Jump to content

Mårfangst 10/11


flanged

Recommended Posts

- Nå har kanskje noen allerede begynt forberedelsene til høstens fangst ? Nye feller og utstyr skal kjøpes, gamle slitere kasseres og behandlingen av fangstutstyret er i gang.

Kanskje noen har fått seg nye fangstområder også ...?

Er det noen som skal satse stort i år ?

 

Jeg håper "knutis" vil ta på seg jobben videre med fangstliste også for denne sesongen, han gjør en god jobb.

Ellers kan dere diskutere og slenge ut erfaringer om ALT innen mårfangst i denne tråden også.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mårfangsten sesongen 2010 - 2011.

 

Dette er en oversikt over antall mår som medlemmene fanger denne sesongen. I tillegg har vi konkurransen med syningfella som premie, sponset av fangstmann.no. Denne foregår som en loddtrekning hvor alle som dokumenterer fangsten med bilde får et lodd per mår. Antall mår med bilde står i parentes bak antall mår totalt. Blir spennende å se hva vi ender opp med i år. Jeg skal prøve å holde lista oppdatert ut fra tråden, er det noe feil så send meg en pm! I fjor ble det totalt 169. Blir spennende åse hva vi ender på i år.

 

Navn antall mår Antall mår med bilde.

 

Olaf12 .............23.......... 23

c.a.d................22............22

682gold..............9

KBee................7...........7

Jøran Røsaker....7...........0

tiur666...............8..........8

Frontier............6...........6

Reven...............6

ole-jæger...........5............5

hunter71/SNØA66.5...........5

Silvers..............5...........0

Gary80.............5

Røssler...............5

Mikkel...............5...........0

Fuglejegerne.......4...........4

Krissa1s............4............4

Jamt.................4.............4

HoltHunting.........4............4

Gvammsingen.....4.............1

skailands jegar....4

Fangstgutten.....3.............3

Jakt og fiske.......3............3

Ulrik.................3.............3

Syver1..............3.............3

Ripp 90.............3.............3

pang.................3

kvernland...........3............3

Younghunter......3...........2

Gordonsetter......3.............2

staberg.............3.............2

torhj..................3............3

Mikkelrev...........2............2

Taa_vegen.........2............2

Bjornbra.............2............1

Sortebill..............2

RotteFinn............2

xsotisx...............2..........2

Bjørn S.............1...........1

Knutis..............1............1

Rapp................1...........1

Jonhag.............1............1

GB...................1.............1

Parsonterrier......1.............1

Kania................1.............1

Jornus...............1............1

Arni...................1...........1

ole jørgen...........1............1

jalest................1.............1

Vømmøldalen......1.............1

sauer 6,5x55.......1............1

nix cabriolix.........1............1

revejeger1971......1............1

Krutt2...............1

Drever69...........1

Bragisen95..........1

Alf.D..................1

Harelabben.........1

lekkim................1

matring..............1

aiwass...............1

nilsh..................1

dalen.................1

 

 

 

 

 

 

 

 

Totalt...............213...........144

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å ta motorsaga og hule ut noen vedkubber slik at det passer og sette inn ei connibear 120 i åpningen,plassere kubbene rundt nå i sommer så er det fort gjort og og komme i gang i nov. Et diskret og naturlig oppsett vil jeg tro :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser at flere er i gang med forberedelsene, flott :) Skal prøve å få kjøpt meg noen flere feller i år jeg også. Haugen, Syning og Belisle er vell de fellene som jeg skal kjøpe noen av i år.

Lurer også fælt på om jeg skal lage noe lukteåter...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kom en pakke fra NW-trappers her om dagen med belisle feller og annet snacks :D Så nå blar jeg gjennom gamle og nye tråder får å se på kasser, både for på tre og bakkesett og plukker med med diverse tips.

Bare snøen forvinner nå så er det å ta motorsaga fatt og lage seg noen nye fangstplasser og dye feller 8)

 

Ser frem til sesongstart!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kjenner til regelverket for å sette opp stokkfeller? Jeg tenker ikke da på selve fellekonstruksjonen, men forholdet til grunneier. Vanligvis er ei slik felle en innretning som kommer til å stå i flere år, og vanligvis må man bruke stokker fra stedet. Noe man også bør ha grunneiers tillatelse til. I alle fall hvis man feller trær. Slik det i de fleste områdene jag fangster er det jff som selger rovviltkort som gir tillatelse til fangst. Jeg vil tro at man for å bygge stokkfelle også bør ha grunneiers tillatelse?

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier kan jeg si for min egen del at jeg hadde satt pris på om fangstmannen kom og sa fra /spurte om tilatelse til å bygge en fallstokk da dette er et betydelig byggverk i forhold til en cb på en oppgangsstokk. Selv ville jeg sagt ja, og at det var bra noen opprettholdt de gamle fangsttradisjonene. Tror de fleste grunneiere vil sette pris på å bli informert om slikt.

Link to comment
Share on other sites

Er en gutt på 15år som har tatt jegerprøven i fjor å har jaktet en del rype (ble en del ryper også) :P

 

Men rype stammen er ikke noe å skryte av og jeg tenkte je skulle ta noen av predatorene, men har ikke så mange feller og jeg tenkte på å kjøpe noen til.

Er det noen som har tips til hvilken feller, tror jeg går for CB 160 i kasse og kania 2000.

 

Hvis noen har tips til plasering er det til stor hjelp.

Området jeg skal ha fellene i er blanding skog med bjørk og gran, også et plante felt med gran på ca 10 - 20 år gammle, området ligger ved en sjø og det renner en liten bekk gjenom området

Området er på ca 40 mål, har også et annet område like ved på ca 40.

tilsammen ca 80 mål (dekar) å jakte på.

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Les trådene om mårfangst 08/09 og 09/10 så finner du mye matnyttig. Greit med litt lesestoff i månedene fram mot sesongstart!

Et par tips: Måren liker ikke åpne flater, den går rundt. I enden av vann og myrer er dermed gode plasser. Den liker ruskete terreng med stein, vindfall, skrenter o.l. Bekkedaler er ofte bra. Samme med innunder skrenter.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen av dere "fangstfolk" som har skinn tilsalgs, evt hvor man kan finne dette. Skal brukes til å trene hunder ("fjernstyrt mår") :?: Skinn(ene) bør ikke vær tilsatt div.

 

Jeg har 2 stk "hele mår" i fryseren... Send PM !!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Notat til meg selv; forankre fellen med tykkere ståltråd neste sesong! :evil:

 

Jeg tok inn den siste mårfellen i går. Noe sent vil man kunne si, men det har sin forklaring. Mot slutten av sesongen i vinter forsvant det en CB 160 for meg. Buret og åtet hang igjen, men fellen var vekk. Ståltråden som forankret fellen til buret var røket av.Det var mye snø på plassen, og mer var kommet siden dette med fellen var hendt. Selvsagt gravde jeg grundig i snøen nedenfor treet, men jeg kunne ikke finne noe.

 

Siden jeg fant restene av en fugl i nærheten trodde jeg at den gjerne hadde noe med saken å gjøre. At fuglen kanskje på et vis var gått i fellen, og at rev eller mår deretter hadde røsket løs fugl og felle og tatt det med seg. Det viser seg nå å ikke være tilfelle. Jeg vendte tilbake til stedet i går, nå når all snøen var vekke. Hunden min fant straks fellen, eller rettere sagt den pill råtne måren som satt fast i den. Alt tyder på at slaget hadde truffet godt i nakken, men av en eller annen grunn må det ha blitt utøvd så mye kraft på ståltråden at den røk av. Måren lå i bunnen av skråningen under treet, 5-6 meter fra stammen. Nesten litt merkelig at jeg ikke fant den når jeg lette, men det var som sagt MYE snø.

 

Så da ble det totalt 4 mår på meg den sesongen, og fellen ble berget. Men til høsten skal det altså brukes sterkere tråd, og det skal brukes to biter med ledd slik vi lærte på fellefangstkurset i vinter!

Pussig det der, hvordan ting du lærer først tas ordentlig inn når du har erfart det selv... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

fikk skinnoppgjøret i går. lenge siden det var så lave priser :shock:

 

blir litt moms i pluss og avgifter i minus men foreløpig ser snittprisen ut til å være på 277,-

 

men blir alltid litt glad når brev fra skinnauksjonen kommer uansett :P vet ikke helt hvorfor men det er hvertfall ikke pengene :lol:

 

ble 310,- pr stk :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kom akuratt fra skauen etter å snekkra platting til åtesaksa, har fora godt med fisk i det siste. Når vi kom ditt ble det full los fra spetsen, Måren føyk ut fra steinrøysa og nedover åsen :twisted: Hadde sinsykt lyst til å slippe raffen men det er jo båndtvang. Fikk filmet litt etter hendelsen og snekkring av platting. Driver sammen med en annen og lager fangst dvd, gjorde et innkjøp av et ordentlig kamera :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg dya fellene i våres, conibear og syningfeller. Var litt spent på syningfellene da det er en del hardplast på de, men resultatet blei veldig bra. Koker bort rust og fett med kaustikksoda og vann først, skylder og lufttørker fellene før de får et par dypp hver i dye og bensin. Så er det viktig at de henger på en tørr og luftig plass over sommeren slik at lukt/bensinmolekyler forsvinner. Er i gang å lage lukkede trekasser til alt av feller nå så de blir 100% sikre for hund ol. Skal bli moro å komme i gang snart nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har eg lest tre gjennom tre sesonger med mårfangst her , mye bra !

Har laget noen kasser til cb og lurer på om det er nødvendig å røyke dem ,sånn som man gjør med revebås?

Har hørt at revebåser fanger dårlig det første året , men måren er vel kansje ikke så vanskelig.

Hva pleier dere å gjøre ? kassene blir nå hengene i skogen ca 4 måneder før sesongen starter .

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får dem ut nå så har ikke det noe å si., Har aldri røyket kasser, men setter dem ut god tid før fangst.

 

Blir spendene å se om det blir noe fangst i år, det er 5 andre som skal også sette opp feller i det samme terrenget :? Men har mår på to av foringsplassene, så det blir nok fangst i år også :roll:

Link to comment
Share on other sites

heisan hva jør dere med syningfellene før fangstsesong dyer dere de eller koker dere de i noe spesielt.

Du bør dye dem. Men selv har jeg fått mår i feller som har vært totalt nedrustet. Har kompiser som mener å ha bedre utteling etter dying så dette er nok det beste. Det viktigste er uansett at det ikke lukter menneskelukt.

 

Nicolaj

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt enig i at 120 oftest treffer bedre. Men vær obs på at det er merkbar forskjell i slagkrafta på ulike merker. Jeg har prøvd duke, bridger og belisle. Kjøper ikke duke eller bridger neste gang for å si det slik. Fjærene må uansett merke byttes etterhvert som de blir svakere.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg satt ut 6 kasser til conibear. 2 Belisle 120 og resten 160 alle ble dya i våres, henger nå under ei gran. Nye kasser er svidd og smurt inn med honning. Har aldri vært så godt forberedt før så det blir spennende å se om det gir resultater. Ønsker alle fangstmenn lykke til med forberedelsene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Leste om en svenske som mente det var veldig effektivt å ha rådyrskinn over mårfellene for å fjerne lukt av menneske.

Nå har det seg slik at jeg har stått og flådd et rådyr akkurat nå i kveld, så jeg tenkte jeg skulle prøve dette.

Hvis jeg skraper og salter skinnet, vil det da holde seg til vinteren når fellene skal ut.

Hvis det er noen som har noe svar på dette, så er jeg takknemlig for tips. :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

røssler..Veldig vanlig åte er honning. Jeg bruker stort sett bare det. Man kan også få kjøpt luktestoffer som skal avgi ekstra sterk lukt. Men det lureste du kan gjøre nå er å høre med noen eldre av de lokale jegere/fangstmenn og høre med de om hvilke plasser som er gode. Hvis ikke det er hugd i området de anbefaler, vil jeg tro dette er en bra plass. lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at fangststokk er noe av det bedre du kan bruke. Ulempen er at det er mye arbeid å lage, den kan ikke flyttes og bør kun brukes i områder hvor det ikke er fare for klåfingra unger(det gjelder jo de fleste feller). Husk også å få den høyt nok opp. minst 1,5m + snødybde!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har kjøpt meg nye feller i høst og tenkte jeg skulle prøve fangst for første gang nå. Men jeg har ikke fått bygd kasser, ikke fått satt dem ut tidlig i sommer/høst om jeg leser at dere har gjort eller generelt gjort dem klare.

 

Er det noen vits i å sette i gang med dette nå eller kan jeg like greit vente til neste år?

Link to comment
Share on other sites

Få bygd kassene i en fei, og få dem ut så fort som mulig. Har fanget mår i kasser som bare har stått ute noen få uker. Måren kan være nyskjerrig på nye ting som plutselig dukker opp. Og eventuell menneskelukt forsvinner fra kassa innen fangstsesongen begynner når den henger ute i regn og vind. Det verste som kan skje er at du ikke får noen fangst i år...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...