Jump to content

Prosjekt 280 Ackley improved


Mildot

Recommended Posts

  • 8 months later...
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nosler hadde en liten smell og sliter vel kansje litt med ettervirkningene av dette enda.

http://bulletin.accurateshooter.com/2010/06/fire-and-explosion-at-nosler-plant-in-bend-oregon/

 

Jeg har skyteformet Norma 280 hylser, 52grs. Rhino 22 bak en 173 grs. Partisan i bommer gav strøkne hylser i en smell. (med 51grs. manglet jeg 0,05mm på full headspace)

280 Norma hylsene veier det samme som Nosler sine 280AI (189grs.) volumet har jeg ikke målt, men hastighetene mellom samme ladning skutt i begge typer tyder på volumet er rimelig likt.

 

Børsa er forøvrig hos Hansen en tur for ny pipe, Pacnor pipa ble jeg aldri helt venner med...........den gikk greit fra ca skudd nr. 200 til 6-700, men fikk aldri helt god nattesøvn :roll:

 

Ny pipe blir ei fra Krieger, 1:9 med samme profil #5 og fluting som den første.

Endelig kikkert har også kommet på, en Hensoldt 4-16x56 FF med mildot så klart :wink:, levert av KH - Precision

Link to comment
Share on other sites

Bob,

 

Børsa er forøvrig hos Hansen en tur for ny pipe, Pacnor pipa ble jeg aldri helt venner med...........den gikk greit fra ca skudd nr. 200 til 6-700, men fikk aldri helt god nattesøvn

Går ut ifra det var presisjonen som gav deg hodebry, kan du utbrodere litt mer om det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

 

Pipa har vært grei nok, over en periode var presisjonen strålende med gjentatte 3 skudds samlinger @100m på typisk 10-12mm (skutt med tofot og beanbag), noe jeg ser på som meget bra med tanke på at det er ei "normal" jaktrifle.

 

Pipa har nå gått ca 1600 skudd, de siste 1k har den blitt mer sær, med stadige fluer som som produserer 3 skudds grupper på 25-30mm :? (to skudd i og ett ut fra kald pipe) jada det holder til "normal" jakt presisjon og førsteskuddet sitter, men det var ikke tanken bak rifla og veldig frustrerende når jeg har skutt rufsete hull mange ganger tidligere.

 

Alt teknisk som bedding, puss,montasjer og optikk er på stell, tuning av ladninger har ikke hjulpet.

 

Er bare å innse at enkelt piper har sine særheter, det skjer uansett fabrikat, valget falt nå på Krieger, håper det blir bra......................ved neste fullmåne ofrer jeg 1013,25grs. hellig Bofors til den gyldne bane :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Stiller kasser har tidligere ihvertfall vært levert av herrene Poacher og KH himself. Hva de sitter inne med må en høre med de om.

 

Kasser du også skal ta en laaang og god kikk på om du er i makredet for 700 klone er Hansen sine. Sammenlignet med Surgeon, Stiller, Lawton, BAT, Rimrock osc osc står de ihvertfall ikke tilbake for amerikanerne. Når en ser totalprisen med avtrekk og sikring tror jeg faktisk en kommer hyggeligere ut av det med kasse produsert i Norge. Da bør en være så patriot at en heller velger noe som er laget her hjemme!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 8 months later...
  • 8 months later...

Drar denne frem igjen!

 

Er litt spent på hylsene til Norma/Nosler.

Ser Idar nevner at de er noen blautfiser.

 

Er det Lapua 30-06 som gjelder eller er Normas ok nå?

 

Ellers har denne headspace-diskusjonen nosler vs mr ackley gitt meg hodebry og jeg sover fortsatt dårlig om natta :wtf:

 

Ei shilen pipe skal kamres og jeg venter på info fra Dave Kiff.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...
På 5.12.2012 den 13.17, SittingDuck skrev:

 

Ellers har denne headspace-diskusjonen nosler vs mr ackley gitt meg hodebry og jeg sover fortsatt dårlig om natta :wtf:

 

 

Er i gang med et 280AI prosjekt, og har ramlet over diskusjonen om SAAMI spec. kammer vs "gamle AI" kammer og evt. ulik headspace.

Temaet er jo debbatert til døde på ulike fora;

https://www.longrangehunting.com/threads/280-ai-controversy-explained.118623/

https://gunsmithtalk.wordpress.com/2010/01/13/280-ackley-improved-alert/

 

en slags konklusjon kommer kanskje her:

https://gunsmithtalk.wordpress.com/2012/07/17/280-ackley-improved-emperical-headspace-test/


Redding mener man ikke bør bruke SAAMI spec dier på "gammelt" kammer;

http://www.redding-reloading.com/tech-line-a-tips-faqs/133-280-changes

 

og nosler sier dette;

https://faq.nosler.com/index.php?action=artikel&cat=32&id=39&artlang=en

 

Noen mener alt skyldes misforståelser og ulike målemetoder, manglende tilbakesetting av pipe når det kamres om fra 280rem til 280AI osv. Andre mener det oppstår flate hetter og annet krøll pga forskjellen i headspace..

 

Det jeg egentlig lurer på er, er det noen som har piper kamret etter " villkatt" 280AI mal, ikke SAAMI , og som kan si noe om bruk av dier og nosler/norma hylser laget etter SAAMI standard? Flate hetter? levetid på hylser? Har noen målt hylser før og etter en eller flere runders bruk for å sjekke om/hvor mye de strekker seg?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en del hylser som er skutt fem-seks ganger hver, (280 rem norma), holder seg ekstremt godt på lengde, ingen over 64mm, bare gjort lett gradering på innside/utside av hylsehals.

 

ikke spesielt glad i overtrykk, disse små hylsene, men holder du deg innenfor fornuften (850-870m/s med 180 grains kuler) ser de ut til å holde greit. 

 

Har såkalt villkattkammer, diene er også "villkatt", etter ackleytegninger, ikke SAAMI. Ikke hatt noen problemer med noslerhylser i 280 ackimp heller, så lenge de har blitt helpresset før lading.

 

Når ny pipe skal anskaffes, er jeg alvorlig i tvil om jeg skal gidde 280 AI eller få meg en pipe i 7x55AI (villkatt) eller 284win. Eller bare 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...