Jump to content

Ølbrygging


kløften

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

..og ender opp med enda en dyr hobby....

DET er sikkert og visst! Tusenlappene flyr lett.. men morro er det :)

 

M17: vet ikke hva slags gjær de leverer med disse kit'ene, men det er nok noe tørrgjær av ymse kvalitet. Til lager øl fungerer generelt tørrgjær dårlig. Så skulle jeg gått for ett slikt kit, ville jeg nok gått for en eller annen ale og kjøpt inn ett par pakker safeale us-05 (kjedelig nøytralt, men gir som regel godt resultat).

Link to comment
Share on other sites

 

 

Les denne før du går i gang: http://norbrygg.no/index.php/slik-brygg ... fra-olsett" target="_blank" target="_blank

 

Norbrygg er ølbryggernes svar på Kammeret.

 

Hvorvidt det er en dyr hobby kommer an på hvordan du regner. Jeg har nå drøyt 80 flasker Porter stående på gjæringsdunken, som havner på ca 8kr pr flaske om du ikke tar med kostnadene til utstyret. (60l kjølebag, krabbekoker, avkappet varmtvannsbereder som kjele, gassflaske, 20m kopperrør fra Biltema som kjøler, litt hageslange, kopperrør til mesken fra Biltema og ymse koplinger for noen kroner, tempmåler fra Ikea). Det kan gjøres billig og bra og det kan gjøres dyrt og bra. Det velger man selv :-) Dyrt er alltid mest morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Vil det meste av hjemmelaget øl være spesiell i smaken og smake mye, eller vil man kunne lage øl som smaker tilnærmet likt butikkøl?

Mest populært her i huset er lys pils uten for mye smak, så kunne vært interessant å brygget noe av dette også.

Link to comment
Share on other sites

Lys pils er rekna for noko av det vanskelegaste ein kan bryggja heima. Ein bør bl.a. ha steinkontroll på temperaturen i ølet, ikkje berre i rommet der dunken står. Vidare bør det lagrast eit par tre månader før det blir best. Prøv med alegjær først. Til lyse, lette øl kan eg anbefala Safale US-05, finst på alle forretningar som har bryggjeråvarer. Hald temperaturen mellom 14 og 19 grader, og hugs på at ølet lett kjem oppi tre grader meir enn lufta rundt. Viktigast av alt er reinhald. All alegjær skummar ein del, meir di varmare han går, så du må ha litt å gå på til kanten av gjæringskaret. Sjå elles norbrygg.no og les til auga er stort og vått. Reinhald og god tid gir godt øl. Den siste flaska er ofte den beste.

Link to comment
Share on other sites

Lys pils er gjerne det vanskeligste ja, ettersom feil blir mer synlige.. Mon tro det er derfor hjemmebryggere er så glade i humlebadevannet IPA? ;) (forsåvidt også undertegnede)

 

M17;

Hjemmelaget øl trenger ikke å være brunere enn sjegget nederst på ryggen eller som å knaske einer og humle. Det er helt grei skuring å lage øl som ligner på lyst øl i butikken. Men i starten ville jeg da gått for en lys ale, f.eks Blonde.

Så får man heller ta steget over til lager øl med våtgjær etter hvert.

 

Når det gjelder temperatur, så fungerer det helt greit å sette ale i vanlig romtemperatur og lager i en kald kjeller. Kan gjerne øke temperaturen mot slutten, men ikke for mye (blir for fruktig). Styr unna baderomsgolvet, ugunstig med varme direkte på karet.

Mange tror gjæringen lukter, det gjør den normalt ikke (med mindre man brygger f.eks stout). Så det blir ikke mange sure blikk av å ha gjæringskaret diskrè i ett hjørne.

Jeg har laget en gjæringskasse bestående av temperatur regulator (PID med PT100 føler), en frostvakt og kjøle element. Kan med den justere temperatur både opp og ned. Men det er ikke veldig viktig å ha en slik kasse.

Ser vidunderet til venstre på bildet;

normal_speidel_kran.jpg

 

 

Forresten;

Vanlegvis bryggjar me 1 på 5. Det vil sei 100 kg malt til 500 liter vørter som gir OG på 1056.

Veldig i imponerende effektivitet og bryggemengde! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

@ M17

Som flere har påpekt, så er pils, eller lagerøl noe av det vanskeligste å lage for en hjemmebrygger pga. at det krever gjæring på en lavere temperatur enn ale gjær. Ale kan fint gjæres i romtemperatur.

Men ingen regel uten unntak, http://www.wyeastlab.com/com_b_yeaststr ... cfm?ID=131

Klarer du å holde tempen under 20'C, kan denne gjæren være verdt ett forsøk (tenker kjeller etc.).

Har ikke prøvd den selv, men kommer nok til å prøve.

Jeg har selv lykkes med pils ved 3 forsøk, da ved å benytte en isolert utebod tidlig vår, og høst, med stabile temperaturer. Har dog satt starter på gjæren, for å få gang på gjæringen.

Vil som flere her sier anbefale deg å ta en titt på Norbrygg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Njaaa.. Gjæren er nok tilpasset noe lager wannabe :D Vil tro det er alegjær, uten at jeg er sikker

Mitt første sett var et Muntons lagerettellerannet. Smakte øl, men dog :?

Ingen problem å bytte ut jallagjærposen med kvalitetsgjær. Kanskje tilsette noe ekstra humle..

Saaz humle er mye brukt i Europeisk pils :wink:

Ellers er jeg som flere her i tråden glad i godt humlet IPA...

Link to comment
Share on other sites

Du må ha flytande gjær til lager. Temperatur under gjæringa omlag 12 grader Celsius i 14 dagar og dobbel mengde gjærceller i forhold til overgjæring. Ettergjæringa bør liggja ned mot 0 grader i gjerne ein til to månedar.

Tørrgjær av type undergjær, lager, hm - det er lurium gjær.

Du kan godt nytta overgjær til eit pilsner ølsett.

Pisk inn oksygen i vørteren og set til gjær på 18 grader. Lat dette stå i 5 - 7 dagar. Stikk det så om, eller tapp det på mørke glasflasker.

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

All gjær som følger med Cooper-settene er "ale-gjær", ved 12° er det neppe noe aktivitet i den. Jeg hadde dunkene stående i litt kjølig romtemperatur-rundt 18º, i bruksanvisningen sier Cooper 22-28° eller noe sånt, det er for varmt.

Og ikke tilsett vanlig sukker/farin, vil du ha sterere øl tilsetter du "Brewenhancer" (som er 50/50 maltekstrakt og druesukker), sirup eller maltekstrakt/spraymalt. 1kg av en av disse er passe, sirup fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

M17; Som karene over sier, så er det nok sannsynligvis en alegjær i det lager øl settet. Som ett alternativ til alegjær (om du kan gjære på høvelig lav temp), kan være ett par poser Saflager W34. Eneste någenlunde ok tørrgjær for lager som jeg vet om. Men helst bør det være våtgjær. Er noe om at lager gjær ikke tåler prosessen med å bli tørrgjær (ikke like hardfør).

Link to comment
Share on other sites

Får bare brygge en runde med det settet jeg har for å komme litt inn i prosessen. Hadde vært artig å få til noe brukandes, da oppfatningen i huset er at hjemmebrygg ikke er noe å satse på. Blir bare noe søtt skvip med gjærsmak..

Har hørt at man kan lage en gjærstarter for å øke antall gjærceller, dette vil kanskje ha noe for seg ved lagerøl?

Link to comment
Share on other sites

Kok opp 2-3 dl vann med en ss lys sirup, ha dette på et rent/sterilt glass og la det kjøle seg til ca 25°C, ha i innholdet i gjærpakken (enten den i settet eller en pakke Safale05), rør godt, dekk over.

 

Kok opp 6 liter vann, løs opp 500gram lys sirup i vannet oh hell dett i gjæringskaret. Åpne boksen med ferdig humlet ekstrakt og hell/skrap dette over i gjæringskaret (dette går neklere om du varmer boksen i vannbad ell); rør godt rundt. Fyll opp dunken med kaldt vann (bruk dusj eller spredt stråle fra hageslangen-mye luft inn i blandingen er bra) til du har 23 liter i dunken. Når temperaturen i dunken er under 3o° tilsetter du gjæren og rør godt en gang til. Ha på lokket og sett i gjærlås, fyll vann i låset. Sett dunken et trekkfritt sted med med temp 16-18°. I løpet av 1-1,5 døgn begynner det å boble i gjærlåsen. La dunken stå i fred, gi f.. i åpne for å kikke, telle plopp og alt det der. Etter en liten uke blir det merkbart mindre aktivitet i gjærlåsen, helt i orden-la den stå videre i fred. Etter 14 dager koker du opp sukkerlake (4-5 gram sukker pr liter øl; 1o0gram er passe) og heller den i en rengjort dunk, tapp ølet over i denne dunken, tapp så ølet på rengjorte flasker, sett på kork. Sett flaskene varmt en liten uke og så kjellerkaldt. en dag eller to før du skal begynne å drikke flytter du flaskene til kjøleskapet.

 

Åpne flasken, hell i en rolig bevegelse over i glass eller mugge og stopp når du ser at du drar med deg gjær over i muggen. Drikk ølet og vær stolt! Dette er så bra som du klarer å lage et ølsett og du vil ende på 4-4,5% alkohol; tiltak utover dette er sminking av en gris :wink:

 

Alt du bruker av kar osv må være rent, farris-flasker er fine til øl (men må lagres mørkt!), toppene kan brukes opp eller kjøp nye på en bryggebutikk.

 

Historier om gjærsuppe og søtsmak skyldes dårlig tid, bruk av farin og drikking fra flaska.

Link to comment
Share on other sites

Kok opp 2-3 dl vann med en ss lys sirup, ha dette på et rent/sterilt glass og la det kjøle seg til ca 25°C, ha i innholdet i gjærpakken (enten den i settet eller en pakke Safale05), rør godt, dekk over.

Rehydrering av tørrgjær gir best resultat om du bruker rent vann, og temperaturen bør ligge på 35-40°C. Sukker er faktisk dødelig for gjæren før den har fått litt tid til å gjenoppbygge cellestrukturen sin, og anslaget er at 50-60% av cellene dør om du pitcher tørrgjær rett i vørter på 20 grader. Om du gjør det riktig overlever rundt 99%.

 

En starter har lite for seg med tørrgjær. Pakkene inneholder som regel langt flere celler enn en pakke fersk gjær, og de dør heller ikke etter litt lagring.

 

Som andre har nevnt så er nok coopers "lager" egentlig en ale, og det er flott for da kan du gjære ølet i (kald) romtemperatur. En lager trenger 8-10 grader, altså et kjøleskap eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre! En ale hadde vært fint å få til. Etter hva jeg har forstått skal man kunne brygge en OK øl av maltekstrakt og god gjær, så dette blir spennende :) Var på Europris å kjøpte hydrometer og termometer idag, her skal man grundig til verks.

Frykter jeg går atter en ny dyr og utstyrskrevende hobby i møte..:)

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis reknar ein ikkje med utstyret når alt ein bør tenke på er at med litt trening så kan ein brygge øl av beste polkvalitet til rundt 10kr literen. :mrgreen:

 

Eit heimemekka kjøkkenbryggeri trenger ikkje koste mange kronene. Sats f.eks på brew-in-bag, det er uten tvil billigaste vei når du går over til "all-grain".

Link to comment
Share on other sites

Rehydring av gjær bør liggja på 24 grader Celsius.

Kok vatn 15 minutt og avkjøl.

Temperatur mellom vørter og den oppløyste gjæren må liggja likt, elles får gjæren sjokk og blir "sjuk".

For overgjær, ale, er 18 grader ofte gunstigt starttemperatur.

 

Pisk inn oksygen i vørteren etter temperaturen er kommen under 28 grader.

Til høgre temp på vørteren, til mindre oksygen er det mogleg å få inn.

Tilstrekkeleg oksygen i vørteren når gjæren blir tilsett er avgjerande for ei vellukka gjæring.

Gjæren tek til seg all oksygen i startfasen for å danna mange gjærceller.

Etter oksygenet er vekk tek cellene til så å danna CO2 og alkohol.

Ved få gjærceller blir arbeidarane trøytte. Dei legg seg til ro!

 

Ønskjer ein øl med fuselalkohol og ¤&?}+*, set gjæringa på mellom 35 og 40 grader!

Test to halvlitrar på eit frammand individ.

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg straks igang å brygge! Eneste er at oppskrifta sier 1 kg sukker, mens jeg bruker flytende maltekstrakt. Hvor mye bør jeg bruke av denne? Boksen er på 1,5 kg, synes kanskje dette var litt i meste laget..?

Link to comment
Share on other sites

Ølet mitt har nå stått til gjæring i 3 døgn, og merker at det er betydelig mindre aktivitet nå enn etter første døgnet. Dersom dette er en "ale-gjær", altså overgjær, har jeg lest at gjæringsprosessen er tidligere ferdig enn ved undergjær. Vil det være greit å vente 2 uker, eller kan det bli problematisk å la ølet stå for lenge ferdig gjæret?

Link to comment
Share on other sites

Ølet mitt har nå stått til gjæring i 3 døgn, og merker at det er betydelig mindre aktivitet nå enn etter første døgnet. Dersom dette er en "ale-gjær", altså overgjær, har jeg lest at gjæringsprosessen er tidligere ferdig enn ved undergjær. Vil det være greit å vente 2 uker, eller kan det bli problematisk å la ølet stå for lenge ferdig gjæret?

Ølet er ikke nødvendigvis ferdig selv om det har sluttet å boble i vannlåsen. La det stå i 14 dager slik at gjæren får brutt ned mest mulig avfallstoffer etc. Du må selvsagt passe på at ølet fortsatt står mørkt, tett og at vannet i gjærlåsen ikke fordamper.

Link to comment
Share on other sites

Bør la det stå ei god stund etter det er ferdig med plupping ja.

Jeg tar av lokket og ser nedi, ved overgjæring skal gjærkaken ha lagt seg på bunn og ølet være i ferd med å bli klart. Kan ta en smaksprøve i samme slengen med en sterilisert øse. Skulle man være så uheldig at det er infisert -så er det småkjipt å tappe på flasker, for å så helle det ut igjen. Det er heller ikke noe bra tegn om pluppingen har vart lengre enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Utrangerte varmvasstankar er ypperleg til opne gjæringskar.

Gratis og rustfritt stål i ulike storleikar.

Skjer av toppen i høveleg høgd.

Monter inn eit kopparrøyr i botnen som kjem over botnfallnivå.

Eit slikt kar kan og nyttast til sentrifuge av den varme vørteren.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på loftet og hentet noen flasker med nettopp Coopers Lager; oppskriften er den jeg la ut litt lengere oppe; eneste er at jeg har brukt 1 kg lys sirup (Eldorado fra Kiwi-uten at jeg tror den fra Rema gjør noen forskjell :lol: )

 

Dette sto, i fred og ro-ikke noe smaksprøver, målinger, skal bare se oppi bøtta osv) og gjære og kose seg i 13 dager i lav romtemp (ca 18grader), så tapet på ren dunk med 100gram sukker oppløst/kokt i litt vann, flasket og satt på loftet i 1 måned.

Står ikke noe tilbake for standard butikkpils!

 

P6020034_zps32e25598.jpg

 

 

Følger en bruksanvisningen med 1 kg sukker og gjæring ved 25 grader til det slutter å ploppe ("ferdig øl på 9 dager eller hva det nå er) er dette ike drikkbart (men hva om en bodde i Utopia ogkjørte det i en plastbrenner-har en da laget en slags whiskey??).

Med litt tålmod og renslighet blir "ølsett" helt OK øl på høyde med butikkøl. Noe en ikke alltid kan si om div hjemmebrygg som er så preget av div humle at det er som å spise en begonia...

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2: Bruker du egen gjær eller gjæren som følger med settet? Mitt brygg har nå stått 6 døgn, og det er fortsatt et og annet plopp i gjærlåsen. Artig å se at du får godt resultat. Nå tilsatte jeg 1,5 kg maltekstrakt, så da blir vel mitt fort noe sterkere. Håper bare alt sukkeret blir omdannet slik at det ikke blir søtsmak av ølet. Vil det her ligge bunnslam på bunnen, eller vil gjæren legge seg på toppen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ølet ble flasket idag, og den gode nyheten er fin lukt og farge samt OG på 1.006.

Den dårlige nyheten er derimot korkinga. Hadde kjøpt inn kasser med 0,33 flasker og hadde en korketang liggende hjemme som nesten ikke gav korken feste i det hele tatt. Kjøpte ny tang fra Europris, like ubrukelig. Korkene ble satt skjevt på og henger dårlig fast, og kan greit knipses av med fingrene. Så er nå noe skeptisk til hele karboneringa..

Har heldigvis tappet et par flasker med skrukork som forhåpentligvis vil bli karbonert.

 

Blir nok flasker med skrukork i fremtiden..

Link to comment
Share on other sites

Kjipt.. da blir det nok lekkasje i korka og drikke til dodraugen. Dersom det er noen trøst, så har jeg selv ca 100L øl på flasker som jeg må helle ut. (ikke p.g.a infeksjon, men knot under mesking)

 

Europris tanga har jeg liggende selv, lengst inne i en skuff.

Den er en kopi av en annen og nesten like ubrukelig tang. Problemet ligger i at den ikke får tak rundt halsen på bjørnungene, men det har du vel nå smertelig erfart.

 

Jeg har en bordmodell skrudd fast til benkeplata (ligner veldig på ladepresse ;) ). Den er ikke avhengig av "tak" rundt halsen for å presse ned korka, ettersom den presser flaska ned mot underlaget. Med den kan du korke "alle" slags flasker uten trøbbel, koster ikke stort mer enn ei korketang.

 

Plastflasker av typen Cooper eller lignende liker jeg personlig ikke, vanskelig å vaske nede i mønsteret i bunn + at plast tar laaaaang tid å tørke. Derfor må de vaskes rett før tapping. Det er veldig greit å ha flaskene klare dagen man skal tappe..

 

 

Tja, kan jo kjøre på med noen tips angående flaskevask;

Til nå har jeg ikke fått infeksjon p.g.a denne fremgangsmåten *bank i bordet*, andre sverger til sterilisering i stekeovn eller sterkere lut (bokstavlig talt).

 

- Større flasker = mindre vasking. Ca 70% av flaskene mine er 0,75L (flip top), 25% er 0,5L (Nøgne Ø o.l) og 5% er søte små bjørneunger.

- Fyll dem med vann rett etter at de er tomme, så setter ikke gjærrestene seg fast i bunn

- Vaskes så med vanlig flaske børste i varmt vann og ørlite vaskemiddel. Deretter til tørking (opp ned i ett flasketre)

- Når de er tørre, legger jeg flip top korken løst oppå. Vanlige glassflasker pakker jeg bort i pappesker. De er da klare for tappedagen

- Rett før tapping skyller jeg kjapt igjennom dem med en slik sak;

72860_Flaskerengj_rer_AVINA_1.jpg

Som lurium kan man bruke Sterkrens eller f.eks StarSan. Poenget er å få ned pH verdien til rundt 2, slik at det blir lite trivelig for basselurker. Lar dem renne av seg i flasketreet, men trenger ikke å la de tørke.

 

Skulle jeg få inn ett lass skitne flasker, tar jeg bryet med å koble denne røver'n til hageslangen fremfor å jokke med flaskebørsten. 776_Flaskejetspyler_ECOLOGY_1.jpg

 

Er det snus og andre gosaker i flaska, er det greit å skylle dem med en J-formet flaskespyler som man presser flaska på.

 

 

Noen etiketter er forresten fandens verk, eller nærmere bestemt limet under. For enkelte flasker er ikke limet vannløselig og man må bruke skirens, bensin eller noe tilsvarende for at det skal løsne. Har selvsagt prøvd trøndersk jubelbrus, men selv det biter ikke på.

 

 

homebrew-homebrewing-think-i-do-meme.jpg

De fleste tapper på fat, p.g.a av mindre vasking. Men jeg foretrekker likevel flasker, sær som jeg er ;)

Tror jeg har funnet en balansegang mellom minimal vasking og ikke infeksjon. Når rutinen og flaskene er på plass, er det ikke så forferdelig ille.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fikk det for meg at jeg skulle brygge noe med rester jeg hadde denne helgen. Hadde 1 kilo cara amber, 5 kg. pale ale malt. Humle 100 gram First Gold alpha 8,14 (en Engelsk humle såvidt jeg vet) Gjæren var en tørrgjær fra Mangroveve Jack's Burton Unions M79.

Planen er å lage en brown bitter.

Har mesket i kveld(blandet inn 30 gram chocolate malt). Planen er å koke, humle, gjære imorgen.

Tenkte 60 gram first gold 60 min.

Og deretter 40 gram 10 min.

Ca. 25 ltr. ( hvis alt går etter planen)

Gjærnæring, klaring selvfølgelig :wink:

 

Spørsmålet er, hva skjer dersom jeg mesker idag, og koker opp imorgen?

Vil noe skje med mesken?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Fant meg en vraket gassgrill med "sideburner", litt kapp og fix, borret opp hullene i brenneren til 2,5mm,og vips-krabbekoker.

 

Broderen og jeg brygget i helgen men slet med marginal effekt på gassblusset. Kan man øke effekten ved å borre grøvre høl i dysene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...