Jump to content

Uklarheter ang. nye våpen forskriften


Jonah-Hex

Recommended Posts

Har 3 spørsmål:

Halvautomatiske rifler som lovelig er kjøpt til jakt, som ikke står på listen pr. i dag.

Kan de selges videre eller ikke, under forutsettning av at kjøper får de godkjent.

F.eks HK 630, HK770, HK940, Winchester M1905, Winchester M1907, Winchester M1910, Remington Model 8,

Remington Model 81, osv...

 

Og samme spørsmål ang. halv auto militære våpen?

Som f.eks. M14 (kloner), FN FAL, HK 91 ?

 

Og innfellbare/Foldekolber, er det nå lov eller ikke (Les før du svarer)??

 

Mine uthevninger under.

 

Jakt våpen:

---

3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

Ved erverv av halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting minner

Politidirektoratet om våpenforskriften § 7 som innebærer at våpenet i forskrift må være

godkjent. Justisdepartementet har åpnet adgang for dispensasjon for videresalg av

«forbudte halvautomatiske våpen» under forutsetning av våpenet var lovlig registrert før

forbudet trådte i kraft og at kjøper tilfredsstiller kravene til erverv, dvs erverv til samling eller til

øvelses- og konkurranseskyting i forbund som har godkjent bruk av slike våpen i sine programmer. Hvis våpenet

opprinnelig var registrert som samlervåpen kan våpenet kun videreselges til annen samler.

 

3.6.1

Det er for halvautomatiske rifler til jakt og/eller øvelses- og konkurranseskyting kun de

våpentyper som står oppført ovenfor med den der nøyaktig oppgitte modellbetegnelse som

det er gitt dispensasjon for. Alle andre halvautomatiske rifler som ikke står oppført på

listen, herunder også halvautomatiske våpen som kan fremstå som identiske med de som

står oppført, kan ikke erverves før Politidirektoratet i forskrift har godkjent den spesielle

våpentypen.

 

Under henvisning til våpenforskriften § 106 annet ledd gjelder ovennevnte godkjennelser

frem til Politidirektoratet i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd har fastsatt særskilt

forskrift om godkjennelse av halvautomatiske skytevåpen.

 

3.6.3 Forbud mot erverv av hel- og halvautomatiske skytevåpen

Halvautomatiske våpen som ikke i forskrift er gitt en generell eller særskilt godkjenning til

erverv til øvelses- og konkurranseskyting har til nå kunnet videreselges etter reglene i

tidligere rundskriv G-155/93. Slik våpenforskriften § 106 første ledd er utformet,

antar Politidirektoratet at slikt videresalg til øvelses- og konkurranseskyting ikke lenger kan skje.

 

Nåværende eier vil imidlertid fortsatt kunne beholde våpenet. Dersom et slikt våpen ønskes

byttet ut, må nåværende eier enten deaktivere eller destruere dette, eventuelt videreselge

våpenet til en samler som har et godkjent samlerområdet der våpenet kan inngå.

 

 

Og hva med halv auto militære våpen?

Som f.eks. M14 (SA kloner), FN FAL, HK 91 ?

 

3.6.6 Erverv av halvautomatiske skytevåpen til medlemmer av Heimevernets pistol og

feltskyteklubb (HVPF)

Direktoratet er kjent med at Heimeververnets pistol og feltskyteklubb (HVPF) har program

for skyting med halvautomatiske geværer i kaliber 7,62 X 51 NATO med magasinkapasitet

på minst 20 patroner. Justisdepartementet har i tidligere rundskriv (G-128/84 av 20. juli

1984 vedrørende HVPF, som har et nært samarbeid med Heimevernet, gitt tillatelse til at

medlemmer av nevnte organisasjon kan erverve våpen i cal 7,62 x 51 (NATO) som er

godkjent til bruk HVPF.

Denne dispensasjonen forutsettes videreført for medlemmer av HVPF.

 

 

Men det er da ikke noen godkjent organisasjon som heter det?

Hvordan kan de da kjøpe det?

Begrunnelse med våpen via 3 våpen kvoten via militæret?

Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF) er vel ikke det samme, men har ikke de et liggnende godkjenning og program?

 

Og hva med de som har 50 BMG rifler eller Walther G22 eller håndvåpen i 455 ++ ??

Hvis jeg forstår riktig så kan de beholde våpnene, men aldri selge dem??

Og du kan bli krevet å fjerne dem hvis du skal kjøpe noe annet.

Hva med å sleg til utlandet, står ikke noe om det?

 

------------

KOLBE INNFELLBAR / FOLDE Osv.

 

Noe som har vært tema her tidligere. Hvis jeg forstår riktig så burde det være lov å sette på en teleskop (M4

type) stokk på en AR-15, og folde stokk osv.. HVIS våpenet med den innfelt blir over 840 mm.

Eller ikke.... ?????

 

FORSKRIFTEN

§ 2 Typer skytevåpen

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds

skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840

mm, og løpet skal være minimum 400 mm.

 

Rundskrivet:

3.6.3.1

Det er også etter våpenforskriften § 7 første ledd gitt et generelt forbud mot å erverve og

inneha halvautomatiske rifler. Politidirektoratet vil i medhold av våpenforskriften § 7 annet

ledd i forskrift gi dispensasjon for følgende halvautomatiske rifler med lovlig løpslengde og

fast (eller innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan

erverves til øvelses- og konkurranseskyting av personer som fyller vilkårene, både med

hensyn til vandel og dokumentert behov:

 

Rundskriv:

3.6.7 Vesentlig endring av et våpens karakter. Geværer med sammenfellbart/innfellbart/avtagbart skulderskjefte

Etter våpenloven § 8 tredje ledd, må den som vil foreta en vesentlig endring av et våpens

karakter eller eier et våpen som er vesentlig endret, ha politimesterens tillatelse. Dette

gjelder også registreringsfrie våpen.

Avkortning av kolbe slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, jf.

våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes som vesentlig endring. Det

samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe. Videre vil omgjøring av våpen til

å ha helautomatisk funksjon regnes som en vesentlig endring av våpen. Tillatelse til

vesentlig endring skal kun gis hvor det foreligger et begrunnet behov.

 

 

Er det bare meg eller er dette forvirrende? :?:

Link to comment
Share on other sites

Og hva med de som har 50 BMG rifler eller Walther G22 eller håndvåpen i 455 ++ ??

Har sjekket. Vi kan gjerne prøve å selge, men ingen vil få tillatelse til å kjøpe.

 

Avkortning av kolbe slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, jf. våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes som vesentlig endring. Det samme gjelder en endring av fast kolbe til innfellbar kolbe.

Jeg -håper- de mener "Avkortning av kolbe, eller endring av fast kolbe til innfellbar kolbe, slik at våpenets totallengde blir kortere enn minste tillatte lengde, jf. våpenforskriften § 2 første ledd, jf. § 4 første ledd, regnes som vesentlig endring."

 

Men det er da ikke noen godkjent organisasjon som heter det?

Dispensasjonen til HVPF vil jeg ikke kommentere offentlig, men den er nok ikke gitt uten grunn.

 

Er det bare meg eller er dette forvirrende?

Ta deg med ro, det er ikke bare deg. :(

 

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer mest på, er hvilke våpen som Pod mener skal være tillatt med innskyvbar stokk - skal de godkjenne nye våpen med dette som standardutstyr, siden de later til å mene at ettermontering er vesentlig endring som normalt vil avslås?

 

Hva tror egentlig Pod er hensikten med Justisdepartementets lille tekst ang. minimumslengde og foldestokk?

 

(håper forøvrig denne tråden blir stående for seg selv, og ikke slått sammen med hundre sider om ny forskrift.)

Link to comment
Share on other sites

(håper forøvrig denne tråden blir stående for seg selv, og ikke slått sammen med hundre sider om ny forskrift.)

 

Det kan nok la seg ordne så lenge den handler om spesifikke spørsmål rundt forskrift / rundskriv og ikke ender opp som nok en klagetråd.

 

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Ikke så veldig uklart muligens, men de kunne nå tatt seg bryet med å definere hva de mener med "svartkruttvåpen", på lik linje med hvordan andre våpentyper og funksjonsmåter defineres siden de bruker dette som et begrep. Videre skulle jeg ønsket en presisering av hvilke ammunisjonstyper de regner som så ukurante at våpen kamret for dem ikke er kontrollpliktige. Ammunisjon til ikke-kontrollplktige våpen må ikke "enkelt" kunne lages ved hjemmeladning- betyr det at 12,7x44 er for enkelt siden man kan omforme hylser osv, eller mener de f.eks. kalibre hvor ferdige hylser og kuler finnes i alminnelig handel, og hvor eneste forskjell er annet krutt og trykkstandard enn moderne ammo? Eller menes her kun pinfire og andre rariteter? "Alt" kan lages bare man legger nok arbeid i det, så hva en byråkrat anser som å være "enkelt" er ikke lett å vite.

 

Forutsatt at enkelte sentertende kalibre med gammel norsk tradisjon fremdeles kan anses som ikke kontrollpliktige, så hadde det fint gått an å sette opp en liste. Det er ikke så veldig mange aktuelle kalibre uansett, i alle fall hvis vi fokuserer på de antikke våpentyper det finnes mange eksemplarer av i landet.

 

Dersom en 12,7x44 Rolling Block nå er underlagt samme kontrollregime og behovskrav som en banemauser eller jaktrifle, så frykter jeg at en stor del av Norges våpenhistorie ender opp som spiker eller plombert skrapjern i løpet av en generasjon eller to. Dette er våpen som omtrent aldri brukes til noe kriminelt, så det finnes ingen som helst rasjonell grunn til å innskjerpe noe på dette området. Dersom slike tidligere ikke kontrollpliktige våpen nå skal bli kontrollpliktige, hva med å lempe på behovskravene for denne kategorien så de registreres men uten behovskrav på linje med grove luftvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Videre skulle jeg ønsket en presisering av hvilke ammunisjonstyper de regner som så ukurante at våpen kamret for dem ikke er kontrollpliktige.

Kan tipppe at slik som win 1866 i 44 Henry kan falle inn i den kategorien. Det kan ikke lett lades. :)

 

Når det gjelder kolbe og lengde så syns jeg forskriften er bra. Men rundskrivet roter det til og gjør det uklart.

 

Som jeg prøvde å påpeke så er rundskrivet så uklart at de motsier seg selv flere ganger på samme tema.

Noe som gjør det vanskelig å forstå, for ikke jurister.

 

Så kan jeg selge halv auto jakt og militær aktige våpen som ikke er på listen eller ikke?

Og det vilktigste, vil andre få tillatelse til å kjøpe dem?

Kan man bytte til folde kolbe eller ikke på liggnende våpen?

 

Og som noen andre har påpekt: Hva med rimfire rifler?

Er nå Ruger, Marlin, Remington og alle andre 22LR SA rifler forbudt?

Og hvis salongrifler er lov "Pga. Pod har sagt det", hva da med liggnende rifler i 17 Mach 2, 17 Mag, 22 Mag. ?

Link to comment
Share on other sites

(håper forøvrig denne tråden blir stående for seg selv, og ikke slått sammen med hundre sider om ny forskrift.)

 

Det kan nok la seg ordne så lenge den handler om spesifikke spørsmål rundt forskrift / rundskriv og ikke ender opp som nok en klagetråd.

 

Fulmen

 

Målet med tråden er å påpeke alle uklarhetene med det nye rundskrivet og forskriften og påpeke klare feil og mangler.

Ikke klage i det uendlige, det er det allerede en anne tråd som passer bra til.

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg selge halv auto jakt og militær aktige våpen som ikke er på listen eller ikke?

 

Og har noen en link til denne "listen"

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette med uklare ting:

 

UTLÅN

3.11.1 Utlån fra private

Revolver/pistol og halvautomatisk rifle/-hagle kan ellers bare overlates til andre under

direkte overoppsyn av eieren

 

Betyr dette at man ikke kan låne ut f.eks. håndvåpen i konkuransje til venner, nybegynnere, samborer, kone, unger, foreldre osv. (forutsetter at de har lov til å skytte programmet), med mindre man går på samme felt lag / Squade i praktisk / SWS ?

Og at hvis man går på forskjellige lag, så vil det ikke være lov, da det da ikke er under direkte overoppsyn?

 

---

PISTOLER:

3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen

Politidirektoratet vil i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell

godkjenning for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene,

både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder

likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

- Magasin som monteres utenfor pistolens grep

- Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre

pistolgrep eller lyddemper

- Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde

våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

- Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

- Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk

 

 

Konklusjonen av 3.6.3.1 er følgende (omtrent som i 2004)

Følgende pistoler er da fortsatt forbudt!!!

Walther GSP

Mauser C-96

AR-7 Explorer

Wildey

HK SP 89

 

Alle; 1911, Browning Hi-Power, Glock, Bul Cherokee, Luger, hvis de er klargjort for lyddemper er da fordudt.

 

- Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde

våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

 

Betyr dette at alle pistoler med Rail som det kan settes på et pistolgrep på railen + mulighet for noe annet er

forbudt? Eller gjelder dette hvis du kan holde våpenet med dårligste hånd når du skytter?

Denne setningen har vært opphav til mye risting på hode siden den kom.

 

HAGLER

3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen

Politidirektoratet vil videre i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en

generell godkjenning for halvautomatiske hagler med lovlig løpslengde og fast (eller

innfellbar kolbe, jf. våpenforskriften § 4 første ledd, annet punktum) som kan erverves av

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 37 av 61

personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Denne

generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 

- Bare pistolgrep uten skulderstøtte

- Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

- Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

- Tillater bruk av avtagbare magasiner

 

- Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

 

Hva er tolkningen av denne setningen?

Siden de fleste innskyvbare / folde stokker har pistol grep også, er de da lov eller ikke?

 

Er følgende våpen (glem magasin nå) og stokker da lovlige?

Benelli SuperNova Tactical

http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=75

Som har fast kolbe med pistolgrep.

 

Og hva med Benelli M4 med innskyvbar stokk?

http://en.wikipedia.org/wiki/Benelli_M4_Super_90

 

Dette vil også gjelde for omtrent alle andre av innskyvbare / folde stokker?

Er de da i virkligheten forbudt likevell?

 

- Tillater bruk av avtagbare magasiner

Vet denne i sin tid var myntet på Saiga og liggnende hagler, men se på denne :

Benelli Vinci

http://www.benelliusa.com/shotguns/benelli_vinci.php

 

Removable Magazine Tube

You can quickly load rounds into the self-contained magazine tube through the newly designed beveled magazine loading port. The magazine tube assembly can be easily installed in or removed from the Trigger Group/Forearm Module with the push of a button.

 

Forstår jeg det riktig at man kan bytte magasin tube uten å ta fra hverandre våpenet, eller må du demontere det først?

Hvis du MÅ demontere det først så er nok Vinci lov. Men hvis magasin tuben, deffnieres som et magasin, så er ikke denne haglen lov.

Link to comment
Share on other sites

Denne generelle godkjenningen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

...

Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

...

Dette vil si Beretta, Benelli, Remington, Winchester, Mossberg, Fabarm, Franchi osv. Magasinforlengere til disse er i fritt salg. Billige er de også. :roll:

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Dette som Vargen tar opp ang ammunisjon "som ikke lett kan fremstilles" lurer jeg også fælt på, er jeg plutselig "kriminell" fordi at jeg lader ammo til 8x58RD'en og 12,17x44'en...?? :shock:

 

 

 

Ellers prøvde jeg meg i den andre tråden som er på en milliard sider...prøver på nytt med en samme problemstillingen her...

 

Er det virkelig ingen som tør å begi seg ut på å mene noe om luftvåpen ift våpenskap..?? Ikke Vargen eller Shadob heller..?

 

Det er jo nå krav om kjøpetillatelse for kaliber over 4,5mm, altså geværet/våpenet blir registrert...Vil kjøp av et nytt og registrert luftvåpen utløse kravet til våpenskap..?

 

Det vil kanskje finnes tusenvis av luftvåpen i f.eks kaliber .22 i Norge som ikke vil bli registrert, det er realistisk å tro at

mange av disse blir oppbevart forskjellige steder som i skap, loft, bil, kjeller, bod osv...altså ikke forsvarlig nedlåst.

 

Hva om politiet, ved en kontroll av oppbevaring av jaktvåpen, ser et uregistrert luftvåpen i kaliber .22 som henger på veggen på våpenrommet/ladebua/hobbyrommet...? Vil dette medføre straffeforfølgelse..?

 

Har prøvd å få et svar av politiet i flere distrikt på dette, men svaret er at jeg får høre senere når de får satt seg skikkelig inn i den nye foreskriften! :?

Link to comment
Share on other sites

Dette som Vargen tar opp ang ammunisjon "som ikke lett kan fremstilles" lurer jeg også fælt på, er jeg plutselig "kriminell" fordi at jeg lader ammo til 8x58RD'en og 12,17x44'en...?? :shock:

 

Neida. Loven sier dette om hjemmelading:

 

§ 51 Tilvirkning av ammunisjon

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk. Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

Du kan altså fritt lade ammo til våpen du lovlig eier.

 

Hva som er lovlig i denne sammenheng dikteres av paragraf 1:

§ 1 Våpen som ikke anses som skytevåpen (ikke-kontrollpliktige våpen)

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen

og

Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885

eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse

 

Er du innenfor disse to skal du trygt kunne lade ammo til våpenet.

 

Dette med ammo "som ikke lett kan fremstilles" vil først være aktuelt om det gjelder et våpen som ikke faller under de to overnevnte kriteriene (feks randtenningskaliber som ikke lenger er i salg). Hvordan det blir om du klarer å lade ammo til et slikt våpen er jeg usikker på, men jeg vil tro det også er greit. Forskriften sier:

 

"ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning."

 

De sier altså ikke at det må være umulig å tilvirke ammoen, kun at det må være vanskelig.

 

 

 

 

Det er jo nå krav om kjøpetillatelse for kaliber over 4,5mm, altså geværet/våpenet blir registrert...Vil kjøp av et nytt og registrert luftvåpen utløse kravet til våpenskap..?

 

Ja, faktisk ser det slik ut. I følge rundskrivets punkt 2.4.2 er "Luft- og fjærvåpen som har kaliber grovere enn 4,5mm er

registreringspliktige." og faller derfor under forskriftens §79 som sier følgende:

 

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FGgodkjent sikkerhetsskap

Link to comment
Share on other sites

 

Så kan jeg selge halv auto jakt og militær aktige våpen som ikke er på listen eller ikke?

Og det vilktigste, vil andre få tillatelse til å kjøpe dem?

Kan man bytte til folde kolbe eller ikke på liggnende våpen?

 

quote]

 

Etter som jeg forstår er det ikke lov og få kjøpt andre våpen en de på listen, så det betyr at du ikke kan selge våpen som FN-FAL, SIG 551SWAT ( der satt jeg med 2 våpen som jeg aldrig får noe igjen for :evil: )

Link to comment
Share on other sites

Den nye forskriften setter grensen ved svartkruttvåpen produsert før 1890. Altså må det gjelde alle våpen produsert før 1890, inklusive etthåndsvåpen. Og strengt tatt også kanoner :mrgreen:

 

 

 

Svartkruttvåpen er jo rimelig difust da, er feks en rifle i kaliber 8x58RD et "svartkruttvåpen"? Hva med en torpare-kombi med rifle-løp i 9,3x57-360R. Begge kaliber har blitt ladet med både svart og røyksvakt fra fabrikk.

Samme med feks en Trapdoor i 45/70-er det et svartkruttvåpen?

 

Ville være mye ryddigere og gjøre som britene, liste opp hvilke kalibere som anses som ukurante.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at røyksvake krutt ikke kom før 1886 (Poudre B) og ikek så utstrakt bruk før på 1890-talet (cordite og ballistite) er problemet ikke-eksisterende.

 

 

Lyst til å vedde om hvilken vei tolkningen fra politiadvokatens side går i en sak? Den teksten som er brukt er minst like uklar som den gamle (som brukte begrepet "modellår").

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig et poeng man bør ha i bakhodet, men jeg tror likevel ikke det blir noe problem.

 

Begrepet "svartkruttvåpen" tolker jeg som "våpen konstruert for ammunisjon ladet med svartkrutt", hva kaliberet måtte ha blitt ladet med i ettertid mener jeg er irrelevant siden alle kaliber kan lades med røyksvakt om man virkelig vil, inklusive perkusjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det burde ikke være uklarheter/rom for tolkning på et såpass vesentlig punkt som "hva omfatter forskriften?"!.

Intereserte kan jo ta en tiit på engelsk/britisk regelverk som lister opp hva som er "utdaterte" patroner og dermed gjør at de våpen som er kamret for disse ikke regnes som våpen. Her til lands er disse våpnene og patronene en uregulert gråsone og sånn burde det ikke være, enten er de omfattet av loven (som i Sverige, hvor alle våpen, uansett alder, som er innrettet for bruk av enhetspatron er reg.pliktig) eller så er alle våpen produsert før 1890 antikviteter og ikke omfattet av lov og forskrift.

Link to comment
Share on other sites

En liste over utgåtte kaliber har jeg liten sans for, hva tror du skjer om du kommer over et våpen i et ukjent kaliber da? Neeeei, den står jo ikke på lista...

 

Ellers synes jeg du konstruerer et problem her, hvilke våpen produsert før 1890 synes du ikke faller under begrepet "svartkruttvåpen"? Jeg kommer ikke på andre enn Lee Metford (1888) i farten, som ble konstruert for å bruke røyksvakt krutt selv om det ikke kom i bruk før 1891.

Link to comment
Share on other sites

 

Begrepet "svartkruttvåpen" tolker jeg som "våpen konstruert for ammunisjon ladet med svartkrutt", hva kaliberet måtte ha blitt ladet med i ettertid mener jeg er irrelevant siden alle kaliber kan lades med røyksvakt om man virkelig vil, inklusive perkusjonsvåpen.

 

 

Det er jo en fristende tolkning, og det kan til og med hende at man får retten med på det hvis det skulle oppstå problemer. Men jeg er redd for at det som egentlig menes er munnladere, altså ikke patronvåpen. Vi får håpe jeg tar feil; uansett burde begrepet ha blitt definert i forskriften, da det er nokså vesentlig å definere entydig hva som er omfattet av forskriften og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Om de mente munnladere måtte de ha skrevet det, spesielt med tanke på at det ville vært en vesentlig endring av regelverket i hht. forrige forskrift. Patronvåpen har eksistert siden før 1850, så det er ikke naturlig å tolke "svartkruttvåpen" til å kun bety munnladere.

Link to comment
Share on other sites

Det at vi nå diskuterer dette viser jo nettopp at forskriften er for uklar.

 

Hva skrev det utvalget som laget det første forslaget om dette?

Link to comment
Share on other sites

Om de mente munnladere måtte de ha skrevet det, spesielt med tanke på at det ville vært en vesentlig endring av regelverket i hht. forrige forskrift. Patronvåpen har eksistert siden før 1850, så det er ikke naturlig å tolke "svartkruttvåpen" til å kun bety munnladere.

 

Det gjør det da heller ikke. Vargens skirver "konstrert for svarktrutt" Slik som F.eks 1873 colt SAA og winchester 1873rifler. svartkrutt fungerer aldeles utmerket i patroner.

Link to comment
Share on other sites

Utvalget skrev ganske meget (http://www.eftasurv.int/?1=1&showLinkID=8678&1=1), bl.a.:

 

Med hensyn til den langvarige norske forvaltningspraksis og hensett til at disse eldre våpen ikke kan sies å utgjøre noen sikkerhetsmessige betenkeligheter vil gruppen ikke foreslå noen generell regel som omfatter alle gasstettende patroner. [...] I praksis vil dette dreie seg om våpen i helt ukurante kalibre. Et problem i denne sammenheng er at det i våre dager i praksis er mulig å bestille eller lage patronhylser til nær sagt alle kalibre og deretter lade patroner. Det er likevel ikke mulig å fange opp alle mulige teoretiske problemer. I praksis utgjør ikke dette noe problem. Våpenloven vil uansett ikke hindre de som virkelig vil anskaffe seg våpen, til å gjøre det. Det synes rimelig å unnta bestemte kalibre fra lovens virkeområde. Dette dreier seg om kalibre som ikke er i alminnelig handel og ikke lett lar seg tilvirke fra kalibre som er i alminnelig handel.

 

POD rundskriv er ganske lettfattelig på dette punkt:

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom de av Politidirektoratet er funnet egnet til kun å kunne avfyre ammunisjon som ikke lenger er å oppdrive i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning. Dette innebærer at andre skytevåpen enn svartkruttvåpen som er produsert før 1890, vil være registreringspliktige dersom det enkelt kan fremskaffes ammunisjon til bruk i disse.
Link to comment
Share on other sites

Det at vi nå diskuterer dette viser jo nettopp at forskriften er for uklar.

 

Nei, det viser bare at noen skaper problemer ut av tynn luft. Jeg forventer ikke noen store problemer med denne delen av forskriften, og skulle POD sette seg på bakbena tror jeg de vil tape om man tar de til retten. Uansett synes jeg det er langt mer problematiske aspekter ved den nye loven enn dette.

 

Men jeg er enig i at de godt kunne droppet begrepet "svartkruttvåpen", det er ikke noen reell våpenteknisk forskjell på våpen laget for svartkrutt og våpen laget for røyksvake krutt i den aktuelle tidsepoken.

Link to comment
Share on other sites

Dette innebærer at andre skytevåpen enn svartkruttvåpen som er produsert før 1890, vil være registreringspliktige dersom det enkelt kan fremskaffes ammunisjon til bruk i disse

 

Altså er våpen i kaliber som 12mm Remington, 8x58RD, 10,15Jarmann, 45/70 nå registreringspliktige. Ellers er det snodig at den nye forskriften avviker fra Schengen-regelverket.

 

Artikkel 82

 

Våpen omhandlet i artikkel 79, 80 og 81 omfatter ikke:

 

a) skytevåpen hvis modell er utviklet før 1. januar 1870 eller som er produsert før dette tidspunkt - med mindre det gjelder unntak - forutsatt at våpnene ikke kan avfyre ammunisjon bestemt for forbudte våpen eller våpen det kreves tillatelse for,

 

b) reproduksjoner av våpen nevnt i bokstav a, forutsatt at det i våpenet ikke kan brukes en patron med metallhylse,

 

c) skytevåpen som ved en teknisk metode er gjort uegnet til å avfyre enhver form for ammunisjon, og som er forsynt med et offentlig organs stempel eller er anerkjent av et slikt organ.

Link to comment
Share on other sites

Okey Chiefen, du har et poeng der :oops:

 

Bruken av begrepet "svartkruttvåpen" uten noen definisjon er faktisk problematisk, og rundskrivet er dessverre ikke til noe hjelp (bombe). Om det tolkes slik jeg tror og forventer (les: håper) er det ikke noe voldsom endring, men om de får det for seg at regelen ikke inkluderer kaliber som også har blitt ladet med røyksvakt krutt har vi et reellt problem.

Link to comment
Share on other sites

Hva med RB hagler, jeg har jo en i kaliber 20 som jeg bruker Vismuth patroner i, vel og merke bare for hyggens skyld sammen med fin far, men likevel,

blir dette en ulovlig hagle i skogen det nå da...selv om jeg har kort på en 12'er?!?

 

Jeg må si denne nye foreskriften er utrolig frustrerende på mange punkter!!

Link to comment
Share on other sites

Hva POD mener er en vesentlig endring er fortsatt bare POD sine meninger. De blir ikke lov av den grunn. At lover formuleres slik at POD kan tolke det dit de vil er en stor fare for vår allerede svekkede rettsstat. Med en slik lovgivning kunne vi like gjerne byttet ut straffeloven med "De som gjør noe dumt eller farlig kan straffes etter POD sine ønsker". Heldigvis er vi ikke der enda....

 

Skal POD handle etter disse tolkningene sine må de også kunne forsvare de i en eventuell rettsak og i medias øyne. Jeg ville derfor lest disse rundskrivene med en klype salt og ha i tankene at de offentliggjøres for at de skal virke avskrekkende. Hadde de ville oppklart eksakt hva de mente så hadde det blitt skrevet ned i lovform, ikke i noen enda mer forvirrende rundskriv.

 

Selvfølgelig må vi holde oss til loven, men ikke bli skremt av alt som POD mener er lov.

Link to comment
Share on other sites

angående punkt 3.6.7 (fikk ikke med meg om det var rundskriv eller foreskrift). Så er det vel slik at bytte av kolbe ikke er en vesentlig endring av våpenet (dette fra en dom der pod tapte så det suste på om montasje av heldemper var en vesentlig endring eller ei). Om jeg ikke husker helt feil, så la retten ganske klare føringer til grunn for hva som var for vesentlig endring å regne.

Men man må forutsette at kravene om totallengde på 840mm og 400mm løpslengde er absolutte. Uten å søke om godkjennelse.

 

Videre har vel frittstående pistolgrep og 1/2auto våpen vært fy fy nokså lenge nå (så sant våpenet ikke er godkjent med dette). Merk at ett "frittstående" pistolgrep som sitter fast i/er del av kolben, ikke er frittstående. At noe ser ut som det er frittstående, gjør det ikke til frittstående slik foreskriften beskriver det.

 

Jeg kan med min beste vilje, ikke lese foreskriften på annen måte enn at foldekolbe/innskyvbarkolbe er lovligt montert (også på 1/2 auto våpen). Så lenge foreskriftens krav om minste totallengde ikke er brutt. Videre er det fritt frem for å søke om untak på enkeltvåpen (t.d lengdejusterbar kolbe med minste mål under 840mm på opplæringsvåpen, som salongrifle til minsten). Husk at man nå må søke om løyve for å kunne kappe ned kolba til rifla junior skal bruke, om man går under 840mm total lengde på våpenet.

 

Ellers vil jeg nevne at de aller fleste rifler en foldekolbe ville være aktuell for (les i hovedsak, ruger 10/22), så må man måtte ha ekstremt langeløp montert for at disse skal være lovligt brukt uten egen søknad.

Link to comment
Share on other sites

Dette innebærer at andre skytevåpen enn svartkruttvåpen som er produsert før 1890, vil være registreringspliktige dersom det enkelt kan fremskaffes ammunisjon til bruk i disse

 

Altså er våpen i kaliber som 12mm Remington, 8x58RD, 10,15Jarmann, 45/70 nå registreringspliktige.

Med unntak for 8x58RD (?) vil vel våpen som er produsert før 1890 i de kalibrene være svartkruttvåpen - og således ikke registreringspliktig.
Link to comment
Share on other sites

jeg må si at her tror jeg Chiefen leser forskriften slik fanden leser bibelen. Å si at det konstureres problem ut av tynn luft er kanksje litt drøyt, men det får være måte på urinelig svartmaling også...

 

 

Tja, disse børsene kan fort bli et tema ved kontroll av oppbevaring. Personlig er jeg ikke bekymret, mine RB og annet gamelt jern står i eget skap, poenget er/var at forskriften og veiledningen er for uklar og gir rom for tolkning.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk at det ikke er så dumt med en slik "Worst Case"-analyse, siden det hjelper til å identifisere tvetydighetene og fortolkningsproblemene i forkant....

 

Man kan på basis av disse be om en avklaring fra Pod/Jd og dermed unngå noen presedensskapene rettsprøvinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, vi snakker "worst case" her og ikke nødvendigvis noen realistiske scenarier. Dette er nyttig, fordi:

Dersom en skal være sikre på at en lov eller forskrift skal kunne fungere i normaltilfellene, så er det lurt å først se for seg vanskeligste mulige tilfelle og se om det fremdeles henger på greip. Feil og mangler er enklere å oppdage hvis en ser på "worst case" enn hvis en kun ser på sideliggere kaliber 12.

 

Våpenlovgivningen skal og må være entydig og fornuftig også for ting som ikke er helt A4.

Link to comment
Share on other sites

Det oppfordres til å "avvikle" slik ammo innen rimelig tid, men foreløpig kan du ikke straffes for å ha dette. Det som kan skje hvis denne relativt ufarlige "panserbrytende" ammoen (som egentlig ikke er spesielt effektiv, datidens "panserbrytende" var ikke helt på høyde med hva Bofors lager i dag) blir funnet hos deg ved kontroll er vel at du f.eks. får pålegg om å skyte det opp innen et år.

 

Forresten er det en grei ting med forskrift og rundskriv slik jeg leser dem; "brannstiftende" ammo er definert på en måte som IKKE omfatter sporlys. Det er et krav at brannsatsen er beregnet på å antennes ved anslag for at ammoen skal regnes som brannstiftende. Sporlys tenner ikke ved anslag, og er dermed tillatt. Eller er det noen flere spissfindigheter jeg ikke har fått med meg?

Link to comment
Share on other sites

Etter som jeg forstår er det ikke lov og få kjøpt andre våpen en de på listen, så det betyr at du ikke kan selge våpen som FN-FAL, SIG 551SWAT ( der satt jeg med 2 våpen som jeg aldrig får noe igjen for :evil: )

 

Føler med deg !!!!

Selv om våpnene er gode, så kan man ønske å selge eller bytte ut på sikt noe som man da ikke får lov til. Dette kan jo bety et større økonomisk tap for mange. Sig'en koster vel ca. 18 000,- ... Så hvis du vil ha ny praktisk / NROF rilfe så kan du bare plombere den og kjøpe ny. :(

Kan vi selge den privat til andre land??

 

Overrasket over engasjemanget ang. svartkrutt. Tenkte selv at den regle var grei, men mulig jeg tok feil.

 

Luft våpen i skal, vel si, ja alle registrerings pliktige våpen i våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

@ sirKandal

 

Jeg vil vel påstå at du får noe igjen, nemlig i form av glede. Og så får du en masse beundring og misunnelige blikk fra oss andre :wink:

Når det er sagt føler jeg med deg når det kommer til frustrasjon over meningsløse bestemmelser...

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet noe reaksjoner på at jeg litt lenger oppe i tråden stiller spørsmål om hva jeg skal gjøre med mine panserbrytende30-06 skudd. Reaksjonene er tydeligvis av typenm - Å nei, det må du ikke skrive! Slik er jo ikke lov, Uff&akk og stønn, osv...

 

Hadde jeg trodd på den verdensompsennende anti våpenkonspirisasjonen ville jeg sagt at de har fått inn en viktig seier. Noe av det "dummeste" vi skyttere gjør (I min mening) er å sensurere oss selv og hemmeligholde det vi druiver med - Som er helt lovlig. For om vi hemligholder noe, F.eks at vi har litt "dodgy" ammo eller har lyst til å skyte praktisk hagle, så viser vi egentlig at dette er på kkanten, ulovlig eller farlig. Hvorfor skulle vi ellers holde det skjult?

 

Så for å presisere, og som de som har lest rundskrivet til forskriften har fått med seg.

Det finns en god del ammunuisjon av blandt annet panserbrytende type ute blant sivile skyttere. Dette er ammo som i sin tid ble avhendet og solgt fra politi og forsvar. altså er dette å rgen som lovlige skudd, men det oppfordres til at de som har disse lovlig ervervede skuddene bruker dem opp.

 

mine skudd ligger i uåpnede (stort sett) pakker, ferdig i Garand klips... Jeg trenger en garand til å bruke dem opp. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...