Jump to content

Gammal Savage kombi. Noen som kjenner til denne?


G.Larson

Recommended Posts

En kjenning har overtatt en gammel Savage kombi. Kalibermerkinga på denne er kal.20 i hagleløpet og .22 winchester magnum RF som jeg regner med er .22wmr. Kulene som fulgte med var 40gr Jacketed Hollowpint.

Våpenet er ganske likt denne:

V08_729.jpg

 

Eneste forskjellen er at leveren sitter på høyre siden av baskylen.

Fin flammeherding og veldig fin blånering ellers. Løpsvelging mellom øvre og nedre løp gjøres på hanen ved å vri ett lite hjul med to tapper på.

Skal prøve å få tatt noen bilder av den i morgen.

Her er ett bilde av patrona:

291120091140e913b72d1425400d92.jpg

 

Er det noen som kjenner til denne rifla og kan fortelle litt om presisjonspotensialet? Evt hva slags kikkertmontasjer som passer. Ser ut som et veldig smalt spor ala det som er på luftgevær.

Regner med at kaliberet er fint på rev og fugl.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på det kaliberet ditt..

Her er en beskrivelse av kaliber 22wmr hvor også Savage Kombi er nevnt: http://en.wikipedia.org/wiki/22_wmr. Ser dog at det også finnes en 22wrf:http://en.wikipedia.org/wiki/.22_Winchester_Rimfire og http://www.chuckhawks.com/22WRF.htm. Jeg vil tro at kompisen din har en 22wmr, men dette bør du nok være sikker på.

 

Har selv ei rifle i 22wmr som jeg har brukt til fugljakt (helmantel) og i Sverige er det også mye brukt til fugljakt med spets. Jeg har slitt litt med presisjonen i rifla mi, men jeg hører om andre som går som ei stråle. Kjenner jo ikke kombien din, men holder du deg under 80-100m så burde presisjonen være mer en god nok for jakt.

 

Litt OT, men det får så være..

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har en slik en, 20/76 og 22 win. mag. hagla er bare helt nydelig, kjempefin samling til godt over 40 meteren, nesten for bra til å jakte matvilt.... rifla samler med testet ammo godt innenfor 4cm på 100 meteren, har slipt litt på noen slike dovetail fester for å få tilstrekkelig knip så kikkerten sitter.

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner har en sånn Savage mod 24, med en eller annen bokstav etter. Han har fått toppen frest flat, og montert på picatinny-rail. Han skifter mellom Aimpoint og kikkert uten treffpunktforandring. Selv om våpenet ikke har verdens høyeste kvalitet, er han fornøyd.

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

gjennopliver denne tråden jeg.

er på tur til å kjøpe meg en savage kombi i 20/76 i hagleløpet og 222 rem i rifleløpet.

er det noen spesielle varmint kuler som man dere har prøvd som det er bra presisjon i?

skal kun bli brukt til predatorjakt det som har 4 bein altså

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på dette?

 

Kanskje best å holde seg til milde fabrikkladninger slik at rekylen ikke blir for hard. :wink:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og sånn helt seriøst, det meste av kuler til det kaliberet blir varmintkuler når du presser opp hastigheten, nå ville jeg ikke prøvd å bruke Sierra Matchking på gaupe, men den er suveren til rev og har bra nok presisjon til mitt bruk.

Egentlig en matchkule, javisst, men siden den har hulspiss er den til de grader ekspanderende et du slipper mer spørsmål om det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Kjøpte meg ei velbrukt Savage 24 ved nyttår, og etter litt generell våpenpuss og montering av ett billig 4x kikkertsikte har dette vesle våpenet imponert meg stort på mange måter- og irritert litt på noen :)

 

Kombien min er i 20/76- 22WMR. Jeg hadde egentlig ikke så veldig store forventninger til presisjonen i rifleløpet- da jeg hadde lest ymse erfaringer med disse våpnene. Men etter noen runder med (positiv) innskyting, og noen kråker og skjærer i bakken- var det i dag modent for skyting på det jeg anser for maksimalt hold for finskyting med denne kombinasjonen våpen/kikkert. På 120m dekket korset litt for mye av blinken til riktig finskyting, men allerede nede på 95m hold så alt mye bedre ut i siktet. Fra god liggende stilling med anlegg ble siste og beste serien på 6 skudd seende slik ut:

22wmr-feb.jpg

Helt greit av ei lita kombibørse, med en tascokikkert til kr 221,- og frynsete rykte :)

 

Når jeg sier at børsa irriterer litt, så er det kun den latterlig store treffpunktforskjellen mellom rifle- og hagleløpet som irriterer foreløpig i alle fall. På 30m hold sitter senter av hagleskura 30-40 cm under siktepunktet, når rifleløpet er innskutt på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en savage 24j 20/22wmr,som jeg fikk av min far når han sluttet å jakte. Han betalte 700 kroner ny for den. I mine yngre dager brukte jeg denne til åtejakt på rev,fjellrypejakt og ellers det jeg måtte se å skyte på:).I voksen alder har jeg skutt noen skogsfugl med den.

Det jeg kan si om børsa er at avtrekket er jævlig,presisjonen variabel,men ellers ok til sitt bruk. Hanefallet er omlag en kilometer :lol: .

I min går cci maximag fmj brukbart,så den har blitt brukt til omtrent alt av småvilt. Har prøvd en type(cci)hulspiss på skogsfugl,men det ble mye søl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hellu! har ei slik ei som i lengre tid har stått å tatt opp plass i skapet. men i det siste har jeg brukt den litt og ser for meg og bruke den mer framover.

Men den mangler baksikte og jeg kunne godt tenke meg og bruke åpne sikter på denne så derfor spør jeg like godt om det er noen her som har ett liggende?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke jeg husker helt feil, så ble denne kombien produsert av Valmet for Savage.

 

Det har i alle fall vært samarbeide mellom Savage og Valmet- men jeg lurer på om du ikke tenker på Savage 2400, den ble i alle fall produsert av Valmet for Savage- og er mer eller mindre samme våpen som en Valmet 212.

Link to comment
Share on other sites

Morsom sak dette. Mitt bekjentskap med våpenet er at den personen vi omtalte som bygdas største tjuvskytter, Rådyr-Alf'en, hadde ei sånn i 20-kaliber og 22 WMR. Et våpen som visstnok skal ha nedlagt større mengder rådyr i den tida rådyra virkelig slo til her innpå, uten at noe av det er dokumentert selvsagt.

 

En jaktkamerat har en makan i 20-kaliber og 222 Rem, som han bruker mye på revejakta (de som har lest tråden "Revjakt med støver" vet omtrent hvordan det går...) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

alle seriøse våpensjapper selger rifle og hagle ammo i disse kalibera. eneste plassen dei ikke selger 22wmr ammo er min lokale xxl der slutta dei med det fordi ledelsen bestemte at ting dei skulle ha i utvalget måtte oppfylle et bestemt salgstall. det var viktigere enn å ha godt utvalg....har kjøpt mine skudd hos jaktdepotet,jakt og friluft arendal,g-sport,m flere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...