Jump to content

30-06 løpslengde


Pryzer

Recommended Posts

Skal kappe Sauer 202 løpet mitt, og montere lyddemper. Siden jeg er født skeptisk spør jeg nå:

Er det for mye å kappe det til 54 cm, fra opprinnelig 60 cm? Regner med jeg blir å skyte mest fabrikkammo, men er litt usikker med henhold til hastighet og presisjon.

 

Noen meninger?

 

Dempern er A-tec tmm5.

Link to comment
Share on other sites

Skal kappe Sauer 202 løpet mitt, og montere lyddemper. Siden jeg er født skeptisk spør jeg nå:

Er det for mye å kappe det til 54 cm, fra opprinnelig 60 cm? Regner med jeg blir å skyte mest fabrikkammo, men er litt usikker med henhold til hastighet og presisjon.

 

Noen meninger?

 

Dempern er A-tec tmm5.

 

Børsisen nekta å kappe mett løp i 30-06 meir enn til 55cm..

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat til å tenke på at Browning a-bolt har løp på ca 54 cm.. Også i 30-06. Ingen gir vel ut sine egne børser med for korte løp? Rekker kruttet å brenne ferdig på såpass korte løp?

Ønsker å ha muligheten å skyte uten demper senere.

Link to comment
Share on other sites

Mentor som er bruker her på forumet og for øvrig daglig leder i Kongsberg Small Arms som produserer(produserte?) Kongsberg/lakelander-riflene anbefalte å ikke kappe mer enn til 52cm. Under det får du mye kruttforbrenning utenfor pipa og mister mye skyv bak kula,- med dertil lavere hastighet. Hadde jeg vært deg hadde jeg kappet til nettopp 52cm. Børsa vil uunngåelig bli litt framtung med demper og du har igjen for hver cm. Min Kongsberg i 30-06 er kappet til 54cm(ikke av meg) og er fremdeles litt plagsomt framtung med standard hauskendemper på 400gram. Skal gå til innkjøp av ny pipe i 308 på 46cm(karabinpipa til Kongsberg) og gjenge denne opp for demper. Det tror jeg blir ganske så greit. Ser for meg at det blir omtrent som å ha det løpet jeg har nå uten demper.

 

Siden du har Sauer med lettvint pipeskift burde du kanskje vurdere å se deg om etter et 308-løp i stedet..

Link to comment
Share on other sites

Siden du har Sauer med lettvint pipeskift burde du kanskje vurdere å se deg om etter et 308-løp i stedet..

 

Har fått fryktelig lyst på demper, og siden økonomien ikke tilsier både løp og demper må det bli billigste alternativ. :D

Regner ikke med at fruen blir særlig fornøyd om jeg handler for mye nå, da vi venter første barn nårtid som helst. faktisk 5 dager på overtid nå 8)

Link to comment
Share on other sites

kapp på 47cm! de m/s du mister vil du ALDRI savne! dessuten blir rifla kortere og mere hendig. punktum.

 

kn si det så at jeg har et kaliber som bruker betraktelig mere krutt enn din 30.06, og jeg har kappa pipa på 47cm. om jeg skriver her akkurat hvilket kaliber så blir jeg vel nesten lynsjet pga. pipelengden vs.kaliber.. :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får nok tid til å kose deg med begge når du får dem i hus. Fikk min første i januar. Hun sover nå, og da kan pappa tenke på jakt. Ellers blir det skremmende lite tid til det gitt :roll: Men hvis du står med bleier til langt oppover øra mens viltet peker nese av deg, så tenk framover! Om noen år har du din egen lille assistent i skogen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klarer å få henne på jegerprøven med en 3-4mnd gammel baby blir jeg imponert. Ikke mye aktuelt med slikt her i huset rundt den tiden for å si det sånn.. Men babyer er forskjellige. Kanskje får du en sånn som sover hele tida.. (det fikk ikke vi) da kan det kanskje la seg ordne. Bare å krøsse fingran :roll:

 

Lykke til! Du får poste en kommentar når du vet hva det vil si å være far :D Første tida er helt vanvittig. Få børsisen til å ringe deg når han er ferdig med rifla. Det kan hende du glemmer den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir børsa helt uhåndterlig hvis man ikke kapper pipa, og setter på en teleskopdemper? Vet jo at den blir fremtung, men er det såpass at det blir en "ubruklig" rifle? Har selv en 202 i 30-06 og lurer også på demper, men har ikke veldig lyst til å kappe løpet. Foreløpig er kjøp av nye løp utelukket i disse finanskrisetider :D

Link to comment
Share on other sites

slapp av, riflen blir ikke ubrukelig men balansen blir definitivt dårligere ja.

 

Jeg har ei Remington i kal 25-06 m 65cm løp, på denne bruker jeg en Atec TMM5 demper. Riflen blir definitivt fremtung, men har da skutt vilt uten problemer med denne.

 

Største ulempen føler jeg er at riflen blir lang på ryggen og dermed mer uhåndterlig i skog, samt at den har en tendens til å ville vri seg fremover eller bakover når den henger på skulderen, dette grunnet det høyere tyngdepunktet når den henger der.

 

Skal selv bestille meg ett 30-06 løp tim denne remington riflen, kommer da til å satse på 52 cm pipe, om jeg mister noen ms fart, who cares! Vil alltid brukes med demper, så munningsblåst mm vil ikke være sjenerende uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå fått gutten ut av magen :)

Helt sinnsyk følelse, han ligger bare å kikker ut i luften å vokser.

Livet er hærlig!

 

Fikk forresten børsa tilbake fra børsemaker idag. Kappet den til 52 cm, og monterte a-tec tmm-5.

For min del kjennes balansen helt perfekt ut.

Gleder meg til å få prøvd den i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Tikka`n min er 52 cm med tmm5 ytterst, lightweight rifle og demper gir ikke særlig god balanse men lengden og demperen er noe av det letteste og beste man får til prisene så jeg er storfornøyd :)

 

herlig smygjaktsrifle 8)

 

 

Lader du selv, eller bruker du fabrikkammo?

Link to comment
Share on other sites

Ok, høres bra ut. Tidligere har jaktmatch gått generelt bra i børsa, forhåpentligvis gjør den enda det..

 

Har blitt litt inspirert igjen til å ta opp ladingen.

 

Om noen sitter på "Go-ladninger" for 167 grains scenar i 30-06 og som kanskje passer godt for 52 cm pipe må de gjerne gi beskjed.

Sitter med en god del n-160 og litt n-140 og håper å slippe å kjøpe inn flere typer krutt.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvor langt lyddemperen bygger utenfor pipa Pryzer?

Vurderer veldig på å kjøpe meg en lyddemper til min blaser i 30.06, er ikke spesielt glad i rekyl, derfor er jeg veldig spent på hva resultatet blir når du får testa den :D

Hvordan er rekylen med lyddemper?

Hvordan demper den lyden?

Hvor mye veier A-tec tmm5?

 

Mvh Stian.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hvor langt lyddemperen bygger utenfor pipa Pryzer?

Vurderer veldig på å kjøpe meg en lyddemper til min blaser i 30.06, er ikke spesielt glad i rekyl, derfor er jeg veldig spent på hva resultatet blir når du får testa den :D

Hvordan er rekylen med lyddemper?

Hvordan demper den lyden?

Hvor mye veier A-tec tmm5?

 

Mvh Stian.

 

Demperen bygger ganske nøyaktig 14,9 cm utenfor pipa. Med alle modulene på.

 

Resten må jeg svare på når jeg får prøvd den :P

Forhåpentligvis i morgen :)

Balansen har blitt perfekt på en Sauer 202 med justerbar kolbe.. (jaktmatch bakkolbe, men std forskjefte og løp)

Link to comment
Share on other sites

Har du kronografert før og etter kapping?

 

Har en Sauer 202 i 30-06 selv og vuderer å kappe løpet å sette på demper. Har et 6,5 løp med demper og jeg må si jeg liker demperen bare bedre og bedre :D

 

Men jeg får ikke helt bestemt meg for hvor mye jeg skal kappe. Jeg vil enten kappe til 52cm som deg, eller ta den helt ut å kappe til 47cm. Fordelen med 47cm er jo et kortere og mer hendig våpen, bakdelen er jo større hastighetstap. Men om jeg kommer til å savne dette hastighetstapet vet jeg ikke... Alternativet for å kompensere for hastighetstapet er jo å gå over til lettere kuler (homogene kuler). Jeg får se hva det blir til.

 

Men det kunne vært interessant å høre om det er noen som har kronografert før og etter kapping :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Fabrikkammo, Jaktmatch går svært godt, skyter *nesten* hull i hull i benk.

 

hei Clakz, hvilken ammo bruker du?

 

tenker litt på å kjøpe en t3 lite i 30-06, kappe løpet og få på demper.

bruker 200grs oryx nå, og lurer på om den blir litt tung for 1/11 stigning hvis man kapper løpet.

 

noen som har noen formeninger om det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Forskjertet går ganske langt frem på sauer 202 og i tillegg kommer innfestingen til reima, jeg har hørt at en ikke bør kappe løpet kortere en 51cm på 202, hvis en skal ha teleskopisk demper.

jeg er ikke sikker på om disse opplysningene stemmer, men det er det vell noen her inne som kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...