Jump to content

Pistol til mag 1


runev78

Recommended Posts

Jeg er litt ny på dette her:

 

Jeg er ute etter en grei PISTOL ikke revolver til mag 1.

Til nå er jeg opphengt i 357 mag.

Har sett litt på Lar grizzly, Desert Eagle og Coonan.

 

Finnes det noe annet jeg kunne sett på?

 

Må være greit å få tak på ammo (helst ikke så dyrt) gidder ikke lade.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han skal ha billig ammo som er lett å få tak i fordi han ikke vil lade selv så utgår vel 10mm ;)

Tjaa, hear me out som man sier i uniten.

7kroner for fabrikksmell hos intersport, ikke SÅ ille? Her er noen raske tanker.

 

STI 10mm 6" pipe, 10mm fabrikk holder faktor!

357mag i conan, 5 toms løp, veldig lite fabrikksammo holder faktor i mag1 i så kort løp, selv når vi tar bort tønna, har du hatt din på chrono trym? , dvs han må lade selv

Glock i 10mm får du vel faktisk 9 og 10 og 12 toms løp til, her holder du faktor med noen mils klaring.

lar grizzly, 6,5", 357 mag, 10mm, 9winmag, , whatever, alt holder faktor stortsett med 6,5" med 5" nei.

Desert eagle i 357 mag, her ryktes det at fabrikk ikke er kraftig nok for sikker veksling, pipa er vel 6" så fabrikk bør kunne holde faktor, de som eier en kan sikkert stemme inn.

 

Så om du ikke ønsker lade selv må du helst finne noe rundt 6 tommer + i 357

 

Hett tips, har du halvauto i magnum1 og 2, BLIR du alltid tatt ut til random chrono, fordi gutta som kjører chronostagen synes du har kul pistol og vil teste, så ha noe som ikke holder faktor er dumt. Jeg synes det på generell basis er altfor lite chrono i felt, og jeg vet det er mye juksing . Praktisk grenen er mye mye flinkere her.

 

Skal du ha billlllig ammo ala 3-4 kroner ikke 7 kroner skuddet må du kjøpe revolver med litt lengre pipe i 357 mag. Eller lade selv, jeg skyter 10mm ca 1,5 per smell.

Link to comment
Share on other sites

Enig med forrige taler. Veldig lite fabrikkammo i .357Mag holder faktorkravet. Om tanken var en Desert Eagle i .357 så kan du ikke kjøpe hva som helst ammo heller da det ikke må være noe eksponert bly (bortsett fra eventuell hulspiss) og vekta må være 158gn for at siktene skal være korrekte. Fiocchi er det eneste jeg har funnet i Norge som virker der.

 

Selv om det aldri blir sjekket faktorkrav i felt, så kan du ta deg f**n på at den dagen du finner på å jukse, så kommer de med kronografen og sier noe alà "jaja, i dag skal vi se om vi husker dette med å regne faktoren. Du *sett inn navn* som har et kult våpen i magnum, du må vi måle vettu" 8)

 

Skal du virkelig gå for Mag1, så er det egentlig ingen annen utvei enn å lade selv. Spesielt om dette er med halvauto.

Link to comment
Share on other sites

På våpen med gassdrift (f.eks. Wildey og DE) kan kula kanskje miste litt energi pga. gassystemet, men om det er relevant (eller i det hele tatt målbart) vet jeg ikke. På våpen med "delayed blowback" er det totalt likegyldig om litt av rekylenergien brukes til å bevege sluttstykket eller om det går rett i armene på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

På våpen med gassdrift (f.eks. Wildey og DE) kan kula kanskje miste litt energi pga. gassystemet, men om det er relevant (eller i det hele tatt målbart) vet jeg ikke. På våpen med "delayed blowback" er det totalt likegyldig om litt av rekylenergien brukes til å bevege sluttstykket eller om det går rett i armene på skytteren.

 

Hvordan stiller det seg da med rekylopererte våpen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, for hullene sitter så langt fremme i løpet (ihvertfall på Deagle) at det ikke har noe å si.

 

 

Humm humm.... Sikker på det? Ta en kikk inni løpet, like forran kammeret, der ser du gassporten. Den leder under løpet forrover hvor den har sitt utløp. Trykket oppstår umiddelbart når kula har separert fra hylsa. Dvs at våpenet taper trykk kontinuerlig ila de neste 6 tommene. Vi vet jo at våpenet liker så mye gass for å drives, at jeg tror det kan forsvinne målbare mengder.

 

Å kronografere Coonenen min blir gjort i snar fremtid, men foreløpig rapport er at våpenet smeller noe sinnsykt. Selv sammenlignet med min D.E i .44. Så det betyr vel ganske så høyt trykk.

 

Coonan har nok litt for kort løp til å kunne utnytte patronen fullt ut, da det er en god del munningsglimt. Når finansene strekker til skal jeg kjøpe et 6-tommers løp.

 

EDIT; faktafeil. Takk Rausheim.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uansett. Jeg har som jeg har nevnt et par ganger, en 10-tommer. Etterhvert blir det å eksperimentere med svakere ladninger, og hva de to forskjellige løpslengdene liker. Jeg spekulerer i at 10-tommeren som jo er "tett" i ytterligere 4 tommer før kula forlater løpet, vil produsere mer, og gjevnere gasstrykk, og at der derfor kan bevege meg nedover med svakere ladninger, mens man fortsatt har oompf nok til å drive den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...