Jump to content

Avslag på fire pistol-våpensøknader ??


Kakenonster1

Recommended Posts

Hei. For noen uker siden så leverte jeg inn 4 hele søknader om pistol. Forskjell i hver søknad er program og kaliber. Alle krav oppfyllt. Så nevner jeg dette på klubben og da ler klubb-lederen og sier at det kommer jeg aldri til å få godkjent som førstegangssøker. Stemmer dette i følge den nye våpenloven? Hvis ikke, stemmer det at noen våpenkontor praktiserer dette utover det som står i lovverket ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også høre av noen i klubben at de nok ikke godkjente mer enn 3 håndvåpen som førstegangssøker, men jeg sendte likevel inn 4 og de ble alle godkjent nå i januar. Jeg har riktignok hatt jaktvåpen i over 10 år så kanskje det kan ha hatt noe å si. Dette er Sør-Øst Politidistrikt.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere praksis var slik, da det var aktivitetsnivået(rekrutt, mosjon, osv), i forbindelse med ny våpenloven bortfalt dette, og man kan erverve et våpen pr gren så lenge man tilfredsstiller aktivitetskravet(10+trening/stevner innen siste 6 mnd). Det betyr at du skal få godkjent søknad på alle våpen du søker på, så sant det søkes til godkjente grener(står oppført på politiets sider) 

Link to comment
Share on other sites

Du har en klubbleder som ikke er oppdatert på endringene som skjedde for noen år siden. Vi har flere førstegangssøkere i vår klubb som har søkt om tillatelser på 4-8 våpen og våpenkontoret har, i samsvar med reglene, ikke hatt noen kommentar til antall søknader. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Eller et våpenkontor som finner på egne regler..

Nå har jo ikke trådstarters søknad kommet til våpenkontoret, så vet ikke hvor du tar dette fra?

 

Det er synd at klubbledere ikke oppdaterer seg på gjeldende lovverk, når de kommer med informasjon til nye skyttere.

Jeg opplevde det selv med noen kompiser som begynte å skyte i vår lokale klubb, de fikk akkurat samme feilinformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Jeg skjønner at kanskje klubblederen har feil. Det blir spennende å se hva som skjer. Noen som vet om alle 4 søknadene blir avslått hvis et avslag skulle finne sted på bakgrunn av for mange søknader? Eller blir hver enkelt søknad behandlet utelatert til hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være noen grunn til avslag. 

 

Var selv førstegangssøker på håndvåpen via NSF i fjor sommer. 8 søknader sendt og 8 godkjente søknader kom etter langt om lenge i posten. Ikke noen spørsmål eller noe annet. Akkurat slik det skal være, utenom lange ventetider da. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, m00se said:

Selv med forrige loven var det vel innafor med 4 pistoler? Min første søknad gikk på 4 pistoler (samt flere jaktvåpen, jeg tok jegerprøve samtidig som jeg gjorde meg ferdig med 6mnd i pistolklubb).

Nja... Kontorene ville gjerne man skulle vise til nok aktivitet før man søkte på mange. Så i praksis ble det at rekrutter fikk godkjent 3, og "kom tilbake når du har mer aktivitet å vise til" 

Sånn halvveis innenfor reglementet, siden man som rekrutt ofte ikke hadde fått aktivitet nok til å bli vurdert som noe mer enn det... Og de som hadde stått på og hadde mer, fikk samme beskjed, så delvis ikke i henhold... 

Ofte ville man ikke begynne krangel med våpenkontoret og bare godtok det. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan slappe helt av. Selv med det gamle regelverket, ville du fått disse 4 innvilget. Som i følge det gamle het du "rekreasjonsskytter" etter du var ferdig med 6mnd som Nybegynner. Du kunne da erverve 4 håndvåpen til 4 forskjellige program.

Med det nye så kan du strengt tatt erverve 18 stk nå på NSF alene og noen til om du har PPC.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at en har nødvendig aktivitet er det ingen grunn til en skal få avslag, ALLE som driver med skyting og jakt burde sette seg litt inn i de delene av lov, forskrift og politiets retningslinjer som gjelder for sin aktivitet.

Ift pistolskyting under NSF synes jeg dette er greit oppsummert i denne: 

https://www.modumpistolklubb.no/index.php/erverv-av-vapen-til-sportsskyting/

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Razorback said:

Nja... Kontorene ville gjerne man skulle vise til nok aktivitet før man søkte på mange. Så i praksis ble det at rekrutter fikk godkjent 3, og "kom tilbake når du har mer aktivitet å vise til" 

Sånn halvveis innenfor reglementet, siden man som rekrutt ofte ikke hadde fått aktivitet nok til å bli vurdert som noe mer enn det... Og de som hadde stått på og hadde mer, fikk samme beskjed, så delvis ikke i henhold... 

Ofte ville man ikke begynne krangel med våpenkontoret og bare godtok det. 

Det virker rart. Som @Rausheim sier så var det jo reakreasjonsskytter man ble etter nybegynner, sa med opp til 4 våpen. Enten hadde du aktivitet til dette, eller ikke da fikk du jo ingen våpen.

 

Men tviler ikke på at enkelte kontorer praktiserer forskjellig. Min erfaring er bare med Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Hva de forskjellige våpenkontorene rundt om i landet gjorde/gjør er nå en ting. Men, det er 10 ganger så mange flere klubber og ledere i de klubbene som har diktet opp egne lover og regler som av naturlige grunner oppfattes som sannheten hos nybegynnere. Enten pga ren ignoranse eller diktatornykk pga dårlig klubbutvikling.

Fremdeles den dag i dag får man høre ting man må spørre om det er helt seriøst tilfelle, når det kommer til søknadsprosessen i de forskjellige klubbene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvordan folk dømmer våpenkontoret her, når dette er påstanden til klubbleder.

 

Våpenkontoret som behandler trådstarters søknader har ikke engang fått lov til å gjøre feil, før de blir dømt nedenom og hjem.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...