Jump to content

kapping av løp, kun etter søknad?


Vassbekken

Recommended Posts

Nå er jo den nye forskriften satt i verk, og da skulle minimum løpslengde for et rifleløp være 40 cm. Så langt alt vel. Men hvis jeg nå søker på ei rifle, og i den forbindelse fyller ut søknaden med original løpslengde på si 64 cm, Kan jeg da kappe denne ned uten videre, så lenge den ikke blir kortere enn 40 cm? Eller må jeg søke om endring av lengde? Eller skulle jeg fylt ut søknaden med "over 40 cm" ?

Link to comment
Share on other sites

poenget med spesifisering av lengder i søknadskjemaene er vel heler å hindre folk i å kjøpe "for korte" våpen, akkurat som mekanismetype også må spesifiseres, slik at folk ikke kjøper MGer til jakt!

 

kapping av pipe innenfor lovlige lengder kan vel ikke regnes som vesentlig endring av karakter, i det karakteren til en rifle/hagle er bestemt ved 40cm/84cm-regelen?

 

jeg vil tro at vesentlig endring betyr slikt som endring av mekanismetype,(f.eks fra repeter til halvuto) ombygning av rifle til pistol, montering av foldekolbe, muligjøre montring av løstagbare magasiner på hagler, og alt annet som er regnet som fy.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forøvrig etterlyser jeg sterkt en faktisk definisjon på "vesentlig endring" da dette er et ufattelig vagt begrep, og har ingenting å gjøre i forvaltningsøyemed. At en saksbehandler kan sitte og diktere hva en slik endring er på gefühlen blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
sånn jeg har tolka loven, så er VESENTLIG endring av våpnets utseende at man kapper pipa KORTERE enn 40cm eller endrer det slik at totallengden er KORTERE enn 84cm. Vist du gjør dette så må du søke.

Bare for å blir sikkert før gjøre jeg noen galt:

Hvis skal jeg kappe fra 60 cm til 45 cm nå, da skal ikke jeg søke om dette og kan jeg gjøre det jobben selv utenom spesialiserte børsemaker verksted?

Er dette riktig?

Takk.

Mvh Alex.

Link to comment
Share on other sites

"Vesentlig endring" eller ikke, dersom dette ikker er et gevær du har hatt i mange år har du skrevet en konkret lengde i søknaden da du kjøpte våpenet. Dersom du endrer løpslengden har du endret våpenet i forhold til hva det er registrert med...

 

Dette er burde jo ikke være noe problem så lenge man holder seg innenfor lovlig lengde, men likevel er det et poeng som viser hvor håpløs registreringen av nøyaktig cm-mål er i søknadsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Jo da, vi har jo så langt antatt at det er slik det er, men hva skjer 20 rundskriv senere, når korting av piper er blitt til "vesentlig endring" og lensmannen står på trappa med tommestokken. Tror jeg kommer til å fylle ut min neste søknad med "lengre enn 400 mm".

 

Da kan du be lensmann inn på kaffe og fortelle at denne endringen på rifla gjorde du for lenge siden. Lover har faktisk ikke muligheten til å ha tilbakegivende kraft jfr. Grl § 97

Link to comment
Share on other sites

Dersom du endrer løpslengden har du endret våpenet i forhold til hva det er registrert med...

 

Er det ikke en rettskraftig dom på dette? Saken handlet vel om Alms heldemping, mener at de konkluderte med at kapping innenfor regelverket ikke var regnet som "vesentlig endring" og dermed helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Er deet ikkje berre på visse våpentyper løpslengda skal vere oppgitt på? (Halvautomatiske rifler/hagler , våpen med pumpemekanisme og nokre til. Står på baksidden av søknadsskjemaet kva våpen som det er krav til.) For dei andre våpna gjeld vel regelen om minste totallengde på 84 cm og minimum 40 cm løp målt fra sluttstykket når det er i låst posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...