Jump to content

Ja..igjen...hvilken transportør for å sende ammo?


odin1899

Recommended Posts

Bare vær klar over enkeltpersonforetak kan telle negativt på evt kredittsjekker som utføres på deg.

 

Sitat

- Det er riktig at det ofte er en sammenheng mellom enkeltmannsforetak og svakere kredittrating, selv om dette kan variere en del mellom ulike scoringmodeller. Bakgrunnen for at drift av et enkeltmannsforetak ofte kan slå negativt ut på kredittvurderingen, er at det er en klar statistisk sammenheng mellom drift av enkeltmannsforetak og sannsynligheten for at man får en betalingsanmerkning. Økningen i sannsynlighet for betalingsanmerkninger kommer blant annet av at man er eksponert både som privatperson og firma, sier kommunikasjonssjef i Lindorff Stig Inge Eikemo til NA24.

http://www.nettavisen.no/na24/slik-blir-du-null-verdt/3370645.html

 

Så jeg ville nok ikke gjort det bare for å sende ammo...

Link to comment
Share on other sites

Om man har en sunn økonomi i utgangspunktet og har et enkelpersonsforetak og fortsatt betaler regninger, så skal det jo ikke slå negativt ut for en kredittsjekk. 

Selv om det er en statistisk sammenheng mellom betalingsanmerkninger og enkelpersonsforetak er det jo ikke gitt at man får betalingsanmerkninger.

 

Et AS er jo i realiteten gratis... Men de fleste har vel en arbeidsplass de kan få sendt ammo til ?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har hørt at det kun er Bring som sender ammo,  og kun til bedrifts adresser.

Og jeg har hørt at Jesus kommer tilbake snart, og at martyrer får 144 jomfruer for seg selv i Himmelen...

Jeg får regelmessig tilsendt ammunisjon, med Bring, til min privatadresse. Regelmessig = ca en gang i året eller mer.

 

K

Edited by M67
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

En "hard fact" er jo; At dette heldigvis er ett teoretisk problem, og ikke ett praktisk ett. Både våpenforetninger og private selgere sender ammo med vanlig post hele tiden.😉

 

Dette minner meg om da jeg sto til konfirmasjonen (en gang i middelalderen). Da hadde min gamle Grand-tante sendt en hundrelapp i kort og konvolutt med posten. Jeg husker min mor påstod at det ikke var lov å sende kontanter i posten (?). Hvorpå jeg spurte hvordan posten kunne finne ut av slikt. Dette fikk jeg ikke noe godt svar på.

Link to comment
Share on other sites

Skal du sammenlikne med noe helt annet, så må du heller sammenlikne med røykeforbudet forran inngangen til Rikshospitalet. Når røykeplassen blir plassert for langt unna. Da driter folk i det, og står å damper forran inngangen. Man kan syntes hva man vil om det, men slik er det bare.😉

 

Jeg valgte å sammenlikne med kontanter i posten, fordi det IKKE blir noe helt annet.

 

Å sammenlikne med råkjøring med store straffekonsekvenser og stor fare🙄..... Da kunne du nesten like gjerne gått for noe mer samtids-aktuelt: "Når dama nede i u-båten nekter å spille på kjøttfløyta..........."

 

P.S: Jeg er klar over at den sammenlikningen ble like usmakelig som kjøttfløyta til Peter Madsen. Men det var for å få fram poenget, om at det er greit å skille mellom å barbere seg, og å.......😳

 

Edited by 32-40 Win.
Skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

Altså Posten og Bring sender hverken ammo eller våpen ifølge sine websider.

 

DHL: "Følgende varer er ikke akseptable for transport av DHL under noen omstendighet. <...> Komplett skytevåpen, ammunisjon"

 

PostNord: "Videre mottas ikke farlig gods som: Eksplosive stoffer og gjenstander, giftige gasser, desensiterte eksplosiver av klasse 3 og 4.1".  Så litt uklar.

 

FedEx: "8. OBJEKTER SOM IKKE KAN GODKJENNES FOR TRANSPORT: <...> SKYTEVÅPEN, VÅPEN, AMMUNISJON OG DELER DERAV;"

 

TNT skriver egentlig ikke noe annet enn 'ta kontakt med oss' og de er jo bare B2B ikke for privatbruk.

 

UPS: "Vi sender ikke følgende varer: <...> Farlig gods. Våpen. <...>". Her kan det jo diskuteres om ammo er farlig gods.
 

Så muligens bare PostNord og UPS som tillater transport av ammunisjon.. Er det couriers/transportører jeg har ikke tenkt på?

 

 

 

Edited by odin1899
Spelling
Link to comment
Share on other sites

Håndvåpenammunisjon er klasse 1.4, så PostNord bør ikke ha problemer med dette.

Overraskende nok har Posten faktisk egne regler for hvor mye ammo de kan tillate i en enkelt forsendelse, så det bryter jo litt med det at de samtidig sier at de ikke sender dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå finner jeg ikke igjen reglene som var relativt nye (som indikerte at man maks kunne sende 10 eller 12 kg ammo pr sending). Mulig de har blitt revidert igjen, eller at de står under "hemmelige" regler. Basert på hva som i dag står på forbudslista til Posten og Bring vil de knapt nok sende noe som helst i posten lenger, som vi vet de tar seg av på fast basis. Men jeg ser at verdien av innlegget mitt ble kraftig redusert når jeg ikke selv klarer å finne kildene til utsagnene mine engang...

Link to comment
Share on other sites

Har en sak gående med Posten for tiden og nå har jeg i samme slengen spurt etter konkret referanse til Postens regelverk når det gjelder sending av ammunisjon og sending av våpen. Så får vi se hva de svarer.

 

Her er svaret:

"Du vil ikke finne spesifikk informasjon om dette på posten.no.

Om du skal sende våpen, må du bruke Norgespakken og vital del må sendes for seg selv.

Du kan sende fabrikk ammunisjon, opp til 5 kilo i en pakke og pakken må merkes med UN-skilt og UN-nummer.

Tillatte UN-nummer er: UN0012, UN0014 og UN0055."

Som en oppfølging spurte jeg angående det som står på Postens egne sider. Svaret står nedenfor her:

"Dette gjelder alle andre sendinger enn Norgespakken. Det vil si brev, ekspress og pakker til utlandet. 
Vi kan kun frakte dette med transport på land og i begrenset mengde, da det ellers trengs ADR bevis."

Da skulle det også være oppklart.

Edited by DoctoRoy
Lagt til nytt svar fra Posten
Link to comment
Share on other sites

For de som vil ha en mer håndfast kilde er det å finne i dette dokumentet hos DSB.

 

I kapittel 3.2 tabell A (s.337) finner en: UN nr. 0012 "AMMUNISJON, KALDT PROSJEKTIL eller AMMUNISJON, HÅNDVÅPEN"

 

Kolonne 7a angir maksgrense (kg) hvis stoffet tillates sendt som "begrenset mengde". Som DoctoRoy skriver er det 5 kg for ammunisjon.

 

Kapittel 3.4 (s.705) sier mer om "begrenset mengde": 

 

Begrensede mengder av farlig gods emballert i slike begrensede mengder, som oppfyller bestemmel- sene i dette kapittelet er ikke underlagt noen andre bestemmelser i ADR/RID bortsett fra de relevante bestemmelsene i: 

 

Husk å merke med begrenset mengde merke (min. 10 cm x 10 cm) og UN nr.

image.jpeg

image.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...