Jump to content

Ruger 10/22 TakeDown!


Goatboy

Recommended Posts

Jeg har hatt innvendige gjenger på min Ruger 77/22 i over 15 år nå og jeg synes det er helt problemfritt. Minuset er at jeg ikke kan bruke teleskopisk demper. Har sett i en annen tråd at det er nevnt at dette er noe drit å gjøre rent og fare for dårlig kroning. Null stress spør du meg, tannkost med litt tynn olje på og vri en fille innover i gjengene gjør susen.

Noen ser på dette som en svak løsning noe som ikke stemmer. Jeg var uheldig en gang og det var demperen som fikk knekken. Ingen skade på løp eller muffen mellom løp og demper. Denne jobben var det børsisen hos søilen som gjørde og det er pent utført :)

Fordelen med dette er at kroning er meget godt beskyttet og man slipper beskyttelsesmutter framme på løpet.

Hos meg er det 7/16" UNF inn i munning og en overgang 7/16" til 1/2" UNF sitter godt tiltrukket på demperen.

Men dog, jeg har sett makkverk og lite pene løsninger av dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg valgte nødløsningen jeg. Innvendige gjenger og a-tec. Grunnen til det var at jeg ville beholde de åpne siktene og denne var klar til levering med det samme. Om det kke holder mål så leverer jeg den til børsemaker neste gang jeg drar på jobb..

IMG_0011.JPG

 

IMG_0002~0.JPG

 

Ikke spør meg om den sokken. Kona tok bildene og sendte tl meg på mail...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig skutt noen skudd med Rugern. Kjøpte Remington subsonic, Cci subsonic og Federal i bulk. Heldigvis var det Federalen som jeg har 2x525 stk av som gikk best.

Utrolig morsom rifle og så liten og lett at til og med jentungen på 3 år klarte å skyte med den. Hun har adoptert den allerede, men jeg kan få låne den sier hun :D Klistra på et Hello Kitty-klistremerke så var lykken komplett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det noen prisforskjell på standard-TD og den med flammedemper?

Kan en skru lyddemper rett på løpet viss en tar av flammedemperen,eller er det helt feil gjenger osv?

Veiledende priser på ruger.com er $399 for den gamle utgaven, og $419 for TDT som har gjenger.

 

Ruger TDT er gjenget med 1/2x28. Jeg tror 1/2x20 er vanligere her til lands, men det går greit å skaffe f.eks. a-tec dempere til denne også.

Link to comment
Share on other sites

Dei (Søilen) skulle ikke ta inn noen andre modeller enn standard TD,så eg bestilte en vanlig utgave.

Å?

Har de fått svar på at det ikke ble noe av dette?

Jeg mailet Våpensøilen om dette den 6. februar, og fikk svar:

Vi har for øvrig bestilt noen av den med flammedemper, i tilfelle Ruger skulle få lov og eksportere den, men vi har ikke fått noen tilbakemelding på det ennå. Regner med vi får tilbakemelding når årets importlisenser skal søkes om. Hvis vi får TDT, skal vi selvsagt legge den på nettsiden vår.
Link to comment
Share on other sites

Eg ringte den 7 feb. og spørte om den aktuelle med flammedemper. "Den får vi ikke inn til påske,det er kun standard utgaven som er bestilt inn." var svaret eg fikk.

Eg kan ikkje hugse om eg spørte om eg kunne få den bestilt da det ikkje betyr noe for meg,var egentlig ute etter standard utgave anyway ;)

 

Dere som er intressert i denne med FD får ringe og høre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en takedown med picatinny skinne. Jeg har fjernet det fremre sikte og montert a-tec demper. (Utvendige gjenger) av siktemidler bruker jeg rødpunkt og 3-12 x42. Gret med picatinny når jeg skal bytte siktemidler frem og tilbake. Noen som har erfaringer med endring av treff ved å bytte på siktemidlene?

 

Jeg skal bruke den til lek på hytta, og er derfor avhengig av at det ikke smeller for mye. Selve ladelyden er det som bråker mest nå. Noen som har tips til en løsning på ladelyd problematikken?

 

Takker for svar!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...