Jump to content

500 nitro våpenlisens bør gå greit?


blundby

Recommended Posts

Hvis jeg husker rett så var hovedbegrunnelsen at ingen sivile skytebaner er godkjent for grovere kaliber enn 12,7 mm, 505 G er en drøy mm grovere. Oppskyting til storviltprøve kunne dermed ikke gjøres lovlig.

I tillegg var kaliberet "unødvendig grovt" til norsk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ingen problemer med å få godkjent 375 H&H selv. Sa det var til villsvin og elgjakt.

Men det er klart, hvis man allerede har noen grovkalibre i skapet ( noe jeg ikke hadde) kan det jo hende du treffer på en kjerring med mensen i skranken som

begynner å gnage på hvorfor du trenger enda en pølsefingerbørse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rett så var hovedbegrunnelsen at ingen sivile skytebaner er godkjent for grovere kaliber enn 12,7 mm, 505 G er en drøy mm grovere. Oppskyting til storviltprøve kunne dermed ikke gjøres lovlig.

I tillegg var kaliberet "unødvendig grovt" til norsk jakt.

 

Man kan vel ikke akkurat være uenig i den siste påstanden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Omtrent ordrett fra den boka det ("Skytevåpenidentifisering", Leif Øren) om "unødvendig grovt".

Nå har jeg ikke instruksen for "min" bane her men jeg er nesten sikker på at det ikke står noe om maks kaliber i den.

 

Burde vært anket videre det avslaget.

 

Hvis jeg husker rett er ikke elektronikken på løvenskioldbanen noe videre glad i 375 H&H eller grøvre?...

Link to comment
Share on other sites

Finnes da (heldigvis!) baner med papp enda! Og ikke noe forbud mot å skyte opp på feks Finnmarka selv om en bor i Oslo;: en eneste sivil bane godkjent er nok til å velte det argumentet fra POD.

"Unødvendig kraftig" er bare tull, det finnes ikke noen øvre grense for kulediameter eller anslagsenergi, så dermed er avslaget bare tøv.

Link to comment
Share on other sites

I Hof kan vi òg setje opp pappskiver til dei grøvere ! Eigenleg synest standplass leiarane (og vi andre) at det er moro når det ein sjeldan gong kjem ein klassisk gammal slit som verkeleg brommer litt. Av einkvan merkeleg grunn så pleier desse å stå åleine og skyte dei få skota sine 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generellt enig i det, samtidig må man jo i byråkratiets navn sette en grense et sted - og de har nå engang bestemt at det går ved 12,7mm...

 

Nei, det har de alldeles ikke. Det er forbud mot 50bmg/12.7x99 , det er noe helt annet og gjort med en begrunnelse som ikke har med jakt å gjøre.

 

Ja den bestemmelsen gjelder bmg, men på generellt grunnlag ser jeg argumentene ifht. kaliberstørrelse her til lands.

Kommer du over .50 begynner det å bli rimelig stort.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rett så var hovedbegrunnelsen at ingen sivile skytebaner er godkjent for grovere kaliber enn 12,7 mm, 505 G er en drøy mm grovere.

 

PODs kompetanse på dette feltet er til å gråte av. 505 Gibbs, har en riflingsdiameter på 12,83mm (0,505"), 12,7x99 har en borringsdiameter på 12,7mm og riflingsdiameter på 12,95mm. Hadde disse saueskallene jobbet i privat sektor ville de raskt fått ansvar for bindersopptelling.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du ser altså ikke noe problem i at forvaltningen finner på regler på egen hånd?

 

Joda, samtidig må man tenke på at det hadde blitt en jævla papirmølle om man skulle regulere absolutt alt mulig ned til siste detalj.

Slik det er nå er det mer generelle retningslinjer med åpning for skjønn på endel områder - noe som til tider kan gi det enkelte vil oppfatte som "rare utslag" - men det er nok tiltenkt både for å begrense papirmølla og også som en sikkerhetsventil der man kan vurdere hver sak litt mer individuellt.

 

På et forum for våpeninteresserte er det derimot lett for at det blir en litt ensidig vinkling med grisehyl når man får noe avslått - jeg kan i enkelte tilfeller se den andre siden også når man mottar søknader om tyrannosaurus rex kanoner til "elgjakt" :wink:

 

Jeg tror ikke helt man innser kompleksiteten av detaljert lovgivning på hvert eneste lille område som gjelder kaliber og våpen. Det er ikke gjennomførbart i praksis tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa.... tror heller jeg vil ha skjønn....

 

Presser man POD/JD for en grense er det fort vi ender opp med endring i forskrift som sier at feks "kaliber med diameter på eller over .375 er forbudt i Norge. Direktoratet kan dispensere fra denne forskriften i særskilte tilfeller"

 

Sett fra PODs side vil man da bli kvitt skumle kaliber 408 CT i samme slengen, og de få som evt skal til Afrika etter Big 5 kan da få innvilget en tidsbegrenset tillatelse.

 

 

Ville det være å foretrekke?

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa.... tror heller jeg vil ha skjønn....

 

Presser man POD/JD for en grense er det fort vi ender opp med endring i forskrift som sier at feks "kaliber med diameter på eller over .375 er forbudt i Norge. Direktoratet kan dispensere fra denne forskriften i særskilte tilfeller"

 

Sett fra PODs side vil man da bli kvitt skumle kaliber 408 CT i samme slengen, og de få som evt skal til Afrika etter Big 5 kan da få innvilget en tidsbegrenset tillatelse.

 

 

Ville det være å foretrekke?

 

Nettopp. Tror vi skal være fornøyde med den lovgivningen vi har nå, for du kan ta deg en god faen på at enhver forandring vil bli til det strengere.

Better the devil you know than the one you dont...

Link to comment
Share on other sites

Ett eller annet sted må man trekke skille mellom gevær og kanon.

 

Forsvaret trekker vel den grensen ved 20mm, men det kan sikkert diskuteres hva som er hensiktsmessig for sivilt våpeneierskap. Men det er uansett uholdbart at tolkningen varierer mellom distriktene, det skal ikke være behovsprøving lenger, så enten er det lov eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt ikke bra at vi skal gå og lure på om den ene eller den andre dama på det ene eller andre kontoret skal få positivt eller negativt innfall i forbindelse med vurdering av våre rettigheter. Jeg vet for eksempel at kontoret på Kongsberg vil si ja, men en dame i drammen kan finne på å si nei (selv til 375),... fordi hun synes det høres grovt ut på elg... og det er da nesten det samme som vanlig 9,3. Vi trenger kanskje en øvre grense et sted men diameter er i såfall bare kunnskapsløst tull. en 50bmg er mye farligere i kriminelle hender enn en 700 NE... rekkevidde, multipurpose etc. Jeg tror kaliberbegrensningen er selvavgrensende i from av at man skal klare å bære våpenet alene og skyte med det fra skulderen...

Link to comment
Share on other sites

Litt om energi ved munningen(E0) for å klargjøre hvofor 50BMG-forbudet overhodet ikke er relevant for erverv av jaktvåpen i grove kaliber;

 

375HH/330gr kule=5559J

458Lott/550gr kule=7302J

500Nitro express/570gr kule=7569J

505Gibbs/600grs kule =7966J

50BMG/750gr kule =17952J

 

Om en akspeterer at 505Gibbs er "for kraftig" har en altså lagt seg på en linje som sier at ca 375HH/416Rigby/458winmag er maks for jakt i Norge.

 

Holder på mitt-avslaget skyldes manglende kunnskap (eller vilje til å sette seg inn i fakta) og burde vært anket.

Link to comment
Share on other sites

Men er det ikke bare å søke da? Hvis man får avslag på f.eks. .505 Gibbs så er det jo bare å klage på den avgjørelsen, og da det ikke finnes lover eller forskrifter som kan brukes som argument mot anskaffelse av dette kaliberet så skal jo saken være grei. En ting er at noen våpentanter til tider kan tolke hit og dit, men en eventuell klage til POD må jo bare pent følge regelverket, da det tross alt er de som har lagd det. Slik det står i dag finnes det ingen hjemmel i lov eller forskrift for å nekte anskaffelse av f.eks. .505 Gibbs. De som tror noe annet må rett og slett lære seg å lese.

Link to comment
Share on other sites

Det er rundskriv GP 6174 (Forskrift om anlegg av, kontroll med og godkjenning av sivile skytebaner) som må fornyes.

Og det jobbes det med.

 

Denne gamle skytebaneforskriften for sivile skytebaner fra 1988 er mer "militær" enn sivil når man ser på kaliberbegrensningene.

Det må ha vært en pensjonert oberst i samsvar med DFS som har utarbeidet denne instruksen.

Kaliberne som går igjen er kal. 7,62mm (til og med kortholdspatroner NM 10 og 7,62x63 kortholdsplast!!) og kaliber 12,7 mm.

Det er ingen tvil om at det er 50BMG det menes når det står "mindre enn 12,7mm"

 

Men så lenge den er slik i dag, er denne instruksen gjenstand for tolkninger som dessverre går ut over jegere og skyttere som ønsker seg et gromt afrikakaliber.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det være en ide å sende søknad til Kongsberg eller blir den da automatisk sendt til Drammen dersom en sogner dit? Og er 470 ne helt uproblematisk ettersom 12.1mm? Eller kan synsinga slå inn der og?... For mye for elg.. Uten oppskytings/ bane argumentet fra pod?

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Cardinal. Jeg trodde jeg hadde lest (vel, skummet) hele tråden, men det innlegget til neon77 gikk meg hus forbi. Jeg skrev vel mest som svar til trådstarter.

 

Når det gjelder det neon77 skriver så er jo det helt hårreisende. En ting er at det er mye surr rundt på våpenkontorene pga. manglende kompetanse, men at man skal få avslag fra POD uten noen som helst hjemmel i lov er rett og slett for drøyt, eller burde i det minste være det.

 

Saken skulle jo være enkel. Det står skrevet hvilke kalibre som er forbudt. .505 Gibbs er ikke forbudt, ergo er det lov.

 

For grovt for "valgfritt dyr" er et liksomargument som ikke holder vann. Så vidt meg bekjent har vi minimum anslagsenergi, ikke maksimum.

 

Jeg klarer ikke helt å kjøpe skytebaneargumentet heller. Det er da ingenting som hindrer meg i å bruke f.eks. .505 Gibbs til småviltjakt, altså uten oppskyting. Tullete kanskje, men lovlig, ikke sant?

 

Personlig har jeg aldri hatt noen interesse av svært grove kalibre, men nå kjenner jeg det nesten begynner å klø i fingrene etter noe i kaliber .50+, litt sånn bare fordi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...