Jump to content

Ekspansjon i homogene kuler


DoctoRoy

Recommended Posts

Ifølge bildene ser ekspansjonen unektelig litt puslete ut.
Den går sikkert dypt, men om den er konstruert for ikke å ekspandere mer enn dette tror jeg at jeg ville stått over.
Paradokset er at de reklamerer med stor stoppeffekt (ved slik minimal ekspansjon), noe mellomeuropeerne også hevder å få med myke kuler som nesten eksploderer i viltet på drivjakt.
 

Link to comment
Share on other sites

Enig med 32-40. Og det er ikke gitt at effekten på disse er SÅ dårlig som en skulle tro. De som jakter med håndvåpen bruker gjerne flatneser, og de får overraskende gode resultater. Litt av poenget ser ut til å være stor front-diameter og helt flat nese. Så hvem vet, det kan ha noe for seg? I praksis er det kun tester i ballistisk medium og deretter vilt som kan gi svaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
2 timer siden, Fuglehaven skrev:

Hei

 

Er det noen som har prøvd kulene? Jeg syns det virker spennende.

 

Jeg vet ikke riktig om de er helt rettferdige i sammenligninga, min erfaring med "mushrooming bullet" av nogenlunde kvalitet er nå ikke så monumentalt forskjellig fra de skuddskadene de viser med Targas. 

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Jegermeistern skrev:

En annen side ved disse kulene:

 

De annonseres som "lead free", og det er sikkert sant nok. Men hva består denne "tuppen" av? Og hvor blir det av dette metallet (eller er det noen form for plast?) når det "forsvinner" fra resten av kula? Og er det særlig helsebringende å spise denne delen av kula?

Etter hva jeg kan finne ut er dette rene messing kuler, uten plast eller ymse andre legeringer. Det som skiller dem fra andre homogene kuler er at dette er hulspiss med ekstra stort hull virker det som. Og de påstår selv 98% restvekt tror jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Sett noe tester av rene messing pistolprosjektiler. De går ikke veldig dypt, dumper kjapt energi før prosjektilet har penetrert organer, og ''ekspansjonen'' er ikke eksisterende.

 

Jakka som flyr av toppen har du nå og på en hullspiss eller blyspiss. men uten noe bly som effektivt kan doble diameteren.

 

bly er bra, bruk bly.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
gissmo79 skrev (På 13.1.2022 den 19.01):

Siden det diskuteres en del om kuler og ekspansjon på kammeret for tiden, noen her inne som har erfaringer med denne kula de kan dele? Stemmer det som blir sagt i reklame for kula?

Om man ser på deres materiale. Så virker det selvmodsigende.
De skriver at sårkanalen først bliver stor efter 10cm (på deres oversigt) Dernæst viser de at dn allerede er effektiv efter 5 cm
Samtidig skriver de at de går ud fra effekt i væv med højt vandindhold (Hydrostatisk effekt) Men desværre er hele lungen en helt anden type vev. med ekstremt højt luftindhold, og meget lidt vand. 
Derfor må man antage at ved lungeskud umiddelbart bogen. Ja da når den ikke at skabe nogen trykbølge. Og derfor må formodes at agere som spisskarp. 
Primære fordel, må være at det giver  job til eftersøgsjegere. 
Kjøtspild, vil enten være under 1% om man finder duret

eller 100% da man ikke finder dyret

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...