Jump to content

Hvordan en kan bruke .22LR hylser til å lage mantel til .223


Hedmarkingen

Recommended Posts

Av .22 hylser lager jeg kuler til .22 og 6 mm, av 9mm og 38 super lager jeg kuler til 9,3.

Om det lønner seg?

Ikke spør.

Jeg er begynt å se på 22 mag og 17 for å lage lengre 6 mm kuler.

 

:shock: Åsså har du ikke laget en tråd om det :?:

Kom igjen gitt, dette KREVES det en tråd om :D:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat ladd opp 50 skudd med 9,3, 234 gr kule lagd av 9 mm hylser. Sist ga de OK presisjon, mindre enn 5 cm samling på 100 m.

Jeg har ikke prøvd flere ladninger, men bruker en lett ladning med RP 11.

Jeg kan prøve å ta bilder, men jeg er litt for opptatt med å bygge skytebane i BJF. Det blir da for lite tid til å skrive lange innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat ladd opp 50 skudd med 9,3, 234 gr kule lagd av 9 mm hylser. Sist ga de OK presisjon, mindre enn 5 cm samling på 100 m.

Jeg har ikke prøvd flere ladninger, men bruker en lett ladning med RP 11.

Jeg kan prøve å ta bilder, men jeg er litt for opptatt med å bygge skytebane i BJF. Det blir da for lite tid til å skrive lange innlegg.

 

 

:shock: Det er jo....genialt!!!! :D

 

Akkurat det jeg har ønsket meg i evigheter siden stabukkene på S&B nekter å lage mer av de heslige kulene til 9,3x72R og Norma nærmest priser sin kulevekt i sølv...pluss en mulighet til å nyttiggjøre seg 9mm hylser ved å sende dem ut i bane...fortreffelig! :D

 

Altså, hva trenger jeg for å komme igang med dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg ikke huske mon tro...at vi diskuterte dette opp og ned i gamle dager på no.sport.skyting ( eller hva det nå het).

 

Kanskje det går ann å gooogla fram noe der for de som ønsker? Jeg droppa i allefall forsøkene, og fant ut at på den tida løntes det ikke. Men om noen år når blyet er forbudt så kan handel med tomhylser i diversa kaliber bli stor butikk for oss som samler på alt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg som har gått rundt og gremmet meg over alle .22 tomhylsene som ligger og slenger på skytebanen.

 

"Jeg kan gjøre alt selv bedre enn alle andre!" og "Jeg skal aldri kaste noe som kanskje kan brukes".

 

Ja? Er det ikke sånn da :mrgreen:

Nå fikk jeg plutselig lyst til å bygge nytt verksted. Er jo ikke plass til overs i de tre uthusene jeg har fra før.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat ladd opp 50 skudd med 9,3, 234 gr kule lagd av 9 mm hylser. Sist ga de OK presisjon, mindre enn 5 cm samling på 100 m.

Har fra tid til annen snust litt på tanken om Corbin kaldpresseutstyr. Kjenner folk som har, og som er fornøyde med det. Tidforbruket er betydelig, men kan man produsere 9,3 kuler til trening for en slikk og litt tid, så.

 

Vet noen bruker Corbin til å presse wadcutter-kuler i .32 og .38, og får bedre presisjon enn "fabrikkstøpte", trolig fordi kaldpressede kuler er mer uniforme i vekt (har ikke lufthuller i seg fra støping).

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat ladd opp 50 skudd med 9,3, 234 gr kule lagd av 9 mm hylser. Sist ga de OK presisjon, mindre enn 5 cm samling på 100 m.

Jeg har ikke prøvd flere ladninger, men bruker en lett ladning med RP 11.

.

 

Interessant... Hvordan kunne man lage tyngre 9,3-kuler? F eks 320-350grs...? Med .357-hylser?

Link to comment
Share on other sites

Interessant... Hvordan kunne man lage tyngre 9,3-kuler? F eks 320-350grs...? Med .357-hylser?

 

Kanskje enklere å kappe ei .223 hylse til ønsket lengde og fylle denne? Lettere å finne også, revolverskyttere pleier jo og legge tomgodset sitt i lomma fremfor å slenge rundt seg med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En 223 hylse expanderer du opp til ønsket kaliber INNEN grenen av kaliber . Jeg har kaldpreset i over 30 år men har ligget nede nå pga sykdom men skal starte opp i gjen så snart økonomien tillater det og da kan det bli litt av hvert i kalibre og de kulene blir billigere enn fabrikk .

Olav.

Link to comment
Share on other sites

Dette forumet favner mye kuleproduksjonrelatert:

http://castboolits.gunloads.com/forum.php

http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?148826-Convince-me-that-swaging-fired-brass-into-bullet-jackets-is-better-than-gas-checks

 

Besnærende å tenke på at man kan ta 9mm-hylser, gløde dem myke, støpe en myk kule med ønsket vekt og klemt det i hop.

 

Se på skulderen på en .243:

C%20243%20Win.jpg

 

Hvis man gløder ut en .40, slipper oppi 200 grains mykt bly, smører godt og dytter den inn i en 243 sizing die uten tennhetteutstøter, og deretter kjører den gjennom en .451/.452 sizer fra LEE, så burde man kunne får mantlede kuler av grei kvalitet. Forutsetter god tilgang på engangsskutte .40-hylser, men jeg tror jeg hadde hatt glede bare av eksperimentet. Spesielt hvis presisjonen ble anstendig.

 

Må ha en eller annen måte å få kula ut av sizedien på, enkleste er vel å banke den forsiktig ut igjen med en drivdor av egnet diameter. Dette har jeg ikke forsøkt, bare googlet mye rundt. Uansett, så må hylsa skubbes godt inn i dien slik at den stukes opp til ønsket diameter.

 

Ønsker meg et stort hobbyrom som jeg kan løpe til når jeg føler meg inspirert...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Av .22 hylser lager jeg kuler til .22 og 6 mm, av 9mm og 38 super lager jeg kuler til 9,3.

Om det lønner seg?

Ikke spør.

Jeg er begynt å se på 22 mag og 17 for å lage lengre 6 mm kuler.

 

Bruker du blytråd til mantelen? Lurer på hvor mye det koster med 5mm blytråd :D Dvs, kostpris pr hjemmelaget kule.

Og hvor god presisjon får du ut av kulene?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Og ingen har spurgt hvad det koster!

 

Et komplet sæt til at lave .22 projektiler af brugte 22LR hylstre koster ca. $1500 (+ told og moms).

 

FMJ 223 55gr PRVI kan fås til €10/100

 

Så hvis du skyder 1000 skud om året tager det 15 år før pengene er hjemme igen.

+ den tid du bruger på at lave dem selv kunne blive ekstra arbejde for betaling for de der har job.

 

Der skal laves mange før det kan betale sig og de der gør det har mere end 1 ladepresse og masser af ekstra udstyr (flere penge ned i hullet!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...