Jump to content

Innlevering av halvautorifler.


50 BMG

Recommended Posts

Det nærmer seg 31/5 og innlevering av våpen på A liste.

En ting jeg lurer på får eiere av slike rifler brev fra politiet 

i god tid før fristen går ut fristen går ut?

Eller tar politiet det for gitt at alle eiere av

slike halvautomatiske rifler er på alle forum og

facebok osv, er man ikke veldig mye på nett

kan man faktisk sitte med sjegget i postkassa den 1.6-24.

Og bli straffet for besittelse av et ulovlig våpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at politiet vil sende ut varsel til eiere av slike våpen. Det er både tid- og ressurskrevende, og uten kjennskap til deres interne systemer så ser jeg likevel for meg at det ikke er verdens enkleste sak å fremskaffe en komplett liste over eiere av nevnte våpen.

Det er heller ikke slik at man skal være avhengig av å være på facebook eller forum for å få med seg dette. Som våpeneier har man et ansvar om å følge gjeldende lovverk til enhver tid, og det finner man mange steder som ikke er forum eller facebook.
Klart, det viser seg gang på gang at selv de som har som jobb å kunne regelverket ikke evner å forstå det, men vi som våpeneiere har ikke lov til å feile. Straff kan følge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, det at en selv må oppsøke informasjonen for og finne ut av dette er rart. 

Staten burde sende et brev til dem det gjelder, det er sikkert mange som ikke har fått det med seg.

 

Kan jeg bare levere: låskasse, sluttstykk og pipe?

 

Kunne muligens selge resten for noen kroner på Ebay. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Kermit said:

Jeg er helt enig, det at en selv må oppsøke informasjonen for og finne ut av dette er rart. 

Staten burde sende et brev til dem det gjelder, det er sikkert mange som ikke har fått det med seg.

 

Kan jeg bare levere: låskasse, sluttstykk og pipe?

 

Kunne muligens selge resten for noen kroner på Ebay. 

 

 

 

Sender staten ut informasjon til deg om at du ikke har lov til å sparke naboen i skrittet? At det nå er dyrere å kjøre for fort? At reglene for bygging nær strandsonen er endret?
Nei. Det er heller ikke snakk om at noen skal ta fra deg noe, du har bare ikke lov til å eie det lenger med jakt som grunnlag.

Man har et ansvar som ikke bare våpeneier men innbygger. Mange synes dette er ekstremt vanskelig, se under covid f.eks, og når det kommer til kreative lovtolkninger er våpeneiere helt fantastisk flinke. Jeg har mange ganger blitt sjokkert over hvor lite folk har peiling, og i bestefall hvor utdaterte folk er. Vi har sikkert alle hørt at DET ÆR IKE LÅV Å SKYTTE ÆLJ ME KRAGEREN i nyere tid, gjerne sagt med myndig stemme av noen som rett og slett ikke har peiling. Gjerne de samme som prater om bæretillatelse. Det er ikke vanskelig å trakte seg opp en liten kanne kaffe og blade seg gjennom lov og forskrift på lovdata, så kan man gå gjennom livet som en litt mer opplyst person.

 

6 hours ago, Perjoto said:

Mulig jeg bor under en stein, men hva er det som skjer 31/5?

Må eiere få kamret om til feks 510 DTC EUROP?

Litt meningsløst, men har staten sagt det så må man blindt følge


Strengt talt 01.06 så er det 3 år siden nye forskriften trådde i kraft, og i overgangsbestemmelsene ble det gitt en 3 års frist for våpeneiere å etterkomme nye reglene for innehav av halvautomatiske rifler til jakt.
Jeg vet ikke helt hvor du vil med 510 DTC, men .50bmg / 12.7x99 har vært forbudt i mange mange år allerede, ingen endring til eller fra på den fronten.
 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, vass said:

Sender staten ut informasjon til deg om at du ikke har lov til å sparke naboen i skrittet? At det nå er dyrere å kjøre for fort? At reglene for bygging nær strandsonen er endret?


Hvis du har fått tillatelse til noe og det plutselig blir ulovlig hadde det jo vært greit med beskjed.

12 minutes ago, vass said:

Det er ikke vanskelig å trakte seg opp en liten kanne kaffe og blade seg gjennom lov og forskrift på lovdata, så kan man gå gjennom livet som en litt mer opplyst person.

Nei lovdata er enkelt og greit, verre når det er lange rundskriv man må lese i tillegg som motsier det som står i loven. 

Link to comment
Share on other sites

Det mest spennende blir å se om de som leverer inn disse våpnene faktisk får pengene. Den mest "berømte" rifla på A-listen har ca 750 korrekte registreringer i nasjonalt våpenregister (hvor mange som har feil navn eller noe i NV er ukjent). Av de pengene som var satt av til denne kompensasjonen ville være nok til å dekke 1/3 av bare disse børsene. Det verserer vel også noen historier om de som fikk beskjed om at den pengekassa allerede var tom i fjor?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kermit skrev (På 22.2.2024 den 11.34):

Jeg er helt enig, det at en selv må oppsøke informasjonen for og finne ut av dette er rart. 

Staten burde sende et brev til dem det gjelder, det er sikkert mange som ikke har fått det med seg.

 

Kan jeg bare levere: låskasse, sluttstykk og pipe?

 

Kunne muligens selge resten for noen kroner på Ebay. 

 

 

Jeg har fått beskjed i fra politiet om at Valmeten min kan leveres inn uten kolbe, fortre og magasin(9skuds)

Den skal garantert ikke være skytbar når den leveres. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis dere skal levere til destruksjon, vær så snill å kjør noen destruktive tester for oss og legg ut på youtube. Feks skyt under vann, skyt med harde ladninger, sand i løpet osv. Seff med sikkerhet i høysetet, stabilt montert og avfyrt fra trygg avstand med tråd 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...