Jump to content

Erfaringer med Duplex haglepatroner?


Ole_Netland

Recommended Posts

hvordan er deres erfaring med duplex haglepatroner (tenker ikke på noe spesiell leverandør eller hagl matriale)? er de så gode som det kan høres ut? eller er de jevnt over lite å satse på?

 

tanken som slår meg er at dette må jo være fint i drillingen for å kombinere skogsfugl og rådyr... men er det dette da?

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte duplexpatroner (Nitedal) en sessong den gang de ble reklamert for i alle jaktblader. Jeg kan ikke si at jeg kunne konkludere med hverken det ene eller det andre. I ettertid er jeg litt usikker på hvorfor to forskjellige haglstørrelser i samme patron skal gi noen gevinst. Virker mer fornuftig å lade med to patroner med forskjellig haglstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet fikk ikke Duplexpatroner særlig god omtale i jaktblader,hvis husken er riktig vel og merke :roll: . Det tryggeste er vel å velge en patron som dekker godt i din hagle,innen dine skyteavstander. Cylinder og 5`r haggel var rådyrmedisin i sverige på 90 tallet,men maks avstand 15-20m.Tror ikke skogsfuglen tåler mer enn rådyr...., husk at dette var gamledager og blyhagl :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg fikk 30-40 gyttorp duplex 4+2 og 6+4 og jeg må si at jeg merker egentlig veldig lite til disse to sværmene som ble nevnt lenger oppe her. enten så treffer jeg, eller så bommes det :P en ting som jeg syns er bra er dekningen samtidig som du har noen hagl som trenger lenger inn. ikke mange kråker, måker, ender, skogsfugl eller mink som ikke har gått i vei med disse i sin rettning. men prisen er ikke noe å juble for. glad det ikke er min lommebok som har betalt dem. tungsten matrix er dyrt! tror han jeg fikk dem av snakket om noe rundt 20kr for dem. om disse fremdeles er i handel så skal du ikke se bort i fra at jeg kommer til å kjøpe fler av dem. syns de var veldig brukanes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heiv meg og på testing av duplex på 90-tallet, og må si det ikke ga noe økt utbytte iallfall. Greit på korte til moderate hold, da oppførte de seg som en vanlig haglladning, men teorien min var at på lengre hold (30-35 m +) så måtte da denne svermen begynne å se rar ut.. De tyngste haglene har størst fart og best ballistikk, med et slep av lettere hagl bak og lavere... Jeg konkluderte med at det var bedre å operere med jevn haglstørrelse = jevn sverm.

Link to comment
Share on other sites

De tyngste haglene har størst fart og best ballistikk, med et slep av lettere hagl bak og lavere...

 

Mulig jeg bæsjer i skuffen nå, men blir det ikke motsatt?

De størset og tyngste haglene mister hastigheten først (pga større tverrsnitt og dermed større luftmotstand), og de letteste og minste (mindre tverrsnitt og mindre luftmotstand) sist?

De har jo samme utgangshastighet..

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden, brukte noe duplex-hagl før, og testet vel de aller fleste merkene som var å oppdrive i norge når det var blyhagl. Konklusjon var at de aller fleste hadde dårlige skotbilder når man kom utpå 30-40m. Unntaket var Winchester sin dyplex-patron. De ga meget bra og jevne skotbilder hele veien, og brukte de mye på jakt også. Om eg ikke husker helt feil, så mener eg at det var blanding av 60% hagl av minste størrelse og 40% av de grove, mens alle andre produsenter hadde 50/50. Har ikke testet duplex-patroner i "lovlige" hagl, så der kan eg ikke uttale meg så mye. Men skulle eg prøvd, så ville eg sjekket om Winchester har duplex i alternativ-hagl og eventuelt prøvd de, siden de var de eneste som klarte å få rene og fine skuddbilder med bly.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...