Jump to content

skadeskyting, hva gjør man???


Fersking86

Recommended Posts

ka gjør dere når dere skyter en skarv som blir skadeskutt. Den blir hentet med båt, men lever fortsatt... Knekker dere nakken, skyter den på nytt, hogger hodet av?? ufattelig seig å ta livet av dersom de blir skadeskutt... skyter med tungstein, alikevell er det ikke alltid de detter som de skal... håper att det blir bedre treff i år enn i fjor så vi slipper dette tullet med leiting og avliving....

Og ja, vet det er nybegynner spørsmål!!

 

På forhånd takk...

Link to comment
Share on other sites

Antar skarv er ganske hardskutt ja..

Aldri skutt skarv, men regner med det er noe alà tiur og gås.

 

På de største pip-pip'ene har jeg gått mest seirende ut av slosskampen ved å holde godt tak i begge beina og svinge fuglen mot en stein på bakken. Klepp fungerer også, har man ikke så kan man vurdere å ta av løpet på hagla.

 

For mindre skogsfugl, ender etc. synes jeg det er greiest å vri litt og rykke, altså dra hodet ut mellom peke- og langfinger. Man bør ikke dra i for hardt, hodet eller skinnet rundt kan løsne. Man kan også holde i kroppen og svinge den mot f.eks ett tre eller en stein. Noen velger å sveive den rundt med hånda noen ganger, altså slik skippern gjør før han skal slå Brutus ut av støvlene.

 

For de minste, altså rype, jerpe etc.. fungerer det greit å bruke tommelen og klemme inn skallen. Eventuelt bruke skaftet på kniven.

 

 

Avliving for hånd er en naturlig del av jakta, men det grenser litt mot tabu å snakke om det. Da jeg tok jegerprøven på starten av 90 tallet, kan jeg ikke huske det var noe tema i det hele tatt.. Selv skulle jeg gjerne lært meg bedre teknikk på å avlive hare, tar gjerne imot tips.

Link to comment
Share on other sites

For fugler opp til en viss størrelse (rapphøns på 1,5 kg fungerer utmerket) napper jeg ut en svingfjær, bøyer fuglens hode fremover og stikker fjæra inn mellom skalle og øverste nakkevirvel. Rør litt rundt så er du garantert en kjapp avliving. Dette er omtrent slik rein avlives med krokkniv. Renslig og effektivt, og du ender opp med et hode som fortsatt sitter fast i kroppen

 

Chr

Link to comment
Share on other sites

Den håndfullen harer jeg har måttet avlivet for hånd har jeg holdt i ørene med den ene hånda og kakket hardt med flathånda eller en kjepp i overgangen mellom skallen og ryggsøylen i nakken med den andre. Ikkeno griseri og de har bøtet med livet raskt og greit

Link to comment
Share on other sites

I mangel på bedre idé, tok jeg et bestemt kvelertak med et par nakkesnurr. Sikkert ikke mest effektivt, men fuglen døde ganske raskt. Dette var riktignok på en ringdue...

Jeg måtte desverre finne på noe tilsvarende med den første og eneste Canadagåsa jeg har skutt. La bare oss si at den ble rimelig forabanna og ikke spesielt imponert.... og den levde uforskammet lenge uten tilgang på luft, så jeg tror ikke det er ikke noe jeg vil prøve på igjen.

Link to comment
Share on other sites

Samme kompis som var med meg i kanoen på nevnte gåsejakt var ute uka etter med en tredje kompis og de skjøt en gås til. Ha i tankene at en Canadagås veier 5-7 kg, kan bli 100cm høy og har et vingespenn på 120-185 cm.

 

De plukka opp gåsa og la den i bunnen av kanoen sammen med en and de hadde fått. Etter ca 5 minutter våknet plutselig gåsa og det ble et helvetes virvar oppe i kanoen. Enden på visa var at kompis 1 trakk kniven og hoppet over den, muligens i motsatt rekkefølge, det ble iallefall stille i kanoen. Lo godt når de fortalte den historien :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette minner meg om den første gåsa jeg skaut. Traff men den fløy inn i et kjerr å la seg. Jeg kom frem til kjerret og så på gåsa som stirra olmt tilbake. Jeg ble rådvill for et hagleskudd mot hodet ville blåst det utover lyngen og ikke ville jeg ta i den heller siden den så sintere ut enn den mannevonde geitebukken som bestefadern hadde på tunet.

 

Endte til slutt med at jeg pressa nakken på gåsa mot bakken med kolben på hagla mens jeg plukka opp en stein som jeg planta i skolten på fuggeln :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre så mye ut av det? Grip tak i hodet og rist/sveiv rundt til det blir stille (og skulle hodet løsne er nå hvertfall fuglen helt sikkert død.) Eller bare skyt en gang til, selv de dyreste haglepatronene koster mindre enn ett glass pils.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...