Jump to content

Swarovski tilbud


pipestilken

Recommended Posts

Sikkert gode sikter. Bare så synd at lysbryterløsningen er en estetisk karastrofe. ASVen til Zeiss (som er ruvende nok etter min mening) fremstår som diskret til sammenligning. Om det alikevel skal stå på en "rigg" med GRS osv har det vel mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

Til skumring så tipper jeg en Z4i 2,5-10x56 slår alt Z6/Z8 kan tilby. For å få til gode løsninger for 6-8x zoom range, så må det som regel inn flere korrigerende elementer i forhold til 4x zoom. Dette vil stjele litt lys, siden man får flere linse overganger. Litt rart at Swaro tar vekk sin konkurent til Zeiss HT...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, HT 1.1-4x24 og HT 1.5-6x42 utgår. Det er mye mote og trend, også i optikkmarkedet, stor zoom er det siste.

Hvor mange minutter mister jeg egentlig på å bruke en V8 1.8-14x50 vs. en HT 2.5-10x50? Ligger fordelen stort sett i det teoretiske eller er den praktiske forskjellen av betydning? 

Det koster å skulle markedsføre 3 serier med optikk samtidig som det er et press på å hele tiden skulle utvikle nye produkter. Jeg tror utfasingen som Zeiss og Swarovski foretar seg er fornuftig, både for selskapene og for oss som bruker produktene de produserer.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Erebor skrev:

Hvor mange minutter mister jeg egentlig på å bruke en V8 1.8-14x50 vs. en HT 2.5-10x50? Ligger fordelen stort sett i det teoretiske eller er den praktiske forskjellen av betydning? 

 

Det du mister mest av er penger. HT'en er det vel få som har slått i skumring. Nå har jeg lite peiling, men har nå hørt at jo større zoomområde, jo dårligere i skumring. Nå oppveies sikkert dette med bedre optikk, men da blir det jo til slutt et pengespørsmål uansett. En V8 bør jo være bedre på det aller meste, men er det verdt å betale åtte, ti tusen til for et sikte? Disse "råtassene" koster jo snart like mye som en grei bruktbil!

En får nesten inntrykk av at disse verstingene er så vanvittig bra at selv tidligere toppmodeller, som Z4 og HT ikke lenger er bra. Jeg har en Victory fra 2001. Jeg synes ikke det er verdt å bytte den ut med en HT engang (nå som HT'en later til å være en middelmådighet).

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at Z8i/V8 er det eneste rette og at alt som har kommet før nå er avleggs. 

Når jeg kjøpte kikkertsikte sist ville jeg ha et sikte med under 2x som laveste forstørrelse, 10 eller mer som høyeste forstørrelse og 50 mm i lysåpning. Fikk tilfeldigvis god pris på en V8 og endte opp med den. Poenget er vel at hver og en må vurdere sine egne behov opp mot hva de er villig å betale for det, som vanlig.

Akkurat nå kunne jeg godt tenke meg et sikte med 56 mm lysåpning til bukkejakta++, og en 1-6x24 til mer bevegelig jakt på dagtid. Gjerne HT 3-12x56 og Z6i 1-6x24 evt. Z8i 1-8x24 når havesyken/utstyrsmanien får fritt spillerom.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Rent estetisk synes jeg alle drivjaktsikter med lys er relativt ufine å se på. Z4i kan heldigvis jaktes med, uten lysbryteren påmontert.

Jeg solgte selv en Zeiss Varipoint 1,1-4x24 for noen år siden. Denne var jeg svært fornøyd med, men et øyeblikks galskap kan gjøre underverker. Den ble solgt til fordel for noe annet. Jeg skjøt noen råbukker ganske så seint på kvelden, men optikken var veldig god.

slb

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...