiet så har aldri forsvaret gitt ammo til sivile...) og det var sikkert hovudgrunnen her også. Men når det så tydelegvis rakna så må ein jo likevel banke vedkommande med vanvittig bruk av regelverk.

 

Men det er ein ting som ikkje kjem fram her og det er om vedkommande hadde samlarlisens eller lisens til alle kalibra. Da er det sikkert lett å kaste boka etter han... Viss ein seljer ammo ein har lov å eige til ein person som har lov å kjøpe, så vil eg slite med å skjønne at ein skal bli dømt i retten, sjølv i Norge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne saken er nå anket.

Godt å høre. Det ville være helt hårreisende hvis dommen ble stående slik den er referert i nettavisa. Konsekvensen ville vært at "du kan godt få lisens for å samle på patroner, men du får ikke lov til å bytte de patronene du ønsker å samle på". At saken startet med 20stk NM60 som likevel viste seg å være en ikke-sak vil kan lett og behendig bli glemt neste gang.

 

Dette er vel en sak der SARA burde engasjert seg? Hvis dommen blir stående vil den jo ta bort mye av grunnlaget for medlemmenes hobbyvirksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig et interessant spørsmål, og føyer seg desverre inn i rekken av hvordan lovverket kan brukes rigid til å løse et ikke-eksisterende problem. Det eneste i lov eller forskrift som domstolene kan bruke for å berettige en slik avgjørelse er følgende i § 8-1, om "Erverv av ammunisjon": "Innehaver av gyldig våpenkort kan ved å fremvise dette sammen med legitimasjon erverve ammunisjon direkte av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. Det interessante med dette er at det ut fra domstolens og politiets tankegang vil være lov til å selge et våpen man har til en annen privatperson mot kjøpetillatelse, men hvis det følger med ammunisjon til det samme våpenet vil denne omsetningen være forbudt. Det vil med andre ord si at man stiller strengere krav til omsetning av ammunisjon enn til omsetningen av våpen, og dette kan da umulig være meningen fra lovgivers side. Sakens kjerne her tror jeg nok er å finne i disse NM60 patronene som man mente var forsvarsammunisjon, og når man deretter fant ut at vedkommende hadde fått disse av en (ufeilbarlig) politimann valgte å endre fokus, men med et ønske om å "ta" vedkommende.

 

Et tenkt tilfelle vil jo da være hvor far har vært på DFS-skytebanen og kjøpt med seg en del 6.5x55 ammunisjon til trening. Hvis han da overlater noe av dette til sønnen har han også forbrutt seg mot samme paragraf og vil kunne bli straffet hvis dette blir stående.

 

Det største tankekorset med slike saker er at våpenlovgivningen vår er full av fallgruver, og det er veldig fort gjort å komme på kant med loven hvis du ikke passer på som en smed. Med den nye forskriften vil dette bli enda vanskeligere, og politi og domstol har store sjanser til å "ta" deg hvis de vil. Det er jo i teorien nok at man har en "dummy-patron" stående framme sammen med ladeutstyret sitt. På denne ufarlige patronen vil det jo sitte en kule som etter våpenloven er å anse som ammunisjon. Dermed har man brutt lovens bestemmelser om at ammunisjon skal holdes forsvarlig innelåst. Noen vil kanskje mene at dette er søkt, men hvis man er ute etter å få noe på en person vil dette kunne være nok til å berettige en etterforskning.

 

Lykke til med anken som jeg tror har stor betydning for om folk som er skyttere og jegere skal ha noe tiltro til politi og domstoler i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg må si han føler med han karen som har havnet opp i dette. Antar at dette er et signal i fra myndighetene om at det nå ikke lenger ses gjennom fingrene på selv det minste tøying av våpenloven. Selv om det skulle vise seg å skje under kontrollerte former. Bærer nok også preg av at den ene hånden ikke helt vet hva den andre gjør, den ene deler ut samlerlisens imens den andre straffer dem som utøver vanlig samler praksis/adferd (salg, bytte).

 

Håpet som andre her at denne saken vile bli anket - ivertfall får straffen redusert til en ren bot(skrekk og advarsel nok det). . Ser likhetstrekk mellom denne saken og hjortejakt saken. (jakting om kvelden).

 

Trenden blir vel at terskelen blir lav for å avgi dom (fengsel) i saker der det er våpen/jakt involvert. Selv om handlingen ikke har ført til samfunnsproblemer eller risiko for at det skulle oppstå skade (i denne saken: så lenge våpenkort/samlerlisens måtte forevises).

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg blir uvell av den inkomptanse som befinner seg blandt dette lands styre og stell. Helt seriøst, når skal de slutte heksejakten og bruk av mye ressurser for å "ta" lovlydige folk. Og heller bruke resursene på å ta de kriminelle ?

 

Hadde det ikke vært bedre om de hadde bruk resurser på opplæring. Eller gitt organisajoner midler til opplæring og mer åpenthet rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

så når politimenn selger videre beslaglagt ammo, er det en intern sak. om en privatperson selger videre noe han har fått på lovlig vis, så er det en straffesak. hm...... hmmm.... hmmmmm...

 

så om politiet beslaglegger ammunisjon hos meg vil den ammoen kunne bli brukt. hm. hvor hadde jeg de 308w tomhylsene og det 310 kruttet igjen :?::roll::lol::twisted:8)

Link to comment
Share on other sites

Tja... Spesialenheten utaler da at det

verken var grov uforstand i tjenesten eller brudd på våpenloven
Så da er det vel hvertfall åpent for flere tolkninger av lovligheten av ammo-salg enn den Tingretten kom frem til. Godt "Sandefjord-saken" ble anket.

 

Og sånn generelt er det vel ganske vanlig at Politiet stabler opp så mange tiltaler de bare kan, i håp om at ihvertfall en av de har noe i seg. F.eks. elg/rev-saken i Bartebyen endte vel opp med en håndfull patroner på utsiden av våpenskapet som den alvorlige kriminelle handling.

Link to comment
Share on other sites

*puste dypt*

 

Du har et godt poeng der, det er ikke samme instans som har stått for behandling av disse sakene, at det resulterer i forskjellig resultat er intet nytt. Likevel, det er et tegn på at Noe ikke henger på greip, sakene som SEFO har behandlet er om noe grovere enn den som nå var i retten.

Link to comment
Share on other sites

Så det er altså ikke lovlig å lade ammo til noen kompiser i jaktlaget???

Blir dette karakterisert som ulovlig salg av ammo?

Kan en gjøre innkjøp sammen da, og en av personene lader skudda, eller må hver og en kjøpe seg ladeutstyr å lade selv.

Blir jaggu ikke helt klok på hva en har lov til å ikke her :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

når jeg nå leste gjennom dette så fryktet jeg ett øyeblikk av vi samlere måtte aliere oss med en som har bevilgning slikt at han samler ammo blir levert til han og så at han leverer den ut til oss igjen.

 

greit nok at det ikke er lov å drive storstilt salg av ammo til private, helt greit, men det at enn gir en 20 pk skudd til en kamerat så han kan teste de, eller at vi som samlere kjøper en patron av hver type av private burde ikke være noe problem, men som sakt, forstår jo at enn ikke kan starte privat fabrikk i kjelleren og produsere ammo for slag....

Link to comment
Share on other sites

håper dette skaper presedens for hva som politiet skal bruke ressurser på framover. at de kutter ut å bruke masse tid på bagateller som dette er......

 

for dette er bagateller og helt unødvendig bruke masse tid på av påtalemakta.

 

Bare en liten digresjon som beskriver hvordan ordensmakta oppfører seg etter at de har bestemt seg for å ta noen. Dette er en sann historie fra Larvik:

 

En mann stoppes i politikontroll for å ha snakket ulovlig i mobiltelefon. Han benekter dette da ha i sin kostbare bil har integrert telefon. Politiet leter og finner ingen løs mobiltelefon. De konfererer seg imellom og kommer snart tilbake til mannen og sier;

 

Vi tar deg istedet for at du ikke brukte blinklys da vi vinket deg inn til kontroll !

Link to comment
Share on other sites

Er der noen som har sjekket med Politiet hvordan de mener vi samlere skal gå fram, da?

Siden jeg er godkjent patronsamler har jeg vel rett på et avklarende svar?

Kan jeg selge/gi bort/bytte patroner eller ikke?

Hele min eksistens som samler avhenger jo av dette.

Tenkte de på det når de innvilget slike søknader?

På hvor vi skulle få patroner fra?

Skulle likt et svar på det, men er det dumt å spørre?

Vil jeg egentilg vite svaret?

Hva om en bare handler i god tro...? :?

Vanskelig å skjønne seg på dette her!

Link to comment
Share on other sites

Da har det kommet en avgjørelse i denne saken der en patron sammler har fått en dom for ulovelig salg av amo uten bevilgning.

 

Dommen fra lagmannsretten var enstemmig.Fri kjent pga. grove saks behandlings feil og feil lov anvendelse.Den tiltalte var i rettsvilfarelse da han god tok dommen,det vil si at han god tok dommen i den tro at rettsvesenet hadde rett og sammleren hadde gjort en feil.

 

 

Altså har retten ikke sagt noe om hvorvidt denne handelen var lovlig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Problemet tunderbrd er at du som sammler skal være kjent med lovverket rundt dette.

Og når ikke en gang politi juristene klarer å tolke dette riktig,kan de da forvente at menig mann skal klare dette???

Synes det er søkt at vi som sammlere ikke skal kunne selge unna dubletter uten å bli straffet eller forsøkt straffet for dette.

 

Ja, nettopp det som er poenget mitt også! :?

Jeg trodde jeg kjente til lovverket helt til denne uventede saken dukka opp...

Skal jeg bare forholde meg som før, til den tolkningen "vi" hadde for noen uker siden? :?

Eller må jeg "ha hørt om" denne saken som går uten særlig mediedekning?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Heisann folks!

Er i prosessen med mulig salg av riflen min... er litt på vurderingen enda, men jeg selger dersom jeg blir fornøyd med prisen jeg kan få.

Er det slik å forstå at det er ulovlig for meg å gi med ammunisjonen min til kjøper? Hva skal jeg da gjøre med ammoen? Levere dette

inn til politiet? Jeg har vel ikke lov å være i besittelse av denne hvis jeg har solgt våpenet mitt og levert inn våpenkortet mitt?

 

Hva sier dere? Hva sier loven?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...