Jump to content

Er dette den ultimate allround kikkerten ?


S.O.N

Recommended Posts

Vist man først skal legge noe penger i en kikkert som har alt og med alsidig forstørrele område, er det da muligt å

få noe som er bedre en Swarovski Z6I 2.5-15x56 ?

 

Har vurdert Zeiss Victory (og varipoint) 3-12x56 også, men den er jo nesten like dyr

og har et mindre allsidigt forstørrelseområde.

 

Er det noen som har den swarovskien og som har noe å utsette ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
MEN kommer Fluoritt belegget på Zeiss vicktory Diavari 3-12x56 modellene?

 

Spørsmålet er vel heller om du drar nytte av HD glass på så lavt som 12X forstørrelse, prisen går opp, kikkerten blir tyngre og antagelig litt lengre.

 

Ellers tvinger vel markedet det frem, jeg tipper tidligst neste år. Skulle jeg hatt en ren nattkikkert ville jeg kjøpt en fast 8x56

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble ikke så mye klokere av innlegget jeg startet, men det ble

sådd tvil rundt den Swarovskien i sammenligning med Zeiss.

 

Valget ble en Zeiss Victory Varipoint 3-12x56 m/lys. Har ikke fått prøvd den

i skumringa enda, så jeg vet ikke annet en jeg får håpe den er bra.

 

Kjøper heller en billigere langholdskikkert (falcon eller lignende) for

langhold.

Link to comment
Share on other sites

Tja siden du allerede har valgt er jo saken og tråden avsluttet, men allround i min verden har ikke 56mm objektiv. Kikkerten blir ganske så diger og til f eks elgjakt i tettskogen eller villsvinjakt i tette såter er en 3-12x56 bortimot uegnet

 

Ja Swarovski Z6 er vesentlig dårligere i mørket enn Zeiss V. Synsfeltet derimot er bortimot 50% større og til alt annet bruk enn til skumringsjakt er de i min verden bedre egnet. Så mitt råd ville vært Z6 1,7-10x42 om hovedjakten var på avstander under 100m, 2-12x50 om det ofte blir litt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer. Da slår man bare på lyset, som er beregnet til bruk på kveld/natt.

 

Selv om den har liten utgangspupill, er det ingen som jakter med 12x, eller 15x på kveld/natt. Da bruker man max 6-7x.

 

Forskjellene på optikk i dette prissjiktet er av akademisk interesse.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellene på optikk i dette prissjiktet er av akademisk interesse.
Pris er ikke ensbetydende med kvalitet. Jeg er overbevist om at Z6 er priset ekstremt høy, bare fordi dette gir inntrykk av at disse er best.

 

Z6 er ikke i toppsjiktet når det gjelder egenskaper i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er den jo ikke fin å se på heller. Baktung. Klumpete. Nei, PV-modellene er fortsatt nr. 1 for de som jakter i dårlig lys. AV-modellen for de som går langt.

 

Da jeg kjøpte min PV-N 2,5-10x56 var den priset til ca. 17.000,- Nå såg jeg noen solgte de for 13.990. Ny.

Link to comment
Share on other sites

Alt er, og blir, en smakssak. :wink: Kanskje finnes ikke den ultimate "allrounder"?

 

For egen del har jeg brukt Z6i 2-12x50 i 3-4 år nå, og er meget tilfreds. JAktet, og skutt mye i skumring. Så det å påstå at Z6i er dårlig i skumring, er rent sprøyt. Herved avkreftet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

....... Synsfeltet derimot er bortimot 50% større.....

Vet ikke om jeg misforstod innlegget ditt, men sier du at synsfeltet i en swarovski Z6I 2.5-15x56 er 50% større en i en Zeiss 3-12x56 ?

 

I så fall så er jeg taknemlig for 2-3 linjer med forklaring. Optikk er ikke det jeg har brukt mest tid på.

Link to comment
Share on other sites

Synsfelt i skumring hadde jeg sett på som et stort +, og en forhandler i området her tok med seg Z6i'en å Zeissen 3-12 x56 lys i måneskinnet og testet med et par kamerater av meg og kom til at de er svært like, en av dem mente av swaroen hadde øøøørlite bedre kontrast på fargen. Bedre synsfelt på swaroen, men ikke medforstørrende ret. men du har jo lys? Jeg selv bruker jo kun lys (dot) når jeg skyter i skumringen. At Swaro ikke duger i skumring i forhold til zeiss stiller jeg meg undrende til...

Link to comment
Share on other sites

....... Synsfeltet derimot er bortimot 50% større.....

Vet ikke om jeg misforstod innlegget ditt, men sier du at synsfeltet i en swarovski Z6I 2.5-15x56 er 50% større en i en Zeiss 3-12x56 ?

 

I så fall så er jeg taknemlig for 2-3 linjer med forklaring. Optikk er ikke det jeg har brukt mest tid på.

Swarovski presiserer i reklamen at de har 50% større synsfelt, men de er ikke så nøye med å beskrive forutsetningen for denne påstanden. Synsfeltet er større fordi den kan ha 50% lavere forstørring på det laveste, om man sammenlikner et annet sikte som har samme maksforstørring. På lik forstørring er ikke Z6 spesielt bedre.

 

Jeg skrev dette i en tråd om samme emne tidligere:

amatør[/url]"].... men en Zeiss Diavari V 3-12x56 har det samme synsfeltet som en Z6 2-12x50 på 100m ved 12x forstørresle, 3,5m. Altså 0% bredere synsfelt. Egenlig burde absolutt Z6 ha større synsfelt da den har 14% større okularrør.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

La plutselig merke til denne kommentaren:

 

Så mitt råd ville vært Z6 1,7-10x42 om hovedjakten var på avstander under 100m.
Hva fikk deg til å skifte mening? for et halvt år siden skrev du dette:
Sauer 150[/url]"]Jeg har en Docter Unidot på 1/2 autoen. Den har digital lyskontroll som Swaro, men er vesentlig bedre enn swaro Z6i 1,7-10x42i mørket. Sistnevnte er jeg forøvrig særdeles skuffet over.
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett på Zeiss V 2,5-10x50 med Rapid Z5 retikkel og satt den på ei rifle/kaliber som matcher retikkelet på høyeste forstørrelse.

 

2.5-10x50 er egentlig for stor som allround sikte. Hadde Zeiss levert RZ5 i 2.5-10x42 hadde det vært mitt valg til all jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns personlig at 6x er litt marginalt, eller mer rett, jeg liker høyere forstørrelse når jeg skyter. Spesielt på mål på 100m +. På skytebanen skyter jeg også som oftest med 10x. Dette er med vane å gjøre. Når jeg smyger, justerer jeg ned til 4-6x, alt etter som. Men, har jeg godt anlegg og dyret står fint til, kjører jeg opp forstørrelsen. (U)vane.

Så ultimate allround for min del må være 2,5-10x42/50. 56 blir i lengden for stort til utmarksjakt. 50 går.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

For min del er det ikkje mulig å bli enig om ein ultimate allround kikkert. Har sjølv 3-12x56 Diavari med lotutec linsene, og for min del er denne det ultimate for min del. Med retikkel 60 i første billedplan, så vil ikkje stolpane "ta opp lyset" i siktet, og med "dotten" vil ein alltid vite kvar senter på siktet er. Har ein kompis som har 6-24x72 Diavari, og han meinar at det er det ultimate. Mykje er spm går på hovudjaktforma til jegeren, men eg er happy med kikkerten min....

Link to comment
Share on other sites

"Selv om den har liten utgangspupill, er det ingen som jakter med 12x, eller 15x på kveld/natt. Da bruker man max 6-7x."

 

:wink:

 

Derfor har jeg brukt Zeiss 7x50, 1" - i fjor og i år.

Når jeg sammenligner med 3-12x56`en, kan jeg ikke se at jeg får noen fordeler med denne.

Med unntak av å stille ned forstørrelsen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...