Jump to content

Kjøp av ny rifle I 375 H&H


Smygjegeren

Recommended Posts

Skal kjøpe ny rifle i 375 H&H, men klarer ikkje å bestemme meg heilt for kva eg skal velge.

Den eg heller mest mot er ruger M77RSM MKII noken som har erfaringer med den eller andre rifler i 375 H&H alle tips mottas med takk.

Kunne og tenkt meg å fått nokre tips/råd angåande kikkertsikte til våpenet, har kahles 1,5-6*42 men er usikker på om det er det er det rette valget til rifla.

Rifla skal brukast hovedsaklig til hjortejakt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den Rugern er jo ei grombørse og en klassikker, men den er jo ganske kostbar. Jeg kjøpte en Hawkeye African i 375 Ruger som fungerer upåklagelig. Denne patronen gir identiske ytelser som gamle H&H, men den er jo ikke så vanlig ennå. Men jeg må jo få legge til at Hawkeyen ikke gir samme følelsen som mk II Magnumen!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en AWR i 375H&H. Den er lett og kan bæres rundt i flere dager uten problemer selv med full løpslengde. Har en swaro 2.5-10x42 motert. Presisjonen er god, men kom først etter en noe trøblette bedding. DVS stokken var noe svak og det måtte bores flere hull som ble fylt med beddemasse samt søyler. Nå er den bra. Det eneste negative er magasinlengden. 270 graisn barnes x må settes dypt for å gå ned i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe ny rifle i 375 H&H, men klarer ikkje å bestemme meg heilt for kva eg skal velge.

Den eg heller mest mot er ruger M77RSM MKII noken som har erfaringer med den eller andre rifler i 375 H&H alle tips mottas med takk.

Kunne og tenkt meg å fått nokre tips/råd angåande kikkertsikte til våpenet, har kahles 1,5-6*42 men er usikker på om det er det er det rette valget til rifla.

Rifla skal brukast hovedsaklig til hjortejakt

 

Hei hjortejeger

 

Sitter selv med en Ruger nr 1 i omtalte kaliber. Kjøpte nok våpenet mest p.g.a. utseende, men har ikke blitt skuffet på noe vis. Har stort sett ladd den med noe reduserte ladninger. Presisjonen har likevel vært bra, aber med våpenet er vel kanskje vekten og mangel av magasin. Skjønt etter å ha jaktet en del gjennom et liv, så setter jeg mer pris på et presist skudd, enn muligheten for skudd som det kanskje blir så som så hvor treffer. Et annet moment at med litt teknikk så lader du Rugeren temmelig fort med skudd nr 2 eller 3. En annen fordel med våpenet kan vel være at hele våpenet vil bli noe kortere enn våpen med tilsvarende løpslengde p.g.a. at låskassen er bare halve lengden. Falling block. Kikert, tja ta ihvertfall hensyn til at det god avstand til øyet. 375 er ikke akkurat kjent for å være den som er mildest i rekyl. Selv er jeg 170,og med ca 72 kg og jeg mener selv at jeg takler våpenet greit. Har du noen spørsmål så kan du stille de til min mail: kruger-m@online.no

Link to comment
Share on other sites

Har selv en AWR i 375H&H. Den er lett og kan bæres rundt i flere dager uten problemer selv med full løpslengde. Har en swaro 2.5-10x42 motert. Presisjonen er god, men kom først etter en noe trøblette bedding. DVS stokken var noe svak og det måtte bores flere hull som ble fylt med beddemasse samt søyler. Nå er den bra. Det eneste negative er magasinlengden. 270 graisn barnes x må settes dypt for å gå ned i magasinet.

 

Dette syntes jeg var litt pussig Semdero :roll: Jeg har selv en AWR i 375HH og etter det jeg vet så blir alle AWR beddet fra Remington Custom Shop. Min har glimrende presisjon og stokken er dønn stiv i motsetning til den gamle "gummi" stokken som satt på f.eks mod seven.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft skulle vist bedde denne før avlevering. (Dette er 350RM sin gamle 375 så han kjenner historien bedre.) Dette ble ikke bra så riflen ble levert til en lokal våpensmed. Det viste seg at det var en liten støpefeil i stokken, litt morken med lufthull ved rekylklakken. Tusenkunstneren boret flere hull og armerte og støpte fast alt. Dette ble helt utolig bra. Etter dette begynte den å samle skuddene. Den gir fine hastigheter og samlinger.

Dette var nok en feil i produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du skal bruke den til hjotejakt, er det stort sett bøjakt eller mye traving i fjell og li.

Er det til bøjakt ville jeg ikke latt være og se på en CZ safarimagnum, men skal du gå mye med bøsja kan det jo være greit med en litt lettere børsje.

Til CZens fordel er den jo rimligerer en det meste annet, solid og pålitlig konstruksjon uten unødvendig dill. American stokken er efter min mening god og skjyte med, godt rekylopptak. Avtrekket trenger litt justering som en enkelt kan gjøre selv, da blir det imidlertid meget bra.

Ellers er jo Rugern ei vakker børsje det og da

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke gi meg her. Etter å ha fulgt tråden og dens råd til deg som kjøper.'

Om du ikke er fullstendig motstander av Remingtonrifler ligger det som jeg har nevnt tidligere en 700 AWR i kaliber 375 på finn.no. Om jeg ikke er fullstendig på bærtur er dette ei rifle med nypris opp mot 20K. Denne annonseres for 8K og det er lagt inn innlegg her med erfaringer med nettopp denne modellen. Her får du ypperste kvalitet, the queen og ca 3 kg å drasse på for det du må gi for en ombygd mauser. Har vurdert denne selv, men siden nybygd rifle er i hus må jeg av respekt for nyervervelsen avstå fra denne handelen, selv om det har vært hardt da finansen gir plass til denne. Denne her legger jeg på samme hylla som Sako sin fiberclass i 375.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hvorfor kjøper du 375 H&H framfor andre kaliber som er vel så fine, billigere, og ødelegger mindre!?

 

To av disse påstandene må du forklare nærmere, billigere ok. Men finere? Og ødelegger mindre? 375 H&H er vel blant veldig mange regnet som den fineste av alle. Og kjøttødeleggelse med tunge kuler som ikke er sprengladet=null.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til valg av kaliber kjem av lesing om afrika jakt :) , samt at eg har lyst på eit kaliber ikkje så mange andre har :wink:

Samt at det er ein glimrande allrounder

Den remingtonen awr er fristande, høyres ut som eit meget godt kjøp, men so er rugeren litt meir stil over syns eg med løpsband og 1/4 skinne samt ein meget fin rett stokk. Synest det høyrer heime på eit våpen i 375 h&h.

Det er vanskelig å bestemme seg so det er berre å komme med fleire tips.

Visst eg bestemmer meg for rugeren er det noko som bør gjerast?tenker på beddding, justering av avtrekk osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal jeg begynne?

 

I starten av tråden er det en som snakker varmt om CZ og mauser mekanisme, da faller jeg litt av siden tråden starter med at en Ruger M77 MKII nevnes. Sånn rent mekanisk er de jo temmelig like, Rugern har 3pkt sikring og skråstilt fremre låskasse skrue, uten at det fjerner den fra mauserkonseptet. Hadde forløpern til CZ'n, var et solid arbeidsjern, har Rugern i 416Rigby, vil jo våge å påstå at finish og utførelsen dens ellers er noen hakk over konkurenten.

 

Rem AWR, nå Senderos, her er det bare å fastslå at McMillan ikke hadde brukt nok masse mellom fibrene i området rundt fremre låsekasse skrue. Børsa kjøpt av Jakt&Friluft, hadde vært på test hos Villmarksliv, tror jeg det var, leste den etter på og ble ikke forundret over at de ikke syns den var videre presis. Den kom jo ut av stokken etter to skudd.

 

Hadde en tråd om valg av 375HH på sluttstykket for ca 2år siden, og endte opp med å klare å få tak i en Sako 75 rustfri i valnøtt, en fin sak som har blitt beddet og dullet med. Sluttstykket gangen kunne vært litt strammere, men den ser og føles langt bedre enn dagens Sako 85. Så er Sako intresant forsøk en pent brukt pre 85.

 

Har hatt en A Bolt i utgave 1, som jeg syns var grei og siden avtrekket ble oppgradert på utgave 2 var den en sterk kandidat.

 

Da jeg nå arbeider på XXL har jeg hatt anledning til å fukle med Mauser 03, virker solid og med en tiltalene stokk og vekt, kikkert montasje som skapt for å tas av hvis åpnesikter skal benyttes. Dette er jo en system rifle med en bedre sikring/oppspenning enn den unevnelige.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Hvis jeg noen gang kommer til å kjøpe ei rifle i 375 H&H, så blir det ei dobbeltrifle mod S2 Safari fra Blaser. Mener slike kaliber gjør seg utrolig flott i ei s/s rifle.

 

:shock::shock::shock::shock: Syns så tydelig du skrev 'Flott dobbelrifle' S2'n til Blaser er vel noe av det mest grusomme som er lagd av s/s dobbelrifler. Den virker sikkert, greit nok, men pen............... :roll: , nei, det tror jeg ikke mange er enig i :lol:

Selv har jeg en 'deilig' Winchester M70 Safari Express i nevnte kaliber, og kan ikke tenke meg noe grommere........Ok....en Dakota da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to rifler i 375 HH. En Brno 602 og en Remington. Jeg bruker utelukkende Remington i dag. Fordi den er lettere og har en rett fin syntet stokk. Den veier 3,6 kg, og det føles lett. Brnon er solid som f, den er helvetes lang og tung og du får 6 skudd i magasinet. Men det er ikke noe tema egentlig, du får 3+1 i Remington, og det holder.

 

Som flere er inne på her så ville jeg kikket på Remington sin rustfrie modell. Holdt på å bytte inn i den for et par år siden. Men gikk heller til et impulskjøp av noe annet.

 

Til den som mener at 375 ødelegger mer kjøtt enn andre kalibre, vil jeg høre hvor mye erfaring denne egentlig har fra jakt. Det er IKKE tilfelle at større kalibre ødelegger mer. Men for all del, treffer du knoka på en stor elg så blir det noe bøss. Mer enn med en 6,5 rett og slett fordi du skyter gjennom uten problem. Rene treff nei, ikke noe mer. Heller mindre med rett valg av kule og hastighet.

 

Min erfaring med Sako er liten, rent personlig. Men har en på laget som har hatt meget dårlig erfaring med det merket. I fjor røk tennstempelet tvers av. Skuddet gikk i myra heldigvis. Senere fikk jeg høre at det visstnok ikke var første gang hadde skjedd med en Sako. Og når man at på til får møkka service fra importøren, så er det noe jeg aldri skal ha.

 

375 HH er meget allsidig. Du kan lade 210grs Barnes til opp mot 1000 ms dersom du skulle finne det interessant. Eller du kan lade 380grs Rhino til 745ms. Sistnevnte har blitt en suksess ved vannbøffel jakt. Og mange guider har visstnok gått over til The Queen of Africa og lagt 458 riflene på hylla. Selv har jeg landet på Barnes TSX og Rhino kuler. I år, kun TSX. 250grs ved bruk av kikkert. Og 300 grs når jeg vrir på Docter rødpunkt.

 

Du sier du skal bruke den til hjortejakt. Ja, hvorfor ikke, bruker ofte 375`n selv på vestlandet. Men jeg ville valgt en annen kikkert. Velg noe med 48-56 i lysåpning. Og legg heller mer penger i kikkert enn rifle. Opplyst prikk i retikkelet er også veldig fint når det begynner å bli skumt.

 

Skulle du gå for 375 er det bare å sende meg en PM, så skal du få ladedata hvis det er av interesse.

 

Lykke til uansett rifle og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har i likhet med andre i denne tråden en Sako 75 i .375H&H. Kjempebørse som sjelden blir stående i skapet når jeg skal på jakttur.

 

Som med andre rifler tror jeg at jo mer man betaler, desto mindre må man gjøre i etterkant for å bli fornøyd med rifla. Herunder nytt skjefte eventuellt ny kolbekappe, bedding, nytt/justering avtrekk, nytt løp osv.

 

Av kikkertsikter ville jeg valgt det det samme siktet du ville brukt til den jaktformen du skal bruke riflen til om det hadde vært et standardkaliber. Dette med at man må ha laaang øyeavstand og gjerne en kompakt Leupold er etter min mening bare tull, så fremt siktet er riktig montert og skjeftet passer skytteren. Tror slike anbefalinger må gjelde for rifler med mer rekyl en .375H&H. Selv har jeg for det meste brukt en Zeiss 2.5-10x50, men har også brukt en S&B classic 1.5-6x42 uten noe problem. Sistnevnte sikte ble i en test av bladet Jakt ikke anbefalt rifler med mye rekyl grunnet kort øyeavstand, men fungerte tross dette uten problem for meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en kompis med en så og si ubrukt sako i dette kaliberet...dette er en mye omtalt rifle, men utrolig lite brukt. Kan godt hende han lar denne gå. Gi en lyd, så skal jeg høre med fyren :D For ordens skyld; rifla er ca 6 år (pluss-minus) og trad tre/blånering.

Link to comment
Share on other sites

...men har også brukt en S&B classic 1.5-6x42 uten noe problem. Sistnevnte sikte ble i en test av bladet Jakt ikke anbefalt rifler med mye rekyl grunnet kort øyeavstand (målt; 70mm)... bs...

 

Litt OT, men jeg hadde samme type kikkert på en 338 Winmag, og det er ikke BS at blodet rant fra øyebrynet mitt.

Den ble raskt byttet ut til Leupold :wink:

Link to comment
Share on other sites

så fremt siktet er riktig montert og skjeftet passer skytteren.

Dersom dette også var tilfellet Seawolf, har jeg litt problemer med å se for meg hvordan dette kunne skje? Snakker vi om en lett Remington 700 med 34cm skjefte, mens du er en normalt bygd herremann på ca 1.80?

 

Poenget mitt er at påstander om at man bare kan ha en viss type kikkertsikter på .375H&H og tilsvarende er sterkt overvurdert. Anbefalingen min vil være som for alle andre siktemidler, kjøp tysk eller østerriksk og man gjør vanligvis ingen feil. Slik opplever ihvertfall jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en remington 700 i .375H&H med en Zeiss Classic 2,5-10x50. Har hatt denne i 3,5 år nå og brukt den mye. Aldri hatt problemer med at kikkerten treffer panna. Ikke med den første kikkerten som stod på heller. En Kahles Helia C 1,1-4x24.

Da er dette med forholdsvis harde ladninger med 300 grains Swift.

 

Her med Zeiss'en.

290920091044d937f34ec6ae48df82.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er nok bare en noe tilårskommen herremann på kun 175 :wink:

Siktet var korrekt montert (i henhold til mitt syn), og det funket bare ikke.

Har hatt div Leupold og en Nikon Monarc Gold på 3 stk 375 H&H og 1 stk 375 Ruger uten problemer.

Sier ikke at ikke S&B fungerer greit men tilfører kun min egen erfaring.

 

Det jeg reagerer litt på er kategoriske utsagn hvor annet enn ens egen erfaring er bs...see ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg reagerer litt på er kategoriske utsagn hvor annet enn ens egen erfaring er bs...see ?

Godt å se at det er flere enn meg som reagerer på dette ! (Generell betraktning over hele forumet, ikke spesifikt denne tråden.) Dog er folk mer disiplinert i omgangstonen her enn de var på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en remington 700 i .375H&H med en Zeiss Classic 2,5-10x50.

En super allrounder til det meste av norsk jakt og i mine øyne et godt valg til en .375H&H. Fint bilde forresten.

 

Det jeg reagerer litt på er kategoriske utsagn hvor annet enn ens egen erfaring er bs...see ?

Jeg reagerte kanskje for kategorisk mot et vanlig kategorisk utsagn som passet for deg. Jeg beklager at min erfaring fremsto kategorisk, det var ikke meningen. Jeg skal editere den posten min så det ikke fremstår slik. La oss enes om at vi har ulik erfaring og derfor sikkert også ulike anbefalinger på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...