Jump to content

Hvordan lære Megalink?


Lypsyl

Recommended Posts

Jeg ønsker å lære Megalink-programvaren(e) for å hjelpe egen klubb med å avholde konkurranser og treninger,

men jeg finner egentlig ikke noen veldig gode step-by-step-guider for dette.

 

Megalinks egen brukerveiledning er utdatert, fjollete og forvirrende.

 

Brukerstøtten på Facebook er sikkert bra, men den besvarer bare veldig konkrete spørsmål.

 

Jeg tenkte jeg skulle laste ned programvaren for å prøve meg frem, men jeg må visst vente til Megalink support

godkjenner det, eller noe sånt.

 

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan man lærer dette fra sin egen stue?

Ser helst at jeg slipper å bruke skytetreningene mine (jeg bor veldig langt unna) på å gå rundt å mase på 

de som kan programmet. Da er man mer til plage enn til nytte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perjoto said:

Dårlig tegn hvis programmet

er så dårlig at det trenger bruksanvisning 🤕

Det er ikke alt som kan gjøres med Excel og Instagram, vet du. 😉

 

Som @Chiefen.v-2 sier, det beste er å henge i hæla på en som allerede kan det og ta det derfra. Det hjalp meg å sitte og plages en stund. 

 

Og velsigne deg som vil lære, alt for ofte blir det to som lærer programvaren og 20 som aldri helt kommer i gang. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (3 timer siden):

Dårlig tegn hvis programmet

er så dårlig at det trenger bruksanvisning

Brukergrensesnittet til Megalink er såpass gammelt og utdatert at selv om jeg kan bruke det, og de fleste funksjonene, så gjør jeg ofte feil, og sitter kontinuerlig og tenke "faen det GÅR IKKE AN å ha noe slikt i 20xx", det har jeg gjort siden 2012-14 da jeg begynte å lære meg det. 

Det er utviklet under DOS, og ikke egentlig endret siden, bare tilpasset til å virke på nye operativsystemer.

 

boble skrev (1 time siden):

Og velsigne deg som vil lære, alt for ofte blir det to som lærer programvaren og 20 som aldri helt kommer i gang. 

Det er nå akkurat så bakvendt at en ikke kan forvente at alle skal lære det.

 

Uansett, eneste måten er å være med noen som kan, og så bruke det selv, mens man kan spørre noen. Lage "prosedyrer" for hvordan en gjør ting går også an.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (5 timer siden):

Og velsigne deg som vil lære, alt for ofte blir det to som lærer programvaren og 20 som aldri helt kommer i gang. 

 

Ja, det er akkurat dette som er situasjonen i min klubb også.

Jeg ønsker å lære det slik at ikke alt står og faller på dem.

 

Derfor må jeg bare få si at jeg faktisk blir provosert over hvor vanskelig 

Megalink gjør dette.

 

Hvis de bare hadde lagt opp en enkel gjennomgang på YouTube, så

hadde skytter-Norge fått hundrevis av mennesker som kunne hjelpe til

på trening og konkurranser, og arbeidsmengden hadde blitt jevnere fordelt.

 

Men neida. Her later det til at man må bruke all overskuelig skytetid på å

mase, knote og lære litt her og der fra noen som kanskje, eller kanskje ikke

har tid og kanskje, eller kanskje ikke er egnet til å lære dette bort.

 

Utrolig synd for sporten.

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (21 minutter siden):

Kongsberg er kanskje ikke akkurat Apple, men det er ingen heksekunst å sette opp fra scratch og de leverer grei dokumentasjon. Skulle jeg satt opp en ny bane hadde nok det spilt inn. 

Ja, men problemet der er jo at hardwaren også er designet av en softwareingeniør... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For 20-25 år siden hadde jeg en veldig flink IT-undersott som ikke hadde noe annet enn IT i livet.

Jeg forklarte han hvordan elektroniske skiver fungerte dengang, og han holdt på å le seg ihjel.

Han var lett å trigge med "ikke for å fyre opp, men dette fikser du ikke.."

Han lagde da på fritiden et dummy-oppsett med kun trådløse komponenter basert på trådløs standard 802.11 og tcp/ip.

Brukergrensesnittet var grafisk med "drag and drop" på plassering av alle komponenter i forhold til hvordan de var satt på på skytebanen, eller i felt, og parring av skiver/monitor + resultatserver, etc.

Som kjernenettverk dengang så vi for oss fiber og trådløse basestasjoner, eller bare kaskadekoblede basestasjoner. Dette hadde vi erfaring med fra sportslige arenaløsninger i OL, VM'er, etc.

Ingen av de norske skiveleverandørene var interessert i dette fordi da ville de ikke tjene penger på kabler, koblinger, properitære skjermer, konsulenttimer, installasjon, etc, etc.

 

Samme IT-fyren lagde senere det søkbare systemet som gjør at man idag kan søke etter artikler, navn, whatever i alle årganger av aviser fra 1860-tallet som er scannet.

Samme oppdragsmetode: "Dette fikser du ikke!". Det ordnet han på "kjøkkenbenken" etter arbeidstid..

I tillegg til++++++

I samme IT-miljø hadde vi også en da 17-åring som oppfant bannerannonser på nettsider. Det burde han tatt patent på.. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Megalink og sius har like "vanskelige systemer"  De burde lage moduler for hver gren, egen for pistol, egen for rifle osv.. 
Det beste i dag er å integrere INRX da dette letter oppsettet før og etter stevne betydelig.
inrx.org er stedet som letter skytehverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er endelig ferdig med å få satt opp utstyret som trengs for å kjøre banestevner på klubbens Megalinkskiver og hvis det er noen trøst så er jeg veldig enig i at systemet ikke er enkelt, verken å sette opp eller bruke. Det er normalt enkelt å sette opp en PC med MLLeder for å styre skivene, ett større problem er å få denne til å kommunisere med PCn i oppholdsrommet der man skal styre påmelding og resultatføring. Etter mye prøving og feiling fikk jeg det til å fungere på trådløst nettverk, det krever imidlertid bl.a. faste ip-adresser, deling av harddisk på begge maskiner og fjerning av all skrivebeskyttelse på ML-mapper. Det lønner seg også å bruke navn på maskinene som samsvarer med det Megalink anbefaler. Etter at jeg fikk MLRes på den ene maskinen til å fungere sammen med MLLeder på standplassmaskinen installerte jeg inrX på maskinen i oppholdsrommet og det gjorde påmelding og resultatføring mye enklere. Ved forhåndspåmelding kan disse nå hentes rett ned fra SkytterAdmin og resultater lastes rett opp til SkytterAdmin etter stevnet. For å bruke inrX må det installeres en tilleggsmodul fra inrX på maskinen som kjører MLLeder, denne heter MLKlient. Bruksanvisningen på inrX er ganske tekniske, men når man får brukt systemet litt så fungerer det veldig bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...