Jump to content

Den hvite elgen skal skytes


DoctoRoy

Recommended Posts

Jeg vil tro kjøttet er omtrent like hvitt som det til naboelgen :)

Ellers helt enig med de som sier at vi bør behandle hvite dyr akkurat som andre dyr. Noe jeg faktisk gjorde tidligere i høst :) OK, denne krabaten var ikke albino, han var bare hvit. Og han var ikke alene om å være det, hvite dådyr er ganske vanlig der jeg jakter. Men det er slik at det er tradisjoner eller overtro knytta til slike dyr rundtomkring. Mange eldre polske jegere skyter ikke hvite dyr. Det bringer visst ulykke. Ikke at jeg har merka det enda. 

Først sa jeg at vi bør behandle hvite dyr likt som andre dyr. Og det mener jeg. Men samtidig er det slik at disse dyrene vekker oppmerksomhet og får spalteplass, ihvertfall i skandinavia. Da blir det faktisk en kinkig sak om vi skal stå knallhardt på et slikt likebehandlingsprinsipp. De som reagerer aller mest negativt på å ta ut slike dyr er ikke akkurat de man kan forvente seg en logisk og fornuftsbasert diskusjon med. Men de er ganske flinke til å rope i media. 

Og vi kan tenke oss at de fleste mennesker ikke har et spesielt overveid forhold til jakt. Jakt, det er bare noe som er der, noe som de ikke bryr seg om. Helt til en slik sak kommer opp og jaktmotstanderene blåser i de lange basunene. Hva gjør vi da? Er det verdt kampen? Risikerer vi noe hvis vi ikke tar kampen? Settes det en uheldig presedens om vi bøyer oss for 'folkeviljen' i kommentarfeltene som sier at hvite dyr ikke må skytes? 

Jeg vet ikke. Men skyter jeg et hvitt dyr i Norge sier jeg iallefall ikke fra til avisene om det  :ph34r:

20171018_073857.jpg

Edited by Umbo
Link to comment
Share on other sites

Vi har - som jeg sa et annet sted på forumet - mye å takke Disney for:D

 

3 timer siden, G.Larson skrev:

Fra langt inni Sverige til langt oppi øverst i Buskerud? 9_9 Hvorfor ikke bare skyte den under jakt som det meste annet av elg? Smaker sikkert ikke anderledes.

 

Den går sikkert inn i den svenske kosten og smaker nok som annen elg :winke1:

 

Ikke at saken i seg selv er så spesiell men det at et dyr blir løftet opp nesten på et menneskelig plan blir det mer og mer av. Er grunnen at "folk flest" har mistet kontakten med naturen (+Disney)?

Link to comment
Share on other sites

En prioriterer jo ellers å ta ut dyr som har uønskede egenskaper slik at en i størst mulig grad kan forhindre disse genene fra å spre seg. Dette være seg dårlige gevir, unormalt liten vekst, etc. Hadde valget stått mellom et "albinodyr" og et "normaldyr" hadde jeg skutt det førstnevnte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Absolutt, la de som har betalt ta seg av slikt. Samme gjelder ulv, bjørn og andre "magiske" dyr. Hvorfor gjøre jobben og ta all dritten som følger for en forvaltning som ikke bakker jegeren opp?

 

 

Ellers, eksempel på hendelser en får når det blir for mye natur og naivitet på samme sted..

http://aa.com.tr/en/africa/zambia-elephant-kills-2-foreign-tourists/963192

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Umbo skrev:

Ellers helt enig med de som sier at vi bør behandle hvite dyr akkurat som andre dyr. Noe jeg faktisk gjorde tidligere i høst :)  - - Mange eldre polske jegere skyter ikke hvite dyr. Det bringer visst ulykke. Ikke at jeg har merka det enda.

 

Det er meldt snø og vanskelige kjøreforhold over store deler av landet, så bare vent!

 

Du kan jo skrive ferdig skademeldingen med en gang: "Årsak til ulykken: Jeg skjøt en hvit dåhjort før i høst"! xD

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig mest fram til at han som skal være levende skjold for elgen prøver på det. Mulig han da får en øøørliten realitetsorientering.  Tipper elgen setter såpass lite pris på beskyttelsen fra denne "levendeskjoldfyren", at den ikke akkurat samarbeider. 

 

Artig at avisen trykker denne heroiske ytringen,  helt ukritisk.

Det er absolutt ingen grunn til å ødelegge en god sak med å spørre noe sånt som:" Hvordan ser du for deg at dette skal foregå i praksis?"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå bør den ikke skytes likevel, i følge VG.

Nå har jeg den oppfatningen som jegere flest, det finnes forskrudde mennesker der ute (levende skjold osv.). Det var en hvit elg i Østfold som ble en bygdemaskot, Albin hette den. Albin ble skutt av en dansk gjestejeger.

Grunneierne var som jeg forsto mot at den skulle skytes, likevel smalt det. Det ble helvetes ramaskrik uten like. Det finnes kloke argumenter om at slike gener ikke bør beskyttes, jeg har ikke greie på slikt, men det klinger riktig.

Noen ganger bør jegere være litt taktisk smarte, ikke øke avstanden mellom de som jakter og de som ikke jakter:

Uansett så finnes det folk som ønsker å verne enkelte individuelle dyr mot jakt. Det er de som har reddet et lite rådyr etter at moren er forulykket, barn som flasker opp og henger et rødt halsbånd på dyret når jakten nærmer seg. Må de skytes? De som ikke jakter har også visse ønsker om å verne noe som er litt sitt eget. Vi jegere gjør det også med tanke på å øke beskatningsdyktig art, vi skjermer det vi vil jakte på. 

Det er ikke ofte vi jegere må ta hensyn til helt lokale forhold, etter min mening bør vi det, for vår egen anseelse skyld. Vi bygger ikke broer med å provosere andre med å skyte et individuelt dyr vi har råd til å la gå. Det er sikkert de som er uenige med meg om det, greit nok. Jeg har et par rådyr som går fast i hagen på familiens eiendom, til glede for store og små, jeg jakter unna disse. 

 

4c7ec470e1e67da501ce56d26b20f0ff.jpg

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Albin ble skutt i 2011:

Siden jeg er fra Østfold og elgjeger husker jeg denne situasjonen meget godt, jeg jakter ikke elg i Østfold, men jeg fikk mange spørsmål og bemerkninger fra kjente om at den var skutt.

Albin ble en "sensasjon" i flere kommuner i indre Østfold, noen ville ha æren for at den tilhørte deres kommune og ikke nabokommunen. Folk fulgte dyret gjennom avisen fra folks fotografier og observasjoner, gleden var stadig stor da den ved noen anledninger hadde overlevd jakten. Folk dro på fotosafari. Etter en jakt holdt folk pusten, hadde den overlevd? En dansk gjestejeger trosset grunneierne som ville spare dyret av hensyn til dyrets "kjendisstatus" og folks interesse. Dansken ble nesten landsforvist og jaktlaget fikk trusseltelefoner m.m. Det var nesten som den danske ambassadøren ble kalt inn på teppet:lol: Jaktlederen bedyret at dyret skulle vært spart. 

 

Jegere og ikke jegere reagerte, mange jeg fikk spørsmål fra (som elgjeger) var forbanna, de var ikke i mot jakt, jakt er greit mente de, men var dette nødvendig. 

All fornuftig forvaltning blir satt til side etter min mening, men her var det kun snakk om et dyr. Mange var med rette bekymret for at dyret ville spre disse genene. 

Andre brukere av naturen mistet et håp om å få et glimt av dyret. 

1476326774.jpg

2408097563.jpg

3155096626.jpg

En gammel dame lot seg intervjue om at det var trist, Albin fikk lov til å ta eplene i hagen hennes.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel i grenselandet til "antropomorfiering", å gi dyr menneskelige egenskaper. VGs artikkel om "benådningen" av elgen:

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/den-hvite-kjendiselgen-faar-leve-likevel/a/24187145

 

Forklaringen på at elgen skulle være aggressiv, kan jo være at folk har gått helt inntil den, for å få "selfies" med kjendisen. Ikke alle som liker "kjendisstatusen".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...