Jump to content

308 lapua sub


kruttskalle

Recommended Posts

Har du vanlig stigning for .308 så får du nok problemer med å stabilisere,kulene havner på tvers i skiva.

Har med andre ord prøvd de,men har gått over til å lade sub ammoen selv.

Der er forøvrig presisjonen bra med 150 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Denne ammoen stabiliserer seg ikke i 1-11 tvist! Har forsøkt med min Sako TRG-22 og det var antydning til at kulene kantet på hundre meteren. Løpslengden er 26".

 

Har imidlertid forsøkt med Hirtenberger subsonic i samme rifla, som er ladd/bruker en 190gr Matchkule og det funket akkurat slik det skal :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt nøyaktige samlinger,men fant et bilde av 3 skudds samling skutt på 50 meter,fint trekløver i et hull,vil tro rundt 15 mm.

 

Kan selvfølgelig legge ut ladedata,men dette er utarbeidet til min rifle og forskes videre på for eget ansvar!

 

Kule : 150 grs Sierra Match king SATT BAK FREM, col : 60 mm.

Hylse : Norma.

Hette : Federal 210 Large rifle.

Krutt : 6,8 grs N-310

 

gjennomsnittelig utgangshastighet 296 m/s

 

Skutt på sommerstid,rundt 15 pluss grader.

 

 

 

 

Ifølge notatene mine fikk jeg følgende hastighet ved andre ladninger med N-310:

 

6,0 grs - 272 m/s

6,5 grs - 290 m/s

7,0 grs - 323 m/s

7,5 grs - 347 m/s

 

 

Tar som sagt ingen ansvar for disse data.

Link to comment
Share on other sites

Kruttskalle. Tror det er lurt å teste før du får demperen din. hvertfall noen skudd. Kjedelig å se den nye demperen sprette bortover jordet første skuddet.. Kula kan vel muligens kantre inni demperen og lage leven.

:lol::lol::lol:

Måtte sjekke de andre innleggene, så da at det faktisk er en som kaller seg for det. :oops: Trodde først noen som ble skjellet på.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kruttskalle. Tror det er lurt å teste før du får demperen din. hvertfall noen skudd. Kjedelig å se den nye demperen sprette bortover jordet første skuddet.. Kula kan vel muligens kantre inni demperen og lage leven.

 

kan kula kantre inni demperen? :shock: høres ikke bra ut hvordan skal jeg få ¨testa¨ det? :oops:

 

ja navnet mitt er ganske så fiffig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

til sub i 308 bruker jeg 180 grs partizan kuler satt riktig vei, men col er satt så kort som kulene tillater. bruker magnum hetter og 310 krutt. hvor mye krutt du skal ha i kommer litt ann på løpet ditt det, men jeg bruker fra 7,95 til 8,2.... vet noen er oppe i 8,6 med samme kule..

 

men som sakt, sub ladninger må utvikles til den enkelte rifle for tilstand og løpslengde har en del å si der. men vet du hva du gjør kan du bruke mine data til utgangspunk.

 

 

 

ang dette med å snu kula har jeg lest at en del gjør, men har ikke prøvd, klart, col kan da settes kort, og med en kulse som Sierra MK så stjeler spissen en del hylsevolum, og det er jo bra i sub samenheng, men obs, ikke snu kula før du vet hva du gjør, vil tro det å sette en flatbase kule bak frem kan bli litt dumt, hehe..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har funnet ei jækla bra subladning til 308'en.

Tar ingen ansvar for bruk av data, men here it goes:

 

Hylse: Lapua

Kule: 200gr SMK

Krutt: 7.8gr N310

COL: 71.5 mm, kula rett vei.

V0: 325 m/sek

Pipe: 41 cm med 1:10 snurr.

Samling: ca 50mm - 5 skudd - 100 meter - runde hull.

 

Vitne: KnuteriK aka "Gal Mann".

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg noen ekspertstatus på området så ville jeg tro at det å snu kula i subsonisk ammunisjon er lite heldig for ballistikken på lengre hold, men til korthold kan det vel fungere helt utmerket da.

Det er vel "korte" hold som er mest aktuelle med slike oppsett. Kulebanen kan vel sammenlignes med Ågot Stang som hopper lengde. (Les: Vazelina...) :mrgreen: slik at "lange" hold ikke vil være særlig praktisk...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Beklager trådnekro, men tenkte det var bedre enn å starte helt ny tråd.

 

Jeg kunne tenke meg å teste sub lading i .308, og siden det er disse komponentene jeg har så spør jeg; kan jeg få dette til med 175smk og N340 kriutt?

Ellers tenker jeg å prøve TrailBoss, siden jeg ser det demonstrert i denne videoen:

Link to comment
Share on other sites

TrailBoss is the shit:-) et veldig sammenlignbart krutt er TinStar n32c. Bruker sistnevnte i min bak 200gr Lapua sub-kuler og magnum hette og Lapua hylser. Begge disse kruttene fyller hylsa bra og jeg har fått ekstremt jevne ladninger med TinStar. Men vær oppmerksom på at du må være nøye på ladevekten - små variasjoner gir store utslag på blinken! Min ladning gir 320m/s i et 41cm løp med 1-8snurr. Skal forsøke å smøre kulene etter å ha sett videon du linket til. Sub kulene til Lapua har riller som gir mindre friksjon mot løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns N310 er langt fra perfekt - det har alt for lav fyllingsgrad og stor fare for variable hastigheter med tilhørende elendig presisjon - man rapporterer forskjell i hastighet bare ved å enten la kruttet trille fremover inni patronen eller bakover. Trailboss eller TinStar er de to eneste kruttene jeg vil anbefale! Mange borrer ut tennhettekanalen - det har ikke jeg funnet nødvendig - men bruker magnum hetter.

 

Lapua sin fabrikkladde subammo gir større hastighetsvariasjon og dertil elendig presisjon sammenlignet med mine egne ladninger med samme hylse og kule - hastigheten er tilnærmet lik. Hvorfor? Jeg bruker krutt som fyller hylsa bedre...

Link to comment
Share on other sites

Okey, litt varierende erfaring må en nesten forvente. Jeg opplevde ikke noe tull i 30-06 med N310, tvert i mot fikk jeg svært jevnt trykk og ytelse. Og jeg ladet som vanlig uten hverken fyllstoff, modifiserte hylser eller smøring av kuler.

 

Min erfaring tilsier at høyt trykk gir jevnere forbrenning, du skulle sett kurvene jeg fikk ved 3500 bar og 310 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte ikke å stabilisere den i 1-12 twist (1 snurr på 30.5 cm) 19" løp (48.25 cm). dvs ca 1-2 m samling på 100m. Ble ikke overasket. Fin smell.

 

Står følgende på http://www.lapua.com:

* NOTE: Required twist is 1 turn in 250 mm or faster. Maximum barrel length 450 mm.

 

Hmmm.. Jeg har 1-10 snurr, og 46cm løp.

Kansje verdt et forsøk?? 1-10 er vel rett i overkant av 1-250mm, men kansje det funker likevel..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hmmm.. Jeg har 1-10 snurr, og 46cm løp.

Kansje verdt et forsøk?? 1-10 er vel rett i overkant av 1-250mm, men kansje det funker likevel..

 

Det tok et par år, men nå har jeg endelig fått testet.

Trill runde hull i blinken og treskuddsgrupper på 20-25mm på hundre meters hold. Som forventet en god del lavere treffpunkt enn standard ammo. 30-35cm.

Må innrømme at dette var jæskla morro, og tanken på å lade selv har begynt å kverne litt i hodet...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gammel tråd men har også begynt å dille litt med 308 sub. Testet med Speer Hot-cor 170 gr og 11,4gr N32C. Kronografert til 317ms ved havnivå. Skal ikke veldig høyt opp til fjells før den ikke er sub lengre så skal gå ned til 11,2gr og prøve igjen. Speer kulene var bare noe jeg hadde liggende så skal prøve 175RDF og 180TTSX etter hvert.

Har en 42cm LW pipe med 1:8 snurr i Saueren og samlingen er ikke sinnsyk god, ca 30mm på 106m men greit fornøyd på første forsøk. Morro med subladning men man må jo være så inn i h****** nøye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kronografert til 317ms ved havnivå. Skal ikke veldig høyt opp til fjells før den ikke er sub lengre

Hvorfor er den ikke sub til fjells?

 

Men ja, det er gøy, og ja, det er et nøyepirk. Jeg bruker 190gr NCC. 30mm på 100m med sub er absolutt sinnsykt bra spør du meg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja si det, teoretisk skal det mye mer til før det utgjør noe. I dag var det normale 1017mbar nede i fjorden og til fjells var det 980mbar. Om det er luften rundt kule når den er transonisk som lager støyen og at man egentlig ikke hører den ekte smellet aner jeg ikke. Man hører bare at det ikke er den vanlige "fomp" lyden.

Går litt ned på mengden "fartspulver" for å ha større margin.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 I dag var det normale 1017mbar nede i fjorden og til fjells var det 980mbar

Trykket betyr da ingen ting for lydens hastighet? (altså som i "iallefall ikke målbart her). Men den går noe med temperaturen, dog ikke til 317m/s før ved -25°C eller noe sånt. Kan du ha litt hastighetsvariasjon, eller noe annet som lurer deg?

Forøvrig blir det jo stillere jo lavere hastighet man har, men det merkes godt på kulebanen når en kommer under 300m/s

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...