Jump to content

Innsektbitt på reinsjakt


ctm-4

Recommended Posts

Hallo, har vært ei uke på ringebufjellet og har fått noen jæ,,,, store bitt på underarmene, det er ikke vanlige myggbitt ,, eneste gang underarmene var "blottet" var da vi vomma ut dyra.. Noen som har peiling på hva det kan være for kryp?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som hjortelusflue. Reinbrems biter ikke, men hunnene legger egg i pelsen til rein (og håret til mennesker). Der klekkes de og larvene borer seg inn i huden, der de finner frem til de mest næringsrike plassene. F.eks. øynene. Går det ikke over etter noen dager, anbefaler jeg deg sterkt å oppsøke lege.

Link to comment
Share on other sites

Høres veldig ut som en eller annen klegg. Det er flere arter klegg i Norge som biter folk. "blinding", Kuklegg/hestklegg og "storklegg" er blant dem, og alle gir eller kan gi symptomer som du beskriver.

 

Edit: blindingen heter visst egentlig regnklegg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste skribent.

Det er mest sannsynlig en klegg.

Det er mye av dem nå, og enkelte gir bitt som gir kraftig reaksjon.

 

Hjortelusflua biter ytters sjelden på armene.

Dersom det hadde vært det der, ville de nok siktet seg innn på nakken og bakhodet ditt når de ville ta et javs av deg.

Ellers har jeg aldri opplevd hjortelusflue på Ringebufjellet, men det er mulig det er noen få der, men ikke nok til å gi hele 7 bitt i løpet av den tiden du brukte til å vomme ut dyret.

Link to comment
Share on other sites

jepp, ser ut som ein stor kvisa, og så mangle da hud i midten.

 

Sviknott, eller bare knott som vi sier, skal da ikke gi slike reaksjoner? Jeg merker bittene men får aldri noe merke eller hevelse av knotten. ctm, er du spesiellt allergisk mot disse?

Link to comment
Share on other sites

Men se her:

 

Endel blander knott med sviknott, men vanlig knott er større enn sviknott. Det finnes over 1600 arter på verdensbasis. Av artene vi har i Norge, er Tuneflue den de fleste kjenner best til, ettersom de gjerne opptrer tallrikt i tettbygde strøk. Tuneflua er ca. 3 mm lang, og ernærer seg ved å suge blod fra mennesker og andre pattedyr. Fremgangsmåten er annerledes enn den myggen bruker - knotten biter/skjærer sår i huden og tilsetter et blodfortynnende middel. Såret blør, og knotten slikker i seg blodet. Hvis den får mulighet, suger den gjerne i 1-25 minutter. Til forskjell fra sviknott, biter tuneflua ofte på solrike dager. Stikket ses som en stor, rød hevelse, med et sår i midten.

 

Tuneflue, eller ekte knott, passer beskrivelsen?

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn.. Jeg har jaktet grågås på smøla i snart 40 år og blitt overfalt av milliarder knott hvert år. Ingen spess reaksjon.. Vanlig mygg og kleggbitt ingen spess reaksjon utover normalen... Men Ringebudyret lager vulkankrater !! Nå over ei uke etter jakta er det fortsatt store hevelser og det klør så innihæl,,,,har 8 stk på ene og 3 på andre...jeg har ikke peiling på hva "monsteret"heter, men spise kjøtt d kan di!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble bitt/spist av 3mm lange "fluer" i tregrensa på Hardangervidda for to dager siden. Når de beit begynte det å blø, nå er det store kuler, noen steder små blemmer, jeg er ordentlig hoven og det klør som f.... Hovedsakelig på hendene og underarmene.

Bare en baggis, på lik linje med at jeg holdt på å "bære meg ihjæl". Min gamle onkel, og gode jaktkamerat fikk sine første to rein, og jeg fikk fire.

Sorry men jeg klarer ikke å fokusere på insektsstikk!

.....muligens litt på stive bein og hofter....... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp igjen denne gamle tråden.......må passe dere for disse småjævlene i reinsfjellet nå de.

De er i kjempeslag i månedsskiftet August - September, mao akkurat når mange av oss er på reinsjakt.

Er insektet .....den korrekte betegnelsen er Fjellsokk det er snakk om her. Oppfører seg som et fotballag i 1te divisjon ....alle

mann i målrettet angrep.

Blir man bitt av dette fa.....n - skapet bærer man preg av det i 2 måneder etterpå. Mange er i tillegg en smule allergiske mot dette svineriet.

Pass på og se opp....for å si det slik.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Joa DEET hjelper, er bare det at de småjævlene kommer til over alt. Være enn flatlus. Knip igjen borrelåser og glidelåser skikkelig på både armer, bein og hals og sause inn DEET på synlig hud. Da sliter de skikkelig med å få seg en munnfull. OG får seg en munnfull etter disse sikringtiltakene, vil jeg si at de fortjener den munnfull'en

Fjellsokken ELSKER  derimot velduftende reinsjegere i moteriktige lave fjellsko, kortbukser og nettingtryøer a la  Aclima. Det er saker for Fjellsokken.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Litt tilleggsinfo:
Når det gjelder beskyttelse mot flått, og ellers kryp som ønsker seg innunder klærne, har jeg i flere år brukt Trinol Super Permetrin.
Dette er spray som kan kjøpes bla. på Felleskjøpet, og dusjet på klær ser det ut som om det virker bra.
Dette gjøres utendørs, og det dusjes rikelig i åpningene for beina og oppetter leggene på buksene, og rundt armåpninger og hals på skjorter, gensere og jakker.
Jakkene og buksene gir jeg vanligvis en generell "all over" behandling i tillegg til ekstra rundt alle åpninger.
Hansker og luer samt sko og støvler får også en omgang.
La klærne tørke godt utendørs, dette holder vanligvis en sesong.
Ved mye nedbør og vasking av tøy, må en naturligvis etterbehandle.

CIMG2227.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Meget godt forslag i innlegget over her.

Brukte dette luriumet selv i jobbsammenheng, men med en litt annen tilnærming. Slik som foreslått  av seawolf fungerer det ypperlig. 

Anbefales derimot ikke som munnspray evt innvortes bruk........så da blir det bruk og ikke flerbruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...