Jump to content

Olje mellom løp og låsekasse Sauer 200 STR


1983

Recommended Posts

Jeg gjorde nettopp en (ufrivillig) test på dette...

Simulerte F-class på 200m og skjøt 3 10skudssgrupper - de var mellom 45 og 50mm alle tre. Ikke helt fornøyd rett før 300m F-class pelte jeg faenskapet fra hverandre, og det var bløtt som under bilen til Kenny - dvs. kliss klass med olje.

Vaske med aceton og tørka og gnudde og knusktørt satte jeg det sammen. Samme øvelse, 3 10sk samlinger på ca 35mm - ikke fantastisk, men jeg vant det F-class stevnet.

Så mye som en har hørt om hvor forferdelig det er med olje imellom, så var det forbausende lite forskjell. Og 6 10skuddsgrupper i lite vind er egentlig ikke et dårlig grunnlag.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en ganske stor forskjell i samling da.

Feltbørsa mi har jeg ikke rørt på to år, synes samlingene ble dårligere, samt at treffpunkt flyttet seg litt. Plukka den fra hverandre og der var det olje, etter det ble rent skyter den tette samlinger igjen. Så får vi se om det holder seg slik. 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

De verste redselshistoriene om hvor galt det gikk med olje mellom låskasse og pipe ble sjeldnere når det ble vanlig å bruke momentnøkkel på strammeskruene. Jeg tipper man gjør vondt verre med dårlig friksjon OG ujevnt feste. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Er det nokon som har lagt merke til nokon trend i den auka spredninga med olje mellom løp og låskasse? Altså, vert samlinga generelt større i "alle retningar" eller får ein typisk sidespredning eller høgdespredning?

Grunnen til at eg spør er at eg var på banen for å skyte inn Saueren her om dagen og fekk litt merkeleg resultat. Eg sat som ei krykke med støtte på ein stol for å skyte over kronografen og skaut 3 skot. "Samlinga" var 5-6 cm i ei vassrett stripe. Justera siktet etter middeltreffpunktet og skaut 3 skot til. Denne gong sat eg og skaut frå eit bord med frontstøtte og fekk akkurat same resultatet, dog med endra treffpunkt etter siktejustering.

Dette er rett nok ei ny ladning med 44gr N4 bak 140gr Nosler RDF som eg ikkje har prøva før, men det var no snodig å få kun sidepredning uansett. Det var forbanna kaldt (-18°C) når eg var på banen så eg orka ikkje å teste noko meir den dagen, men eg lura på om nokon hadde sett liknande tendens? 6 skot er eit syltynt grunnlag, men det var så konsekvent at noko feil må det vere.

Eg må gå over børsa og sjekke litt moment og om det er olje i pipeinnfestinga. Har ikkje sett noko særleg effekt av olje der før så eg er ikkje manisk når det gjeld å unngå det, men lurar på om dette er eit større problem når det vert skikkeleg kaldt kanskje?

Edited by .22-Krag
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 2-3 ganger å "forske" på dette + en gang uten at det var påtenkt på forhånd. En gang fikk jeg generelt mer spredning, holdt vel med et nødskrik 10er på 200m når jeg skjøt med anlegg og kikkert, andre gangen  (den utilsiktede) fikk jeg høydespredning som var større enn tieren, og en gang, da jeg sauset inn med olje med vilje, fikk jeg ingen målbar endring i presisjonen. Så et klinkende klart "tja" fra meg. 
Har en kuler med stabilitetsissues kan en få "striper" - jeg vet ikke hvorfor,m en kanskje er det relatert til munningen, og ting som skjer der, men jeg har sett det et par ganger med 110gr Sierra i 6mm, og med 150gr Sierra i 6.5mm. Mest sannsynlig er det tilfeldigheter - tror jeg, kanskje...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker jeg også… men jeg setter det sammen tørt uansett. Ser i ettertid at dette oftest skjer med godt brukte piper og spredningene kan like gjerne relateres til ei slitt varm pipe som gjerne åpner opp på slutten av ei økt.

 

Link to comment
Share on other sites

Pipa det er snakk om er ei 73 cm fluta Lothar Walther-pipe som eg kjøpte ny av O. K. Bryhn under LS på Evje. Fører ikkje logg, men eg skyt (altfor) lite så den har nok maksimalt 1000-1500 skot. Ingen teikn på dårleg stabilitet når eg ser på kulehola i pappen (har bilete) men det kan kanskje vere i grenseland med 220 mm stigning på denne kula? Farten på dei 3 skota eg kronografera variera ein del, 856-863-882 m/s, men det er no ikkje heilt unormalt...

M67 skrev (6 timer siden):

Jeg har prøvd 2-3 ganger å "forske" på dette + en gang uten at det var påtenkt på forhånd.

Men kanskje ikkje i minus 18°C? Eg har egentleg eit håp om at dette er grunnen så eg slepp å sita med 170 skot som er ubrukelege i denne pipa 😄

 

Skal plukke børsa i delar no eg sjekke litt.

Edit: Det var litt olje i bakkant av pipa ja, men ikkje mykje. Får teste litt og om det framleis viser seg at RDF ikkje gjeng så får eg heller lade opp med Norma GT som eg VEIT at funkar i børsa.

Edited by .22-Krag
Tilleggsinfo
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, .22-Krag said:

"Samlinga" var 5-6 cm i ei vassrett stripe.

Hva er "vassrett"? Er det horisotalt?

 

Det du beskriver kan vel skyldes alt fra løs kikkertmontasje, løst retikkel, dårlig bedding, pipe som har kontakt i løpskanalen, noe som er løst (egentlig alt), men jeg er rimelig sikker på at olje mellom løp og låsekasse ikke er problemet ditt. Tempratur kanskje om noe er veldig dårlig tilskrudd, men da er du i kategori "noe er løst". Du famler i et blindspor om du følger olje teorien.

 

At du får spredning en vei kan jo også være helt tilfeldig med det antallet skudd du skyter. I verste fall er det bare skytefeil?

 

Angående Nosler, så har jeg stort sett bare dårlig erfaring sammenlignet med konkurrentene. Det er mere som "suger" og jeg har sluttet å forvente at de skal være like god?

 

Som alltid er det helt umulig å drive fjerndiagnostikk på veldig tynt grunnlag.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (4 timer siden):

Hva er "vassrett"? Er det horisotalt?

Du @Bly er ein av dei her inne på Kammeret som eg har respekt for i form av at det virkar som du har mykje kunnskap. At du ikkje har høyrt den nynorske versjonen av bokmålsordet "vannrett" og faktisk må spørje om det betyr det same som "horisontalt" forundrar meg litt. Men ja, vassrett er det motsatte av loddrett og er synonymt med horisontalt. 😄

 

Bly skrev (4 timer siden):

Det du beskriver kan vel skyldes alt fra løs kikkertmontasje, løst retikkel, dårlig bedding, pipe som har kontakt i løpskanalen, noe som er løst (egentlig alt), men jeg er rimelig sikker på at olje mellom løp og låsekasse ikke er problemet ditt. Tempratur kanskje om noe er veldig dårlig tilskrudd, men da er du i kategori "noe er løst". Du famler i et blindspor om du følger olje teorien.

 

At du får spredning en vei kan jo også være helt tilfeldig med det antallet skudd du skyter. I verste fall er det bare skytefeil?

Laus kikkertmontasje og retikkel kan eg sjå vekk frå då det er diopter på børsa. Den har beddeblokk og har definitivt ikkje kontakt i løpskanalen. Skjefteskruvar, løpsinnfesting og diopter stod godt fast og eg finn ikkje noko anna feil heller. Det var òg forventa, difor spurte eg om nokon hadde sett liknande tendens med olje og då spesielt i mange minusgrader. Det ser det ikkje ut som at nokon har...

 

Eg er klar over at det er eit syltynt grunnlag og det er klart det kan vere tilfeldig med eit så lite antal skot. Men eg har no såpass erfaring at eg finn det merkeleg å få slike seriar når eg føler eg har gode avtrekk. Som tidlegare nemnt så få eg skyte litt meir før eg konkluderar med noko.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, .22-Krag said:

At du ikkje har høyrt den nynorske versjonen av bokmålsordet "vannrett" og faktisk må spørje om det betyr det same som "horisontalt" forundrar meg litt.

Spynorsk.., eh unnskyld nynorsk var aldri min sterke side på skolen. Forsåvid ikke norsk heller for den del… Du snakker med en dyslektiske mann😏 Da jeg studerte på universitetet innså jeg at jeg hadde et problem og gikk til en logoped for å få ekstra eksamenstid. Etter noen tester kunne ikke logopeden skjønne hva jeg gjorde på et universitet. Så galt var det.., men så kom dataalderen. 
Når jeg leser nynorsk er det slettes ikke alltid at jeg kobler trådene😂

8 hours ago, .22-Krag said:

Laus kikkertmontasje og retikkel kan eg sjå vekk frå då det er diopter på børsa.

Jeg skyter aldri med diopter så jeg vet alt for lite om potensielle feil her, men har du kanskje skutt på elektroniske skiver? Det kan vel fort være en feilkilde her, hvis skivene er dårlig vedlikehold? Vi har skiver som suger. Jeg stoler ikke på noen av de. Kanskje temperatur kan påvirke elektronikken?

 

Men igjen, prøv mere. Flere hull gir alltid bedre grunnlag for å trekke konklusjoner. Som sagt helt uten at jeg aner hva som skjer😉.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (På 14.2.2024 den 23.10):

framleis viser seg at RDF ikkje gjeng

RDF er ei kule som ikke alltid går slik man håper på. Her har jeg sett alt fra "hull i hull" til å knapt holde tiern.

Hvis dette er første gangen du prøver denne kula så holder jeg en knapp på kula og ikke olje mellom løp og låsekasse.

 

.22-Krag skrev (På 14.2.2024 den 23.10):

3 skota eg kronografera variera ein del

3 skudd er litt i minste laget for å dra konklusjon på variasjoner i hastigheter

 

Link to comment
Share on other sites

Som nemnt tidlegare så er det skote på papp/feltskiver så eg kan ikkje skulde på elektronikken heller. 😄

3 skot er i minste laget for å sjekke variasjon, ja. Det kan vel hende kronografen (Chrony Alpha) sleit litt med temperaturen for den del. Den hadde stått på standplass og når eg kobla til batteriet så starta den opp som normalt før den viste "Err". Tok batteriet i lomma litt og kobla til på ny og den oppførte seg normalt. Skulle berre sjekke farten på fire børser for å hesje saman ein tabell før feltstevne i helga. Håpar målt fart faktisk var reell, sjølv om den var litt lågare enn forventa, men slik er det no ofte. Ein får gjerne ein reality check med målt fart kontra det ein håpar på ut frå ladetabellen.

 

Uansett så droppa eg Sauer og tok heller ein gamal Mauser og reiste på feltstevne og stilte i Kikkertklassa . Det såg ut som målt fart stemte greitt med den for eg vann no klassa både i Styrvoll og Siljan. Som ein funfact så var vel eg den einaste på stevnet som fekk 6/6 på langholdet, men ein B100-figur er så høg at ein kan tillate seg å blingse ein del på oppslaget før det blir krise og det var lite vind akkurat der og då.

 

Når det gjeld RDF så har eg ikkje prøva den før, nei. Og hadde det vore to "runde" samlingar på 5-6 cm så hadde eg kjapt konkludert med at den ladninga ikkje var ideell. Det var den klare horisontale tendensen som forundra meg mest og fekk meg til å tenke i andre banar og lufte "problemet" her, men så blir eg sabla ned og skulda for skyttarfeil og dårleg utstyrskontroll... 😉 😂 

Edited by .22-Krag
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (10 minutter siden):

Håpar målt fart faktisk var reell, sjølv om den var litt lågare enn forventa,

Den er gjerne det i -18C.

 

image.png.0d6609de287d66330e9cb8e73aab557c.png

 

.22-Krag skrev (10 minutter siden):

Når det gjeld RDF så har eg ikkje prøva den før, nei. Og hadde det vore to "runde" samlingar på 5-6 cm så hadde eg kjapt konkludert med at den ladninga ikkje var ideell. Det var den klare horisontale tendensen som forundra meg mest og fekk meg til å tenke i andre banar og lufte "problemet" her, men så blir eg sabla ned og skulda for skyttarfeil og dårleg utstyrskontroll...

Du skyter jo med diopter. Er du SÅ mye bedre enn meg ;) Hvis jeg skulle teste presisjon med diopter ville konklusjonen bli "ubrukbart" i minst 4 av 5 tilfeller... 

Jeg anser at testing av presisjon med diopter er tøv og bortkasta tid for egen, og for de flestes del. En sjekker at det smeller, og middeltreffpunkt.. Resten er på skjeve hornhinner, kaffe, dagsform og lysforhold. 

 

 

Jeg vet noen ganske få som kan faktisk teste ammo med diopter, og selv de bare til "OK/ ikke OK" nivå. Ingen kan skyte så presist med diopter at det sier noe om presisjonen i ei rifle som faktisk går bra.

 

IMG_3966.jpeg.2b572f2daf2572fcf4e32e872cafcd92.jpeg

 

IMG_3965.jpeg.b45bc8fde00f244056022eb6eac088f0.jpeg

 

IMG_3964.jpeg.6786358fadf793854cae39d289b825bd.jpeg

 

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Du skyter jo med diopter. Er du SÅ mye bedre enn meg ;)

Eg tvilar på at eg faktisk ER betre enn deg. Men du òg ville vel forventa å skyte 3 skot på ca 20-30 mm med støtte på 100 meter, sjølv med diopter? Og du ville kanskje sjekka opp litt ekstra om du skaut 3 skot i ei stripe på 60 mm, to gonger på rappen?

 

Dette var heller ikkje nokon test av presisjon. Som du seier så sjekka eg at det smalt, sjekka farten og justerte etter middeltreffpunktet,. Men så blir ein fort litt opphengt i slike merkelege resultat/samlingar som ikkje er forventa.

Sant å sei så testar eg fint lite presisjon. Eg ladar opp ei standard ladning og det samlar som regel som forventa og godt nok til DFS og anna. Når det gjeld RDF-kula må eg kanskje ta jobben med ein ladestige og faktisk teste presisjon, men eg ser for meg at løysinga blir å ei pakke med Norma GT for denne sesongen. Latskapen lenge leve! 😄

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, .22-Krag said:

Men så blir ein fort litt opphengt i slike merkelege resultat/samlingar som ikkje er forventa.

Det er rart med det, men da jeg testa 8.6 Blackout i ei oppskur pipe så det til å begynne med ut som om det bare var vertikal spredning. Når anntallet hull økte ble det nokså godt avkrefta. Men basert på de 10 første... Nja!? Man lar seg lure😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (På 14.2.2024 den 17.42):

44gr N4 bak 140gr Nosler RDF

 

.22-Krag skrev (På 14.2.2024 den 17.42):

Det var forbanna kaldt (-18°C)

 

.22-Krag skrev (På 14.2.2024 den 23.10):

Farten på dei 3 skota eg kronografera variera ein del, 856-863-882 m/s

 

.22-Krag skrev (5 timer siden):

Håpar målt fart faktisk var reell, sjølv om den var litt lågare enn forventa

Det er ikke meningen å være spydig, men hvor høy fart hadde du forventet?

 

Farta du har målt er godt over det jeg ville forvente den ladningen skulle prestere i plussgrader.

 

Kan forøvrig legge til at jeg har testet Nosler 130gr RDF en del, og jeg får den ikke til å holde tieren på DFS 100m-skive engang.

Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (8 timer siden):

sjekke farten på fire børser for å hesje saman ein tabell før feltstevne i helga. Håpar målt fart faktisk var reell

 

Biskopen skrev (3 timer siden):

Det er ikke meningen å være spydig, men hvor høy fart hadde du forventet?

Kommentaren om reell fart kjem når eg skriv at kronografen sleit litt med oppstarten i kulda. Og om du utvidar siteringa litt så ser du at eg målte farten i 4 ulike børser. Farten i Saueren var faktisk omtrent som forventa då denne pipa gjev generelt god hastighet. Dei 3 andre børsene eg sjekka var 25-30m/s under det eg trudde, men det er nok temperaturrelatert. Grafen som @M67 viser er brattare enn eg trudde den skulle vere. Saueren var den fyrste eg skaut med så det er mogleg det fortsatt var litt lunk i dei patronene når eg skaut. Uansett så ser eg pinadø at eg har blingsa litt når det gjeld den farten så det må eg få orsake. Ser på bileta av kronografen at snittfart på dei 3 skota i Saueren var 845 m/s, men eg minnes eg vart overraska over variasjon der òg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...