Jump to content

Ruger 10/22 TakeDown!


Goatboy

Recommended Posts

Vil dere anbefale en TD eller en CZ 455 som første salongrifle? (Vil bli brukt mest til plinking og moro, jakt av og til)

 

10/22 er og blir leketøy. med en aluminumskasse i en noe myk legering, tvilsomt innfestet løp, middels råtten avtrekk, og en flimsig plaststokk sier det seg selv at "kvalitetsfølelsen" ikke er bakt inn i prisen.

 

Joda, morsomt leketøy, og den nye takedown-varianten har en viss sjarm og er fint brukbar om man skal ha "survival-rifle".

 

Men skal du ha en god presis rifle for presis skyting og eierglede i mer enn et par år, kjøper du noe annet. Gjerne europeisk :winke1:

 

Jeg har både en cz452 og en 10/22, og 10/22'en er den som skal vekk fra jaktvåpengarderoben min...

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss liker leker....

 

lurer på om noen har funnet en liten (les, kort) kikkert til 10/22 TD?

 

Jeg gikk på trynet i isen her om dagen og kikkerten gikk fyken....

Ønsker meg en ny kikkert som gjør at det ikke ser ut som kikkertsikte med salongrifle. Effekten av en TD redueres jo også med en lang kikkert.

 

Skulle gjerne brukt åpne sikter, men kan ikke fokusere på kornet (øyeoperasjon).

 

Mulig dette burde vært i et annet forum....

Link to comment
Share on other sites

Etter litt fundering, kjøpte jeg ett sett Leapers UTG ringer;

212851_m.jpg

+

LEUPOLD VX-II 2-7X33 MATT LR DUPLEX

50707.jpg

 

Det er mange veier til Rom og finnes sikkert bedre egnet optikk og baser.

Men jeg tenkte som deg at kikkerten måtte være liten. Ettersom .22LR er nært beslektet med potetkanon, valgte jeg baser som kan tas av slik at jeg kan sette på en langholdskikkert fra ei annen rifle dersom jeg skulle bli ambisiøs (har bestilt pipe til det formålet også). Disse Leapers ringene syntes jeg virket greie for hyppig av-på montering. Fra før har jeg QR ringer på noen kikkerter, sannsynligvis mer solide men samtidig litt mer plundrete.

 

Retikkelet i Leupold kikkerten er "LR Duplex", det vil si at den har tre prikker som forhåpentligvis gir en formening om skytehold uten å måtte skru. Ser etter at jeg monterte kikkerten, at den godt kunne vært x40 uten å være i konflikt med pipa, selv med ringer som er "low". Jeg er litt små allergisk mot unødig stor glippe mellom pipe og kikkert, petimeter som jeg er..

Skulle jeg ønske å putte den i bag'en uten å ta den av, så går det akkurat. Men den kunne med fordel da vært enda litt kortere/lengre fokus avstand.

 

 

Angående leketøy.. ja, den er kanskje det.

I allefall mangler den for meg sjel. En masseprodusert sak som mange har, den fortjener skryt -men kanskje ikke så mye som enkelte gir.

Man ser det med mange billige våpen. "Remington 870 er ett bruksjern som aldri feiler", likevel tok det flere runder til børsemaker før min ble friskmeldt i kammeret. Da grusvei og skivebremser gjorde sitt til at jeg havnet i grøfta, fikk jeg også bekreftet at den ikke har gudommelig materialstyrke. "Star Baikal er laget som en tanks", men det hindret ikke knekt tennstempel og en sikring som aldri fungerte fra den var ny. Man må ikke se seg blind på anbefalinger, selvsagt heller ikke mine ;)

En 10/22 jeg hadde på 90tallet hadde ett langt mer rufsete og dårlig avtrekk enn den jeg nå kjøpte. Plast (polymer?) har gjort avtrekket bedre, samtidig i følge Ruger også mer holdbart og med lavere vekt. Så selv om det fjerner følelsen av at dette er ett skikkelig våpen, så har de nok tatt ett steg i riktig retning kvalitetsmessig. I allefall har de klart kunststykket å gå fra lav produksjonskostnad til enda lavere.

Synes man det morro å fikle på våpen, modifisere her og der for å få det slik man vil. Så er er det ett godt utgangspunkt. Men skal man kjøpe en fiks ferdig rifle for å jakte med i mange år fremover, så finnes det nok bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt er sikte? Har bestilt en td selv og er spent på om den går i bagen uten å demontere sikte hver gang. Den blir levert med gamo 4x32 optikk, noe som høyst sannsynlig vil bli byttet på sikt. Gleder meg som en unge på vei til "godisbutikken" på Svinesund!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Wow!

Tusen takk for mange glupe svar, her er det åpenbart muligheter.

1,5-5 x 20 ser jo veldig bra ut.

 

Leke og noen mangler jada... Men får man det til å funke noenlunde så kan man en salong med seg når man normalt ellers ikke ville hatt noesomhelst. For eksempel på fisketur i august/september med mulilghet for andesteik:)

Link to comment
Share on other sites

Sportskyttet: går løpet i bag med demper på? Ikke det at det tar så fryktelig lang tid å skru den på...

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

 

 

Hei ja den gikk akkurat i bagen men da står glidelåsen litt i spenn så jeg har tatt av den ene modulen på demperen, den demper like godt for det.

Men som sagt det tar jo ikke lang tid å skru den av eller på heller nei :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som du kanskje vet, er det litt kinkig kaliber i halvauto. Men med regelmessig puss av kammeret går det nok greit.

 

L.W har bekreftet på mail at de kan lage 17HM2 pipe til 10/22TD. Men er ikke 100% sikker på at de ikke forvekslet med vanlig 10/22 (som jeg vet de lager til). Spurte ikke videre, slo fra meg tanken om det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Noen som selger ruger sine bx25 magasin her på berget. eller er vi alle henvist til magasin fra butler creek ol? Og hva som er best av de? Antar det bør være lepper av stål for best holdbarhet, har alle det? Og så priser og tilgjengelighet, hvem har slikt?

 

Forresten noen som har prøvd det" volquartsen hp kit" (til 1395,- på midway) og kan si hvordan avtrekket ble? Avtrekket pr nå e laaaaaangt fra det feather trigger avtrekket jeg har på .308'en er.

 

 

iPhone + tapatalk 2 = denne posten

Link to comment
Share on other sites

Våpen søylen selger bx25, og det er nok mange andre butikker som selger eller tar inn til deg vist du spør pent. Men de er ikkje lett å få tak i no lenger. Søylen fikk inn et parti for en stund siden og de forsvant fortere en f. De solgte de til 399 mener eg.

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane, Da dropper jeg det prosjektet og prøver meg på en heavybarrel 22. versjon istedet...

 

@Klatrechris, Har nå skutt noentusenskudd med rifla, bruker kikkert med hurtigmontasje og imponert over at det er null trefforandring ved montering/demontering av kikkert og løp.

Har riktignok bare skutt på 50m da jeg testet 10 skudd x3 med testing av dette.

Tofot har jeg foreløpig vært skeptisk til, da den blir sittende på ett forskjefte som er skrudd fast i løpet, som igjen er låst til låskassa, men har brukt bagen som støtte.

Skutt med orginalavtrekk og spredd med ca 15mm i diameter. Godt nok for mitt bruk.

Har nå brynt ned avtrekket betraktelig og gleder meg til å få testet det ut.

Hadde vært gøy med presisjonstilbakemelding fra de med to-fot erfaring her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har designet en adapter for demper for de som vil beholde jernsikter på 10/22 takedown.

Denne konstruksjonen medfører punksveis med 309 elektroder men er helt utmerket:)

Adapteren kan lages enten i rustfritt eller vanlig stål da desse elektrodene fester både rf-rf og rf til stål :)

Husk litt forvarming av tuppen av pipen før punktsveisen legges. (309L elektroder)

Lykke til:) http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde kappet rett innenfor forsiktet og slått gjenger til demper. Gjengepartiet kan man lage så langt at det gir plass til både forsiktet og demper, så slår man 1/2 UNF innvendig i forsiktet og skrur det på plass. Er bare å sleike av brystning på forsiktet i benken til det stopper på riktig plass. Evt. så kan man lage gjengebeskytter av forsiktet...

På en takedown kunne man jo f.eks slått dobble gjenger som gir halvparten antall tørn for å skru demper av og på ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva er fordelen med denne? Er det meningen å slå gjenger på tuppen som stikker ut forran siktet?

 

Hvis man lager det slik at forsiktet holdes på plass av demper eller beskyttlesesring, evt. gjenger forsiktet inn på et lengre gjengeparti så kan man også bruke teleskopisk demper...

Link to comment
Share on other sites

Meningen med denne er for å slippe å kappe pipen pak siktet for gjenging til demper. slipper også å gjøre noen drastiske modifikasjoner om man vil beholde jernsiktet.

Adapteren har styring på de 3mm med gods som stikker frem foran siktet.

Tuppen som stikker frem skal gjenges og man kan velge selv hvor langt gjengeparti man vil ha.

I mitt tilfelle dreier jeg ned til 12.7mm og gjenger med 1/2-20 UNF.

Lager så en mutter for å skru på adapteren når demper er av.

 

Adapteren punktes med 309 elektroder under og på hver side.

Bruker etter dette dremel for å polere ned sveisen slik det ser bra ut:)

 

Jeg vil ikke kappe løpet og jeg vil heller ikke gjenge innvendig i pipe. ;)

 

 

(Har du lengre gjengeparti kan man bruke teleskop demper antar jeg)

 

https://www.dropbox.com/s/7can9rmaqv7mir6/Takedown.jpg

 

Tegningen er litt ute av "proposjoner" men målene stemmer ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Boyds SS Evolution forrest camo 10/22 takedown:

 

Da har den nye stokken funnet veien over Atlanteren og blitt montert på min 10/22. Førsteinntrykk: Denne ser fantastisk lekker ut, og er utrolig lett.

 

Det er ikke mye jobb og bytte noe som helst på en 10/22, og det samme gjelder da stokken. Det tar vel ca 2 minutter. Skru ut to skruer, dra ut skruene og flytt de og våpendelene over på den nye stokken og skru fast. Dette om du da har standard avtrekkshus på din 10/22. Jeg har da Timney sin herlige sak der.... Og den er på et eneste punkt, litt tykkere enn det originale fra Ruger. Men 10 minutter med en fil og litt prøv, slip,prøv,slip så satt den der den skulle. Hadde ikke dremmel tilgjengelig, ellers hadde det nok gått enda kjappere.

 

Men så var den på, og rifla føles som noe helt nytt. Noe helt annet til og meg! Det var jo tross alt en liten forandring....

Og FOR en forandring!!! Med en gang du tar tak i pistolgrepet og løfter opp våpenet merker du at her stemmer alt. Det er så naturlig at man kan lure på hvordan i svarte kan man finne på å lage slike kjedelige plastikk stokker som de kommer med. Her bør egentlig Ruger bare begynne og samarbeide med Boyds om stokker, men det eg vel greit så det er, når begge kan tjene penger på denne måten.

 

Valg av farge var litt vanskelig, jeg hadde jo veldig lyst på den som kalles "sky". Men etter litt frem og tilbake gikk jeg for " forrest camo" og den ser jo fantastisk ut. Det hadde den nok også gjort i blått, men det blir kanskje litt for skrikende om en vil ha den med rundt på skytebaner, eller jaktfelt 22lr eller bli tatt seriøst på generelt grunnlag.

Angrer vertfall ikke på noe med dette kjøpet så langt.

 

+ design

+ vekt

+ lik for høyre og venstre skytter (ambidextrous)

+ enkel montering (om man har en standard utstyrt rifle)

+ sa jeg hvor råflott den var?

+ flere fargevalg

 

- litt større mellomrom mellom delene i takedown kobling, glipp er vel 1-1,5mm større enn orginal. Men det ses kanskje bedre pga at hele stokken er tykkere der.

- slark på forskjefte, må nok fylle rundt med noe der, slik at det blir like "tight" som på kolben. Vanskelig å få dette 100% med bare en skrue! når det er litt å gå på på sidene av blokka der.

 

Pris på herligheten:

Stokk: 99$

Frakt fra USA: 62.45$

Toll og mva i Norge: 346,-

Totalt ca kr 1308,-

 

Treffer du bedre med den? Kanskje, skal teste dette skikkelig snarest og gi tilbakemeldinger!

 

de5ugyqu.jpgudajeden.jpga9y2yded.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har resertvert meg en Ruger 10/22 TD, med Leupold Vx-1 2-7x33 matt, duplex sikte. (Ja, det er kanskje ikke det aller beste, men som start får det funke)

Med leveranser følger Sportsmatch montasje enkeltskrue 1".

 

Jeg kunne tenkt meg hurtigkopling på siktet, men er det noen å anbefale til denne kombinasjonen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hepp!

Søkt litt rundt denne "Ruger 10/22 TDT", ser at Våpen søylien har denne på siden sin, dog ikke på lager. Googling gjorde meg heller ikke klok, annet enn at det var usikkerhet om denne faktisk kom til Norge.

 

Noen som vet mere om dette? Jeg blir isåfall å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...